Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Media: uitdieping9627/3131/1112/1/11
Studiegids

Media: uitdieping

9627/3131/1112/1/11
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Baetsle Ilse
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie70,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)


- De meeste leerinhouden (vaardigheden) worden eerst klassikaal behandeld en/of praktisch gedemonstreerd.
- De inoefening van deze vaardigheden gebeurt deels tijdens de lessen via opdrachten die gradueel steeds moeilijker worden; sommige leerinhouden moeten volledig via zelfstudie verwerkt worden.
- De elektronische leeromgeving wordt actief ingeschakeld.
- Sommige opdrachten worden individueel gemaakt, andere zijn groepswerk of partnerwerk.
- Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

Kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs algemeen en het onderdeel  ICT en Media van het lager onderwijs specifiek
Praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderdeel ICT en Media van het lager onderwijs specifiek
- De studenten zijn in staat om op efficiënte wijze de meest geschikte media op te zoeken, te selecteren, aan te maken en in te schakelen voor zowel de voorbereidingsfase, de les zelf, als de naverwerking van een les, als voor de communicatie met andere betrokken partijen in het onderwijsgebeuren.
- Meer specifiek beogen we volgende kennis, vaardigheden en attitudes:
1. KENNIS:
- Alle feitelijke kennis nodig om ondergenoemde vaardigheden vlot te kunnen uitvoeren;
- Een gedegen basiskennis van pc-gebruik hebben;
- Kennis van en inzicht in bruikbare actuele en nieuwe evoluties op gebied van ICT. - FG2 / 2.4
- De wetgeving met betrekking tot auteursrecht en portretrecht, in het bijzonder de toepassing hiervan in het onderwijs.

2. VAARDIGHEDEN:
• studenten weten waarom, wanneer en voor wie ze mediamiddelen kunnen/moeten inschakelen; - FG1 / 1.2,1.3, 1.5, 1.6
• studenten hebben kennis van, en inzicht in, relevante en bruikbare evoluties op gebied van ICT; - FG2 / 2.4
• studenten zijn vertrouwd met, en maken gebruik van correcte ICT-terminologie;
• studenten kunnen zelf audio-opnames maken met een pakket zoals bijvoorbeeld Audacity; FG3
• studenten kunnen aan eenvoudige beeldbewerking doen;FG3
• studenten kunnen multimediale presentaties maken met een presentatiepakket;FG3
• studenten kunnen gericht informatie opzoeken op het Internet en deze informatie kritisch beoordelen en, zonder schending van het auteursrecht, integreren in andere documenten die voorzien zijn van correcte bronvermeldingen; - FG2 / 2.4, FG4 / 4.2, 4.3
• de studenten kunnen verschillende media inschakelen in het lesgebeuren; FG1 / 1.2,1.3, 1.5, 1.6, 1.7, 1.9
• studenten kunnen zelf visuele, auditieve en andere media-inhouden zoeken, aanmaken, wijzigen; FG1 / 1.5, 1.6, 1.7, 1.9, FG5 / 5.1
• studenten kunnen zelf educatieve toepassingen aanmaken, met behulp van Hot Potatoes; FG1 / 1.5, 1.6, 1.7, 1.9, FG5 / 5.1
• studenten zijn vertrouwd met de ICT-eindtermen en kunnen ICT efficiënt inschakelen om de ICT-eindtermen te realiseren;FG1 / 1.5, 1.6, 1.7, 1.9, FG5 / 5.1
• studenten kunnen professionele documenten opmaken met behulp van een tekstverwerker; FG3, FG4 / 4.2, 4.3
• studenten kunnen rekenbladen aanmaken en gebruiken, in functie van de lespraktijk.FG1 / 1.5, 1.6, 1.7, 1.9, FG4 / 4.2, 4.3
• studenten kunnen de actuele e-learning-omgeving en de mail van de Hogeschool Gent gebruiken; FG3, FG4 / 4.2, 4.3, FG7
• studenten kunnen zelf eenvoudige componenten aanmaken binnen een e-learning omgeving; FG3, FG7 en FG8

3. ATTITUDES:
een kritische en verantwoorde keuze kunnen maken uit de verschillende beschikbare onderwijsmedia;
de juiste inhouden kritisch kunnen beoordelen;
verantwoord en respectvol omgaan met materiaal.

Gedetailleerde lijsten van doelstellingen zijn te vinden in de syllabi.

