Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Projectwerk II12017/3131/1112/1/82
Studiegids

Projectwerk II

12017/3131/1112/1/82
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: De Praetere Katrien
Andere docenten: Baetsle Ilse, David Roos, De Kestelier Muriel, Leyssens Kathleen, Slock Hannah, Van Dender Dominique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk40,00 uren
Werkcollege20,00 uren
Zelfstudie60,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Groepswerk
Toonmoment
Evaluatiemomenten
Zelfstandig werk
Individueel werk
Begeleid zelfstandig werk
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

PROJECT MUZISCHE VORMING:
 
KENNIS:
- kennismaken met kunstbeschouwing
 
VAARDIGHEDEN:
- verruimen mogelijkheden binnen de domeinen van de muzische vorming: beeld, drama, muziek, media, beweging en taal
- het kunnen afwerken van een product
- bereid zijn om experimenten zelf te ervaren, clichédoorbrekend te werken
- vakoverschrijdend werken, hier dus: domeinoverschrijdend
- leren procesmatig werken
- studenten reflecteren over hun handelen binnen projectwerk
- stappenplan ontwikkelen om structuur in het project te krijgen
 
ATTITUDES:
- ontwikkelen van basisattitudes zoals: verantwoordelijkheid opnemen, initiatief willen en durven nemen, afspraken kunnen maken en zich daaraan houden, leren organiseren, zelfwerkzaamheid
- opleidingsoverschrijdend te werk gaan
- openstaan voor samenwerking met studenten van andere opleiding (BOKO)
- diversiteit:
De studenten leren diversiteit op een positieve manier benaderen.
De studenten leren jongeren en kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interactie met elkaar en met anderen.
De studenten integreren diversiteit in het totale onderwijsleerproces van studenten, jongeren en kinderen.
Dit betekent:
- gericht op zoek kunnen gaan naar vormen van diversiteit met een meerwaarde voor het
  leerproces
- de eigen inbreng van studenten en leerlingen uitdrukkelijk stimuleren
- een brede waaier van talenten en competenties aan bod kunnen laten komen tijdens het
  leerproces
- tijd en ruimte kunnen vrijmaken voor spontaan, informeel leren
De studenten kunnen goed omgaan met de diversiteit van medestudenten, leerlingen, ouders en externe partners.
 
• PROJECT DIVERSITEIT:
 
KENNIS
 
 
•Projectwerk als leerstrategie omschrijven
•Doelen van projectwerk opsommen
•De definitie van diversiteit kunnen weergeven
•Weten wat ‘omgaan met diversiteit’ betekent voor het pedagogisch-didactisch handelen
 
VAARDIGHEDEN
 
•Uitvoeren van projectwerk
•De rol van de leerkracht kunnen toepassen tijdens projectwerk
•Kunnen omgaan met diversiteit in de klas
ATTITUDES
 
•Zich openstellen voor projectwerk
•Het diversiteitsdenken kritisch benaderen
diversiteit:
De studenten leren diversiteit op een positieve manier benaderen.
De studenten leren jongeren en kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interactie met elkaar en met anderen.
De studenten integreren diversiteit in het totale onderwijsleerproces van studenten, jongeren en kinderen.
Dit betekent:
- gericht op zoek kunnen gaan naar vormen van diversiteit met een meerwaarde voor het
 leerproces
- de eigen inbreng van studenten en leerlingen uitdrukkelijk stimuleren
- een brede waaier van talenten en competenties aan bod kunnen laten komen tijdens het
  leerproces
- tijd en ruimte kunnen vrijmaken voor spontaan, informeel leren
De studenten kunnen goed omgaan met de diversiteit van medestudenten, leerlingen, ouders en externe partners.
 
Een gedetailleerde lijst met doelstellingen is terug te vinden in de syllabi van de verschillende onderdelen

Omschrijving Inhoud

PROJECT MUZISCHE VORMING:

Het project bestaat uit verschillende stappen:

-. zelfstandig werk

-. toonmomenten

- evaluatie



PROJECT DIVERSITEIT:

inhouden bepalen de studenten zelf binnen het onderwerp diversiteit in de ruime betekenis van het woord en gelinkt aan het onderwijsgebeuren

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties verworven hebben voor de opleidingsonderdelen Muzische Vorming en Lichamelijke opvoeding I en II.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los gezien worden van de doelstellingen.
 
