Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Interculturaliteit, inclusief en buitengewoon onderwijs: uitdieping17691/3131/1112/1/65
Studiegids

Interculturaliteit, inclusief en buitengewoon onderwijs: uitdieping

17691/3131/1112/1/65
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzevak:
    Opleidingseenheid:
    • Keuzevak: te kiezen voor 9 studiepunten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 270,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: David Roos
Andere docenten: Coppens Eline, De Kestelier Muriel, De Praetere Katrien, Detollenaere Kristel, Kindt Barbele, Van Dooren Hilde
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk30,00 uren
Hoorcollege20,00 uren
Werkcollege20,00 uren
Zelfstudie200,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context

Hoorcolleges en gastcolleges, gerichte bezoeken, pedagogisch-didactische activiteiten, groepsdiscussies, praktijksessies, individuele opdrachten en groepsopdrachten
voor IDW: Casusgebaseerd, probleemgestuurd, samenwerkend en reflecterend leren onder begeleiding van een coach

Omschrijving Doelstellingen

Hieronder volgen de hoofddoelen m.b.t. de onderdelen van dit thema:
Een meer gedetailleerde lijst met doelstellingen is terug te vinden in de syllabi.

Pedagogiek
De studenten kunnen:
- uitleggen wat handelingsgericht werken is, waar en waarom het gebruikt wordt
- toelichten wat multidisciplinair overleg (MDO) of interdisciplinair werken (IDW) is;
- de kenmerken omschrijven van het pedagogisch klimaat in de omgang met kinderen met
  autisme;
- kwaliteiten opsommen van het opvoedkundig handelen met kinderen in het type 3-onderwijs;
- de visuele, auditieve en motorische beperking en de gevolgen ervan voor het onderwijs
  beschrijven;
- de actieterreinen van het GOK decreet weergeven en concrete toepassingen ervan opsommen;
- een eigen mening over inclusief onderwijs beargumenteren;
- aan de hand van observaties in scholen BuO een beschrijving en een kritische analyse ervan
  opmaken.
- de taak van een zorgcoördinator omschrijven;
- herkennen van stemmingsstoornissen
- samenwerken in team met andere disciplines: maatschappelijk werk, sociale verpleegkunde,
  logopedie, ergotherapie
- inzicht verwerven in het profiel van andere deskundigen in het interdisciplinair team (MDO)
- oog hebben voor het vakjargon van andere disciplines en onduidelijkheden kunnen bevragen
- inzien dat zij eerstelijnszorgverleners zijn en aangeven wat dat betekent
- bijdragen tot een betere zorgverlening t.a.v. een leerling in hun klas
- een zorgplan opstellen: formuleren van interdisciplinaire doelstelling, acties erop afstammen, 
  organiseren in de tijd, evaluatiemethodieken invoegen
- vakjargon beter begrijpen
- ontwikkelen van een vaardigheden betreffende het handelingsgericht werken en inclusief
  onderwijs
- activiteiten kiezen die aansluiten bij de interesses en de belevingswereld van de allochtone 
  leerlingen.
- werken aan vooroordelen en stereotype opvattingen
- weergeven hoe men inhouden kan aanpassen aan de diversiteit van de leerlingen in de klas.
- het belang van een andere etniciteit relativeren en plaatsen binnen cultuurverschillen tussen
  mensen in het algemeen.
- verbanden leggen tussen (kans)armoede en de school

