Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Taal: Nederlands en Frans IV13616/3131/1112/1/31
Studiegids

Taal: Nederlands en Frans IV

13616/3131/1112/1/31
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Detollenaere Kristel
Andere docenten: Bossuyt Barber, Van Liedekerke Sigrid
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege15,00 uren
Werkcollege15,00 uren
Zelfstudie90,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Deel 1: Nederlands
Hoorcolleges en interactieve lessen. Groepswerk en partnerwerk. Kringgesprekken. Zelfstandig werk en individuele opdrachten. Bespreking van video- en demonstratielessen.

Deel 2: Frans
Interactieve lessen, uiteenzettingen, groepswerk, partnerwerk, individuele opdrachten.
Begeleid zelfstandig leren.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst met doelstellingen is terug te vinden in de syllabi van de verschillende onderdelen.

Kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs algemeen en de onderdelen taal: Nederlands en Frans van het lager onderwijs specifiek.
Praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderteel taal: Nederlands en Frans van het lager onderwijs specifiek.

Deel 1: Nederlands
- de vakdidactiek over lezen en schrijven in de lagere school kunnen toepassen
- het belang van leesbevordering kunnen aantonen en toelichten
- methodes voor leesbevordering in de lagere school kunnen toepassen
- de verworven inzichten in verband met jeugdliteratuur en poëzie kunnen overbrengen op de leerlingen
- zich schriftelijk en mondeling correct kunnen uitdrukken

Deel 2: Frans
- vlot en foutloos Frans kunnen spreken en schrijven
- inzicht kunnen verwerven in het bevorderen van de spreekvaardigheid
- kennis maken met kinder- en jeugdliteratuur Frans
- kennis maken met Franse cultuur
- diverse spelvormen hanteren
- inzicht kunnen verwerven in de didactiek van zinsbouw en tekst
- inzicht kunnen verwerven in evaluatievormen voor vreemdetalenonderwijs
- inzicht kunnen verwerven in algemene technieken voor een gestructureerde opbouw van creatieve
  lessen

Omschrijving Inhoud

Deel 1: Nederlands
- leesbevordering en boekenpromotie
- Zorgverbreding en differentiatie
- Poëzie: lezen, interpreteren en beleven van gedichten
- Poëzie schrijven
- genres in de jeugdliteratuur: poëzie, non-fictie
- Didactiek van het stellen
- Peer tutoring
- Artikels vakdidactiek over lezen en schrijven in de basisschool

Deel 2: Frans
- Spreekvaardigheid en taalzuivering
- Didactiek en methodiek
- Basiswoordenschat : oefeningen en theorie
- Didaktiek van het bevorderen van spreekvaardigheid en het gebruik van verschillende spelvormen
- Didaktiek van het onderwijzen van Franse cultuur
- Didaktiek van het gebruik van videofragmenten

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties Taal: Nederlands en Frans I-II

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: creativiteit, denk- en redeneervaardigheid, ingesteldheid tot levenslang leren, verwerven en verwerken van informatie, vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen.

Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan:

Deel 1: Nederlands
* Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Vaardigheid 1.2 doelstellingen kunnen kiezen en formuleren. (1.2.1, 1.2.2, 1.2.3, 1.2.6 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 1.3 de leerinhouden en leerervaringen kunnen selecteren (1.3.1 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 1.4 de leerinhouden en leerervaringen kunnen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod (1.4.3) Vaardigheid 1.5 aangepaste werkvormen en groeperingsvormen kunnen bepalen (1.5.1, 1.5.2, 1.5.4 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 1.6 individueel en in team leermiddelen kunnen kiezen en aanpassen (1.6.2 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 1.7 een krachtige leeromgeving kunnen creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de groep
Vaardigheid 1.8 observatie/evaluatie kunnen voorbereiden. (1.8.1, 1.8.2 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 1.9 kunnen observen, proces en product kunnen evalueren met het oog op bijsturing en remediëring en differentiatie (1.9.3 en ondersteunende kennis)

* Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.1 in overleg een positief leefklimaat kunnen creëren voor de lln in de groep en op school (2.1.2)
Vaardigheid 2.6 het fysieke en geestelijke welzijn van de lln bevorderen.(2.6.1)

* Functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert
Vaardigheid 3.1. basiskennis van de leerinhouden beheersen ... (3.1.1 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 3.2 aanwenden van de verworven kennis en vaardigheid m.b.t. leergebieden en vakgebieden (3.2.1 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 3.3 het eigen aanbod kunnen situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de lln (3.3.2 en ondersteunende kennis)

* Functioneel geheel 4: de leraar als organisator
Vaardigheid 4.1 een gestructureerd werkklimaat kunnen bevorderen
Vaardigheid 4.4 een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de lln (4.4.2)

