Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Muzische vorming en lichamelijke opvoeding I17595/3131/1112/1/02
Studiegids

Muzische vorming en lichamelijke opvoeding I

17595/3131/1112/1/02
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: De Praetere Katrien
Andere docenten: Coppens Eline, De Raedt Sterre, Kindt Barbele, Van Dender Dominique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk15,00 uren
Hoorcollege20,00 uren
Werkcollege25,00 uren
Zelfstudie90,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Interactieve lessen, groepswerk, demonstraties, excursies, zelfstandig werk, evaluatiemomenten, videoles, het oefenen van praktische vaardigheden, leergesprek

Extra-muros SVS (Stichting Vlaamse Schoolsport) activiteiten

Pedagogisch/didactische oefeningen in kleine groepen.

Begeleid zelfstandig leren.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/ of bezoeken in internationale context.
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten






Begeleid zelfstandig/extern werk (15,00 uren)



Duur:

???




Hoorcollege (20,00 uren)



Duur:

???




Werkcollege (25,00 uren)



Duur:

???




Zelfstudie (90,00 uren)



Duur:

???


Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst met doelstellingen is terug te vinden in de syllabi van de verschillende onderdelen m.n. beeld, muziek en lichamelijke opvoeding

Deel A: beeld
- kunnen zich openstellen om te experimenteren met verschillende materialen en technieken (deel 1) (A)
FG 5.1 – FG 3.1
- kunnen vakkennis verwerven in de methodische en didactische principes (deel 1) (K)
FG 3.2 – FG 4.4 – FG 5.1
- kunnen inzicht verwerven in: de expressies van kinderen en beeldende kunstenaars, de inhoud van de voornaamste beeldaspecten (deel 1) (K)
FG 3.1 – FG 3.2
- leren procesmatig werken; ervaren dat het proces belangrijker is dan het product (deel 1) (K+ V)
FG 5.1 – FG 5.3 -      FG 3.2
-  kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs algemeen en het onderdeel beeld van het lager onderwijs specifiek.
FG 3.1
-  praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderdeel beeld van het lager onderwijs specifiek.
FG 3.2 – FG 1.2 – FG 1.3

Deel B: muziek
- kunnen zich openstellen voor nieuwe muzikale ervaringen (deel 1) (A)
 FG 5.1 – FG 3.1



- kunnen de nodige vakkennis verwerven om onderstaande vaardigheden uit te werken: kinderliederen
  correct zingen, basis muziektheorie toepassen, ontwikkelen van gehoorvorming, kinderliederen op.
  een instrument spelen (deel 1) (K+ V)
FG 3.2 – FG 4.4 – FG 5.1
- kunnen liederen muzikaal en expressief zingen
 FG 1.3
- kunnen inzicht verwerven in de didactische en methodische principes van een les muziek; muzikale
  spelletjes en aanleren van een lied (deel 1) (K+ V)
 FG 3.1 – FG 3.2


kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs algemeen en het onderdeel muziek van het lager onderwijs specifiek. FG 3.1
-   
praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderdeel muziek van het lager onderwijs specifiek.
FG 3.2 – FG 1.2 FG 1.3
-       Vaardigheden ontwikkelen met betrekking tot eigen stemvorming, melodische vorming en ritmische vorming. Stemvorming, zingen en gehoorvorming op eigen niveau verder ontwikkelen adhv koorzang.
FG 3.1 – FG 3.2 – FG 5.3


Deel C: lichamelijke opvoeding
- zich het belang van beweging bij kinderen kunnen realiseren (deel 1) (A)
FG 2.1 – FG 2.6
- inzicht kunnen verwerven in de didactische en methodische principes van een les lichamelijke
  opvoeding en deze ook kunnen toepassen (K+V)
  in lichamelijke activiteiten (deel 1) (K+ V)
FG 1.1 – FG 1.2 -  FG 1.3 -  FG 1.6 – FG 3.1 -  FG 3.2 – FG 4.4
- de inhouden van de verschillende activiteiten voor de basisschool (algemene
  bewegingsvaardigheden, turnen, ritmisch en expressief bewegen) kennen en kunnen uitvoeren (K+
  V)
FG 3.2
 - kinderen begeleiden tijdens een bewegingsactiviteit(ism Stichting Vlaamse Schoolsport) (V)
FG 2.1
-  kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs algemeen en het onderdeel lichamelijke opvoeding  van het lager onderwijs specifiek.
FG 3.1
praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderdeel lichamelijke opvoeding van het lager onderwijs specifiek.
FG 3.2 – FG 1.2 FG 1.3


