Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Taal: Nederlands en Frans II13614/3131/1112/1/60
Studiegids

Taal: Nederlands en Frans II

13614/3131/1112/1/60
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Detollenaere Kristel
Andere docenten: Bossuyt Barber, Van Liedekerke Sigrid
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk5,00 uren
Hoorcollege15,00 uren
Werkcollege20,00 uren
Zelfstudie80,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Deel 1: Nederlands
Interactieve lessen, uiteenzettingen, groepswerk, partnerwerk, individuele opdrachten, bespreking video- en demonstratielessen.
Begeleid zelfstandig leren.

Deel 2: Frans
Interactieve lessen, uiteenzettingen, groepswerk, partnerwerk, individuele opdrachten.
Begeleid zelfstandig leren.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst met doelstellingen is terug te vinden in de syllabi van de verschillende onderdelen.
Kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs algemeen en de onderdelen taal: Nederlands en Frans van het lager onderwijs specifiek.
Praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderteel taal: Nederlands en Frans van het lager onderwijs specifiek.

Deel 1: Nederlands
- over taalgebruik kunnen reflecteren;
- zich schriftelijk en mondeling correct kunnen uitdrukken;
- het belang van correct taalgebruik in de basisschool kunnen toelichten;
- de regels van de Nederlandse spelling kunnen toepassen;
- deze regels in leerinhouden voor de lagere school kunnen concretiseren;
- zinsdelen kunnen benoemen;
-  woordsoorten kunnen benoemen;
- expressief kunnen vertellen ;
- de didactiek van het vertellen kunnen toepassen;
- de didactiek van expressief lezen, begrijpend lezen, taalbeschouwing, spelling en woordenschat kunnen toepassen;
- de schrijfmethodes Script, Schrijfdoor, Broeder- Schneider kunnen toepassen, zowel op het blad als
  aan het bord.
Doelstellingen PDO:
Vaardigheden:
De studenten kunnen:
- een taalbeschouwingsles op video kritisch bespreken.
- een taalbeschouwingsles op video analyseren.
- in groepjes over een gegeven onderwerp een les opbouwen op basis van de besproken videoles.
- lesdoelstellingen formuleren.
- kunnen geschikte leerinhouden selecteren.
- de leerinhouden vertalen in zinvolle en realistische opdrachten die aansluiten bij de leefwereld en de motivatie van de kinderen.
- duidelijke instructies formuleren bij de opgestelde opdrachten.
- authentiek taalmateriaal opzoeken.
- gebruikmaken van authentiek taalmateriaal.
- op basis van de besproken videoles en eigen materiaal een vernieuwende les in elkaar steken.
- inductief tewerkgaan in een les taalbeschouwing.
- de lln stimuleren tot actieve deelname.
- geleidelijk tewerkgaan in de opbouw van een les (van gemakkelijk naar moeilijk, van bekend naar nieuw, van concreet naar abstract).
- de lln stimuleren tot zelfontdekkend leren.
- op een duidelijke en volledige manier in een tijdspanne van tien minuten hun voorbereide les voorstellen aan de medestudenten en lectoren.
- op een opbouwende manier de voorstellingen van de andere groepjes bespreken.
- de tips van medestudenten en lectoren na de bespreking verwerken in hun voorbereide les.
Attitudes:
De studenten kunnen:
- op een adequate manier luisteren naar elkaars voorstelling.
- respect opbrengen voor de mening van anderen.
- evenwichtige taakverdeling opstellen tussen de groepsleden.
- samenwerken met de andere groepsleden.
- correct taalgebruik en communicatie hanteren.

Deel 2: Frans
- eenvoudig maar foutloos Frans kunnen spreken en schrijven
- belangrijke taalfouten kunnen verbeteren (zowel schriftelijk als mondeling);
- een modelles woordenschat kunnen analyseren;
- kunnen reflecteren over taalgebruik in een les Frans;
- kunnen uitleggen hoe met kinderen in eenvoudig Frans wordt omgegaan;
- het belang van concrete vraagstelling, creativiteit, spel kunnen aankaarten;
- inzicht kunnen verwerven in de didactiek van woordenschat en begrijpend lezen.