WO-Ruimte/Aardrijkskunde & Tijd/Geschiedenis/Maatschappij
De studenten kunnen:
- om schrijven wat interculturele aardrijkskunde/ontwikkelingseducatie inhoudt.
- het nodige inzicht verwerven in de verschillende bestaansdimensies van ontwikkelingseducatie.
- aangepaste, recente bronnen en beeldmateriaal opzoeken, selecteren en gebruiken bij lessen
  m.b.t. ontwikkelingseducatie
- verworven kennis (1BOLO) m.b.t. het maken van kaartmateriaal toepassen
- het begrippenkader m.b.t. ruimtelijke mobiliteit op een correcte wijze hanteren
- kennis, vaardigheden, normbesef en houdingen ontwikklen die nodig zijn voor een goed inzicht
  in een gefundeerde meningsvorming over het noord-zuidvraagstuk
- voorkomen en tegengaan van vooroordelen, discriminatie en racisme op grond van etnische
  en/of culturele verschillen
- inzicht verwerven in wereldgodsdiensten en feesten

Taal-Nederlands
De studenten kunnen:
- project thuistaal situeren en uitleggen
- diversiteit in jeugdliteratuur omschrijven

 

WO-Ruimte/Aardrijkskunde & Tijd/Geschiedenis/Maatschappij
De studenten kunnen:
- om schrijven wat interculturele aardrijkskunde/ontwikkelingseducatie inhoudt.
- het nodige inzicht verwerven in de verschillende bestaansdimensies van ontwikkelingseducatie.
- aangepaste, recente bronnen en beeldmateriaal opzoeken, selecteren en gebruiken bij lessen
  m.b.t. ontwikkelingseducatie
- verworven kennis (1BOLO) m.b.t. het maken van kaartmateriaal toepassen
- het begrippenkader m.b.t. ruimtelijke mobiliteit op een correcte wijze hanteren
- kennis, vaardigheden, normbesef en houdingen ontwikklen die nodig zijn voor een goed inzicht
  in een gefundeerde meningsvorming over het noord-zuidvraagstuk
- voorkomen en tegengaan van vooroordelen, discriminatie en racisme op grond van etnische
  en/of culturele verschillen
- inzicht verwerven in wereldgodsdiensten en feesten

Taal-Nederlands
De studenten kunnen:
- project thuistaal situeren en uitleggen
- diversiteit in jeugdliteratuur omschrijven

Omschrijving Inhoud

Pedagogiek
* Organisatie van het buitengewoon onderwijs
* Handelingsplan / zorgplan
* Handelingsgericht werken
* Interdisciplinair werken
* Autisme Spectrum Stoornissen (ASS)
* GOK beleid
* Leerzorg
* Inclusief onderwijs
* Visuele, auditieve, motorische en verstandelijke beperkingen
* Gedragsstoornissen en eetstoornissen
* Stemmingsstoornissen
* voor IDW:fictieve casussen: een jongen met gedragsproblemen, een meisje met een
  hoorstoornis, een kind met ASS, een jongen met dyslexie…
* diversiteit
* (kans)armoede
* thuiscultuur en de school
* vooroordelen en stereotype opvattingen
* feiten en meningen
* mondiale vorming
* coöperatief en intercultureel leren

WO-Tijd/Geschiedenis/maatschappij & Ruimte/Aardrijkskunde
* de noord-zuid verhoudingen
* interculturele aardrijkskunde/ontwikkelingseducatie
* het begrippenkader m.b.t. ruimtelijke mobiliteit
* vooroordelen, discriminatie, racisme op grond van etnische en/of culturele verschillen
* wereldgodsdiensten en feesten

Taal-Nederlands
* het project thuistaal
* diversiteit in jeugdliteratuur

MV-Muziek en Beweging
* Het bewegingsprogramma van Veronica Sherborne

WO-Tijd/Geschiedenis/maatschappij & Ruimte/Aardrijkskunde
* de noord-zuid verhoudingen
* interculturele aardrijkskunde/ontwikkelingseducatie
* het begrippenkader m.b.t. ruimtelijke mobiliteit
* vooroordelen, discriminatie, racisme op grond van etnische en/of culturele verschillen
* wereldgodsdiensten en feesten

Taal-Nederlands
* het project thuistaal
* diversiteit in jeugdliteratuur

MV-Muziek en Beweging
* Het bewegingsprogramma van Veronica Sherborne

 

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Competenties verworven in het opleidingsonderdeel Pedagogiek III en IV uit het tweede modeltraject.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: ingesteldheid tot levenslang leren

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen .

