Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Wiskunde en wereldoriƫntatie III15760/3131/1112/1/80
Studiegids

Wiskunde en wereldoriƫntatie III

15760/3131/1112/1/80
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Van Dooren Hilde
Andere docenten: Alleman John, De Kestelier Muriel, Maeseele Lieveke, Verraes Pieter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege20,00 uren
Werkcollege20,00 uren
Zelfstudie110,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Hoorcolleges, onderwijsleergesprek, taakgericht onderwijs, zelfstandig werk, geleide excursies, groepswerk en interactieve lessen.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

Kennis en inzicht hebben in de eindtermen en leerplannen van wereldoriëntatie en wiskunde van het lager onderwijs

Praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen van wiskunde en wereldoriëntatie van het lager onderwijs

 

Aandacht hebben voor breed observeren en omgaan met diversiteit via het lesgeven en het omgaan met de kinderen

Wereldoriëntatie:Studenten kunnen:
- Leerlingen van een lagere school begeleiden in hun ontwikkeling om op een competente wijze te participeren aan het leven in de brede omgeving waarin zij zichzelf situeren.
- Leerlingen van een lagere school helpen bij het zich eigen maken van referentiekaders op het vlak van:
* kennis van en inzicht in zichzelf, hun omgeving en hun relatie tot die omgeving,
* vaardigheden om in interactie te treden met die omgeving,
* stimulansen om een positieve houding te ontwikkelen ten aanzien van zichzelf en die omgeving
-het kunnen toepassen van uiteenlopende vormen van klasmanagement en onderwijstechnieken opdat een uitdagende leeromgeving zou ontstaan
- kennis hebben van instrumenten en procedures ter ondersteuning van de klaspraktijk
- kennis en inzicht verwerven in de periodes van de geschiedenis en de maatschappelijke onderwerpen die aan bod komen
-vaardigheden verwerven om hun kennis en inzicht te transfereren naar de klaspraktijk
- verschillende handleidingen kunnen analyseren en vergelijken

- kennis en inzicht verwerven in de fauna en flora van zee, strand, slikken en schorren- inzicht hebben in de essentie van techniek (kennis
-een vaardige en verantwoordelijke techniekgebruiker zijn (vaardigheden)-technisch talent waarderen bij zichzelf en de leerlingen en de rol inzien van techniek in de samenleving (attitude)
-aandacht schenken aan de genderproblematiek in techniek (attitude)

Wiskunde:

Kennis:
Studenten kennen de specifieke vakdidactiek uit de verschillende domeinen van wiskunde

Vaardigheden:
Studenten kunnen:
- de opbouw van de ontwikkelingsdoelen voor wiskundige initiatie in de kleuterklas , van de eindtermen voor wiskunde in de lagere school en van de leerplannen wiskunde voor de lagere school weergeven en verklaren.
- de doelstellingen m.b.t. een bepaalde les wiskunde in de verschillende handleidingen en leerplannen selecteren.
- de specifieke problematiek van het voorbereidend en aanvankelijk rekenen implementeren in lesjes voor het eerste leerjaar.
- wiskundeactiviteiten opmaken voor kinderen van de lagere school uitgaande van de specifieke vakdidactiek van alle domeinen van wiskunde.

Studenten kunnen:- de opbouw van de ontwikkelingsdoelen voor wiskundige initiatie in de kleuterklas , van de eindtermen voor wiskunde in de lagere school en van de leerplannen wiskunde voor de lagere school weergeven en verklaren.- de doelstellingen m.b.t. een bepaalde les wiskunde in de verschillende handleidingen en leerplannen selecteren.- de specifieke problematiek van het voorbereidend en aanvankelijk rekenen implementeren in lesjes voor het eerste leerjaar.- wiskundeactiviteiten opmaken voor kinderen van de lagere school uitgaande van de specifieke vakdidactiek van alle domeinen van wiskunde.