Omschrijving Inhoud

Deel 1: Nederlands
- Vertellen in de basisschool
- Taalbeschouwing: zins- en woordleer (theorie en oefeningen)
- Lesfiches
- Spelling (theorie, oefeningen en spellingdidactiek)
- Hoofdtijden van de werkwoorden
- Artikels vakdidactiek
- Schrift deel 2 (cursus kalligrafie): schrijfmethodes: Script, Schrijfdoor, Broeder-Schneider

Deel 2: Frans
- Spreekvaardigheid en taalzuivering gekoppeld aan de vier vaardigheden
- Didactiek en methodiek van het aanbrengen van woordenschat en begrijpend lezen
- Spelvormen in het vreemdetalenonderwijs
- Basiswoordenschat
- Basisgrammatica

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindtermen secundair onderwijs.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: creativiteit, denk- en redeneervaardigheid, ingesteldheid tot levenslang leren, verwerven en verwerken van informatie, vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen.
Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan:

Deel 1: Nederlands
* Functioneel geheel 1 – De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Vaardigheid 1.2 Doelstellingen kunnen kiezen en formuleren
Vaardigheid 1.3 Leerinhouden en leerervaringen kunnen selecteren
Vaardigheid 1.5 Aangepaste werkvormen en groepsvormen kunnen bepalen (1.5.1, 1.5.2)
Vaardigheid 1.7 Een krachtige leeromgeving kunnen creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep (ondersteunende kennis)
Vaardigheid 1.8 observatie en evaluatie kunnen voorbereiden (1.8.1, 1.8.3 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 1.9 kunnen observeren en het proces en product kunnen evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie (ondersteunende kennis)
Vaardigheid 1.11 het leer- en ontwikkelingsproces adequaat kunnen begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening kunnen houden met het taalbeheersingsniveau van de lln 1.11.6)

* Functioneel geheel 2 – De leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.1 in overleg een positief leefklimaat kunnen creëren voor de lln in de groep en op school (2.1.2) Vaardigheid 2.2 De emancipatie van kinderen bevorderen (2.2.2)
Vaardigheid 2.6 Het fysiek en geestelijk welzijn van de kinderen bevorderen (2.6.1)

* Functioneel geheel 3 – De leraar als inhoudelijk expert
Vaardigheid 3.1 Basiskennis van de leerinhouden, ... (3.1.1 en ondersteunende kennis)
Vaardigheid 3.2 de verworven kennis en vaardigheid m.b.t. leergebieden en vakgebieden kunnen aanwenden
Vaardigheid 3.3 het eigen aanbod kunnen situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de lln (3.3.2 en ondersteunende kennis)

* Functioneel geheel 4 De leraar als organisator
Vaardigheid 4.1 een gestructureerd werkklimaat kunnen bevorderen

*Functioneel geheel 9 De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
Vaardigheid 9.1 kunnen deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's

* Functioneel geheel 10 – De leraar als cultuurparticipant Vaardigheid 10.1 actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen kunnen onderscheiden ... (ondersteunende kennis)

Voorts beogen we volgende attitudes:
Beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, zin voor samenwerking, creatieve gerichtheid, gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie

Deel 2: Frans

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor: creativiteit, denk- en redeneervaardigheid, ingesteldheid tot levenslang leren, verwerven en verwerken van informatie, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen.
Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan:

* Functioneel geheel 1 - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Vaardigheid 1.5 Een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvormen kunnen kiezen (1.5.1, 1.5.2)
Vaardigheid 1.6 Onderwijs- en leermiddelen kunnen kiezen en aanpassen
Vaardigheid 1.7 Een krachtige leeromgeving creëren
* Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.1 In overleg een positief leerklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school
Vaardigheid 2.4 Actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
* Functioneel geheel 3 - de leraar als inhoudelijk expert
Vaardigheid 3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de leergebieden (incl. Frans) en leergebiedoverschrijdende thema’s
Vaardigheid 3.2 Toepassen van de verworven kennis en vaardigheden in de didactische aanpak
* Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
Vaardigheid 5.1 Vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden
Vaardigheid 5.2 Kennisnemen van resultaten van onderzoek
* Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant
Vaardigheid 10.4 Stimuleert kinderen om actuele thema’s en ontwikkelingen te volgen en kritisch te benaderen

Voorts beogen we volgende attitudes:
Beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin, creatieve gerichtheid, flexibiliteit en gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie

Omschrijving Begeleiding

Monitoraat wordt georganiseerd.

