Academiejaar
2011-12
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: De Kestelier Muriel
Andere docenten: Deneckere Martine, Maeseele Lieveke, Van Dooren Hilde
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Interactieve lessen, excursies, zelfstandig werk
Hoorcolleges, werkcolleges, ( oefeningen en excursies)
Pedagogisch/ didactische oefeningen in kleine groepen
Begeleid zelfstandig leren
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/ of bezoeken in internationale context.
Omschrijving Doelstellingen
Een gedetailleerde lijst met doelstellingen is terug te vinden in de syllabi van de verschillende onderdelen, m.n. ruimte, tijd en natuur.
Deel 1: ruimte-aardrijkskunde:
- de plaatsnamen die in de opdracht topografische basiskennis opgegeven zijn lokaliseren op kaart
- het nodige inzicht verwerven in de opbouw en de evolutie van de aardkorst
- het nodige inzicht verwerven in de geologische processen van de aarde
Deel 2: tijd- geschiedenis-maatschappij:
- geschreven bronnen, internet, historische kaarten en voorwerpen historisch kritisch kunnen ontleden,
er de historische waarde van kennen en tot historisch besef willen komen.
- kritisch en handig gebruik maken van het bestaande, voorhanden zijnde bronmateriaal bij een LV.
- passende werkvormen en evaluatievormen ontdekken en toepassen bij oefeningen en lesmomenten
- inzicht en kennis verwerven in de besproken periodes van de geschiedenis
Deel 3: natuur- natuurwetenschappen-mens
- inzicht verwerven in de milieuproblematiek en de onderlinge samenhang in de ecosystemen
- een aantal specifieke verschijnselen waarnemen, onderzoeken en verklaren
Omschrijving Inhoud
Deel 1: ruimte- aardrijkskunde:
- opbouw van de aarde
- topografische basiskennis
- geologische processen: continentendrift, aardbevingen, vulkanisme, gesteenten, gebergtevorming,
geologische tijdschaal, de bodem, het reliëf, rivierwerking, werking van sneeuw en ijs
Deel 2: tijd- geschiedenis-maatschappij:
- kennis, inzicht, vaardigheden en attitudevorming omtrent geschreven bronnen, internet, historische kaarten en voorwerpen als bron.
- didactisch gebruik van deze bronnen.
- kennis van en inzicht in historische periodes: vervolg oudheid en middeleeuwen
- het maken van een LV.
Deel 3: natuur- natuurwetenschappen-mens:
- niet levende natuur
- natuurkundige verschijnselen
- ecologie en milieueducatie
Omschrijving Begincompetenties (tekst)
Eindtermen secundair onderwijs
Omschrijving Eindcompetenties (tekst)
Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.
Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: denk en redeneervaardigheid, verwerven en verwerken van informatie, ingesteldheid tot levenslang leren.
Verwijzend naar het decretaal vastgelegde opleidingsprofiel voor de " Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs", wordt voornamelijk gewerkt aan volgende basiscompetenties:
Zowel voor aardrijkskunde, geschiedenis-maatschappij en natuurwetenschappen-mens
FG1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- 1.1 De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen
- 1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren
- 1.4 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod
- 1.6 De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
FG3 : De leraar als inhoudelijk expert
- 3.1. De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhoud en vaardigheden uit de leergebieden Wereldoriëntatie en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen
- 3.2. De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier
FG10 : de leraar als cultuurparticipant
Tevens streven wij volgende attitudes na bij de studenten: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin, flexibiliteit en correct taalgebruik
Omschrijving Begeleiding
Monitoraat wordt voorzien indien nodig of naar behoefte
Voorts individuele begeleiding mogelijk na afspraak met de betrokken lectoren
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Verplichte aanwezigheid op de Pedagogische/ didactische oefeningen.
Onwettige afwezigheid resulteert in een beoordeling" AFW voor stage basis" . Onwettige afwezigheid bij excursies leidt tot een beoordeling "AFW" voor het desbetreffende opleidingsonderdeel. Wanneer de afwezigheid gewettigd is kan er een vervangtaak worden gemaakt.
Diplomacontract en creditcontract:
Deel 1 : ruimte- aardrijkskunde ( 1/3 van de cluster)
- Eerste zittijd: periode-gebonden mondeling examen 100 %.
- Tweede zittijd: mondeling examen 100%.
Deel 2 : tijd- geschiedenis-maatschappij ( 1/3 van de cluster)
- Eerste zittijd: periode-gebonden schriftelijk examen 100%
- Tweede zittijd: schriftelijk examen 100%
Deel 3 : natuur- natuurwetenschappen-mens ( 1/3 van de cluster)
- Eerste zittijd: periode-gebonden mondeling examen 100%
- Tweede zittijd : mondeling examen 100%
Examencontract :
- Eerste zittijd: 100% schriftelijk examen voor tijd (1/3 cluster) , 100% mondeling examen voor natuur (1/3 cluster), 70% mondeling examen (syllabus) en 30% schriftelijk examen (topografische basiskennis) voor ruimte (1/3 cluster). Om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel ruimte dient minstens 18/30 behaald te worden voor het onderdeel topografische basiskennis. - Tweede zittijd: 100% schriftelijk examen voor tijd (1/3 cluster), 100% mondeling examen voor natuur (1/3 cluster), 70% mondeling examen (syllabus) en 30% schriftelijk examen (topografische basiskennis) voor ruimte (1/3 cluster) . Om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel ruimte dient minstens 18/30 behaald te worden voor het onderdeel topografische basiskennis..Vrijstelling mogelijk naar tweede zittijd of een bisjaar voor onderdelen van de cluster waarvoor minstens 10/20 behaald werd in de eerste zittijd.
Indien een student voor een onderdeel van de cluster 7/20 of minder behaalt, dan wordt als eindquotatie het laagste deelcijfer voor het volledige opleidingsonderdeel toegekend.
Wanneer voor twee van de drie onderdelen een onvoldoende wordt behaald, dan wordt het laagste cijfer aan de volledige cluster toegekend.
Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht
Deel 1: ruimte- aardrijkskunde:
Syllabus, leerplannen WO, atlas WO, atlas secundair onderwijs ( indien reeds in bezit geen aankoop noodzakelijk)
Deel 2 : tijd- geschiedenis-maatschappij:
Syllabus, leerplannen WO ( geschiedenis, mens en maatschappij), historische atlas, atlas WO
Deel 3 : natuur- natuurwetenschappen-mens:
Handboek " Natuuronderwijs inzichtelijk", uitgeverij Coutinho, persoonlijke notities
Studiekosten
Leermaterialen: 110 Euro, tenzij aangekocht voor het opleidingsonderdeel WO I
Trefwoorden
Natuur, ruimte, tijd, basisonderwijs, didactiek, aardrijkskunde, geschiedenis, natuurwetenschappen, mens, maatschappij
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.