Academiejaar
2011-12
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: David Roos
Andere docenten: Alleman John, Detollenaere Kristel, Van Dooren Hilde
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Interactieve lessen, gastcolleges en discussievormen
Omschrijving Doelstellingen
Pedagogiek
De studenten kunnen:
- het werk van een aantal onderwijsvernieuwers omschrijven
- activiteiten rond 'Filosoferen met kinderen' bedenken.
Wiskunde
De studenten kunnen:
- de realistische visie binnen wiskunde in een ruimer perspectief situeren als didactische stroming; de uitgangspunten ervan kunnen verwoorden en illustreren vanuit de praktijk.
- de kenmerken van procesmatige visies op het rekenleerproces (CSA, rekenen als proces en handelingen, rekenen als proces van probleemoplossen) kunnen weergeven en illustreren vanuit de praktijk;
- de didactiek van 'Levend Rekenen' in het freinetonderwijs kunnen beschrijven en illustreren vanuit de praktijk.
WO-geschiedenis/maatschappij
De studenten kunnen:
- leerlingen stimuleren om actuele thema's te volgen en kritisch te benaderen.
- bronnen en media gebruiken en integreren in hun lessen
Nederlands
De studenten kunnen:
- de verschillende onderwijstechnieken die in het freinetonderwijs gebruikt worden, toelichten:
de klassenvergadering, de muurkrant, de tekstbespreking, de vrije tekst, de klassenkrant, de schoolcorrespondentie, het dagboek, de werkplannen en de ondersteunende activiteiten
- de werkwijze bij leren lezen en schrijven in het freinetonderwijs beschrijven.
Muzische Vorming-muziek
De studenten kunnen:
- via een muzikaal verhaal de verschillende muzische domeinen met elkaar integreren
- muziek als middel gebruiken om andere vaardigheden aan te brengen
Omschrijving Inhoud
Pedagogiek
* Pedagogisch ideeëngoed van de Nieuwe Schoolbeweging: Freinet, Montessori, Steiner,
Petersen, Dalton
* Pedagogisch ideeëngoed van Neill, Sudbury, Iederwijs
* Visie van de methodescholen van het gemeenschapsonderwijs GO!
* Natuurlijk Leren en het Sociaal Constructivisme
* Filosoferen met kinderen
Wiskunde
* Stromingen en modellen in de wiskundedidactiek
* Nieuwe visies en tendenzen binnen het wiskunde-onderwijs zoals 'Levend Rekenen'
WO-Tijd/geschiedenis/maatschappij
* Didactische verwerking van de actualiteit m.b.t. de wereld, ons land, en de omgeving van de
kinderen.
* 'het plaatsen van actuele gebeurtenissen in tijd/ruimte en context'
Taal-Nederlands
* Krachtlijnen in de visie op taalonderwijs in methodescholen, met name op het gebied van
taalbeschouwing en spelling
* Onderwijskundige technieken in het freinetonderwijs waarbij taal aan bod komt
* Didactiek van leren lezen en schrijven in het freinetonderwijs
MV-muziek
*muzikaal verhaal
Omschrijving Begincompetenties (tekst)
Eindcompetenties verworven in de opleidingsonderdelen Pedagogiek III en IV en Taal: Ned en Fra III en IV uit het tweede modeltraject.
Omschrijving Eindcompetenties (tekst)
Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.
Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.
Voor de eindcompetenties wordt verwezen naar de decretaal vastgelegde basiscompetenties voor de opleiding "Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs":
Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de kinderen en de leerlingengroepen achterhalen
1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren
1.4 De leerinhouden/leerervaringen structureren en vertalen in onderwijsaanbod
1.5 Een aangepaste werkvorm en groeperingsvormen bepalen
1.6 Individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
1.7 Realiseren van een krachtige leeromgeving
1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden
Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school
2.2 De emancipatie van de kinderen bevorderen
2.3 Door attitudevorming kinderen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden
2.4 Inspelen op de actuele maatschappelijke ontwikkelingen
2.6 Het fysiek welzijn van de kinderen bevorderen
Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de leergebieden (incl. Frans) en leergebiedoverschrijdende thema's volgen
3.2 De verworven kennis en vaardigheid aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk
3.3 Het eigen aanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod
Functioneel geheel 4: De leraar als organisator
4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen
4.3 Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren
4.4 Een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kinderen
Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoeker
5.2 Kennisnemen van resultaten van onderzoek
Functioneel geheel 6: De leraar als partner van de ouders/verzorgers
6.2 Met ouders/verzorgers communiceren over hun kind in de school
6.3 In overleg met het team ouders/verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van ouders
Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
7.1 Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam
7.3 De eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in team bespreekbaar maken
Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant
10.1 Actuele thema's en ontwikkelingen opvolgen
10.2 Informatie over actuele thema's en ontwikkelingen kritisch benaderen
10.3 Informatie over actuele thema's en ontwikkelingen selecteren en verwerken in het pedagogisch en didactisch handelen
10.4 Kinderen stimuleren om actuele thema's en ontwikkelingen te volgen en kritisch te benaderen.
Omschrijving Begeleiding
Extra ondersteuning na afspraak met de verantwoordelijke lector
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Verplichte aanwezigheid voor alle activiteiten verbonden aan dit opleidingsonderdeel.
Bij gewettigde afwezigheid wordt een inhaalopdracht voorzien.
Niet-gewettigde afwezigheid resulteert in een beoordeling "afwezig" voor dit opleidingsonderdeel.
Eerste zittijd: periode-gebonden: één schriftelijk examen (100%) waarvan 55%pedagogiek, 15%wiskunde, 15% nederlands en 15%geschiedenis/maatschappij
Tweede zittijd: periode-gebonden: schriftelijk examen (100%)
Als de student 10/20 behaalt voor een onderdeel van de cluster, moet hij dit niet hernemen tijdens de tweede zittijd.
Bij een examencijfer van 7/20 of minder op één van beide onderdelen wordt als eindquotatie het laagste deelcijfer voor de volledige cluster toegekend.
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk met een examencontract mits een bijkomende inschrijving via een diplomacontract.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht
Syllabi, internet, beeldmateriaal
Studiekosten
Geraamde totaalprijs: 45.0 EUR
Trefwoorden
Reformpedagogiek, freinet-, jenaplan-, steiner-, montessori-, leefschool-, en daltonpedagogiek, diversiteit, filosoferen, actualiteit, levend rekenen en andere specifieke didactieken, muzikaal verhaal
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.