Voorts begeleiding mogelijk na afspraak met de betrokken lectoren.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Inschrijven met een examencontract is niet mogelijk.

Deel 1: Nederlands (2/3 van de cluster)

Diplomacontract en creditcontract:
Verplichte aanwezigheid op de Pedagogisch Didactische Oefeningen. Onwettige afwezigheid resulteert in de beoordeling afwezig voor het opleidingsonderdeel "Stage : basis".

- Eerste zittijd:
Periodegebonden: schriftelijk examen (45%), mondeling examen (45%)
Niet periodegebonden: taak schrift (10%)
- Tweede zittijd:
Schriftelijk examen (45%) en mondeling examen (45%)
Taak schrift (10%) kan opnieuw ingediend worden, zoniet wordt de beoordeling uit eerste zittijd overgenomen.

Correct kunnen spellen is binnen Nederlands een apart onderdeel. De student moet voor dit onderdeel 14/20 behalen om te kunnen slagen. Indien de student voor spelling 12 tot 13,9 op 20 behaalt, kan hij voor het opleidingsonderdeel maximum 9/20 behalen. Indien de student voor spelling 10 tot 11,9 op 20 behaalt, kan hij voor het opleidingsonderdeel maximum 8/20 behalen. Indien de student voor spelling 8 tot 9,9 op 20 behaalt, kan hij voor het opleidingsonderdeel maximum 7/20 behalen. Indien de student voor spelling 7.9 op 20 of minder behaalt, kan hij voor het opleidingsonderdeel maximum 6/20 behalen.

De student moet zich ook mondeling correct kunnen uitdrukken. Hij krijgt hierover advies en moet bij een ernstig tekort een positieve evolutie kunnen aantonen aan de hand van volgende documenten of middelen: logopedisch evolutieverslag, bewijs van regelmatige aanwezigheid in de lessen algemene verbale vorming en/of cassettes/cd’s. Als hij deze documenten of middelen niet kan voorleggen en als er geen evolutie is, kan hij maximum 6/20 behalen voor het opleidingsonderdeel. Als er geen evolutie is ondanks het voorleggen van deze documenten of middelen, kan hij ook maximum 6/20 behalen voor het opleidingsonderdeel.

Indien de student enkel voor het onderdeel spelling niet de vereiste norm van 14/20 behaalt, maar voor de rest van het opleidingsonderdeel Nederlands 10/20 behaalt, hoeft hij enkel het onderdeel spelling te hernemen in de tweede zittijd of in een bisjaar.

Deel 2: Frans (1/3 van de cluster)

Diplomacontract en creditcontract:
- Eerste zittijd:
Periodegebonden: schriftelijk examen (60%), mondeling examen (40%)
- Tweede zittijd: Periodegebonden :schriftelijk examen (60%) en mondeling examen (40%)

Puntenoverdracht mogelijk naar tweede zittijd en het (één) volgend academiejaar voor onderdelen van de cluster waarvoor minstens 10/20 behaald werd.
Bij een examencijfer van 9,5/20 of minder op een van beide onderdelen wordt als eindquotatie het laagste deelcijfer voor het volledige opleidingsonderdeel toegekend.
Wanneer met de optelling van de deelpunten en omzetting naar 20 voor het clusterpunt geen 10/20 wordt bereikt, wordt afgerond naar beneden.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Deel 1: Nederlands
Syllabus Nederlands en schrift; eigen notities; Woordenlijst der Nederlandse taal; handboek taaldidactiek voor het basisonderwijs.
De syllabus bevat een lijst met aanbevolen naslagwerken en didactische hulpmiddelen (met oefeningen en correctiesleutel).

Deel 2: Frans
Syllabus, eigen notities, vocabulaire progressif niveau débutant, Les exercices de grammaire, niveau A2.

De syllabus bevat een lijst met aanbevolen naslagwerken en didactische hulpmiddelen.


Studiekosten

Deel 1: Nederlands
Leermaterialen ca. 85 euro (tenzij de leermiddelen al werden aangekocht in semester I)

Deel 2: Frans
Leermaterialen ca. 40 euro (tenzij de leermiddelen al werden aangekocht in semester I)

Trefwoorden

taal, Nederlands, Frans, schrift, basisonderwijs, didactiek, vertellen, spreken en luisteren, spelling, zins- en woordleer, differentiatie.

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.