Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Hedendaagse onderwijssystemen17662/3131/1112/1/49
Studiegids

Hedendaagse onderwijssystemen

17662/3131/1112/1/49
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: David Roos
Andere docenten: Alleman John, Detollenaere Kristel, Van Dooren Hilde
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege15,00 uren
Werkcollege15,00 uren
Zelfstudie90,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Interactieve lessen, gastcolleges en discussievormen

Omschrijving Doelstellingen

Pedagogiek
De studenten kunnen:
- het werk van een aantal onderwijsvernieuwers omschrijven
- activiteiten rond 'Filosoferen met kinderen' bedenken.

Wiskunde
De studenten kunnen:
- de realistische visie binnen wiskunde in een ruimer perspectief situeren als didactische stroming; de uitgangspunten ervan kunnen verwoorden en illustreren vanuit de praktijk.
- de kenmerken van procesmatige visies op het rekenleerproces (CSA, rekenen als proces en handelingen, rekenen als proces van probleemoplossen) kunnen weergeven en illustreren vanuit de praktijk;
- de didactiek van 'Levend Rekenen' in het freinetonderwijs kunnen beschrijven en illustreren vanuit de praktijk.

WO-geschiedenis/maatschappij
De studenten kunnen:
- leerlingen stimuleren om actuele thema's te volgen en kritisch te benaderen.
- bronnen en media gebruiken en integreren in hun lessen

Nederlands
De studenten kunnen:
- de verschillende onderwijstechnieken die in het freinetonderwijs gebruikt worden, toelichten:
de klassenvergadering, de muurkrant, de tekstbespreking, de vrije tekst, de klassenkrant, de schoolcorrespondentie, het dagboek, de werkplannen en de ondersteunende activiteiten
- de werkwijze bij leren lezen en schrijven in het freinetonderwijs beschrijven.

Muzische Vorming-muziek
De studenten kunnen:
- via een muzikaal verhaal de verschillende muzische domeinen met elkaar integreren
- muziek als middel gebruiken om andere vaardigheden aan te brengen

Omschrijving Inhoud

Pedagogiek
* Pedagogisch ideeëngoed van de Nieuwe Schoolbeweging: Freinet, Montessori, Steiner,
  Petersen, Dalton
* Pedagogisch ideeëngoed van Neill, Sudbury, Iederwijs
* Visie van de methodescholen van het gemeenschapsonderwijs GO!
* Natuurlijk Leren en het Sociaal Constructivisme
* Filosoferen met kinderen

Wiskunde
* Stromingen en modellen in de wiskundedidactiek
* Nieuwe visies en tendenzen binnen het wiskunde-onderwijs zoals 'Levend Rekenen'

WO-Tijd/geschiedenis/maatschappij
* Didactische verwerking van de actualiteit m.b.t. de wereld, ons land, en de omgeving van de
  kinderen.

* 'het plaatsen van actuele gebeurtenissen in tijd/ruimte en context'

Taal-Nederlands
* Krachtlijnen in de visie op taalonderwijs in methodescholen, met name op het gebied van
  taalbeschouwing en spelling
* Onderwijskundige technieken in het freinetonderwijs waarbij taal aan bod komt
* Didactiek van leren lezen en schrijven in het freinetonderwijs

MV-muziek
*muzikaal verhaal

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties verworven in de opleidingsonderdelen Pedagogiek III en IV en Taal: Ned en Fra III en IV uit het tweede modeltraject.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.
Voor de eindcompetenties wordt verwezen naar de decretaal vastgelegde basiscompetenties voor de opleiding "Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs":

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de kinderen en de leerlingengroepen achterhalen
1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren
1.4 De leerinhouden/leerervaringen structureren en vertalen in onderwijsaanbod
1.5 Een aangepaste werkvorm en groeperingsvormen bepalen
1.6 Individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
1.7 Realiseren van een krachtige leeromgeving
1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school
2.2 De emancipatie van de kinderen bevorderen
2.3 Door attitudevorming kinderen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden
2.4 Inspelen op de actuele maatschappelijke ontwikkelingen
2.6 Het fysiek welzijn van de kinderen bevorderen

Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de leergebieden (incl. Frans) en leergebiedoverschrijdende thema's volgen
3.2 De verworven kennis en vaardigheid aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk
3.3 Het eigen aanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod

Functioneel geheel 4: De leraar als organisator
4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen
4.3 Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren
4.4 Een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kinderen

Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoeker
5.2 Kennisnemen van resultaten van onderzoek

Functioneel geheel 6: De leraar als partner van de ouders/verzorgers
6.2 Met ouders/verzorgers communiceren over hun kind in de school
6.3 In overleg met het team ouders/verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van ouders

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
7.1 Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam
7.3 De eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in team bespreekbaar maken

Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant
10.1 Actuele thema's en ontwikkelingen opvolgen
10.2 Informatie over actuele thema's en ontwikkelingen kritisch benaderen
10.3 Informatie over actuele thema's en ontwikkelingen selecteren en verwerken in het pedagogisch en didactisch handelen
10.4 Kinderen stimuleren om actuele thema's en ontwikkelingen te volgen en kritisch te benaderen.

Omschrijving Begeleiding

Extra ondersteuning na afspraak met de verantwoordelijke lector

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Verplichte aanwezigheid voor alle activiteiten verbonden aan dit opleidingsonderdeel.

Bij gewettigde afwezigheid wordt een inhaalopdracht voorzien.
Niet-gewettigde afwezigheid resulteert in een beoordeling "afwezig" voor dit opleidingsonderdeel.

Eerste zittijd: periode-gebonden: één schriftelijk examen (100%) waarvan 55%pedagogiek, 15%wiskunde, 15% nederlands en 15%geschiedenis/maatschappij

Tweede zittijd: periode-gebonden: schriftelijk examen (100%)

Als de student 10/20 behaalt voor een onderdeel van de cluster, moet hij dit niet hernemen tijdens de tweede zittijd.

Bij een examencijfer van 7/20 of minder op één van beide onderdelen wordt als eindquotatie het laagste deelcijfer voor de volledige cluster toegekend.

Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk met een examencontract mits een bijkomende inschrijving via een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabi, internet, beeldmateriaal

Studiekosten

Geraamde totaalprijs: 45.0 EUR

Trefwoorden

Reformpedagogiek, freinet-, jenaplan-, steiner-, montessori-, leefschool-, en daltonpedagogiek, diversiteit, filosoferen, actualiteit, levend rekenen en andere specifieke didactieken, muzikaal verhaal

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.