Omschrijving Inhoud


Bronnengebruik: auteursrechten, Creative Commons en portretrecht.
Tekstverwerking in het kader van lange documenten
Rekenblad
Presentatiepakket met integratie van beeld- en audiobewerking
Nieuwe actuele media: oa wiki, weblog, RSS, ...
Digitale leermiddelen aanmaken: oa. Hot Potatoes

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De eindcompetenties uit media basis bereikt hebben.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.
Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: creativiteit, verwerven en verwerken van informatie, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen.
Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan de overeenkomstige functionele gehelen binnen Leraar Lager Onderwijs:
Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
Vaardigheid 1.2: de leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren (1.2.1, 1.2.6).
Vaardigheid 1.3: de leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren (1.3.2, 1.3.3).
Vaardigheid 1.5: de leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen (1.5.1, 1.5.3, 1.5.4).
Vaardigheid 1.6: de leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen (1.6.2).
Vaardigheid 1.7: de leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep (1.7.1, 1.7.2, 1.7.3).
Vaardigheid 1.9: de leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie (1.9.3, 1.9.4, 1.9.6).
Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder.
Vaardigheid 2.4: de leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context (2.4.1, 2.4.2).
Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
Vaardigheid 3.2: de leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden (3.2.1).
Vaardigheid 3.3: de leerkracht kan het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen (3.3.1, 3.3.2).
Functioneel geheel 4: De leraar als organisator.
Vaardigheid 4.2: de leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning (4.2.1, 4.2.3).
Vaardigheid 4.3: de leerkracht kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren (4.3.1).
Functioneel geheel 5: De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker.
Vaardigheid 5.1: de leerkracht kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen (5.1.1, 5.1.2).
Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam.
Vaardigheid 7.4: de leerkracht kan zich documenteren over de eigen rechtspositie en die van de leerlingen (7.4.1).
Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen.
Vaardigheid 8.1: de leerkracht kan met hulp van collega’s contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden (8.1.1, 8.1.2).
Volgende attitudes worden nagestreefd:
A1. beslissingsvermogen:
durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen.
A4. leergierigheid:
actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.
A5. organisatievermogen:
erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.
A6. zin voor samenwerking:
bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.
A8. flexibiliteit:
bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures.

Omschrijving Begeleiding

- Monitoraat wordt verzorgd door de betrokken lectoren na afspraak.

- De studenten kunnen op afspraak gebruik maken van de apparaten en de infrastructuur van de vakgroep "ICT - educatie".

- Van de student wordt verwacht dat hij/zij problemen ivm het opleidingsonderdeel op eigen initiatief meldt aan de betrokken lectoren.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.
Voor het Diplomacontract, Creditcontract en Examencontract gelden:
Eerste examenzittijd
40 % taken en opdrachten:
Tijdens het academiejaar wordt afgesproken welke opdrachten gemaakt dienen te worden en wanneer deze afgewerkt moet zijn.
Niet indienen van opdrachten voor de afgesproken datum resulteert in de beoordeling “Afwezig” voor het opleidingsonderdeel.
Volgende doelstellingen worden aan de hand van taken beoordeeld:
• studenten kunnen zelf audio-opnames maken met een pakket zoals bijvoorbeeld Audacity;
• studenten kunnen aan eenvoudige beeldbewerking doen;
• studenten kunnen multimediale presentaties maken met een presentatiepakket;
• studenten kunnen zelf visuele, auditieve en andere media-inhouden zoeken, aanmaken, wijzigen;
• studenten kunnen zelf educatieve toepassingen aanmaken, met behulp van Hot Potatoes;
60 % op het examen:
Schriftelijk examen (praktijk en theorie).
Tweede examenzittijd
40 % taken en opdrachten:
Indien op het onderdeel "taken en opdrachten" tijdens de eerste examentijd een resultaat behaald werd dat minder is dan de helft, dient men de "taken en opdrachten" te herwerken op zelfstandige basis voor de tweede examenzittijd. Indien de opdrachten niet ingediend of afgewerkt worden in tweede zittijd zal de student als afwezig aangeduid worden voor het volledige opleidingsonderdeel.
60 % op het examen:
Schriftelijk examen (praktijk en theorie).
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Presentaties, verwijzingen en documenten op de elektronische leeromgeving van de school;
- Studieteksten over de leerinhouden.
- Informatiemap voor de onderwijspraktijk gewoon basisonderwijs: ontwikkelingsdoelen en
 eindtermen

Studiekosten

De verwachte studiekost bedraagt 10 Euro

Trefwoorden

ICT, ICT-educatie, media, onderwijsmedia, lager (basis)onderwijs

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.