PDO:
- samen plezier beleven tijdens het spelen van een spel (A)
FG  2.1 – FG 4.4
- brainstormen vanuit verschillende materialen (V)
FG 1.3 – FG 1.6
- variaties creëren uitgaande van opgegeven materialen en domein (K+ V+ A)
FG 5.1
- vanuit een activiteit de verschillende didactische inhouden die aan bod komen tijdens het ervaren van
  een activiteit expliciteren (K)
FG 1.2 – FG 1.3
- via creatief denken de verschillende leergebieden in een activiteit integreren (K+ V)
FG 5.1
- de didactische denkprocessen die aan bod kwamen tijdens de praktische sessie zelf toepassen op
  het uitwerken van een activiteit (V)
FG 4.4 – FG 1.3 – FG 5.1
- de didactische vaardigheden oefenen d.m.v. micro-teaching(o.a. instructies geven, organiseren, 
  positionering, ...) (V)
FG  7.2 – FG 7.3 – FG 5.3
- het belang van een stimulerend optreden als leerkracht ervaren en omschrijven (A)
 FG 2.1 – FG 7.3

Omschrijving Inhoud

 

Deel A: beeld
-technieken deel 1:
-basis materiaalkennis, verschillende technieken, gereedschappen en de voornaamste beeldaspecten
-verschillende plastische problemen
- beeldaspecten deel 1:
- basis van kunst- en beeldbeschouwing
- analyse van beeldaspecten
- didactiek deel 1:
- basiskenmerken van een lesvoorbereiding en activiteit beeld
- de kenmerken van didactische platen en het didactisch model

Deel B: muziek
- theorie deel 1: parameters, maatsoorten 2/4, 4/4, 3/4, intervallen, melodiepatronen
- muzikale vaardigheden deel 1:
-gehoorvorming
- stemvorming zingen
- ritmische vorming
- blokfluit of ander melodie-instrument
-didactiek deel 1:
- stemvormende spelletjes
- aanleren lied
- basis van een lesvoorbereiding aanleren lied

Deel C: lichamelijke opvoeding
- deel 1: de lesvoorbereiding, methodiek en veiligheid
- deel 2: algemene bewegingsvaardigheden, turnen, ritmisch en expressief bewegen, SVS
(Stichting Vlaamse Schoolsport)

PDO:
- ervaringssessie en bespreking
- brainstorm vanuit materialen
- uitwerken en uitschrijven van activiteiten
- micro-teaching en bespreking

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindtermen secundair onderwijs

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde basiscompetenties voor de ‘Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs’, wordt voornamelijk gewerkt aan volgende basiscompetenties in ‘Muzische vorming en lichamelijke opvoeding waarbij de te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen:
Er wordt gewerkt aan volgende ‘algemene competenties’ voor de bachelor: creativiteit, vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken, ingesteldheid tot levenslang leren.
Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan:
Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
De leerkracht kan:
1.1. de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen
1.2 doelstellingen kiezen en formuleren
1.3 leerinhouden en leerervaringen selecteren.
1.6 individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen

Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder:
De leerkracht kan:
2.1 in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.
2.6 de fysieke en geestelijke gezondheid van de leerlingen bevorderen.

FG 3 De leraar als inhoudelijk expert
De leerkracht kan:
3.1 recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de muzische vorming en lichamelijke opvoeding volgen en beheerst de basiskennis van de leerinhouden.
3.2 de verworven kennis en vaardigheden met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.

FG 4 De leraar als organisator
De leerkracht kan:
4.4 een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.

FG 5 De leraar als innovator- de leraar als onderzoeker
De leerkracht kan:
5.1. resultaten van ontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
5.3 het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.

FG 7 De leraar als lid van een schoolteam
De leerkracht kan:
7.2. binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven
7.3 de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken .

We beogen volgende attitudes: beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin, creatieve gerichtheid, flexibiliteit, gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie

Omschrijving Begeleiding

Monitoraat wordt georganiseerd.

Voorts begeleiding mogelijk na afspraak met de betrokken lectoren.

