Academiejaar
2011-12
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
8 studiepunten
Gewicht:
8,00
Totale studietijd: 240,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: David Roos
Andere docenten: Alleman John, Bossuyt Barber, Coppens Eline, De Kestelier Muriel, De Praetere Katrien, Detollenaere Kristel, Kindt Barbele, Van Dender Dominique, Van Dooren Hilde
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context
Hoorcolleges en gastcolleges, gerichte bezoeken, pedagogisch-didactische activiteiten, groepsdiscussies, praktijksessies, individuele opdrachten en groepsopdrachten
Omschrijving Doelstellingen
Hieronder volgen de hoofddoelen m.b.t. de onderdelen van dit thema:
Een meer gedetailleerde lijst met doelstellingen is terug te vinden in de syllabi.
Pedagogiek
De studenten kunnen:.
- de taak van een zorgcoördinator omschrijven;
- omschrijven wat omgaan met diversiteit in de klas betekent en toepassingen ervan kunnen geven
- de werking van de diverse types buitengewoon onderwijs weergeven
- begrippen als ‘intercultureel leren’ en aanverwanten uitleggen en illustreren met voorbeelden
- voor- en nadelen van inclusief onderwijs opsommen
Wiskunde
De studenten kunnen:
- kenmerken, prevalentie en diagnose van dyscalculie toelichten;
- initiatieven aangeven ter ondersteuning en begeleiding van kinderen met dyscalculie;
- principes van foutenanalyse en remediëring weergeven en toepassen in praktijkvoorbeelden;
- differentiatietechnieken binnen wiskunde aangeven;
- de visie op wiskunde in het BuO weergeven.
MV-Beweging
De studenten kunnen:
- in een reële context het bewegingsprogramma van Veronica Sherborne hanteren.
- de basisdoelstellingen van het bewegingsprogramma van Veronica Sherborne ervaren.
- de doelstellingen en toepassingsmogelijkheden van de methode van Veronica Sherborne
weergeven.
Taal-Nederlands
De studenten kunnen:
- verwoorden wat de leerstoornissen dyslexie, dysorthografie en dysgrafie zijn;
- inzicht verwerven in het diagnosticeren en behandelen van dysorthografie;
- verwoorden hoe kinderen met dyslexie of dysgrafie kunnen geholpen worden;
- het verschil verwoorden tussen een leerstoornis en een leerprobleem;
- kennismaken met het aanbod aan boeken voor kinderen met leerproblemen of -stoornissen
- verwoorden welke problemen kinderen hebben die het Nederlands als tweede taal verwerven.
- verwoorden wie beschouwd wordt anderstalige nieuwkomer en welke steun een school krijgt van het ministerie uit.
- verwoorden hoe ze anderstalige nieuwskomers kunnen opvangen in een reguliere klas.
- het probleem van schooltaal verwoorden.
- openheid en interesse tonen voor andere talen en culturen.
- meertaligheid en anderstaligheid als een meerwaarde aanwenden in de klaspraktijk.
- wederzijds respect en erkenning stimuleren bij de leerlingen.
MV-Muziek en Beweging
De studenten kunnen:
- inzicht verwerven in didactiek volksdans.
- zich inleven in aangebrachte volksdansen.
- zich uitleven via volksdansen, plezier beleven aan het samen dansen.
- kennis maken met dansen uit verschillende culturen.
- de aangeleerde dansen uitvoeren.
WO-Tijd/Geschiedenis/maatschappij
De studenten kunnen:
- het ontstaan, de groei en de huidige samenstelling van de EU kunnen situeren, begrijpen en
weergeven
- de verschillende instellingen, de politieke, economische, sociale en culturele dimensies van de EU
en hun invloed op onszelf en onze samenleving kunnen inzien, begrijpen en weergeven.
- infobronnen m.b.t de EU kunnen raadplegen en verwerken naar llen basisonderwijs.
WO-Ruimte/Aardrijkskunde
De studenten kunnen:
- om schrijven wat interculturele aardrijkskunde/ontwikkelingseducatie inhoudt.
- het nodige inzicht verwerven in de verschillende bestaansdimensies van ontwikkelingseducatie.
- aangepaste, recente bronnen en beeldmateriaal opzoeken, selecteren en gebruiken bij lessen m.b.t.
ontwikkelingseducatie
- verworven kennis (1BOLO) m.b.t. het maken van kaartmateriaal toepassen
- het begrippenkader m.b.t. ruimtelijke mobiliteit op een correcte wijze hanteren
- kennis, vaardigheden, normbesef en houdingen ontwikklen die nodig zijn voor een goed inzicht in een
gefundeerde meningsvorming over het noord-zuidvraagstuk
- voorkomen en tegengaan van vooroordelen, discriminatie en racisme op grond van etnische en/of
culturele verschillen
- inzicht verwerven in wereldgodsdiensten en feesten
MV-Beeld
De studenten kunnen:
- de beeldtaal in prentenboeken uit verschillende culturen ontleden volgens de beeldaspecten.
- de beeldtaal uit een prentenboek naar keuze toepassen in eigen beeldend werk.
