Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Hedendaagse onderwijssystemen: uitdieping17587/3131/1112/1/21
Studiegids

Hedendaagse onderwijssystemen: uitdieping

17587/3131/1112/1/21
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzevak:
    Opleidingseenheid:
    • Keuzevak: te kiezen voor 9 studiepunten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 270,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: David Roos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk30,00 uren
Hoorcollege20,00 uren
Werkcollege20,00 uren
Zelfstudie200,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Zelfstandig werk, zelfstudie, groepswerk, interactieve lessen, gerichte bezoeken aan methodescholen, een tweedaagse actieve participatiestage, gastcolleges en reflectie

Omschrijving Doelstellingen

Pedagogiek
De studenten kunnen:
- op basis van verdieping in het werk van een aantal onderwijsvernieuwers en van contacten met
  hedendaagse realisaties op een actieve wijze leerlingen begeleiden in deze onderwijssystemen.
- een poject als leerstrategie begeleiden

Muzische Vorming-muziek
De studenten kunnen:
- via een muzikaal verhaal de verschillende muzische domeinen met elkaar integreren
- muziek als middel gebruiken om andere vaardigheden aan te brengen

Omschrijving Inhoud


Pedagogiek
* Pedagogisch ideeëngoed van de Nieuwe Schoolbeweging: Freinet, Montessori, Steiner,
  Petersen, Dalton
* Pedagogisch ideeëngoed van Neill, Sudbury, Iederwijs
* Visie van de methodescholen van het gemeenschapsonderwijs GO!
* Natuurlijk Leren en het Sociaal Constructivisme
* projectwerk

MV-muziek
*muzikaal verhaal

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties verworven in het opleidingsonderdeel ‘Hedendaagse Onderwijssystemen: basis’ uit het derde modeltraject.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.

Voor de eindcompetenties wordt verwezen naar de decretaal vastgelegde basiscompetenties voor de opleiding
"Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs":

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de kinderen en de leerlingengroepen achterhalen
1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren
1.4 De leerinhouden/leerervaringen structureren en vertalen in onderwijsaanbod
1.5 Een aangepaste werkvorm en groeperingsvormen bepalen
1.6 Individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
1.7 Realiseren van een krachtige leeromgeving
1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school
2.2 De emancipatie van de kinderen bevorderen
2.3 Door attitudevorming kinderen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden
2.4 Inspelen op de actuele maatschappelijke ontwikkelingen
2.6 Het fysiek welzijn van de kinderen bevorderen

Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de leergebieden (incl. Frans) en leergebiedoverschrijdende thema's volgen
3.2 De verworven kennis en vaardigheid aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk
3.3 Het eigen aanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod

Functioneel geheel 4: De leraar als organisator
4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen
4.3 Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren
4.4 Een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kinderen

Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoeker
5.2 Kennisnemen van resultaten van onderzoek

Functioneel geheel 6: De leraar als partner van de ouders/verzorgers
6.2 Met ouders/verzorgers communiceren over hun kind in de school
6.3 In overleg met het team ouders/verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van ouders

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
7.1 Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam
7.3 De eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in team bespreekbaar maken

Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant
10.1 Actuele thema's en ontwikkelingen opvolgen
10.2 Informatie over actuele thema's en ontwikkelingen kritisch benaderen
10.3 Informatie over actuele thema's en ontwikkelingen selecteren en verwerken in het pedagogisch en didactisch handelen
10.4 Kinderen stimuleren om actuele thema's en ontwikkelingen te volgen en kritisch te benaderen.

Omschrijving Begeleiding

Extra ondersteuning na afspraak met de verantwoordelijke lector

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Verplichte aanwezigheid voor alle activiteiten verbonden aan dit opleidingsonderdeel

Bij gewettigde afwezigheid wordt een inhaalopdracht voorzien.
Niet-gewettigde afwezigheid resulteert in een beoordeling "afwezig" voor dit opleidingsonderdeel.

Eerste zittijd
- Niet-periodegebonden : permanente evaluatie: themamap samenstellen (70%)
- Niet-periodegebonden : permanente evaluatie: presentatie themamap (30%)

Tweede zittijd
- Herwerken van de themamap (70%)
- Presentatie van de herwerkte themamap (30%)

Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk met een examencontract mits een bijkomende inschrijving via een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabi, internet, beeldmateriaal

Studiekosten

Geraamde totaalprijs: 45.0 EUR

Trefwoorden

hedendaagse realisaties op basis van de freinet-, jenaplan-, steiner-, montessori-, leefschool-, en daltonpedagogiek, projectonderwijs, diversiteit

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.