Attitudes:
Studenten

  • brengen waardering op voor wiskunde en dragen die waardering over in de klaspraktijk
  • ontwikkelen de opvatting dat ze alle leerlingen voldoende wiskundige bekwaamheid kunnen bijbrengen
  • zijn bereid zichzelf vragen te stellen over hun aanpak van een les wiskunde

Een meer gedetailleerde lijst van doelstellingen is in de syllabussen terug te vinden

 

 

 

Omschrijving Inhoud

Wordt afgestemd op de eindtermen van lager onderwijs

Wereldoriëntatie:

De verschillende leerinhouden worden omgezet naar leeftijd lagere schoolkinderen, rekening houdend met de verschillende vakdidactieken en het leren kritisch omgaan met verschillende handleidingen en methodes.

Referentiekaders op het vlak van:
Natuurwetenschappen: de levende natuur ( mensen, dieren en planten ) en niet-levende natuur ( grondstoffen en fysische verschijnselen ) en vakdidactiek
de flora en fauna van kust en duinen, slikke en schorre.
Techniek:
de wereld van materialen, krachten, energiebronnen en werktuigen om zaken/producten
te maken of om vanuit een behoefte de natuur aan te wenden voor zichzelf.
Het technisch proces uitvoeren en omzetten naar vakdidactiek
Mens:
- de mens als individu ( behoeften, gevoelens, zelfbeeld) en als sociaal wezen in intermenselijke relaties.
-Maatschappij:
- sociaal-economische , politieke, juridische en sociaal-culturele verschijnselen, waarbij ook aandacht uitgaat naar interculturele communicatie.
-  verkiezingen en besluitvorming
- vredeseducatie en herinneringseducatie
- feesten en hun historische achtergrond, omgaan met de diversiteit hieromtrent
-Geschiedenis
:
- aanvankelijk leren: de ontwikkeling van de dag en de weekkalender, de levenslijn
- de studie van erfgoed in de nabije omgeving van het kind.
- Het verloop van de Belgische geschiedenis van de 19de eeuw; algemene geschiedenis van de twee wereldoorlogen en het interbellum.
- vakdidiactiek
- -
Aardrijkskunde:
- aanvankelijk leren: de weerkalender, weer en klimaat ( uitgaande van didactische modellen),
- de didactiek wordt verrijkt met een bezoek aan het weerstation.
- windwerking, kustvorming en milieuproblematiek didactisch verwerkt naar de basisschool.


-
wereldoriëntatie : algemeen
- er 
wordt een stadsexcursie op niveau van de studenten gedaan met aandacht voor domein- en leergebiedoverschrijdende aanpak, maken van aangepaste werkbladen, observatie op niveau van het lager onderwijs als aanloop tot het zelfstandig uitwerken van een leerwandeling.
Didactiek van de leerwandeling komt aan bod in de cursussen wereldoriëntatie
- bespreking van de leerplannen

Wiskunde: De cursus bevat volgende onderdelen:
- algemene doelstellingen voor wiskunde in de basisschool
- ontwikkelingsdoelen, eindtermen en leerplannen
- visies op rekenonderwijs
- voorbereidend en aanvankelijk rekenen
- methodologische benadering van de verschillende domeinen van wiskunde

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties uit het 1ste modeltraject van de opleidingsonderdelen Wereldoriëntatie I en II .
Wiskunde I en Wiskunde II

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De eindcompetenties kunnen niet los gezien worden van de doelstellingen.

Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan :
Algemene competenties voor de bachelor:
* denk - en redeneervaardigheid
* het verwerven en verwerken van informatie
* het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
* creativiteit


Algemene beroepsgerichte competenties:
* teamgericht kunnen werken
* oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk
* het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

Beroepsspecifieke competenties:
We verwijzen tevens naar het opleidingsprogramma voor leerkracht lager onderwijs en meer specifiek naar volgende vaardigheden:

F.G.1: de leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen
1.1 De beginsituatie van de lln en de klas knn achterhalen a.d.h.v.
observatie, bevraging,
handleidingen en leerplannen
1.2 De doelstellingen knn kiezen en formuleren op basis van diversiteit,
handleidingen, leerplannen en leerlijnen. Kennis en inzicht hebben in de eindtermen en leerplannen van wereldoriëntatie en wiskunde van het lager onderwijs
1.3 Leerinhouden knn selecteren. Praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen van wiskunde en
wereldoriëntatie van het lager onderwijs
1.4 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.
1.5 De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
1.6 De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en bepalen.
1.7 De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
1.8 De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden.
1.9 De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing en remediëring en differentiatie.
1.11 De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau.
1.12 De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep.

