Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Huiswerkbegeleiding6015/3131/1112/1/05
Studiegids

Huiswerkbegeleiding

6015/3131/1112/1/05
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • 1 opleidingsonderdeel te kiezen uit:
    Opleidingseenheid:
    • 1 Opleidingsonderdeel te kiezen uit:
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: David Roos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Zelfstudie66,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Interactief leren; stage

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

-inzien dat de leraar eerstelijnszorg hulpverlener is en aangeven wat dit betekent

-bijdragen tot een betere zorgverlening t.a.v. een leerling in de klas

-kunnen communiceren met de ouders en externe verzorgers van opvoeding en onderwijs

-op basis van een foutenanalyse individueel bijsturen van leerlingen

-vraaggestuurd en op maat kunnen werken

-bijdragen tot een hoger welbevinden van de leerling met specifieke onderwijsbehoeften

-inzien dat een positieve benadering en het verhogen van succeservaringen het zelfvertrouwen stimuleert

-vaardigheden aanleren om het leren te optimaliseren

Omschrijving Inhoud

Technieken van remediëring en afstemming op de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De competenties verworven voor Pedagogiek III & IV en voor Agogiek Uitdieping

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: creatief omgaan met problemen en oplossingen

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

Huiswerkbegeleiding6015/49/1011/1/47       Academiejaar:2011-12 Opleiding:PBA-LO - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Studieomvang: 3 studiepunten Trajectschijf: 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
 (*) Keuzepakketonderdeel Gewicht:3,00Totale studietijd:90,00 UrenDit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).Tweede examenkans:wel mogelijk.Deliberatie-info: onder bepaalde voorwaarden kunnen tekorten op dit opleidingsonderdeel gedelibereerd worden.
Opleidingseenheid:1 Opleidingsonderdeel te kiezen uit:Coördinator:David Roos Talen:NederlandsTijdsorganisatie:Semester 1
Omschrijving Studiematerialen (tekst): VerplichtOnderwijs-en leermiddelen afhankelijk van de specifieke onderwijsbehoefte van de leerling

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)Interactief leren; stage
 
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk (24,00 uren)
Duur: ??? Zelfstudie (66,00 uren)
Duur: ???

Omschrijving Begincompetenties (tekst)De competenties verworven voor Pedagogiek III & IV en voor Agogiek Uitdieping

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: creatief omgaan met problemen en oplossingen

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los gezien worden van de doelstellingen.

Omschrijving Doelstellingen-inzien dat de leraar eerstelijnszorg hulpverlener is en aangeven wat dit betekent
 
-bijdragen tot een betere zorgverlening t.a.v. een leerling in de klas

-kunnen communiceren met de ouders en externe verzorgers van opvoeding en onderwijs

-op basis van een foutenanalyse individueel bijsturen van leerlingen

-vraaggestuurd en op maat kunnen werken

-bijdragen tot een hoger welbevinden van de leerling met specifieke onderwijsbehoeften

-inzien dat een positieve benadering en het verhogen van succeservaringen het zelfvertrouwen stimuleert

-vaardigheden aanleren om het leren te optimaliseren

Omschrijving Inhoud

-Technieken van remediëring
-zelfbeeld en zelfvertrouwen
-de leraar als eerstelijnszorg
-de leerling in zijn brede leer- en opvoedingscontext
-kansarmoede in de praktijk

Omschrijving Evaluatie (tekst)niet-periodegebonden 70% permanente evaluatie
periodegebonden 30% produktevaluatie: draaiboek met verslaggeving en reflecties
voor de tweedezittijd wordt de 70% permanente evaluatie behouden en de 30% voor het produkt dient te worden herwerkt

TrefwoordenLeren leren, foutenanalyse, remediëren, individueel leertraject, partners van de school, lager onderwijs, basisonderwijs,huiswerkbegeleiding

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los gezien worden van de doelstellingen.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

70% permanente evaluatie

30% produktevaluatie: draaiboek met verslaggeving en reflecties

voor de tweedezittijd wordt de 70% permanente evaluatie behouden en de 30% voor het produkt dient te worden herwerkt

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Onderwijs-en leermiddelen afhankelijk van de specifieke onderwijsbehoefte van de leerling

Trefwoorden

Leren leren, foutenanalyse, remediëren, individueel leertraject, partners van de school

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.