Aan onderstaande basiscompetenties lager onderwijs wordt gewerkt en aandacht geschonken:
Basiscompetenties leraar lager onderwijs:
 
FG1:de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- 1.1. de beginsituatie van de leerlingen en van de klas kunnen achterhalen
- 1.2. doelstellingen kunnen kiezen en formuleren
- 1.3. leerinhouden kunnen selecteren met de nodige kennis en inzicht  in de eindtermen van het lager onderwijs
- 1.4. leerinhouden kunnen structureren en vertalen in opdrachten, praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs
- 1.5. een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvormen kunnen kiezen
- 1.6. onderwijs- en leermiddelen kunnen kiezen en aanpassen
- 1.7. een krachtige leeromgeving creeren
- 1.9. kunnen observeren, proces product kunnen evalueren
- 1.12 de leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep
 
FG2: de leraar als opvoeder
- 2.1. in overleg een postief leefklimaat creeren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school
- 2.2. de emancipatie van de kinderen bevorderen
- 2.3. attitudes bij kinderen nastreven die bijdragen tot hun individuele ontplooing en maatschappelijke participatie
- 2.4. inspelen op de actuele maatschappelijke ontwikkelingen
 
FG 3: De leraar als inhoudelijk expert:
- 3.1. de leraar kan de eigen deskundigheid op inhoudelijk terrein bevorderen
- 3.2. toepassen van de verworven kennis en vaardigheden in de didactische aanpak
- 3.3. het eigen vormingsaanbod situeren en afstammen op het geheel van het onderwijsaanbod
 
FG 4: De leraar als organisator:
- 4.1: De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.
- 4.2.: een soepel en efficient dagverloop creeren, passend in een tijdsplanning:
        - vanuit het oogpunt van de leraar
        - vanuit het oogpunt van de lerende
- 4.3: op correcte wijze administratieve taken uitvoeren
 
FG 5: De leraar als onderzoeker:
- 5.1. vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
- 5.3: het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen
 
FG 7: De leraar als lid van een schoolteam:
- 7.1: De leerkracht kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam
- 7.1.1: de leraar kan zijn opdracht realiseren in samenwerking met de leden van het schoolteam en rekening houdend met de schoolcultuur.
- 7.2: binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven
-7.3.: het eigen pedagogisch en didactisch handelen bespreekbaar maken in teamverband
 
FG 8: De leraar als partner van externen:
-8.1: met hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden
 
FG 10: De leraar als cultuurparticipant:
- 10.1:actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen:
- het sociaal-politieke domein
- het sociaal-economische domein
- het levensbeschouwelijke domein
- het cultureel-esthetische domein
- het cultureel-wetenschappelijke domein
 
Alle attitudes komen aan bod: A1/A2/A3/A4/A5/A6/A8/A9/A10


Omschrijving Begeleiding

Van de student wordt verwacht dat hij/zij problemen i.v.m. het opleidingsonderdeel op eigen initiatief meldt aan de betrokken lectoren
 
Mogelijkheid tot extra individuele begeleiding tijdens zelfstandig werk.
 
Indien gewenst: feedback bij logboek.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.
 
Diploma- en Creditcontract:
 
PROJECT MUZISCHE VORMING:
 
"Een student kan zich pas inschrijven voor dit opleidingsonderdeel indien hij Projectwerk I in zijn huidig traject heeft of er reeds een credit voor verworven heeft"
De punten bedragen 60% van de cluster
Eerste zittijd:
- periode gebonden: 40% mondeling examen (toonmoment+evaluatiegesprek)
- niet periode gebonden taak (logboek) 60% . 
Verplicht 80% aanwezigheid tijdens de sessies PMV.  Bij het niet halen van 80% aanwezigheid, wordt er bij gewettigde afwezigheid tijdens de sessies PMV  een vervangtaak voorzien. Ongewettigde afwezigheid leidt tot de beoordeling 'AFWEZIG' voor het opleidingsonderdeel
 
Tweede zittijd:
40% periode geboden mondeling examen(toonmoment)
60% niet periode gebonden taak (herwerken logboek).  De taak kan opnieuw ingediend worden, zoniet wordt de beoordeling uit eerste zittijd overgenomen (60%)
 
 
 
 
PROJECT DIVERSITEIT:
De punten bedragen 40% van de cluster
Eerste zittijd:
• 60% periodegebonden eindprodukt (projectbundel en presentatie)
• 40% niet periodegebonden procesevaluatie door medestudenten en begeleidende lectoren
Tweede zittijd: 100 % herwerken projectbundel en presentatie
 
Voor de eindbeoordeling van dit opleidingsonderdeel geldt het volgende:
- het gewogen gemiddelde voor de partims. Wanneer met de optelling van de deelpunten en omzetting naar 20 voor het clusterpunt geen 10/20 wordt bereikt,wordt  afgerond naar beneden
- bij 7/20 of minder voor één van de partims wordt het eindcijfer bepaald door de partim met het laagste cijfer.
 
 
Puntenoverdracht mogelijk naar 2de zittijd en naar één (het) volgend academiejaar voor het onderdeel van de cluster waarvoor minstens 10/20 behaald werd.
 
 

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

VerplichtInfobundel (zie project I PMV).
Cursus projectwerking in de basisschool
Logboek
Studenten brengen zelf diverse leermiddelen aan 
 

Studiekosten

35 euro indien Project I niet gevolgd is

Trefwoorden

Projectwerking, Project muzische vorming, PMV domein muziek, beeld, taal, drama, media, beweging, project diversiteit, lager onderwijs

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.