- inzicht verwerven in het gebruik van de kamishibai.
- een kamishibai kunnen uitwerken met het oog op een gerichte toepassing ervan.
Omschrijving Inhoud
Pedagogiek
* Organisatie van het buitengewoon onderwijs
* Handelingsplan / zorgplan
* Autisme Spectrum Stoornissen (ASS)
* GOK beleid
* Leerzorg
* Inclusief onderwijs
* Visuele, auditieve, motorische en verstandelijke beperkingen
* Gedragsstoornissen en leerstoornissen
* Stemmingsstoornissen
Wiskunde
* Dyscalculie
* Foutenanalyse en remediëring
* Differentiatietechnieken
* Visie op wiskunde in het buitengewoon onderwijs
MV-Muziek en Beweging
* Het bewegingsprogramma van Veronica Sherborne
* volksdansen uit verschillende culturen
Nederlands
* Dyslexie, dysorthografie en dysgrafie
*
Tweedetaalverwerving
* Schooltaal als struikelblok vermijden
* Anderstalige nieuwkomers
* Interactief met woordenschat
* Het inzetten van de thuistaal (project thuistaal)
* Talensensibilisering
* Diversiteit in jeugdliteratuur
WO-Tijd/Geschiedenis/Maatschappij
* De Europese Unie
WO-Ruimte/Aardrijkskunde
* interculturele aardrijkskunde/ontwikkelingseducatie
* het begrippenkader m.b.t. ruimtelijke mobiliteit
* het noord-zuid vraagstuk
* vooroordelen, discriminatie, racisme
* wereldgodsdiensten en feesten
Omschrijving Begincompetenties (tekst)
Competenties verworven in het opleidingsonderdeel pedagogiek III en IV, geschiedenis/maatschappij en aardrijkskunde III & IV uit het tweede modeltraject
Omschrijving Eindcompetenties (tekst)
Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.
Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: denk- en redeneervaardigheid.
De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.
Voor de eindcompetenties wordt verwezen naar de decretaal vastgelegde basiscompetenties voor de opleiding
"Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs":
Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de kinderen en de leerlingengroep achterhalen
1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren
1.3 De leerinhouden/leerervaringen selecteren
1.7 Realiseren van een krachtige leeromgeving
1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden
Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school
2.2 De emancipatie van de kinderen bevorderen
2.4 Actuele maatschappleijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
2.5 Omgaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met kinderen met gedragsmoeilijkheden
2.6 Het fysiek welzijn van de kinderen bevorderen
Functioneel geheel 4: De leraar als organisator
4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen
Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
7.1 Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam
7.2 Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven
Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen
8.1 Contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden
Omschrijving Begeleiding
Extra ondersteuning op aanvraag
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Diploma- en creditcontract:
Eerste zittijd:
periodegebonden schriftelijk examen 70% waarvan : 35% pedagogiek, 10%wiskunde, 10% Taal-Nederlands, 5%WO-Tijd/Geschiedenis, 10%WO-Ruimte/Aardrijkskunde
Periodegebonden schriftelijk en praktijkexamen: 10% MV-Muziek en Beweging
Niet-periodegebonden opdracht MV-Beeld: 20%
Verplichte deelname aan alle onderwijsactiviteiten georganiseerd in het kader van dit opleidingsonderdeel
Gewettigde afwezigheid leidt tot een inhaalopdracht
Ongewettigde afwezigheid resulteert in de beoordeling "Afwezig" voor de module.
Tweede zittijd:
Er is 2de zittijd mogelijk
Herwerken van taken en opdrachten (20%)
schriftelijk en praktijkexamen (80%)
Als de student 10/20 behaalt voor een onderdeel van de cluster, moet hij dit niet hernemen tijdens de tweede zittijd.
Bij een examencijfer van 7/20 of minder op één van beide onderdelen wordt als eindquotatie het laagste deelcijfer voor de volledige cluster toegekend.
Examencontract:
inschrijven voor een examencontract kan enkel mits een bijkomende inschrijving met een diplomacontract.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht
Syllabi, beeldmateriaal
WO-Tijd: hand outs powerpointpresentatie. Handleiding en werkboekje: Jelle en Jana ontdekken
Europa
MV domein Beeld: syllabus, diverse soorten dragers en tekenmaterialen
Raadplegen van handleidingen en boeken in het leercentrum en bibliotheek
Pedagogiek: aanvullende papers van de diverse sprekers.
Studiekosten
1,5 euro: Taal- Nederlands: syllabus
5 euro: WO-Geschiedenis (Studiedag Europese Unie)
7,5 euro: MV-Volksdans: cursus + CD + DVD
80 euro: MV-Beeld: leermaterialen
4 euro: WO-Aardrijkskunde: syllabus + didactisch materiaal (kostprijs naar eigen keuze)
Trefwoorden
Buitengewoon onderwijs, inclusief onderwijs, gelijke onderwijskansen (GOK), autisme, leerstoornissen, diversiteitsdenken vs stoornisdenken, (leer)zorg, intercultureel leren, sherborne, uitwisselingsprojecten, Europese Unie, ontwikkelingseducatie, wereldgodsdiensen, beeldtaal
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.