* Functioneel geheel 5: de leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
Vaardigheid 5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen (5.1.1 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 5.3 het eigen functioneren ter discussie kunnen stellen en bijsturen (ondersteunende kennis)

* Functioneel geheel 9: de leraar als lid van de onderwijsgemeeschap
Vaardigheid 9.1 kunnen deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's

* Functioneel geheel 10: de leraar als cultuurparticipant
Vaardigheid 10.1 actuele thema's en ontwikkelingen kunnen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen: ... (ondersteunende kennis)

A1 Beslissingsvermogen
A2 Relationele gerichtheid
A3 Kritische ingesteldheid
A4 Leergierigheid
A5 Organisatievermogen
A6 Zin voor samenwerking
A7 Verantwoordelijkheidszin
A8 Creatieve gerichtheid
A9 Flexibiliteit
A10 Gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie

Deel 2: Frans
* Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Vaardigheid 1.1 De beginsituatie van de leerlingen en de klas kunnen achterhalen.(1.1.1 en 1.1.2)
Vaardigheid 1.2 Doelstellingen kunnen kiezen en formuleren. (1.2.1)
Vaardigheid 1.8 Observatie/evaluatie kunnen voorbereiden. (1.8.1, 1.8.2 en 1.8.3)

* Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.4 Actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context

* Functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert
Vaardigheid 3.2 Toepassen van de verworven kennis en vaardigheden in de didactische aanpak.(3.2.1)

* Functioneel geheel 7: de leraar als lid van een schoolteam
Vaardigheid 7.2 Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven

* Functioneel geheel 9: de leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
Vaardigheid 9.1 Deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's

* Functioneel geheel 10: de leraar als cultuurparticipant
Vaardigheid 10.4 Stimuleert kinderen om actuele thema’s en ontwikkelingen te volgen en kritisch te benaderen

A1 Beslissingsvermogen
A2 Relationele gerichtheid
A3 Kritische ingesteldheid
A4 Leergierigheid
A5 Organisatievermogen
A6 Zin voor samenwerking
A7 Verantwoordelijkheidszin
A8 Creatieve gerichtheid
A9 Flexibiliteit
A10 Gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie

Omschrijving Begeleiding

Monitoraat en/of extra oefeningen na afspraak met de betrokken OP-leden.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Inschrijven met een examencontract is niet mogelijk.

Deel 1: Nederlands (2/3 van de cluster)
Diplomacontract en creditcontract:
* Eerste zittijd:
Periodegebonden: mondeling examen (100%)
Indien de tekorten op het vlak van mondeling taalgebruik, die de student werden gesignaleerd op het einde van het eerste modeltraject (Taal: Nederlands en Frans II), nog niet voldoende zijn weggewerkt, kan de student niet slagen voor dit opleidingsonderdeel en maximum 8/20 halen.

* Tweede zittijd:
Mondeling examen (100%)
Indien de tekorten op het vlak van mondeling taalgebruik, die de student werden gesignaleerd op het einde van het eerste modeltraject of Taal: Nederlands en Frans II, nog niet voldoende zijn weggewerkt, kan de student niet slagen voor dit opleidingsonderdeel en maximum 8/20 halen.

Deel 2: Frans (1/3 van de cluster)
Diplomacontract en creditcontract:
* Eerste zittijd:
Periodegebonden: mondeling examen(75%)
Niet periode-gebonden: portfolio (25%)

* Tweede zittijd: mondeling examen ( 75 %) , portfolio (25%) kan hernomen worden, zoniet wordt de beoordeling van de eerste zittijd overgenomen.

Puntenoverdracht mogelijk naar tweede zittijd en het (één) volgend academiejaar voor onderdelen van de cluster waarvoor minstens 10/20 behaald werd.
Bij een examencijfer van 9,5/20 of minder op een van beide onderdelen wordt als eindquotatie het laagste deelcijfer voor het volledige opleidingsonderdeel toegekend.
Wanneer met de optelling van de deelpunten en omzetting naar 20 voor het clusterpunt geen 10/20 wordt bereikt, wordt afgerond naar beneden.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Deel 1: Nederlands
Syllabus, eigen notities, de leerplannen (OVSG en GO!), handboek taaldidactiek voor het basisonderwijs.

Deel 2: Frans
Syllabus, eigen notities, vocabulaire progressif niveau intermédiaire, handboek grammaire.
De syllabus bevat een lijst met aanbevolen naslagwerken en didactische hulpmiddelen.

Studiekosten

Deel 1: Nederlands
Leermaterialen ca. 15 euro.

Deel 2: Frans
Leermaterialen ca. 15 euro.

Trefwoorden

taal, Nederlands, Frans, basisonderwijs, leesbevordering, peer tutoring, differentiatie, zorgverbreding, remediëring, schrijven, schrijfstrategieën, creatief schrijven, poëzie, jeugdliteratuur, 

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.