Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Media: basis9626/3131/1112/1/74
Studiegids

Media: basis

9626/3131/1112/1/74
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Baetsle Ilse
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie70,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

- De meeste leerinhouden (vaardigheden) worden eerst klassikaal behandeld en/of praktisch gedemonstreerd.
- De inoefening van deze vaardigheden gebeurt deels tijdens de lessen via opdrachten die gradueel steeds moeilijker worden; sommige leerinhouden moeten volledig via zelfstudie verwerkt worden.
- De elektronische leeromgeving wordt actief ingeschakeld.
- Sommige opdrachten worden individueel gemaakt, andere zijn groepswerk of partnerwerk.
- Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

Kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs algemeen en het onderdeel  ICT en Media van het lager onderwijs specifiek
Praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderdeel ICT en Media van het lager onderwijs specifiek
- De studenten zijn in staat om op efficiënte wijze de meest geschikte media op te zoeken, te selecteren, aan te maken en in te schakelen voor zowel de voorbereidingsfase, de les zelf, als de naverwerking van een les, als voor de communicatie met andere betrokken partijen in het onderwijsgebeuren.

- Meer specifiek beogen we volgende kennis, vaardigheden en attitudes:
1. KENNIS:
• Alle feitelijke kennis nodig om ondergenoemde vaardigheden vlot te kunnen uitvoeren;
een gedegen basiskennis van pc-gebruik hebben;
• kennis van en inzicht in bruikbare actuele en nieuwe evoluties op gebied van ICT.
• studenten kennen vaak gebruikte termen in verband met internet, email, ICT en multimedia en kunnen deze termen in eigen woorden omschrijven;
• studenten kunnen het begrip “computervirus” in eigen woorden omschrijven en kennen de richtlijnen om hun computer tegen virussen te beschermen;
• studenten kunnen het begrip “zippen” in eigen woorden omschrijven en kunnen de voordelen van zippen uitleggen;
• studenten kunnen de eindtermen ICT beschrijven en het verband tussen de verschillende eindtermen in eigen woorden uitleggen (FG1 -1.2, 1.3)
2. VAARDIGHEDEN:
• studenten weten waarom, wanneer en voor wie ze mediamiddelen kunnen/moeten inschakelen; (FG1, 1.1, 1.5, 1.6, 1.7)
• studenten hebben kennis van, en inzicht in, relevante en bruikbare evoluties op gebied van ICT; (FG2, 2.4)
• studenten zijn vertrouwd met, en maken gebruik van correcte ICT-terminologie;
• studenten kunnen een digitaal schoolbord inschakelen in hun lespraktijk (basis);
• studenten kunnen multimediale presentaties maken met een presentatiepakket;
• studenten zijn vertrouwd met voor- en nadelen van het Internet;(FG2, 2.4)
• studenten zijn vertrouwd met voor- en nadelen van email; (FG2, 2.4)
• studenten kunnen gericht informatie opzoeken op het Internet en deze informatie kritisch beoordelen en, zonder schending van het auteursrecht, integreren in andere documenten die voorzien zijn van correcte bronvermeldingen: (FG1, 1.1, 1.5, 1.6, 1.7 / FG2, 2.4)
• de studenten kunnen verschillende media inschakelen in het lesgebeuren;(FG1, 1.1, 1.5, 1.6, 1.7)
• studenten kunnen zelf visuele, auditieve en andere media-inhouden zoeken, aanmaken, wijzigen;(FG1, 1.6, 1.7)
• studenten zijn vertrouwd met de ICT-eindtermen en kunnen ICT efficiënt inschakelen om de ICT-eindtermen te realiseren; (FG4, 4.2)
• studenten kunnen de ICT-eindtermen toepassen en integreren in lessen van andere domeinen/leergebieden; (FG1, 1.1, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8)
• studenten kunnen professionele documenten opmaken met behulp van een tekstverwerker;
• studenten kunnen aan eenvoudige beeldbewerking doen;
• studenten kunnen gebruik maken van vrije software of open source programma's en onderkennen hun voor- en nadelen; (FG2, 2.4)
• studenten kunnen educatieve software of educatieve sites op een passende manier beoordelen; (FG2, 2.4 / FG1, 1.1, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8)
• studenten kunnen stop motion-filmpjes aanmaken;
• studenten kunnen de actuele e-learning-omgeving en de mail van de Hogeschool Gent gebruiken.
3. ATTITUDES:
- een kritische en verantwoorde en kritische keuze kunnen maken uit de verschillende beschikbare onderwijsmedia; (A3, A4, A6, A8)
- de juiste inhouden kritisch kunnen beoordelen; (A3)
- verantwoord en respectvol omgaan met materiaal. (A4)

Gedetailleerde lijsten van doelstellingen zijn te vinden in de syllabi.

