Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Pedagogiek II11161/3131/1112/1/78
Studiegids

Pedagogiek II

11161/3131/1112/1/78
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Van den Broeck Karina
Andere docenten: Devos Kenneth, Tratsaert MARJAN
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk20,00 uren
Hoorcollege15,00 uren
Werkcollege35,00 uren
Zelfstudie110,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Gevarieerde werkvormen: onderwijsgesprek, groepswerk, doceren, (begeleid) zelfstandig werk.
Het onderdeel Onderwijsorganisatie kan in het Engels gegeven worden.

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst met doelstellingen is terug te vinden in de syllabus.

Algemeen
Kennis en inzichten verwerven die dienen als basis voor:
- het begeleiden van leer-, ontwikkelings- en opvoedingsprocessen
- het functioneren binnen de onderwijsgemeenschap.

Meer bepaald
1. Onderwijsorganisatie
De verschillende taken en verantwoordelijkheden van een leerkracht kunnen kaderen
binnen de voorgeschreven basiscompetenties.
De wettelijke basis van de algemene onderwijsorganisatie kunnen toelichten.
De beleidsmatige organisatie voor het onderwijs in Vlaanderen kunnen schetsen.
De indeling in schoolnetten kunnen toelichten.
Kunnen uitleggen wat de functie is van een pedagogisch project.
De verschillende onderwijsniveaus kunnen weergeven.
De verschillende types van buitengewoon onderwijs kunnen opsommen.
De functie van Entiteit Curriculum en VLOR kunnen toelichten.
De visie van het Gemeenschapsonderwijs kunnen verwoorden.
Op de hoogte zijn van de onderwijsactualiteit.

2. Psychologie
Psychologische stromingen, die relevant zijn voor de onderwijspraktijk, kunnen toelichten.
Het verloop van cognitieve, psychomotorische en affectieve leerprocessen kunnen uitleggen.
Het aandeel van de leerkracht in het vlot laten verlopen van cognitieve, psychomotorische en affectieve leerprocessen kunnen weergeven.
De verschillende visies op intelligentie kunnen verwoorden.
De visie van Gardner i.v.m. mogelijke verschillende soorten intelligentie bij elk kind kunnen toelichten
De ontwikkeling van kleuter tot en met adolescent kunnen beschrijven volgens de verschillende
ontwikkelingsgebieden: psychomotorisch, cognitief, sociaal, dynamisch-affectief, met aandacht voor diversiteit.
De relatie tussen de aanpak van de leerkracht en het zelfbeeld van de leerlingen kunnen aantonen.
Een aantal begrippen in verband met het functioneren in groepen correct kunnen uitleggen.
Het belang kunnen aantonen van vriendschappen en wisselende statusposities voor de ontwikkeling van het kind.
Het aandeel van de leerkracht in de sociale ontwikkeling en in het tot stand komen van een positief zelfbeeld kunnen toelichten.

Omschrijving Inhoud

1. Onderwijsorganisatie
- de leerplicht, de onderwijsniveaus, de onderwijsnetten, de bevoegdheid over onderwijs, het onderwijsbeleid.

2. Psychologie
2.1 Inleiding tot de algemene psychologie
2.2 Psychologische stromingen
2.3. Leerpsychologie
- leerprocessen; leren van cognitieve vaardigheden (o.a. leren van kennis, begrippen, algoritmen en heuristieken), psychomotorische en dynamisch-affectieve leerprocessen
2.4 Verschillende visies op intelligentie
2.5 Ontwikkelingspsychologie
- de ontwikkelingskenmerken van de kleuter, het schoolkind en de adolescent
- de beïnvloedende factoren op de ontwikkeling.
2.6 Sociale psychologie
- leiderschapsstijlen, de invloed van de leerkracht op het zelfbeeld van de leerlingen en hun sociale relaties

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindtermen van het secundair onderwijs.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor:
denk- en redeneervaardigheid, verwerven en verwerken van informatie, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen.

Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan:

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Vaardigheid 1.1: De beginsituatie van de leerlingen en van de groep kunnen achterhalen
Vaardigheid 1.4: de leerinhouden en leerervaringen kunnen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod
Vaardigheid 1.7: Een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor heterogeniteit binnen de leergroep

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.1: In overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school.

Functioneel geheel 5: de leraar als innovator - de leraar als onderzoeker

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
Vaardigheid 7.1: Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.

Functioneel geheel 9: de leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
Vaardigheid 9.1 de leraar kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's

Dit opleidingsonderdeel beoogt het verder uitbouwen van volgende attitudes:
Beslissingsvermogen (A1), relationele gerichtheid (A2), kritische ingesteldheid( A3), leergierigheid (A4), organisatievermogen (A5),
zin voor samenwerking (A6), verantwoordelijkheidszin (A7), flexibiliteit (A8)

Omschrijving Begeleiding

Monitoraat  wordt georganiseerd.

Voorts is begeleiding mogelijk na afspraak met de betrokken lector.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Diplomacontract en creditcontract
- eerste zittijd: periode-gebonden: schriftelijk examen (100 %)
- tweede zittijd:schriftelijk examen (100%)

Examencontract
- eerste zittijd: periode-gebonden:schriftelijk examen (100%)
- tweede zittijd: schriftelijk examen (100%)

Het onderdeel Onderwijsorganisatie wordt in het Nederlands geëxamineerd.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht
Syllabus aangevuld met notities, beeldmateriaal, notities van gevolgde lezingen, externe activiteiten.
 

Studiekosten

Geraamde totaalprijs: 35.0 EUR

Trefwoorden

Lager (basis) onderwijs, Onderwijsorganisatie, Psychologie, Psychologische stromingen, Leerpsychologie, Intelligentie, Ontwikkelingspsychologie, Sociale psychologie

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.