Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Taal: Nederlands en Frans III13615/3131/1112/1/94
Studiegids

Taal: Nederlands en Frans III

13615/3131/1112/1/94
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Detollenaere Kristel
Andere docenten: Bossuyt Barber, Van Liedekerke Sigrid
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege15,00 uren
Werkcollege15,00 uren
Zelfstudie90,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Deel 1: Nederlands
Hoorcolleges en interactieve lessen. Groepswerk en partnerwerk. Kringgesprekken. Zelfstandig werk en individuele opdrachten. Bespreking van video- en demonstratielessen.

Deel 2: Frans
Hoorcolleges, Interactieve lessen, uiteenzettingen, groepswerk, partnerwerk, individuele opdrachten.
Begeleid zelfstandig leren.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst met doelstellingen is terug te vinden in de syllabi van de verschillende onderdelen.
Kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs algemeen en de onderdelen taal: Nederlands en Frans van het lager onderwijs specifiek.
Praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderteel taal: Nederlands en Frans van het lager onderwijs specifiek.

Deel 1: Nederlands
- de vakdidactiek over aanvankelijk lezen en schrijven in de lagere school kunnen toepassen
- didactiek van het voortgezet technisch lezen in de lagere school kunnen toepassen
-didactiek van het begrijpend lezen in de lagere school kunnen toepassen
- de verworven inzichten in verband met jeugdliteratuur kunnen overbrengen op de leerlingen
- de leerplannen van het officieel onderwijs (GO! en OVSG) kunnen gebruiken en met elkaar kunnen vergelijken
- zich schriftelijk en mondeling correct kunnen uitdrukken

Deel 2: Frans
- vlot en foutloos Frans kunnen spreken en schrijven
- belangrijke taalfouten kunnen verbeteren (zowel schriftelijk als mondeling)
- inzicht kunnen verwerven in de uitspraakleer Frans (basis)
- expressief kunnen voorlezen aan lagereschoolkinderen
- kennis maken met kinder- en jeugdliteratuur Frans
- inzicht kunnen verwerven in spreekstrategieën en deze concretiseren in leerinhouden voor de lagere school
- inzicht kunnen verwerven in de didactiek van het Frans in de 1e en 2e graad
- de leerplannen van het officieel onderwijs kunnen gebruiken

Omschrijving Inhoud

Deel 1: Nederlands
- Aanvankelijk lezen en schrijven
- Handschriftontwikkeling
- Voortgezet technisch lezen
- begrijpend lezen
- studerend lezen
- functioneel lezen
- zorgverbreding en differentiatie
- Werken met jeugdliteratuur
- Genres in de jeugdliteratuur: avonturenverhaal, realistisch verhaal
- Leerplannen
 
Deel 2: Frans
- Spreekvaardigheid en taalzuivering
- Didactiek en methodiek van het Frans in het 1e en 2e graad
- Basiswoordenschat : oefeningen en theorie
- Basisgrammatica
- Integreren van muzische vaardigheden in een les Frans
- Een inleiding tot de voornaamste uitspraakproblemen in het Frans

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties Taal: Nederlands en Frans I-II

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: creativiteit, denk- en redeneervaardigheid, ingesteldheid tot levenslang leren, verwerven en verwerken van informatie, vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen.

Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan:
 
Deel 1: Nederlands
* Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Vaardigheid 1.2 doelstellingen kunnen kiezen en formuleren. (1.2.1, 1.2.2, 1.2.3, 1.2.6 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 1.3 de leerinhouden en leerervaringen kunnen selecteren (1.3.1 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 1.4 de leerinhouden en leerervaringen kunnen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod (1.4.3) Vaardigheid 1.5 aangepaste werkvormen en groeperingsvormen kunnen bepalen (1.5.1, 1.5.2, 1.5.4 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 1.6 individueel en in team leermiddelen kunnen kiezen en aanpassen (1.6.2 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 1.7 een krachtige leeromgeving kunnen creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de groep
Vaardigheid 1.8 observatie/evaluatie kunnen voorbereiden. (1.8.1, 1.8.2 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 1.9 kunnen observen, proces en product kunnen evalueren met het oog op bijsturing en remediëring en differentiatie (1.9.3 en ondersteunende kennis)

* Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.1 in overleg een positief leefklimaat kunnen creëren voor de lln in de groep en op school (2.1.2)
Vaardigheid 2.6 het fysieke en geestelijke welzijn van de lln bevorderen.(2.6.1)

* Functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert
Vaardigheid 3.1. basiskennis van de leerinhouden beheersen ... (3.1.1 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 3.2 aanwenden van de verworven kennis en vaardigheid m.b.t. leergebieden en vakgebieden (3.2.1 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 3.3 het eigen aanbod kunnen situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de lln (3.3.2 en ondersteunende kennis)

