Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Muzische vorming en lichamelijke opvoeding II10203/3131/1112/1/01
Studiegids

Muzische vorming en lichamelijke opvoeding II

10203/3131/1112/1/01
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Van Dender Dominique
Andere docenten: Coppens Eline, De Praetere Katrien, Kindt Barbele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk40,00 uren
Hoorcollege15,00 uren
Werkcollege20,00 uren
Zelfstudie45,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Interactieve lessen, groepswerk, demonstraties, excursies, zelfstandig werk, evaluatiemomenten, videoles, het oefenen van praktische vaardigheden, leergesprek.

Extra- muros activiteit (3 dagen muzische workshops).

Pedagogische/didactische oefeningen in kleine groepen.

Begeleid zelfstandig leren.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst met doelstellingen is terug te vinden in de syllabi van de verschillende onderdelen m.n. beeld, muziek en lichamelijke opvoeding.

Deel A: beeld
- kunnen zich openstellen om te experimenteren met verschillende materialen en technieken (deel 2)
  (A)
- kunnen vakkennis verwerven in de methodische en didactische principes van een les beeld en deze
  ook toepassen (deel 2) (K)
- kunnen inzicht verwerven in de expressies van kinderen en beeldende kunstenaars, de inhoud van de
  voornaamste beeldaspecten (deel 2) en kunnen de verworven inzichten toepassen bij het maken van
  een lesvoorbereiding:
didactische platen en didactisch model
  vervaardigen i.f.v. leeractiviteiten - leren procesmatig werken; ervaren dat proces belangrijker is dan
  het product (deel 2) (K+V+A)

Deel B: muziek
- kunnen zich openstellen voor nieuwe muzikale ervaringen (deel 2) (A)
- kunnen de nodige kennis verwerven om onderstaande vaardigheden uit te werken: kinderliederen
  analyseren en correct zingen, basis muziektheorie toepassen, ontwikkelen van gehoorvorming,
  kinderliederen op een instrument spelen (deel 2) (K+V)
- kunnen inzicht verwerven in de didactische en methodische principes van een les muziek: aanleren
  van een lied (deel 2) en spelen met een lied (K+V)
- kunnen de verworven inzichten toepassen bij het maken van een lesvoorbereiding m.i.v. een
  liedanalyse (V)

Deel C: lichamelijke opvoeding
- kunnen zich het belang van beweging voor kinderen realiseren (deel 2) (A)
- kunnen inzicht verwerven in de didactische en methodische principes van een les lichamelijke
  opvoeding en deze ook kunnen toepassen in lichamelijke activiteiten (deel 2) (K+V)
- kunnen een lesvoorbereiding lichamelijke opvoeding opstellen rekening houdend met de specifieke
  didactische en methodische principes (K)
- kennen en kunnen de inhouden van de verschillende activiteiten voor de basisschool (balvaardigheid,
  balspelen, zwemmen, algemene bewegingsvaardigheden) uitvoeren (K+V)

PDO
kunnen:
- samen plezier beleven tijdens het spelen van een spel (A)
- brainstormen vanuit verschillende materialen (V)
- variaties creëren uitgaande van opgegeven materialen en domein (K+V+A)
- vanuit een activiteit de verschillende didactische inhouden die aan bod komen tijdens het ervaren van
  een activiteit expliciteren (K)
- via creatief denken de verschillende leergebieden in een activiteit integreren (K+V)
- de didactische denkprocessen die aan bod kwamen tijdens de praktische sessie zelf toepassen op
  het uitwerken van een activiteit (V)
- de didactische vaardigheden oefenen door middel van micro-teaching (o.a. instucties geven,
  organiseren, positionering, ...) (V)
- het belang van een stimulerend optreden als leerkracht ervaren en omschrijven (A)

Omschrijving Inhoud

Deel A: beeld
- technieken deel 2
- basis materialenkennis, verschillende technieken, gereedschappen en de voornaamste
  beeldaspecten
- verschillende plastische problemen
- beeldaspecten deel 2
- basis van kunst en beeldbeschouwing
- analyse van beeldaspecten
- didactiek deel 2
- basiskenmerken van een lesvoorbereiding en activiteit beeld
- de kenmerken van didactische platen en het didactisch model

Deel B: muziek
- theorie deel 2: parameters, maatsoorten 6/8, toonladders, vorm, klankkleur (instrumenten)
- muzikale vaardigheden deel 2:
- gehoorvorming
- stemvorming
- ritmische vorming
- blokfluit
- didactiek:
- basiskenmerken van een lesvoorbereiding 'aanleren lied'
- spelen met het lied
- stemvormende spelletjes

Deel C: lichamelijke opvoeding
- deel 1: de lesvoorbereiding, methodiek en veiligheid
- deel 2: balvaardigheid, balspelen, algemene bewegingsvaardigheden en andere sporten, zwemmen

PDO:
- ervaringsessie en bespreking
- brainstorm vanuit materialen
- uitwerken en uitschrijven van activiteiten
- micro- teaching+ bespreking

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindtermen secundair onderwijs.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken basiscompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.
Verwijzend naar het decretaal vastgelegde opleidingsprofiel voor 'Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs', wordt voornamelijk gewerkt aan volgende basiscompetenties 'Muzische vorming en lichamelijke opvoeding':

Er wordt gewerkt aan volgende ‘algemene competenties’ voor de bachelor: creativiteit, vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken, ingesteldheid tot levenslang leren.

Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt er voornamelijk gewerkt aan:
Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
De leerkracht kan:
1.4 de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod

Functioneel geheel 4: de leraar als organisator
De leerkracht kan:
4.1 een gestructureerd werkklimaat bevorderen

Functioneel geheel 5: de leraar als innovator- de leraar als onderzoeker
De leerkracht kan:
5.1 resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
5.3 het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen

Functioneel geheel 7: de leraar als lid van een schoolteam
De leerkracht kan:
7.2 binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven
7.3 de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken

Functioneel geheel 10: de leraar als cultuurparticipant
De leerkracht kan:
10.1 actuele maatschappelijk thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het cultureel-esthetisch domein

Wij beogen volgende attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin, creatieve gerichtheid, flexibiliteit, gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie

Omschrijving Begeleiding

Monitoraat wordt georganiseerd.

Voorts begeleiding mogelijk na afspraak met de betrokken lectoren.

Bij ernstige problemen (zangtechniek- logopedie) wordt er doorverwezen naar hulp buiten de hogeschool.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Deze cluster bestaat uit de onderdelen beeld (A), muziek (B) en lichamelijke opvoeding (C)
Verplichte aanwezigheid op de pedagogisch/didactische oefeningen. Onwettige afwezigheden hiervoor resulteert in een beoordeling "afwezig" voor het opleidingsonderdeel "Stage basis".

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Verplichte deelname aan de workshops muzische vorming. Opmerking: indien de student niet deelneemt aan de workshops dient hij/zij deze zelfstandig in te halen, zoniet wordt hij/zij beoordeeld met "afwezig" voor dit opleidingsonderdeel.

Diplomacontract en creditcontract:
Deel A: beeld (1/3 van de cluster)
Niet periode-gebonden:
- Eerste zittijd: permanente evaluatie (30%), taken (70%)
- Tweede zittijd: taken (70%), de punten van permanente evaluatie worden overgenomen uit de eerste zittijd (30%) Tweede zittijd is slechts in uitzonderlijke gevallen mogelijk na goedkeuring van de opleidingscommissie

Deel B: muziek (1/3 van de cluster)
- Eerste zittijd: periode-gebonden: schriftelijk examen (40%) en praktijkexamen (60%)
- Tweede zittijd: periode-gebonden: schriftelijk examen (40%) en praktijkexamen (60%)

Deel C: lichamelijke opvoeding (1/3 van de cluster)
- Eerste zittijd: periode-gebonden: schriftelijk examen (70%) en praktijkexamen zwemmen (30%)
Opmerking: indien de student geen 50 meter ononderbroken kan zwemmen in 1 zwemtijd resulteert dit in een afwezig voor het volledige opleidingsonderdeel.
- Tweede zittijd: schriftelijk examen (70%) en praktijkexamen zwemmen (30%)

Examencontract:
Algemeen:
De student legt aan de betrokken lectoren een voorstel voor van een 3- daagse workshop muzische vorming. Na goedkeuring neemt de student deel aan deze externe workshops en legt een bewijs van deelname voor aan de betrokken lectoren. Indien de student niet deelneemt aan de workshops wordt hij/zij beoordeeld met "afwezig" voor dit opleidingsonderdeel.

Deel A: beeld (1/3 van de cluster)
- Eerste zittijd: taken (100%)
- Tweede zittijd: taken (100%)

Deel B: muziek (1/3 van de cluster)
- Eerste zittijd: schriftelijk examen (40%) en praktijkexamen (60%)
- Tweede zittijd: schriftelijk examen (40%) en praktijkexamen (60%)

Deel C: lichamelijke opvoeding
- Eerste zittijd: schriftelijk examen (70%) en praktijkexamen zwemmen (30%)
- Tweede zittijd: schriftelijk examen (70%) en praktijkexamen zwemmen(30%)
Opmerking: indien de student geen 50m ononderbroken kan zwemmen in één zwemtijd resulteert dit in een afwezig voor het volledige opleidingsonderdeel.

Indien een student voor een onderdeel van de cluster 7/20 of minder behaalt, krijgt hij het laagste deelcijfer voor de volledige cluster.
Indien een student voor 2 van de 3 onderdelen van de cluster minder dan 10/20 haalt, krijgt hij het laagste van de 3 deelcijfers van de 3 onderdelen.
Puntenoverdracht mogelijk naar 2e zittijd en bisjaar voor onderdelen van de cluster waarvoor minstens 10/20 behaald werd.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Deel A: beeld
syllabus, leerplannen muzische vorming beeld, tekenblok A4 en A3, diverse papiersoorten en tekenmaterialen
thuis over een schoolbord beschikken met een minimumafmeting van 80x120 cm
handleidingen en boeken in het leercentrum

Deel B: muziek
syllabus, leerplannen muzische vorming muziek, degelijke sopraanblokfluit (Duitse boring), liedjesbundel, cd (examenliederen)
handleidingen en boeken in het leercentrum

Deel C: lichamelijke opvoeding
syllabus, nota's en leerplan LO, turnzaal met toebehoren en openbaar zwembad

Studiekosten

Geraamde totaalprijs: 185.0 EUR
Algemeen: workshops muzische vorming +/- 150 euro

Deel A: beeld
Leermaterialen ca. 30 euro
Leermaterialen reeds aangekocht in semester I

Deel B: muziek
Leermaterialen reeds aangekocht in semester I

Deel C: lichamelijke opvoeding
Leermaterialen reeds aangekocht in semester I

PDO:
Syllabus en leermaterialen ca. 5 euro

Trefwoorden

Beeld, muziek, lichamelijke opvoeding, lager onderwijs, didactiek, praktijk, technieken, beeldaspecten, didactische platen en model, muziek en beweging, stemvorming, muziek maken, spelen met lied, parameters, zwemmen, PDO, Dokeos

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.