Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Pedagogiek V11165/3131/1112/1/20
Studiegids

Pedagogiek V

11165/3131/1112/1/20
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: David Roos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie70,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Onderwijsgesprek, groepswerk, opdrachten en doceren

Omschrijving Doelstellingen

 Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is terug te vinden in de syllabus.

De studenten hebben de nodige kennis, inzichten, vaardigheden en houdingen verworven om de instap in het beroepsleven vlot te laten verlopen.

De studenten hebben de nodige inzichten in een interpretatiekader dat de zelfstandige duiding van maatschappelijke ontwikkelingen in en om onderwijs mogelijk maakt.

De studenten kunnen actuele feiten en gebeurtenissen i.v.m. opvoeding en onderwijs situeren t.o.v. een historische context en in een sociologisch kader.

Omschrijving Inhoud

* Deontologie, schoolwetgeving, statutaire bepalingen, schoolorganisatie, innovaties,
  onderwijsondersteunende initiatieven

* Historische en sociologische achtergronden van opvoeding en onderwijs met bijzondere aandacht
   voor de interpretatie van maatschappelijke en educatieve invloeden en voor de sociologie van
   onderwijs, gezin en jeugd.

* Maatschappelijke ongelijkheid en de problematiek van de gelijke onderwijskansen.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties pedagogiek III en IV.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor:
creativiteit, denk- en redeneervaardigheid, ingesteldheid tot levenslang leren, verwerven en verwerken van informatie, vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken, het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen.

Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan:
Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder: vaardigheid 2.2., 2.3.: inz. 2.3.1. en2.3.3. en 2.4.
Functioneel geheel 5: de leraar als innovator, onderzoeker: vaardigheid5.2.
Functioneel geheel 6: de leraar als partner : vaardigheid 6.1. inz.6.1.1. en 6.4.
Functioneel geheel 7: de leraar als lid van een schoolteam: vaardigheid 7.3. en7.4.
Functioneel geheel 9: de leraar als lid van de onderwijsgemeenschap: vaardigheid 9.1. en 9.2.
Functioneel geheel 10: de leraar als cultuurparticipant: vaardigheid 10.1.

Omschrijving Begeleiding

Lector gaat in op vragen en noden van de studenten.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Inschrijven met een examencontract is mogelijk. Diplomacontract, creditcontract en examencontract:
-eerste zittijd: periode-gebonden: mondeling examen (100%)
-tweede zittijd: periode-gebonden: mondeling examen (100%)

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus, actuele onderwijsartikels.

Studiekosten

±10 EUR

Trefwoorden

Pedagogiek, socialisatie-instituties, school, gezin, peergroup, structuur, functie, sociale ongelijkheid, gelijke onderwijskansen, historische periode, opvoedingsideaal

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.