F.G.2: de leraar als opvoeder
2.2 de leerkracht kan het kind als individu, als groepselement en als onderdeel van een groter geheel herkennen en begeleiden
2.3 De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
2.4 De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
2.6 De leerkracht kan het fysieke en geestelijke welzijn van de leerlingen bevorderen

F.G.3: de leraar als inhoudelijk expert
3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis i.v.m. de leerinhouden, waaronder ten minste de OD en ET, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden WO en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren leren en Sociale Vaardigheden volgen
3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden.
3.3 De leerkracht kan het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.

F.G.4: de leraar als organisator
4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.
F.G.5: de leraar als innovator- als onderzoeker
5.1 de leerkracht kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen

F.G.7: de leraar als lid van een schoolteam
7.2 De leerkracht kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven
De leraar kan informatie inwinnen om een zicht te krijgen op de didactische beginsituatie

F.G.10: de leraar als cultuurparticipant

De ondersteunende kennis en vaardigheden omvatten de competenties van een beginnend leerkracht:
de leerkracht als:begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen, opvoeder, inhoudelijk expert, organisator, innovator- onderzoeker, lid van eeen schoolteam, cultuurparticipant.

Omschrijving Begeleiding

monitoraat in onderlinge afspraak

individuele begeleiding na afspraak met de betrokken lectoren

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.
Deze cluster bestaat uit de onderdelen: natuurwetenschappen, aardrijkskunde, geschiedenis,  mens en maatschappij, techniek
en wiskunde
Diplomacontract en creditcontract en examencontract:


Deelname aan een aangekondigde excursie is verplicht. Bij gewettigde afwezigheid wordt een vervangtaak gemaakt. Niet gewettigde afwezigheid resulteert in een beoordeling afwezig voor dit opleidingsonderdeel.

Eerste zittijd: periodegebonden: mondeling examen voor de domeinen
natuurwetenschappen, aardrijkskunde, elk voor 15%
domein geschiedenis/maatschappij aan 20%
het domein techniek 20% van de cluster : periodegebonden mondeling examen 60% en niet-periodegebonden permanente evaluatie  40%
Periodegebonden schriftelijk examen voor wiskunde 30% van het totaal.

Tweede zittijd : mondeling examen voor de domeinen natuurwetenschappen,
aardrijkskunde, elk voor 15%, domein geschiedenis/maatschappij 
voor 20% van de cluster,20% voor het domein techniek (mondeling examen 60% en punten permanente evaluatie worden overgenomen uit eerste zittijd)
- schriftelijk examen voor wiskunde aan 30% van de cluster

Vanaf een score van 7/20 of minder voor een onderdeel van de cluster geldt die
laagste score als cijfer voor het volledige opleidingsonderdeel
Indien voor minstens 2 onderdelen van de cluster minder dan 10/20 behaald wordt,
geldt het laagste deelcijfer als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel
Wanneer met de optelling van de deelpunten en omzetting naar 20 voor het clusterpunt geen 10/20 wordt bereikt, wordt afgerond naar beneden
Puntenoverdracht mogelijk naar tweede zittijd en één (het) volgend academiejaar voor onderdelen van het opleidingsonderdeel
 nadat minimaal 10/20 behaald werd





Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Handboek WO natuuronderwijs, atlas WO, atlas niveau secundair onderwijs en cursussen.

Cursus wiskunde, geschiedenis/maatschappij en aardrijkskunde

Ontwikkelingsdoelen en eindtermen voor het basisonderwijs

Leerplannen voor de basisschool

Beeldmateriaal van de elektronische leeromgeving MILE

Studiekosten

60 EUR aan cursussen en didactische uitstappen

Trefwoorden

Wiskunde, voorbereidend rekenen, aanvankelijk rekenen, didactiek, getallen, meten, meetkunde en problemen oplossen, Wereldoriëntatie, lager onderwijs, natuurwetenschappen, techniek, mens, maatschappij, geschiedenis, aardrijkskunde,tijd, natuur, ruimte, verkeer, milieu,aanvankelijk leren, leerwandeling,educaties, verkiezingen, erfgoed, eindtermen

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.