Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Muzische vorming en lichamelijke opvoeding III10204/3131/1112/1/35
Studiegids

Muzische vorming en lichamelijke opvoeding III

10204/3131/1112/1/35
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: De Praetere Katrien
Andere docenten: Coppens Eline, Kindt Barbele, Slock Hannah, Van Dender Dominique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk50,00 uren
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie50,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Interactieve lessen, groepswerk, demonstraties, zelfstandig werk, evaluatiemomenten, videolessen, het oefenen van didactische en praktische vaardigheden, leergesprek

Proeflessen, individuele en klassikale reflectie

Probleemgestuurd werken

Begeleid zelfstandig leren
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten





Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst met doelstellingen is terug te vinden in de syllabi van de verschillende onderdelen, m.n. beeld, muziek en lichamelijke opvoeding.
Algemeen:
- kunnen vakkennis verwerven in de methodische en didactische principes; (K)
FG 1 (algemeen) – FG 3.3
- kunnen de leerinhouden muzische vorming en lichamelijke opvoeding didactisch ombuigen tot
  lessen; (V)
FG 5.1
- kunnen inzicht hebben in de structuur en gebruik maken van de leerplannen muzische vorming
  domeinen beeld en muziek en het leergebied lichamelijke opvoeding; (K)
FG 1.3 – FG 1.4
- kunnen een leerlijn opbouwen en uitwerken; (K+V)
FG 1.3 – FG 1.4
- kunnen zinvol, kritisch en opbouwend reflecteren; (A+V)
FG 5.3 – FG 7.3 -  FG 1.9 – FG 2.2
- kunnen gebruik maken van gevarieerde werkvormen; (V)
FG 1.5 – FG 1.6 – FG 1.7
- kunnen inzicht hebben in de specifieke problematiek van het aanvankelijk leren; (K)
FG 1.1 – FG 1.3 – FG 1.5 – FG 1.7 – FG 4.1
- kunnen geïntegreerd werken. (V+A)
FG 5.1 – FG 5.3 – FG 4.4 – FG 7.2
 
Deel A: beeld
- kunnen rekening houden met de expressies van kinderen en beeldende kunstenaars, de inhoud van
  de voornaamste beeldaspecten en kunnen de verworven inzichten toepassen; (V+A)
FG 3.1 – FG 3.2
- kunnen de relatie inzien tussen de verschillende beeldaspecten en de kindertekeningen enerzijds en
  de beeldende kunst anderzijds.(K)
FG 5.1 – FG 3.3
-  kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs algemeen en het onderdeel beeld van het lager onderwijs specifiek.
FG 3.1
-  praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderdeel beeld van het lager onderwijs specifiek.
FG 3.2 – FG 1.2 – FG 1.3


Deel B: muziek
- kunnen rekening houdend met de kenmerken van de leeftijdsgroep en de parameters in de muziek
  activiteiten opbouwen; (K)
 FG 3.1 – FG 3.2

- kunnen zelfstandig liederen voor de lagere school inoefenen; (V)
- kunnen muzikaal-kwalitatief verantwoorde fragmenten vinden. (V+A)
- kunnen de stemvormingsaspecten benoemen en integreren in de lessen (K)
- kunnen inzicht
  verwerven in de didactische en methodische principes van spelen met materialen, instrumenten(K+V)
  FG 1.1 – FG 1.2 – FG 1.5 – FG 1.7
 - kunnen didactiek kinderdans toepassen en hiermee var iëren(V)
FG 5.1 – FG 4.4
- kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs algemeen en het onderdeel muziek van het lager onderwijs specifiek
.FG 3.1
-   praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderdeel muziek van het lager onderwijs specifiek
-  FG 3.2 – FG 1.2 – FG 1.3


