Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Aardrijkskunde 1266/3130/1112/1/01
Studiegids

Aardrijkskunde 1

266/3130/1112/1/01
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Gewicht: 10,00
Totale studietijd: 300,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Van Schandevyl Pascale
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege26,00 uren
Werkcollege40,00 uren
Zelfstudie199,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

hoorcolleges, werkcolleges, individueel werk en groepswerk, extra-murosactiviteiten met terreinwerk, begeleid zelfstandig werk, demonstraties, practica

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

1. Vakkennis en -vaardigheden (9 studiepunten)
Opfrissen en aanvullen van basiskennis en fundamentele vaardigheden i.v.m. aardrijkskunde, nodig om de leerinhouden van het secundair onderwijs optimaal te kunnen implementeren in de onderwijspraktijk en om de eindtermen net als de voorgeschreven leerplan- en lesdoelstellingen te bereiken.

De studenten kunnen
- de betekenis van aardrijkskunde in het algemeen en in het onderwijs in het bijzonder, verduidelijken
- de kennis, vaardigheden en technieken op het domein van de cartografie uitleggen, illustreren en in oefeningen en opdrachten toepassen
- de basiskennis en vaardigheden op het domein van de landschapskunde uitleggen en  in oefeningen/opdrachten toepassen
- de kennis en vaardigheden op het domein van kosmografie verwerven en  in opdrachten en oefeningen toepassen
- de kennis en vaardigheden op het domein van weer, klimaat en vegetatie uitleggen, illustreren, toepassen in opdrachten en/of oefeningen en ruimtelijk kaderen op Belgisch, Europees en wereldniveau
- de kennis van een behandelde regio  met aandacht voor ruimtelijke verbanden verwerven
- op zelfstandige basis topografische en parate kennis van België verwerven
- relevante actualiteit voor het vak aardrijkskunde opvolgen en in de leerinhouden inpassen
- de inhouden van de extra-murosactiviteiten in de inhouden aardrijkskunde implementeren 
- verbanden leggen tussen de leerstofonderdelen en zelf relaties tussen de verschillende leerstofonderdelen ontdekken en verklaren
- opdrachten, gekoppeld aan de verschillende leerinhouden uitwerken
- enkele basisexcursietechnieken uitvoeren


2. Vakdidactiek en –methodiek (1 studiepunt)
Aanbrengen en inoefenen van fundamentele leerinhouden en vaardigheden i.v.m. de vakdidactiek, nodig om de leerinhouden voor het secundair onderwijs optimaal te kunnen implementeren in de onderwijspraktijk.

De studenten kunnen
- het didactisch model met een voorbeeld uit de aardrijkskunde illustreren
- leerplannen aardrijkskunde opzoeken en hanteren
- de opbouw en visie van de leerplannen weergeven
- begrippen uit de leerplannen (leerlijn, ...) verklaren
- eindtermen opzoeken en hanteren
- een gestructureerd observatieverslag schrijven
- doelstellingen concreet en operationeel formuleren
- een aardrijkskundig onderwerp mondeling volgens richtlijnen presenteren
- de didactiek van de kaart in oefeningen toepassen
- foutgeformuleerde vragen corrigeren en correcte vragen formuleren
- uit teksten de hoofd- en bijzaken selecteren
- beeld-, kaart en cijfermateriaal volgens het GAS-principe bespreken
- eenvoudige begrippen volgens het CSA-principe aanbrengen
- geschikt beeldmateriaal bij opgegeven onderwerpen selecteren
- didactisch correcte kaarten herkennen
- doelstellingen vertrekkend uit leerplan selecteren
- doelstellingen aan leerinhouden koppelen
- de doelstellingen concreet en operationeel (in een observatieopdracht) formuleren
- de specifieke vaktaal op een correcte wijze hanteren
- enkele basisexcursietechnieken uiteenzetten

Belangrijkste attitudes voor vakkennis en –vaardigheden en voor vakdidactiek en –methodiek
De studenten
i.v.m. relationele gerichtheid
- houden zich aan elementaire regels van de sociale omgangsvormen
i.v.m. kritische ingesteldheid
- stellen het eigen handelen in vraag
i.v.m. leergierigheid
- grijpen kansen om te leren
- vragen feedback en advies
i.v.m. verantwoordelijkheidszin
- dragen verantwoordelijkheid voor eigen handelen
- bieden hulp waar nodig
- tonen stiptheid, administratieve correctheid naar lectoren
Taalgebruik en communicatie
- hanteren correcte mondelinge en schriftelijke communicatie, ook non-verbaal
- passen eigen taalgebruik aan, aan de situatie

