Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Pedagogiek III11162/3131/1112/1/15
Studiegids

Pedagogiek III

11162/3131/1112/1/15
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Van den Broeck Karina
Andere docenten: Tratsaert MARJAN
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege20,00 uren
Werkcollege20,00 uren
Zelfstudie80,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcolleges, gespreksvormen, zelfstandig werk, groepswerk.

Omschrijving Doelstellingen

- algemene en specifieke schoolrijpheidsvoorwaarden kunnen toelichten
- kunnen weergeven hoe schoolrijpheid nagegaan wordt
- de factoren die schoolrijpheid beïnvloeden kunnen bespreken
- de eindtermen van het lager onderwijs in het algemeen en specifiek de  leergebiedoverschrijdende eindtermen: leren leren, sociale vaardigheden en ICT kunnen illustreren
- praktijkgerichte uitwerking kunnen geven aan de leergebiedoverschrijdende eindtermen
- kunnen aantonen dat leren leren meer is dan leren studeren
- aan de hand van voorbeelden kunnen aantonen hoe men kinderen kan leren leren, m.a.w. de
  leergebiedoverschrijdende eindtermen kunnen concretiseren
- aan de hand van voorbeelden kunnen aantonen hoe de sociale vaardigheden van kinderen bevorderd
  worden
- mogelijkheden van het integreren van ICT in de lessen kritisch kunnen bespreken
- het belang van de axenroos van Cuvelier voor de sociale vorming kunnen toelichten
- kinderen planmatig leren werken met behulp van de beertjes van Meichenbaum
- de noodzaak van zorgverbreding concreet kunnen aantonen
- extern differentiëren (homogeen groeperen) kritisch kunnen bespreken
- kunnen bespreken hoe binnenklasdifferentiatie gerealiseerd wordt door het aanpassen van de
  verschillende didactische componenten aan de eigenheid van het kind
- hoeken-en contractwerk in de klas kunnen organiseren
- suggesties geven om in de lesuitwerking rekening te houden met de verschillende leerstijlen en
  vormen van intelligentie van een kind
- een belangstellingscentrum kunnen uitwerken
Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de syllabus.

Omschrijving Inhoud

- de schoolrijpheidsproblematiek

- beginsituatie van de leerlingen:o.m.leerstijlen, meervoudige intelligentie

- individualisatie, differentiatie, zorgverbreding: omschrijving, noodzaak en realisaties (o.m. hoeken- en
  contractwerk, beertjes van Meichenbaum)

- grondige studie van de leergebiedoverschrijdende eindtermen: leren leren, sociale vaardigheden en ICT

- totaliteitsonderwijs
 

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties Pedagogiek I en II

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor:
verwerven en verwerken van informatie, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen.

Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan:
Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

Vaardigheid 1.1: de beginsituatie van de leerlingen en van de klas kunnen achterhalen.(1.1.2, 1.1.3)
Kennis van werkwijzen om die kenmerken te achterhalen.
Vaardigheid 1.2: doelstellingen kunnen kiezen en formuleren.(1.2.1, 1.2.4, 1.2.5 )
Kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs in het algemeen en specifiek de    leergebiedoverschrijdende eintermen: leren leren, sociale vaardigheden en ICT
Praktijkgerichte uitwerking kunnen geven aan de leergebiedoverschrijdende eindtermen
Kennis en inzicht hebben in leerplannen, het proces van handelingsplannen
Vaardigheid 1.5. Een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvorm kunnen kiezen.(1.5.3)
Kennis van: diverse werkvormen en combinaties ervan waarbij rekening gehouden wordt met een gedifferentieerde aanpak
Vaardigheid 1.7: een krachtige leeromgeving creeren. (1.7.3, 1.7.4, 1.7.5)
Kennis van: kenmerken van een adequate en motiverende leeromgeving
Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder

Vaardigheid 2.1: In overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school.(2.1.2, 2.1.4, 2.1.5, 2.1.6 )
Kennis van de eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor sociale vaardigheden
Vaardigheid 2.2: De emancipatie van de kinderen bevorderen.(2.2.1, 2.2.2)
Kennis: explicitering van het begrip "risicoleerling"
Vaardigheid 2.5: Adequaat omgaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met kinderen met gedragsproblemen.(2.5.1)
Kennis van: diverse vormen van sociaal-emotionele probleemsituaties,signalen van sociale en emotionele problemen bij kinderen, het ontstaan van gedragsmoeilijkheden

Functioneel geheel 4: de leraar als organisator

Vaardigheid 4.4 Een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kinderen

Attitudes A1. Beslissingsvermogen, A2. Relationele gerichtheid, A3. Kritische ingesteldheid, A4. Leergierigheid, A5. Organisatievermogen,
A6. Zin voor samenwerking, A7. Verantwoordelijkheidszin, A8. Flexibiliteit.

Omschrijving Begeleiding

Individuele begeleiding op aanvraag

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Diplomacontract, creditcontract en examencontract:
-eerste zittijd: periode-gebonden: schriftelijk examen (100%)
-tweede zittijd: schriftelijk examen (100%)

Verplichte aanwezigheid bij het bezoek aan een kleuter-, lagere school, P.B.D. en C.L.B in het kader van de schoolrijpheidsproblematiek.
Bij gewettigde afwezigheid/laattijdige inschrijving  kan een inhaaltaak voorzien worden.
Onwettige afwezigheid  leidt tot de beoordeling “AFWEZIG” voor dit opleidingsonderdeel.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus en eigen notities
 

Studiekosten

cursus en aanvullende teksten: ongeveer 20 EUR

Trefwoorden

Lager (basis) onderwijs, pedagogiek, schoolrijpheid, leergebiedoverschrijdende eindtermen, axenroos van Cuvelier, leren leren, ICT, zorgverbreding, differentiatie, hoeken-en contractwerk, beertjes van Meichenbaum, totaliteitsonderwijs, leerstijlen, meervoudige intelligentie

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.