Voor de eindcompetenties wordt verwezen naar de decretaal vastgelegde basiscompetenties voor de opleiding "Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs":

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de kinderen en de leerlingengroep achterhalen
1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren
1.3 De leerinhouden/leerervaringen selecteren
1.7 Realiseren van een krachtige leeromgeving
1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school
2.2 De emancipatie van de kinderen bevorderen
2.4 Actuele maatschappleijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
2.5 Omgaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met kinderen met gedragsmoeilijkheden
2.6 Het fysiek welzijn van de kinderen bevorderen

Functioneel geheel 4: De leraar als organisator
4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
7.1 Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam
7.2 Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven

Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen
8.1 Contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden

Omschrijving Begeleiding

Extra ondersteuning op aanvraag

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Eerste zittijd
Niet-periodegebonden opdracht 100% waarvan: 50% pedagogiek, 30% WO-Tijd en Ruimte, 10% Taal en 10% MV-Muziek en Beweging

Tweede zittijd
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk met een examencontract mits een bijkomende inschrijving via een diplomacontract.

Voor IDW (pedaggiek):
Eerste zittijd
De evaluatie gebeurt op basis van twee pijlers.
Enerzijds is een er een productevaluatie.
De projectgroep stelt zijn zorgplan voor aan een juryteam in een presentatie.
De studenten worden beoordeeld zowel op hun mondelinge als schriftelijke presentatie. Het juryteam geeft gezamenlijk één punt voor het afgeleverde zorgplan.
Anderzijds is er een procesevaluatie die gebeurt aan de hand van een peer-assessment.
De studenten evalueren hierbij elkaar zowel taak- als procesgericht.

Voor beide evaluaties hanteert men een criterialijst (cf. studentenhandleiding).

Het punt van de productevaluatie wordt vermenigvuldigd met de indicator die de student krijgt uit het peer-assessment. Zo bekomt men per student een individuele score die hoger, gelijk of lager kan liggen dan het product van zijn groep, afhankelijk van de prestaties van die student binnen zijn projectgroep.

Tweede zittijd
Tweede zittijd is mogelijk onder de vorm van een vervangopdracht (portfolio) en een mondelinge toelichting. Voor concrete afspraken hieromtrent maakt de student een afspraak met de contactpersoon/aanspreekpunt binnen de opleiding (cf. studentenhandleiding) tijdens de feedback van de eerste zittijd/semester 2.

Voor examencontract:
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

Voor examencontract:
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

 

Voor beide evaluaties hanteert men een criterialijst (cf. studentenhandleiding).

Het punt van de productevaluatie wordt vermenigvuldigd met de indicator die de student krijgt uit het peer-assessment. Zo bekomt men per student een individuele score die hoger, gelijk of lager kan liggen dan het product van zijn groep, afhankelijk van de prestaties van die student binnen zijn projectgroep.

Tweede zittijd
Tweede zittijd is mogelijk onder de vorm van een vervangopdracht (portfolio) en een mondelinge toelichting. Voor concrete afspraken hieromtrent maakt de student een afspraak met de contactpersoon/aanspreekpunt binnen de opleiding (cf. studentenhandleiding) tijdens de feedback van de eerste zittijd/semester 2.

Voor examencontract:
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

Voor examencontract:
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

 

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabi, beeldmateriaal

Voor IDW: Studentenhandleiding, casussen en alle nodige info is beschikbaar via de digitale cursus op Dokeos

Studiekosten

Geraamde totaalprijs: 65.0 EUR

Trefwoorden

handelingsgericht werken, intercultureel leren, (kans)armoede, coöperatief leren, vooroordelen, diversiteit, zorgplan, multidisciplinair overleg (MDO), interdisciplinair werk, CLB, leerzorg, vakjargon,

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.