* Functioneel geheel 4: de leraar als organisator
Vaardigheid 4.1 een gestructureerd werkklimaat kunnen bevorderen
Vaardigheid 4.4 een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de lln (4.4.2)

* Functioneel geheel 5: de leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
Vaardigheid 5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen (5.1.1 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 5.3 het eigen functioneren ter discussie kunnen stellen en bijsturen (ondersteunende kennis)

* Functioneel geheel 9: de leraar als lid van de onderwijsgemeeschap
Vaardigheid 9.1 kunnen deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's

* Functioneel geheel 10: de leraar als cultuurparticipant
Vaardigheid 10.1 actuele thema's en ontwikkelingen kunnen onderscheiden en kritisch benaderen

A1 Beslissingsvermogen
A2 Relationele gerichtheid
A3 Kritische ingesteldheid
A4 Leergierigheid
A5 Organisatievermogen
A6 Zin voor samenwerking
A7 Verantwoordelijkheidszin
A8 Creatieve gerichtheid
A9 Flexibiliteit
A10 Gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie

Deel 2: Frans

* Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Vaardigheid 1.4 De leerinhouden/leerervaringen structureren en vertalen in onderwijsaanbod
Vaardigheid 1.6 Onderwijs- en leermiddelen kunnen kiezen en aanpassen
Vaardigheid 1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden

* Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.1 In overleg een positief leerklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school
Vaardigheid 2.2 De emancipatie van de kinderen bevorderen

* Functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert
Vaardigheid 3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de leergebieden (incl. Frans) en leergebiedoverschrijdende thema’s
Vaardigheid 3.2 Toepassen van kennis en vaardigheden in de didactische aanpak

* Functioneel geheel 4: de leraar als organisator
Vaardigheid 4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen

* Functioneel geheel 5: de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
Vaardigheid 5.1 Vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden
Vaardigheid 5.2 Kennisnemen van resultaten van onderzoek
Vaardigheid 5.3 Het eigen functioneren bevragen en bijsturen

* Functioneel geheel 7: de leraar als lid van een schoolteam
Vaardigheid 7.2 Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven

* Functioneel 10: de leraar als cultuurparticipant
Vaardigheid 10.4 Stimuleert kinderen om actuele thema’s en ontwikkelingen te volgen en kritisch te benaderen

A1 Beslissingsvermogen
A2 Relationele gerichtheid
A3 Kritische ingesteldheid
A4 Leergierigheid
A5 Organisatievermogen
A6 Zin voor samenwerking
A7 Verantwoordelijkheidszin
A8 Creatieve gerichtheid
A9 Flexibiliteit
A10 Gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie

Omschrijving Begeleiding

Monitoraat en/of extra oefeningen na afspraak met de betrokken OP-leden

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Inschrijven met een examencontract is niet mogelijk.

Deel 1: Nederlands (2/3 van de cluster)
Diplomacontract en creditcontract:
* Eerste zittijd:
Periodegebonden: schriftelijk examen (100%)
* Tweede zittijd:
Schriftelijk examen (100%)

Deel 2: Frans (1/3 van de cluster)
Diplomacontract en creditcontract
* Eerste zittijd:
Periodegebonden: schriftelijk examen (80%)
Niet periode-gebonden: taak (20%)
* Tweede zittijd:
Schriftelijk examen (80%)

De taak kan terug ingediend worden, zoniet worden de punten overgenomen uit eerste zittijd.

Puntenoverdracht mogelijk naar tweede zittijd en het (één) volgend academiejaar voor onderdelen van de cluster waarvoor minstens 10/20 behaald werd.
Bij een examencijfer van 9,5/20 of minder op een van beide onderdelen wordt als eindquotatie het laagste deelcijfer voor het volledige opleidingsonderdeel toegekend.
Wanneer met de optelling van de deelpunten en omzetting naar 20 voor het clusterpunt geen 10/20 wordt bereikt, wordt afgerond naar beneden.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Deel 1: Nederlands
Syllabus, eigen notities, de leerplannen (OVSG en GO!), handboek taaldidactiek voor het basisonderwijs.
 
Deel 2: Frans
Syllabus, eigen notities, vocabulaire progressif niveau intermédiaire, handboek grammaire
De syllabus bevat een lijst met aanbevolen naslagwerken en didactische hulpmiddelen.

Studiekosten

Deel 1: Nederlands
Leermaterialen ca. 15 euro.

Deel 2: Frans
Leermaterialen ca. 15 euro.

Trefwoorden

taal, basisonderwijs, jeugdliteratuur, handschriftontwikkeling, aanvankelijk lezen en schrijven, voortgezet technisch lezen, begrijpend lezen, leesstrategieën, functionele leesvaardigheid, leerplannen, Nederlands, Frans, differentiatie, remediëring

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.