Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Pedagogiek IV11163/3131/1112/1/49
Studiegids

Pedagogiek IV

11163/3131/1112/1/49
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Van den Broeck Karina
Andere docenten: Tratsaert MARJAN
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie70,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcolleges, gespreksvormen, bezoeken aan het buitengewoon onderwijs, zelfstandig werk,groepswerk.

Omschrijving Doelstellingen

- kunnen uitleggen wat het evaluatieproces inhoudt

- evaluatie-instrumenten kunnen opstellen voor het evalueren van cognitieve, socio-emotionele en
  psychomotorische doelstellingen

- het proces van assessment en de vormen van assessment kunnen toelichten

- de vier stappen kunnen toelichten die aan bod komen als je een leerlingvolgsysteem gebruikt

- het verband tussen zorg en het gebruik van een leerlingenvolgsysteem kunnen toelichten

- de werkwijze van het CITO-leerlingvolgsysteem en het Leuvens procesgericht kindvolgsysteem
  kunnen uitleggen

- de zes thema's die scholen kunnen opnemen in hun GOK-actieplan kunnen toelichten met o.m.
  speciale aandacht voor het thema diversiteit en socio-emotionele ontwikkeling

- pesten kunnen toelichten

- het belang kunnen aantonen van een anti-pestbeleid in de lagere school

- kunnen uitleggen wat peer mediation en de no-blame approach inhouden

- de medische en de bio-psycho-sociale invalshoek t.o.v. het begrip "handicap" kunnen vergelijken

- de noden van kinderen in het buitengewoon onderwijs kunnen weergeven

- de structuur en de organisatie van het buitengewoon onderwijs kunnen weergeven

- het leerzorgkader kunnen schetsen


Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is terug te vinden in de syllabus.

Omschrijving Inhoud

- traditionele evaluatie: omschrijving, middelen, eisen en vormen

- assessment: verschil met traditioneel evalueren, proces, vormen

- het GOK

- initiatie in het onderwijs aan kinderen met specifieke noden : het huidige buitengewoon onderwijs,
  bespreking van de problematiek van verschillende handicaps, en de resp. hulpvragen qua onderwijs
  en opvoeding

- het leerzorgkader

- pesten

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties Pedagogiek I en II

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los gezien worden van de doelstellingen.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor:
denk-en redeneervaardigheid, vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken,verwerven en verwerken van informatie, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen.

Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan:

Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Vaardigheid 1.1 de beginsituatie van de leerlingen en van de klas kunnen achterhalen Vaardigheid 1.8: observatie en evaluatie kunnen voorbereiden.
Kennis van: evaluatietechnieken en - instrumenten en kindvolgsystemen, een visie op evaluatie met het oog op bijsturen en remediëren
Vaardigheid 1.9: kunnen observeren, proces en product kunnen evalueren met het oog op bijsturing en remediëring. (1.9.2, 1.9.3, 1.9.4, 1.9.6, 1.9.7)
Kennis van: evaluatietechnieken en -instrumenten, kindvolgsystemen, technieken en foutanalyse en zelfevaluatie, visie op evaluatie met het oog op bijsturing en remediëring, structuur van het Buitengewoon onderwijs met het oog op (her)oriëntering en eventuele samenwerking

Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.5: Adequaat omgaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met kinderen met gedragsproblemen.
Kennis van: diverse vormen van sociaal-emotionele probleemsituaties,signalen van sociale en emotionele problemen bij kinderen, het ontstaan van gedragsmoeilijkheden

Functioneel geheel 9: de leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
Vaardigheid 9.1 Deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's
Vaardigheid 9.2: dialogeren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving.
Kennis van de historische en internationale dimensie van onderwijskundige thema's

Attitudes A1. Beslissingsvermogen, A2. Relationele gerichtheid, A3. Kritische ingesteldheid, A4. Leergierigheid, A5. Organisatievermogen, A6. Zin voor samenwerking, A7. Verantwoordelijkheidszin, A8. Creatieve gerichtheid

Omschrijving Begeleiding

Individuele begeleiding op aanvraag.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Diplomacontract, examencontract en creditcontract:
-eerste zittijd: periodegebonden: schriftelijk examen (100%)
-tweede zittijd: schriftelijk examen (100%)

Verplichte aanwezigheid bij het bezoek aan een basisschool van het buitengewoon onderwijs.
Bij gewettigde afwezigheid/laattijdige inschrijving  kan een inhaaltaak voorzien worden.
Onwettige afwezigheid  leidt tot de beoordeling “AFWEZIG” voor dit opleidingsonderdeel.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus en eigen notities
 

Studiekosten

- cursus en aanvullende teksten: ongeveer 20 EURO

Trefwoorden

Lager (basis) onderwijs, pedagogiek, evalueren, assessment, zorg en diversiteit,leerlingvolgsysteem, GOK, buitengewoon onderwijs, zorgkader

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.