Omschrijving Inhoud

Introductie: onderwijsmedia en mediacentrum
Digitaal Schoolbord (introductie)
Internet, zoeken op internet en Email
Basiskennis PC
Basis tekstverwerking
Basis presentatiepakket
Beeldbewerking: stopmotion
ICT diamant
Educatieve software

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindtermen Secundair Onderwijs.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: creativiteit, verwerven en verwerken van informatie, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen.

Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan de overeenkomstige functionele gehelen binnen Leraar Lager Onderwijs:

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.

Vaardigheid 1.1: de leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen (1.1.1, 1.1.2).

Vaardigheid 1.2: de leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren (1.2.6).

Vaardigheid 1.3: de leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren (1.3.1).

Vaardigheid 1.5: de leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen (1.5.1, 1.5.3).

Vaardigheid 1.6: de leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen (1.6.1).

Vaardigheid 1.7: de leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep (1.7.1, 1.7.3).

Vaardigheid 1.8: de leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden (1.8.1).

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder.

Vaardigheid 2.4: de leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context (2.4.1, 2.4.2).

Functioneel geheel 4: De leraar als organisator.

Vaardigheid 4.2: de leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning (4.2.2).

Volgende attitudes worden in het bijzonder nagestreefd:

A3. kritische ingesteldheid:

bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.

A4. leergierigheid:

actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.

A6. zin voor samenwerking:

bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.

A8. flexibiliteit:

bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures.

Omschrijving Begeleiding

- Monitoraat wordt verzorgd door de betrokken lectoren na afspraak.
- De studenten kunnen op afspraak gebruik maken van de apparaten en de infrastructuur van de vakgroep "ICT – educatie".
- Er wordt, op afgesproken momenten, een lokaal beschikbaar gesteld waar studenten vrij kunnen oefenen met het digitale schoolbord
- Van de student wordt verwacht dat hij/zij problemen ivm het opleidingsonderdeel op eigen initiatief meldt aan de betrokken lectoren.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.
Voor het Diplomacontract, Creditcontract en Examencontract gelden:
Eerste examenzittijd
40 % taken en opdrachten:
Tijdens het academiejaar wordt afgesproken welke opdrachten gemaakt dienen te worden en wanneer deze afgewerkt moet zijn.
Niet indienen van opdrachten voor de afgesproken datum resulteert in de beoordeling “Afwezig” voor het opleidingsonderdeel.
Volgende doelstellingen worden via de taken geëvalueerd:
• studenten kunnen multimediale presentaties maken met een presentatiepakket;
• studenten kunnen de ICT-eindtermen toepassen en integreren in lessen van andere domeinen/leergebieden;
• studenten kunnen educatieve software of educatieve sites op een passende manier beoordelen;
• studenten kunnen stop motion-filmpjes aanmaken;
60 % op het examen:
Schriftelijk examen (praktijk en theorie).
Tweede examenzittijd
40 % taken en opdrachten:
Indien op het onderdeel "taken en opdrachten" tijdens de eerste examentijd een resultaat behaald werd dat minder is dan de helft, dient men de "taken en opdrachten" te herwerken op zelfstandige basis voor de tweede examenzittijd. Indien de opdrachten niet ingediend of afgewerkt worden in tweede zittijd, zal de student als afwezig aangeduid worden voor het volledige opleidingsonderdeel.
60 % op het examen:
Schriftelijk examen (praktijk en theorie).
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Presentaties, verwijzingen en documenten op de elektronische leeromgeving van de school;
- Studieteksten over de leerinhouden.
- Informatiemap voor de onderwijspraktijk gewoon basisonderwijs: ontwikkelingsdoelen en  eindtermen
 

Studiekosten

De verwachte studiekost bedraagt 10 Euro.

Trefwoorden

ICT, ICT-educatie, media, onderwijsmedia, lager (basis)onderwijs

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.