Deel C: lichamelijke opvoeding
- kunnen inzicht hebben in de fysiomorfologische, motorische en sociale ontwikkeling van het lagere
  schoolkind en in staat zijn bewegingsactiviteiten hieraan aan te passen. (K+V)
FG 1.1 – FG 1.2 – FG 1.5 – FG 1.7
- creatief kunnen variëren met oefenstof uit alle activiteitsgebieden van lichamelijke opvoeding (V+A) -
  kunnen doelbewust tussendoortjes toepassen (K+V+A)
FG 5.1 – FG 4.4
-  kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs algemeen en het onderdeel lichamelijke opvoeding van het lager onderwijs specifiek.
FG 3.1
-       praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderdeel lichamelijke opvoeding van het lager onderwijs specifiek.
FG 3.2 – FG 1.2 – FG 1.3

Omschrijving Inhoud

De cursus bevat volgende onderdelen:

Deel A: beeld
TECHNIEKEN
- uitdiepen van leerinhouden uit 'Muzische vorming en lichamelijke opvoeding I en II'; verdere materiaalexploratie en technieken;
- verschillende plastische problemen;
BEELDASPECTEN
- beeldtaal en analyse van beeldaspecten;
DIDACTIEK
- een lesvoorbereiding kunnen opbouwen als leerstrategie;
- didactische platen kunnen vervaardigen ifv het onderwerp; verdere uitdieping
- kunnen toepassen van evaluatietechnieken;
KUNSTBESCHOUWING
- een kunstwerk morfologisch kunnen ontleden en bespreken met de kinderen;

Deel B: muziek
WERKEN MET INSTRUMENTEN EN MATERIALEN
MUZIKALE SPELLETJES
SPELEN MET EEN LIED
REPERTORIUM
RITMISCHE BOUWSTENEN KINDERDANS

Deel C: lichamelijke opvoeding

VARIABELEN LICHAMELIJKE OPVOEDING

FYSIOMORFOLOGISCHE, MOTORISCHE EN SOCIALE ONTWIKKELING VAN HET LAGERE SCHOOLKIND, GEKOPPELD AAN BEWEGINGSACTIVITEITEN
BEWEGINGSCONCENTRATIE EN ONTSPANNINGSTUSSENDOORTJES

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties verworven in de opleidingsonderdelen 'MUZISCHE VORMING en LICHAMELIJKE OPVOEDING I en II'.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los gezien worden van de doelstellingen.
Verwijzend naar het decretaal vastgelegde opleidingsprofiel voor de 'Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs', wordt voornamelijk gewerkt aan volgende basiscompetenties 'Muzische vorming en lichamelijke opvoeding':
Er wordt gewerkt aan volgende ‘algemene competenties’ voor de bachelor: creativiteit, vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken, ingesteldheid tot levenslang leren, ideeën, problemen en oplossingen, het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken, het vermogen te communiceren over informatie, verwerven en verwerken van informatie
Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan:
FG1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De leerkracht kan:
1.1 de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen
1.2 doelstellingen kiezen en formuleren
1.3 de leerinhouden en leerervaringen selecteren
1.4 de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod
1.5 aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
1.6 individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
1.7 een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep
1.9 observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie
FG2 De leraar als opvoeder
De leerkracht kan:
2.2 de emancipatie van de leerlingen bevorderen
2.3 door attitudevormingleerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden
FG3 De leraar als inhoudelijk expert
De leerkracht kan:
3.3 het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op begeleiding en oriëntering van de leerlingen
FG4 De leraar als organisator
De leerkracht kan:
4.1 een gestructureerd werkklimaat bevorderen
4.4 een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen
FG5 De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
De leerkracht kan:
5.1 resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
5.3 het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen
FG7 De leraar als lid van een schoolteam
De leerkracht kan:
7.2 binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven
7.3 de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken
FG10 De leraar als cultuurparticipant
De leerkracht kan:
10.1 actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen in het cultureel-esthetisch domein
We beogen volgende attitudes: A1 beslissingsvermogen; A2 Relationele gerichtheid; A3 Kritische ingesteldheid; A4 Leergierigheid; A5 Organisatievermogen; A6 Zin voor samenwerking; A7 Verantwoordelijkheidszin; A8 Creatieve gerichtheid; A9 Flexibiliteit; A10 Gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie.

