Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Agogiek: basis403/3131/1112/1/93
Studiegids

Agogiek: basis

403/3131/1112/1/93
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Devos Kenneth
Andere docenten: Bossuyt Barber, Detollenaere Kristel, Tratsaert MARJAN, Van den Broeck Karina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie70,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Onderdeel 1: Agogiek basis/pedagogiek
Combinatie van praktische oefeningen, opdrachten, rollenspelen en klassikaal onderricht.

Onderdeel 2: Agogiek basis/Taal
Klassikaal onderricht, zelfstandig werk, individuele opdrachten binnen en buiten de klas, interactieve lessen, groepswerk en partnerwerk.

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst met doelstellingen is terug te vinden in de syllabi van de verschillende onderdelen, m.n. agogiek en taal.
Onderdeel 1: Agogiek basis/pedagogiek
- kunnen aantonen hoe mensen elkaar beïnvloeden door hun manier van observeren, communiceren, feedback geven,...
- de basisbegrippen van de theoretische onderbouw van het agogisch handelen kunnen verklaren
- rekening houden met problemen bij het waarnemen en observeren
- kunnen uitleggen wat breed observeren inhoudt
- de fenomenen die bij de sociale perceptie een rol kunnen spelen kunnen aanduiden
- a.h.v. de communicatie-axioma’s communicatieprocessen kunnen duiden
- toepassen van volgende agogische vaardigheden: actief luisteren, feedback geven, ik-boodschappen formuleren, constructief omgaan met conflictsituaties
Onderdeel 2: Agogiek basis/Taal
- kunnen streven naar een verbetering van het eigen communicatieve gedrag
- referentiële teksten kritisch kunnen lezen, kunnen schematiseren en van commentaar kunnen voorzien
- correct en expressief kunnen spreken
- mondelinge opdrachten kunnen formuleren
- schriftelijke opdrachten kunnen formuleren

Omschrijving Inhoud

Onderdeel 1: Agogiek
- observeren
- communiceren
- spreek- en luistervaardigheden
- omgaan met problemen

Onderdeel 2: Taal
- leesvaardigheid: analyse en synthese van teksten; leesstrategieën
- spreekvaardigheid: mondelinge opdrachten geven
- schrijfvaardigheid: schriftelijke vragen en opdrachten formuleren

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindtermen secundair onderwijs

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los gezien worden van de doelstellingen.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor:
denk-en redeneervaardigheid, verwerven en verwerken van informatie, vermogen tot kritische reflectie, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen.

Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan:

Onderdeel 1: Agogiek basis/pedagogiek
Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Vaardigheid 1.1: de beginsituatie van de leerlingen en van de groep kunnen achterhalen (1.1.1)
Kennis van kenmerken van kinderen en werkwijzen om die kenmerken te achterhalen
Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.1: in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school (2.1.1, 2.1.2, 2.1.3, 2.1.4)
Kennis van interactieprocessen
Vaardigheid 2.2: de emancipatie van de leerlingen bevorderen
Kennis van ontstaan van beeldvorming en vooroordelen en van het omgaan daarmee
Functioneel geheel 4: de leraar als organisator
Vaardigheid 4.1: een gestructureerd werkklimaat bevorderen (4.1.1)
Functioneel geheel 7: de leraar als lid van het schoolteam
Vaardigheid 7.3: de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak bespreekbaar maken (7.3.1, 7.3.2)
Attitudes
A1: beslissingsvermogen
A2: relationele gerichtheid
A3: kritische ingesteldheid
A4: leergierigheid
A6: zin voor samenwerking
Onderdeel 2: Agogiek basis/Taal
Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen
Vaardigheid 1.11 de leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houdend met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen (1.11.3, 1.11.4)
Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.4: de leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
Functioneel geheel 10: de leraar als cultuurparticipant
Vaardigheid 10.1: de leerkracht kan actuele thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen: het sociaal-politieke domein, het sociaal-economische domein en het cultureel-esthetische domein
Attitudes
A1: beslissingsvermogen
A2: relationele gerichtheid
A4: leergierigheid
A5: organisatievermogen
A6: zin voor samenwerking

Omschrijving Begeleiding

Begeleiding is mogelijk na afspraak met de betrokken lectoren.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Deze cluster bestaat uit de onderdelen: agogiek basis/pedagogiek en agogiek basis/taal.
Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Onderdeel 1: Agogiek  basis/pedagogiek (2/3 van de cluster)
Diplomacontract, creditcontract en examencontract
Eerste zittijd:
- periodegebonden: schriftelijk examen (100%)
Tweede zittijd: schriftelijk examen (100%)

Onderdeel 2: Agogiek basis /Taal (1/3 van de cluster)
Diplomacontract, creditcontract en examencontract:
Eerste zittijd:
- periodegebonden: schriftelijk examen (70%)
- niet-periodegebonden: permanente evaluatie (30%)
Verplichte aanwezigheid in de les waarin het geven van instructies zal geëvalueerd worden onder de vorm van permanente evaluatie. De datum hiervoor zal meegedeeld worden in de les.
Bij gewettigde afwezigheid kan de opdracht op een ander moment ingehaald worden.
Ongewettigde afwezigheid bij het uitvoeren van de opdracht “instructies geven” leidt tot een beoordeling ‘AFWEZIG’ voor het opleidingsonderdeel.
Tweede zittijd:-schriftelijk examen (70%)
- beoordeling van permanente evaluatie wordt overgenomen uit de eerste zittijd (30%)

Als een student voor een onderdeel van de cluster een 7 of minder op 20 haalt, dan telt de laagste score als cijfer voor het opleidingsonderdeel.
Als de student minstens 10/20 behaalt voor een onderdeel van de cluster, dan is puntenoverdracht mogelijk naar tweede zittijd en het (één) volgend academiejaar.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht
Onderdeel 1: Agogiek basis/pedagogiek
Syllabus en eigen notities
Onderdeel 2: Agogiek basis/Taal
Syllabus en eigen notities 
 

Studiekosten

Onderdeel 1: Agogiek basis/pedagogiek
Syllabus en eigen notities
Onderdeel 2: Agogiek basis/Taal
Syllabus en eigen notities

Trefwoorden

Lager (basis) onderwijs, agogiek, agogische vaardigheden, waarnemen, observeren, communiceren,taalvaardigheden

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.