Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Stage: basis17597/3131/1112/1/70
Studiegids

Stage: basis

17597/3131/1112/1/70
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Tratsaert MARJAN
Andere docenten: Devos Kenneth, Van den Broeck Karina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk80,00 uren
Zelfstudie100,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

-Doestages

-Pedagogisch didactische oefeningen

Omschrijving Doelstellingen

De studenten kunnen:
- leerprocessen verantwoord voorbereiden, uitvoeren en evalueren

- zichzelf zowel mondeling als schriftelijk duidelijk en correct uitdrukken

- op een verantwoordelijke, vriendelijke en kordate wijze met kinderen omgaan

- een positieve interactie met kinderen nastreven, constructief omgaan met ongewenst gedrag

- een stimulerende leeromgeving creëren en in stand houden

- didactische werkvormen kunnen gebruiken waarbij de kinderen moeten samenwerken om tot
  resultaat te komen

- variatie inbouwen in de lesopbouw

- de eigen inbreng van leerlingen uitdrukkelijk stimuleren

- de link leggen tussen buitenschoolse leerervaringen van kinderen en de les

- de gemaakte afspraken inzake administratieve verplichtingen nauwgezet naleven

- kritisch terugkijken op het eigen pedagogisch didactisch handelen

- een positieve houding aannemen t.o.v. alle betrokkenen op de stageschool

- omgaan met medestudenten in de geest van democratisch overleg en samenwerking

- bereid zijn te leren van medestudenten, mentoren en lectoren

- zich discreet opstellen t.a.v. verkregen informatie

- reflecteren over het eigen agogisch, pedagogisch en didactisch handelen.

Omschrijving Inhoud

Doestages 1 en 2: het afgesproken aantal lessen voorbereiden, realiseren, evalueren en reflecteren ( in 2 verschillende graden van het basisonderwijs)

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindtermen secundair onderwijs

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor":
creativiteit, denk- en redeneervaardigheid, verwerven en verwerken van informatie, vermogen tot kritische reflectie, het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde basiscompetenties voor de "Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs", wordt voornamelijk gewerkt aan volgende basiscompetenties:

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Vaardigheid 1.1: De beginsituatie van de leerlingen en van de klas kunnen achterhalen. (1.1.1)
Vaardigheid 1.2: Doelstellingen kunnen kiezen en formuleren. (1.2.1, 1.2.3, 1.2.4)
Vaardigheid 1.3: Leerinhouden kunnen selecteren (1.3.1)
Vaardigheid 1.4: Leerinhouden kunnen structureren en vertalen in opdrachten.
Vaardigheid 1.5: Een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvorm kunnen kiezen. (1.5.1, 1.5.2, 1.5.3)
Vaardigheid 1.6: Onderwijs- en leermiddelen kunnen kiezen en aanpassen. (1.6.1, 1.6.3)
Vaardigheid 1.7: Een krachtige leeromgeving creëren. (1.7.1, 1.7.2, 1.7.3, 1.7.4, 1.7.5)
Vaardigheid 1.8: Observatie en evaluatie kunnen voorbereiden. (1.8.1)
Vaardigheid 1.9: Kunnen observeren, proces en product kunnen evalueren met het oog op bijsturing en remediëring. (1.9.7)

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.1: In overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school.
(2.1.1, 2.1.2, 2.1.3, 2.1.4, 2.1.5, 2.1.6)
Vaardigheid 2.2: De emancipatie van de kinderen bevorderen. (2.2.1, 2.2.3)
Vaardigheid 2.3: Attitudes bij kinderen nastrreven die bijdragen tot hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie.
(2.3.1, 2.3.2, 2.3.3)
Vaardigheid 2.4: Inspelen op de actuele maatschappelijke ontwikkelingen. (2.4.1, 2.4.2)
Vaardigheid 2.5: Adequaat omgaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met kinderen met gedragsproblemen. (2.5.1)
Vaardigheid 2.6: Het fysiek welzijn van de kinderen bevorderen. (2.6.1)

Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
Vaardigheid 3.1: Basiskennis i.v.m. de leergebieden beheersen en actualiseren. (3.1.1, 3.1.2)
Vaardigheid 3.2: Toepassen van de verworven kennis en vaardigheden in de didactische aanpak. (3.2.1)

Functioneel geheel 4: De leraar als organisator
Vaardigheid 4.1: Een gestructureerd werkklimaat bevorderen. (4.1.1)
Vaardigheid 4.2: Een soepel en efficiënt les- en/of dagverloop creëren, passend in een tijdsplanning
a) vanuit het oogpunt van de leraar; b) vanuit het oogpunt van de lerende (4.2.3, 4.2.4, 4.2.5)
Vaardigheid 4.3: Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren. (4.3.1, 4.3.4)
Vaardigheid 4.4: Een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kinderen.
(4.4.1, 4.4.2, 4.4.3)

Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoeker
Vaardigheid 5.1: Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. (5.1.1)
Vaardigheid 5.2: Kennisnemen van resultaten van onderzoek. (5.2.1)
Vaardigheid 5.3: Het eigen functioneren kunnen bevragen en bijsturen. (5.3.1)

Functioneel geheel 6: De leraar als partner van ouders en verzorgers
Vaardigheid 6.1: Zich op de hoogte stellen van en discreet omgaan met gegevens over het kind. (6.1.1)

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
Vaardigheid 7.1: Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam. (7.1.1, 7.1.2, 7.1.3, 7.1.4)
Vaardigheid 7.2: In team een taakverdeling opstellen en die naleven. (7.2.1, 7.2.2, 7.2.3, 7.2.4, 7.2.5)
Vaardigheid 7.3: Het eigen pedagogisch en didactisch handelen bespreekbaar maken in teamverband. (7.3.1, 7.3.2, 7.3.3)
Vaardigheid 7.4: Zich documenteren over de eigen rechtszekerheid en die van de leerlingen. (7.4.1, 7.4.2)

Functioneel geheel 9: De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
Vaardigheid 9.2: Reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving. (9.2.1)

Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant
Vaardigheid 10.1: Volgt actuele thema's en ontwikkelingen op via het journaal, nieuwsduidende programma's, kranten,
internet, software, tijdschriften, bezoeken aan musea, enz. (10.1.1, 10.1.2, 10.1.3, 10.1.4)
Vaardigheid 10.2: Kan informatie over bovengenoemde thema's en ontwikkelingen kritisch benaderen. (10.2.1)
Vaardigheid 10.3: Kan informatie uit bovengenoemde domeinen selecteren en die verwerken in het pedagogisch en
didactisch handelen. (10.3.1)
Vaardigheid 10.4: Stimuleerrt kinderen om actuele thema's en ontwikkelingen te volgen en kritisch te benaderen. (10.4.1)
Vaardigheid 10.5: Participeert aan het breed maatschappelijk cultuurgebeuren. (10.5.1)

Attitudes
Beslissingsvermogen (A1), relationele gerichtheid (A2), kritische ingesteldheid (A3), leergierigheid (A4), organisatievermogen (A5),
zin voor samenwerking (A6), verantwoordelijkheidszin (A7), creatieve ingesteldheid (A8), flexibiliteit (A9),
gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie (A10).

Omschrijving Begeleiding

Monitoraat wordt georganiseerd.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Diplomacontract
Eerste zittijd niet periodegebonden: permanente evaluatie (100% )
Tweede zittijd is niet mogelijk

Creditcontract
Inschrijven voor dit opleidingsonderdeel via een creditcontract, kan slechts mits toelating.
Eerste zittijd niet periodegebonden: permanente evaluatie (100% )
Tweede zittijd is niet mogelijk

Examencontract
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk met een examencontract mits
een bijkomende inschrijving via een diplomacontract.

De permanente evaluatie gebeurt op basis van het stagedossier.
De volgende hoofdcriteria zijn richtingsaangevend:
- attitudes tijdens de pedagogisch-didactische oefeningen en tijdens de stages zelf
- voorbereidend werk
- uitvoering van de stage-opdrachten
- communicatie
- verslaggeving (stageportfolio)
- evolutie
- reflecterend vermogen

Een student kan zich pas inschrijven voor "Stage: basis" als hij reeds een credit heeft verworven voor alle opleidingsonderdelen van semester 2 of als hij al deze opleidingsonderdelen in zijn huidig traject heeft.

Een student die onwettig afwezig is op één of meerdere Pedagogisch/Didactische Oefeningen wordt beoordeeld als AFWEZIG voor het opleidingsonderdeel "Stage: basis". Bij gewettigde afwezigheid dient de student een inhaalopdracht
te volbrengen.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Leermaterialen opleidingsonderdelen eerste en tweede semester

Studiekosten

Verplaatsing naar de stagescholen is op kosten van de student, alsook de kosten voor het kopiëren van handleidingen, teksten, werkbladen en het aanmaken van didactisch materiaal.

Trefwoorden

Stage, Praktijk basisonderwijs, Observatie, Lerarenvorming, Didactiek, Pedagogiek, Klasmanagement, Diversiteit

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.