Omschrijving Begeleiding

Individueel monitoraat op afspraak met betrokken lectoren.

Mogelijkheid tot het indienen van lesvoorbereidingen.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Algemeen
Deze cluster bestaat uit de onderdelen beeld (A), muziek (B) en lichamelijke opvoeding (C)
Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Indien een student voor een onderdeel van de cluster 7/20 of minder behaalt, krijgt hij het laagste deelcijfer voor de volledige cluster
Indien een student voor 2  onderdelen van de cluster minder dan 10/20 haalt, krijgt hij het laagste van de  deelcijfers van de onderdelen.
Wanneer met de optelling van de deelpunten en omzetting naar 20 voor het clustercijfer geen 10/20 wordt bereikt, wordt er automatisch naar beneden afgerond.

Puntenoverdracht mogelijk naar 2e zittijd en bisjaar voor onderdelen van de cluster waarvoor minstens 10/20 behaald werd; deze overdracht is slechts geldig voor 1 academiejaar.
 
Diplomacontract en creditcontract:
Deel A: beeld (1/3 van de cluster)
- eerste zittijd: permanente evaluatie (30%) en taken (70%)
- tweede zittijd: taken (70%), de punten van permanente evaluatie worden overgenomen uit de eerste
  zittijd (30%) Tweede zittijd is slechts in uitzonderlijke gevallen mogelijk na goedkeuring van de
  opleidingscommissie
Deel B: muziek (1/3 van de cluster)
- eerste zittijd: schriftelijk examen (60%), praktijkexamen (40%),  
- tweede zittijd: schriftelijk examen (60%), praktijkexamen (40%)
Deel C: lichamelijke opvoeding (1/3 van de cluster)
- eerste zittijd: schriftelijk examen(100%)
- tweede zittijd: schriftelijk examen(100%)
Examencontract:
Deel A: beeld (1/3 van de cluster)
- eerste zittijd: taken (100%)
- tweede zittijd: taken (100%)
Deel B: muziek (1/3 van de cluster)
- eerste zittijd: schriftelijk examen (60%), praktijkexamen (40%)
- tweede zittijd: schriftelijk examen (60%), praktijkexamen (40%)
Deel C: lichamelijke opvoeding (1/3 van de cluster)
- eerste zittijd: schriftelijk examen(100%)
- tweede zittijd: schriftelijk examen(100%)

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Handleidingen en boeken in het leercentrum
Deel A: beeld
Thuis over een schoolbord met minimumafmetingen: 80cm x 120cm beschikken
Tekenblok A4 en A3 en diverse papiersoorten; diverse tekenmaterialen; syllabus Leerplannen MV
Deel B: muziek
Syllabus en liederenbundel
Blokfluit of ander melodisch instrument, muziekinstrumenten Leerplannen MV Bundel kinderdans
Deel C: lichamelijke opvoeding
Bundel bewegings-, concentratie-, en ontspanningstussendoortjes
Taken en reflecties
 Bundel fysiomorfologische, motorische en sociale ontwikkeling van het lagere schoolkind Leerplannen LO


Algemeen:
Cursus ‘Muzische Vorming en Lichamelijke Opvoeding III’ op Dokeos

Studiekosten

Geraamde totaalprijs: 130.0 EUR

Deel A: beeld
- leermaterialen ca 90 EURO
Deel B: muziek
- leermaterialen ca 25 EURO
Deel C: lichamelijke opvoeding
- leermaterialen ca 15 EURO

Trefwoorden

beeld, muziek, lichamelijke opvoeding, lager onderwijs, didactiek, leerplannen, leerlijnen, aanvankelijk leren, geïntegreerd werken, technieken, beeldaspecten, schrift, observatie, microteaching, werken met instrumenten, ritmische bouwstenen, muzikale spelletjes, tussendoortjes, creatief variëren met oefenstof, kinderdans, Dokeos

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.