Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Stage: verkenning17649/3131/1112/1/92
Studiegids

Stage: verkenning

17649/3131/1112/1/92
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Tratsaert MARJAN
Andere docenten: Devos Kenneth, Van den Broeck Karina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk40,00 uren
Zelfstudie50,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Kijk- en luisterstages

Ervaringsstages

Omschrijving Doelstellingen

De studenten kunnen:
- het werkveld (leerlingen-leekracht-klas-school) gericht observeren

- zich op basis van observaties en gesprekken een genuanceerd beeld van kinderen vormen

- zichzelf zowel mondeling als schriftelijk duidelijk en correct uitdrukken

- de regels en administratieve verplichtingen nauwgezet naleven

- zich discreet opstellen t.a.v. verkregen informatie

- duidelijk de doelstellingen en de organisatie van de stages toelichten

- de stage-ervaringen duidelijk, goed gestructureerd en verzorgd in een verslag weergeven

- samenwerken met de stagepartner en mentor

- een positieve attitude aannemen t.o.v. alle betrokkenen op de stageschool

- een overeengekomen aantal activiteiten/lessen degelijk voorbereiden

- blijk geven van verantwoordelijkheidszin

- voorbeeldgedrag vertonen

- de kinderen positief benaderen

- rekening houden met raadgevingen

- (zelf-)kritisch zijn.

Omschrijving Inhoud

- Kijk- en luisterstage: globale verkenning van het werkveld via observatie in de drie graden

- Pedagogisch didactische activiteiten: verdiepende observatie, initiatie in het organiseren van
  activiteiten met kinderen (in een bepaalde graad), het afgesproken aantal lessen geven

- Presentatie "didactische werkvormen"

- Pedagogisch didactische oefeningen

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindtermen secundair onderwijs

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor":
creativiteit, denk- en redeneervaardigheid, verwerven en verwerken van informatie, vermogen tot kritische reflectie, het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde basiscompetenties voor de "Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs",
wordt voornamelijk gewerkt aan volgende basiscompetenties:

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Vaardigheid 1.1: De beginsituatie van de kinderen en van de klas kunnen achterhalen. (1.1.1)
Vaardigheid 1.2: Doelstellingen kunnen kiezen en formuleren. (1.2.1, 1.2.3, 1.2.4)
Vaardigheid 1.3: Leerinhouden kunnen selecteren. (1.3.1)
Vaardigheid 1.4: Leerinhouden kunnen structureren en vertalen in opdrachten.
Vaardigheid 1.5: Een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvorm kunnen kiezen. (1.5.1, 1.5.2, 1.5.3)
Vaardigheid 1.6: Onderwijs- en leermiddelen kunnen kiezen en aanpassen. (1.6.1, 1.6.3)

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.1: In overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school.
(2.1.1, 2.1.2, 2.1.3, 2.1.4, 2.1.5, 2.1.6)
Vaardigheid 2.3: Attitudes bij kinderen nastreven die bijdragen tot hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie.
(2.3.1, 2.3.2, 2.3.3)
Vaardigheid 2.6: Het fysiek welzijn van de kinderen bevorderen. (2.6.1)

Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
Vaardigheid 3.1: Basiskennis i.v.m. de leergebieden beheersen en actualiseren. (3.1.1, 3.1.2)
Vaardigheid 3.2: Toepassen van de verworven kennis en vaardigheden in de didactische aanpak. (3.2.1)

Functioneel geheel 4: De leraar als organisator
Vaardigheid 4.1: Een gestructureerd werkklimaat bevorderen. (4.1.1)
Vaardigheid 4.3: Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren. (4.3.1, 4.3.4)
Vaardigheid 4.4: Een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kinderen.
(4.4.1, 4.4.2, 4.4.3)

Functioneel geheel 5: De leraar als innovator / onderzoeker
Vaardigheid 5.3: Het eigen functioneren kunnen bevragen en bijsturen. (5.3.1)

Functioneel geheel 6: De leraar als partner van ouders en verzorgers
Vaardigheid 6.1: Zich op de hoogte stellen van en discreet omgaan met gegevens over het kind. (6.1.1)

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
Vaardigheid 7.1: Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam (7.1.1, 7.1.2, 7.1.3, 7.1.4)
Vaardigheid 7.2: In team een taakverdeling opstellen en die naleven (7.2.1, 7.2.2, 7.2.3, 7.2.4, 7.2.5)
Vaardigheid 7.3: Het eigen pedagogisch en didactisch handelen bespreekbaar maken in teamverband. (7.3.1, 7.3.2, 7.3.3)

Functioneel geheel 9: De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
Vaardigheid 9.2: Reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving. (9.2.1)

Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant
Vaardigheid 10.1 Volgt actuele thema's en ontwikkelingen op via het journaal, nieuwsduidende programma's, kranten,
internet, software, tijdschriften, bezoeken aan musea, enz. (10.1.1, 10.1.2, 10.1.3, 10.1.4)
Vaardigheid 10.4: Stimuleert kinderen om actuele thema's en ontwikkelingen te volgen en kritisch te benaderen. (10.4.1)

Attitudes
Beslissingsvermogen (A1), Relationele gerichtheid (A2), Kritische ingesteldheid (A3), Leergierigheid (A4),
Organisatievermogen (A5), Zin voor samenwerking (A6), Verantwoordelijkheidszin (A7), Creatieve gerichtheid (A8),
Flexibiliteit (A9), Gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie (A10).

Omschrijving Begeleiding

Monitoraat wordt georganiseerd

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Diplomacontract
Eerste zittijd niet periodegebonden: permanente evaluatie (100%)
Tweede zittijd is niet mogelijk.

Creditcontract
Inschrijven voor dit opleidingsonderdeel via een creditcontract, kan slechts mits toelating.
Eerste zittijd niet periodegebonden: permanente evaluatie (100% )
Tweede zittijd is niet mogelijk.

Examencontract
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk met een examencontract mits een bijkomende inschrijving via een diplomacontract.

De permanente evaluatie gebeurt op basis van het stagedossier.
De volgende hoofdcriteria zijn richtingaangevend:
- attitudes tijdens de stagevoorbereidende activiteiten (sessies lesvoorbereidingen leren maken, presentatie van de didactische werkvormen, pedagogisch-didactische oefeningen) en tijdens de stages zelf
- voorbereidend werk
- uitvoering van de stage-opdrachten
- communicatie
- verslaggeving (syntheseverslag, stageportfolio)
- evolutie
- bereidheid tot reflectie
Een student kan zich pas inschrijven voor "Stage: verkenning" als hij reeds een credit heeft verworven voor alle opleidingsonderdelen van semester I of als hij al deze opleidingsonderdelen in zijn huidig traject heeft.

Een student die onwettig afwezig is op de sessies "Lesvoorbereidingen leren maken" (zie Pedagogiek I), de presentatie "didactische werkvormen" en op één of meerdere "Pedagogisch/Didactische Oefeningen" wordt beoordeeld als AFWEZIG voor "Stage: verkenning".
Bij gewettigde afwezigheid dient de student een inhaalopdracht te volbrengen.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Leermaterialen opleidingsonderdelen eerste semester

Studiekosten

Verplaatsing naar de stagescholen is op kosten van de student, alsook de kosten voor het kopiëren van handleidingen, teksten, werkbladen en het aanmaken van didactisch materiaal.

Trefwoorden

Stage, Praktijk basisonderwijs, Observatie, Lerarenvorming, Didactiek, Pedagogiek, Klasmanagement, Diversiteit

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.