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud
1. Vakkennis en -vaardigheden (9 studiepunten)
- cartografie
- inleiding landschapskunde
- kosmografie
- weer en klimaat
- bespreking van land of regio aansluitend bij actualiteit bv Midden-Oosten, Latijns Amerika,...
- topografische en parate kennis België en Europa en aardrijkskundig relevante actualiteit
- inhoud extra-murosactiviteiten
- leerinhouden A-stroom 1e graad
- opdrachtenportfolio

2. Vakdidactiek en -methodiek (1 studiepunt)
- visie op de aardrijkskundeles
- didactisch model
- leerplannen: pakket, opbouw
- opbouw doelstellingen
- eindtermen en ontwikkelingsdoelen
- aandachtspunten bij een observatieverslag
- basis van vraagstelling
- aandachtspunten bij een mondelinge uiteenzetting
- didactiek van figuren tabellen en grafieken
- het CSA-principe
- didactiek van de kaart
- leerinhouden leerplan A-stroom 1ste graad
- enkele basisexcursie technieken
- opdrachten

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gekoppeld aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De eindtermen secundair onderwijs bereikt hebben.
Bij voorkeur ASO-richting gevolgd hebben. Een brede interesse hebben voor wat er zich in, op en rond de aarde afspeelt.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- De lector en de amanuensis staan steeds ter beschikking om problemen i.v.m. theorie, oefeningen en/of lespraktijk te helpen oplossen of remediëren, zowel tijdens de uren voorzien voor het monitoraat als daarbuiten (op individuele afspraak).

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Het opleidingsonderdeel bestaat uit 2 partims.

Voor diplomacontract en creditcontract
1. Vakkennis en -vaardigheden (9 studiepunten)
- Schriftelijk examen 90%
- Taken 10%
2. Vakdidactiek en -methodiek (1 studiepunt)
- Schriftelijk examen 50%
- Taken 50%

Voor examencontract
Studenten kunnen zich inschrijven voor dit opleidingsonderdeel via een examencontract.
Voor die studenten gelden dezelfde evaluatievormen als voor diplomacontract en creditcontract.

Algemeen
Voor de eindbeoordeling van dit opleidingsonderdeel geldt het volgende:
- het gewogen gemiddelde voor alle partims
- bij 7/20 of minder voor één van de partims wordt er geen gewogen rekenkundig gemiddelde gemaakt voor de eindbeoordeling van het opleidingsonderdeel, maar wordt de eindbeoordeling/ het eindcijfer bepaald door de partim met het laagste cijfer.

Studenten die in de eerste zittijd niet slagen voor het opleidingsonderdeel, maar die in de 1e zittijd minimum 10/20 halen voor een partim hoeven daarvoor geen 2e zittijd te doen. Ze moeten echter wel een 2e zittijd doen voor de partims waarvoor ze minder dan 10/20 haalden, zoniet krijgen ze de vermelding afwezig voor het hele opleidingsonderdeel.


Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- syllabus via cursusdienst aangevuld met notities
- leeromgeving met de in de les aangewende powerpointpresentaties, en met relevante URL’s
- Coolsaet, D. e.a., Terranova 1 – leerwerkboek, De Boeck, Antwerpen, 2010
- Coulommier N. e.a., Basisvaardigheden aardrijkskunde 1, De Boeck, Antwerpen, 2004
- Van den Berg G. e.a., Handboek vakdidactiek aardrijkskunde, Amsterdam, Landelijk Expertisecentrum, 2009
- topografische kaart 1/20 000 van eigen streek, NGI
- Schoolatlas naar keuze: 
    De Boeck atlas - uitgebreide versie, De Boeck, Antwerpen, 2008 of 2011 
    Plantijn Algemene wereldatlas, Plantijn, Mechelen, 2008 of later

Studiekosten

 - geraamde totaalprijs van leermateriaal en extra-murosactiviteiten: 160 euro

Trefwoorden

- IWETO-code: s271, s272, p516, p521, p522, p525, s230,
- Kennis - Vaardigheden - Vakdidactiek en –methodiek

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.