Academiejaar
2011-12
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
Opleidingseenheid:
- Keuzevak: te kiezen voor 9 studiepunten
In andere opleidingen:
-
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs als Niet-confessionele zedenleer: theorie
-
Postgraduaat niet-confessionele zedenleer als Niet-confessionele zedenleer: theorie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Gewicht:
6,00
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Van Vaek Jan
Andere docenten: Mortier Steven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Hoorcolleges, pedagogisch-didactische activiteiten, groepsdiscussies, onderwijsleergesprekken, individuele- en groepsopdrachten.
Omschrijving Doelstellingen
- De toekomstige leerkracht kan de mondigheid, zelfstandigheid en vrijheid van gedachten koppelen
aan de rechten van de mens en het kind
- De toekomstige leerkracht kan het eigen denken en handelen én dat van de leerlingen plaatsen in de
context van een vrijzinnige levensbeschouwing
- De leerkracht kan zelfstandig en kritisch informatie opzoeken en verwerken in de context van een
vrijzinnig humanistische levensbeschouwing
- De toekomstige leerkracht kan de oorsprong en de invulling van de meest voorkomende
levensbeschouwingen, en van de vrijzinnig humanistische in het bijzonder, weergeven
- De toekomstige leerkracht kan de leerlingen informeren over de initiatieven van de vrijzinnig
humanistische gemeenschap.
Omschrijving Inhoud
- Uit een reeks actualiteiten thema’s selecteren en deze toetsen aan de morele relevantie, in het
bijzonder in het perspectief van de rechten van het kind;
- Een historisch overzicht van vrijzinnig denken aan de hand van een korte introductie tot het denken
van enkele filosofen
- De erkende levensbeschouwingen in België in een historische en actuele context
- Georganiseerde, niet georganiseerde vrijzinnigen en humanisme vandaag
- De morele ontwikkeling van de mens: enkele theorieën waaronder de theorie van Kohlberg
Omschrijving Begincompetenties (tekst)
- 108 credits Bachelor Onderwijs Lager Onderwijs of Kleuter Onderwijs verworven hebben of er voor
gedelibereerd zijn
- Het opleidingsonderdeel praktijk niet-confessionele zedenleer volgen of gevolgd hebben
- Er wordt een humanistische houding van de student verwacht
Omschrijving Eindcompetenties (tekst)
De geslaagde studenten kunnen instappen in het postgraduaat niet-confessionele zedenleer
Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.
Niet-confessionele zedenleer: theorie17565/78/1011/1/85 Academiejaar:2010-11
Opleiding:PGD-NCZ - Postgraduaat niet-confessionele zedenleer
Studieomvang: 6 studiepunten Trajectschijf:
1 Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel. Gewicht:6,00 Totale studietijd:180,00 Uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans:wel mogelijk.
Deliberatie-info: onder bepaalde voorwaarden kunnen tekorten op dit opleidingsonderdeel gedelibereerd worden.
Coördinator:Van Vaek Jan
Andere docenten:Mortier Steven
Talen:Nederlands
Tijdsorganisatie:Semester 1
Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht
Syllabus aangevuld met nota’s, beeldmateriaal.
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege (20,00 uren)
Duur: ???
Werkcollege (20,00 uren)
Duur: ???
Zelfstudie (140,00 uren)
Duur: ???
Omschrijving Begincompetenties (tekst)
- 108 credits Bachelor Onderwijs Lager Onderwijs of Kleuter Onderwijs verworven hebben of er voor gedelibereerd zijn;
- Het opleidingsonderdeel praktijk niet-confessionele zedenleer volgen of gevolgd hebben;
- Er wordt een humanistische houding van de student verwacht.
Omschrijving Eindcompetenties (tekst)
De geslaagde studenten kunnen instappen in het postgraduaat niet-confessionele zedenleer
Omschrijving Doelstellingen
- De toekomstige leerkracht kan de mondigheid, zelfstandigheid en vrijheid van gedachten koppelen aan de rechten van de mens en het kind;
- De toekomstige leerkracht kan het eigen denken en handelen én dat van de leerlingen plaatsen in de context van een vrijzinnige levensbeschouwing;
- De leerkracht kan zelfstandig en kritisch informatie opzoeken en verwerken in de context van een vrijzinnig humanistische levensbeschouwing;
- De toekomstige leerkracht kan de oorsprong en de invulling van de meest voorkomende levensbeschouwingen, en van de vrijzinnig humanistische in het bijzonder, weergeven;
- De toekomstige leerkracht kan de leerlingen informeren over de initiatieven van de vrijzinnig humanistische gemeenschap.
Omschrijving Inhoud
- Uit een reeks actualiteiten thema’s selecteren en deze toetsen aan de morele relevantie, in het bijzonder in het perspectief van de rechten van het kind;
- Een historisch overzicht van vrijzinnig denken aan de hand van een korte introductie tot het denken van enkele filosofen;
- De erkende levensbeschouwingen in België in een historische en actuele context;
- Georganiseerde, niet georganiseerde vrijzinnigen en humanisme vandaag;
- De morele ontwikkeling van de mens: enkele theorieën waaronder de theorie van Kohlberg.
Omschrijving Begeleiding
Extra ondersteunig op aanvraag.
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Eerste zittijd:
-periodegebonden schriftelijk examen (50%)
-periodegebonden mondeling examen (25%)
-permanente evaluatie - schrijven van didactische tekst (25%)
Tweede zittijd:
Periodegebonden mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (100 %)
Trefwoorden Levensbeschouwing, moraal, niet-confessionele zedenleer
Studiekosten
Geraamde totaalprijs: € 20,00
Omschrijving Begeleiding
Extra ondersteunig op aanvraag
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Eerste zittijd:
Periodegebonden mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (100 %)
Tweede zittijd:
Periodegebonden mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (100 %)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht
Syllabus aangevuld met nota’s, beeldmateriaal.
Studiekosten
Geraamde totaalprijs: € 20,00
Trefwoorden
Levensbeschouwing, moraal, niet-confessionele zedenleer
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.