Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Agogiek: uitdieping404/3131/1112/1/30
Studiegids

Agogiek: uitdieping

404/3131/1112/1/30
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Bossuyt Barber
Andere docenten: Dutillieux Liesbet, Tratsaert MARJAN, Van den Broeck Karina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie70,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

1. Agogiek Uitdieping - Taalvaardigheden
Klassikaal onderricht, zelfstandig werk, individuele opdrachten binnen en buiten de klas, interactieve lessen, groepswerk en partnerwerk.

2. Agogiek Uitdieping - Pedagogiek
Interactieve workshops waar voornamelijk gewerkt wordt met casussen, rollenspelen, groepswerk, discussie...

Omschrijving Doelstellingen

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen:

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is terug te vinden in de syllabi.

1. Agogiek Uitdieping - Taalvaardigheden

- streven naar een verbetering van het eigen communicatieve gedrag
- hun reflecties over de eigen taalvaardigheid mondeling en schriftelijk kunnen verwoorden
- het aanbod van taalgericht onderwijs in de opleiding mondeling en schriftelijk kunnen verwoorden
- doelgericht en publiekgericht zakelijke teksten kunnen schrijven (verslag van een vergadering, zakelijke e-mail brief aan de ouders)
- correct en expressief kunnen spreken
- teksten kunnen beoordelen en toegankelijk maken
- voor leerlingen een uiteenzetting kunnen geven met schriftelijke ondersteuning
- de uiteenzettingen van medestudenten zowel schriftelijk als mondeling kunnen evalueren
- voor volwassenen een presentatie kunnen houden met schriftelijke ondersteuning
- kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs en het onderdeel Nederlands van het lager onderwijs specifiek
- praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderdeel Nederlands van het lager onderwijs specifiek

2. Agogiek Uitdieping - Pedagogiek

- het belang kunnen aantonen van preventietechnieken voor een ordelijk lesverloop en een positief klasklimaat
- regels op een positieve wijze kunnen stellen
-de verschillende remediëringstechnieken kunnen uitleggen die gebruikt worden bij het omgaan met
probleemgedrag bij leerlingen
- de keuze van een remediëringstechniek kunnen beargumenteren
- remediëringstechnieken adequaat kunnen gebruiken in gegeven situaties
- de verschillende fasen in een slechtnieuwsgesprek met ouders kunnen verduidelijken
- de verschillende rollen die een leraar kan opnemen tijdens een gesprek met ouders kunnen uiteenzetten
- een slechtnieuwsgesprek kunnen voeren (rollenspel)
- aandacht hebben voor het belang van non-verbale communicatie
- vergadertechnieken kunnen toepassen
- openstaan om samen met de medestudenten te oefenen in bovenstaande vaardigheden
- kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs en de onderdelen Nederlands en sociale vaardigheden van het lager onderwijs specifiek
- praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en de onderdelen Nederlands en sociale vaardigheden van het lager onderwijs specifiek
 

Omschrijving Inhoud

1. Agogiek Uitdieping - Taalvaardigheden
- een uiteenzetting met schriftelijke ondersteuning
- een presentatie (voor de ouders) met schriftelijke ondersteuning
- brief aan de ouders, verslag van een vergadering, zakelijke e-mail
- beoordelen en toegankelijk maken van teksten
- mondelinge en schriftelijke (zelf)evaluatie van uiteenzetting en presentatie

2. Agogiek Uitdieping - Pedagogiek
- preventie en remediëring bij ‘ongewenst’ gedrag bij leerlingen
- gesprekken met ouders
- vergadertechnieken 

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties verworven hebben voor Agogiek Basis

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los gezien worden van de doelstellingen (zie hoger).
Kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs en de onderdelen Nederlands en sociale vaardigheden van het lager onderwijs specifiek.
Praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en de onderdelen Nederlands en sociale vaardigheden van het lager onderwijs specifiek.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: ingesteldheid tot levenslang leren, het vermogen te communiceren over informatie, problemen en oplossingen.

Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan:

1. Agogiek Uitdieping - Taalvaardigheden

Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.11 de leerkracht kan het leer-en ontwikkelingsroces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen (1.11.2,1.11.4,1.11.5 en ondersteunende kennis)

Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
2.4 de leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context

Functioneel geheel 6: de leraar als partner van ouders en verzorgers
6.2 de leerkracht kan met ouders of verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega's of externen (6.2.1 en 6.2.2)
6.5 de leerkracht kan in Standaardnederlands of in een ander passend register,communiceren met ouders en verzorgers met verschillende taalachtergronden in diverse talige situaties (6.5.1,6.5.2 en 6.5.3)

Functioneel geheel 7: de leraar als lid van een schoolteam
7.5 de leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam (7.5.1,7.5.2 en 7.5.3)

Functioneel geheel 10: de leraar als cultuurparticipant
10.1 de leerkracht kan actuele thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen: het sociaal-politieke domein, het sociaal-economische domein en het cultureel-esthetische domein.

Attitudes
A1 Beslissingsvermogen
A2 Relationele gerichtheid
A3 Kritische ingesteldheid
A4 Leergierigheid
A5 Organisatievermogen
A6 Zin voor samenwerking
A8 Flexibiliteit

2. Agogiek Uitdieping - Pedagogiek

Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school
2.2 De emancipatie van kinderen bevorderen
2.5 Omgaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met kinderen met leer- en gedragsproblemen

Functioneel geheel 4: de leraar als organisator
Vaardigheid 4.1: een gestructureerd werkklimaat bevorderen (4.1.1)

Functioneel geheel 6: De leraar als partner van ouders en verzorgers
6.2 Met ouders/verantwoordelijken voor de opvoeding communiceren over hun kind in de school op basis van overleg met collega's of externen (6.2.1 en 6.2.2)
6.4 Met ouders/verantwoordelijken voor de opvoeding in dialoog treden over opvoeding en onderwijs

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
7.5 de leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam (7.5.1,7.5.2 en 7.5.3)

Attitudes
A1 beslissingsvermogen
A2 relationele gerichtheid
A3 kritische ingesteldheid
A4: leergierigheid
A6 zin voor samenwerking
A9 flexibiliteit

Omschrijving Begeleiding

Het monitoraat wordt verzorgd door de betrokken lectoren op afspraak.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Inschrijven met een examencontract is niet mogelijk.

1. Agogiek Uitdieping - Taalvaardigheden (2/3 van de cluster)
Diplomacontract en creditcontract:
- eerste zittijd: niet-periodegebonden: permanente evaluatie 50% (voor mondelinge opdrachten) en schriftelijke opdrachten 50%. Onwettige afwezigheid voor permanente evaluatie leidt tot een beoordeling “AFWEZIG” voor het opleidingsonderdeel.
- tweede zittijd: niet-periodegebonden: voor de mondelinge opdrachten worden de punten voor permanente evaluatie overgenomen uit de eerste zittijd. De schriftelijke opdrachten kunnen herwerkt worden tijdens de tweede zittijd.

2. Agogiek Uitdieping - Pedagogiek (1/3 van de cluster)
Diplomacontract en creditcontract:
- eerste zittijd: periode-gebonden: schriftelijk examen (100%)
- tweede zittijd: periode-gebonden: mondeling examen (100%)

Puntenoverdracht mogelijk naar tweede zittijd en het (één) volgend academiejaar voor het onderdeel van de cluster waarvoor minimaal 10/20 werd behaald.
Indien een student voor een onderdeel van de cluster 7/20 of minder behaalt, geldt het laagste deelcijfer als eindcijfer voor de volledige cluster.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Syllabus Agogiek Uitdieping - Taalvaardigheden en eigen notities
(+ fragmenten uit ‘Dertien doelen in een dozijn’)

- Syllabus Agogiek Uitdieping - Pedagogiek en eigen notities


Studiekosten

Taalvaardigheden: 5 euro
Agogiek: 5 euro

Trefwoorden

Lager onderwijs, taalvaardigheden, communicatievaardigheden, agogische vaardigheden, pedagogiek

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.