Bij ernstige problemen (zangtechniek-logopedie) wordt er doorverwezen naar hulp buiten de hogeschool.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Algemeen
Deze cluster bestaat uit de onderdelen beeld (A), muziek (B) en lichamelijke opvoeding (C)
Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Verplichte aanwezigheid op de pedagogisch/didactische oefeningen. Onwettige afwezigheid hiervoor resulteert in een beoordeling "afwezig" voor het opleidingsonderdeel " Stage verkenning".
Indien een student voor een onderdeel van de cluster 7/20 of minder behaalt, krijgt hij het laagste deelcijfer voor de volledige cluster
Indien een student voor 2  onderdelen van de cluster minder dan 10/20 haalt, krijgt hij het laagste van de  deelcijfers van de  onderdelen.
Wanneer met de optelling van de deelpunten en omzetting naar 20 voor het clustercijfer geen 10/20 wordt bereikt, wordt er automatisch naar beneden afgerond.

Puntenoverdracht mogelijk naar 2e zittijd en bisjaar voor onderdelen van de cluster waarvoor minstens 10/20 behaald werd; deze overdracht is slechts geldig voor 1 academiejaar.
Diplomacontract en creditcontract:

Deel A: beeld (1/3 van de cluster)
Niet periode-gebonden:
- Eerste zittijd: permanente evaluatie (30%), taken (70%)
- Tweede zittijd: taken (70%), de punten van permanente evaluatie worden overgenomen uit de eerste zittijd (30%).
Tweede zittijd is slechts in uitzonderlijke gevallen mogelijk na goedkeuring van de opleidingscommissie.

Deel B: muziek (1/3 van de cluster)
- Eerste zittijd: periode-gebonden: schriftelijk examen (35%), praktijkexamen (60% : 40% zingen en ritmeren, 20% spelen op een melodie-instrument), en niet periode gebonden taak (5%).
- Tweede zittijd: periode-gebonden: schriftelijk examen (35%), praktijkexamen (60%: 40% zingen en ritmeren, 20% spelen op een melodie-instrument) en de punten van de taak worden overgenomen uit de eerste zittijd (5%).
- Absoluut noodzakelijke voorwaarden om te kunnen slagen zijn: 80% aanwezigheid voor koor. Wie hieraan niet voldoet heeft automatisch 7/20 voor het domein muziek.


Deel C: lichamelijke opvoeding (1/3 van de cluster)
- Eerste zittijd: periode-gebonden: schriftelijk examen (60%) en praktijkexamen (aerobics 20% en turnen 20%)
- Tweede zittijd: periode-gebonden: schriftelijk examen (60%) en praktijkexamen (aerobics 20% en turnen 20%)
- Deelname aan de SVS-activiteit (Stichting Vlaamse Schoolsport)is verplicht. Onwettige afwezigheid resulteert in -2(/20) voor het onderdeel lichamelijke opvoeding.

Examencontract

Deel A: beeld (1/3 van de cluster)

Eerste zittijd: taken (100%)

Tweede zittijd: taken (100%)

Deel B: muziek (1/3 van de cluster)

Eerste zittijd: schriftelijk examen (35%), praktijkexamen (60%: 40% zingen en ritmeren, 20% spelen op een melodie-instrument) en niet periode-gebonden taak (5%)
Tweede zittijd: schriftelijk examen (35%), praktijkexamen (60%, 40% zingen en ritmeren, 20% spelen op een melodie-instrument) en de punten van de taak worden overgenomen uit de eerste zittijd (5%)

Deel C: lichamelijke opvoeding (1/3 van de cluster)

Eerste zittijd: schriftelijk examen (60%), praktijkexamen (aerobics (20%) en turnen (20%))
Tweede zittijd: schriftelijk examen (60%), praktijkexamen (aerobics (20%) en turnen (20%))

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Deel A: beeld
syllabus, leerplannen muzische vorming beeld, tekenblok A4 en A3, diverse papiersoorten en tekenmaterialen
thuis over een schoolbord beschikken met een minimumafmeting van 80x120cm
handleidingen en boeken in het leercentrum

Deel B: muziek
syllabus, leerplannen muzische vorming muziek, degelijke sopraanblokfluit (Duitse boring), liedbundel ‘Eigenwijs’,cd ( examenliederen),
handleidingen en boeken in het leercentrum, partituren koor

Deel C: lichamelijke opvoeding
syllabus, nota’s en leerplan lichamelijke opvoeding, turnzaal met toebehoren

PDO:
syllabus en kosteloze materialen

Algemeen:
Cursus ‘Muzische Vorming en Lichamelijke Opvoeding I’ op Dokeos


Studiekosten

Deel A: beeld
Leermaterialen ca. 140 euro

Deel B: muziek
Leermaterialen: ca. 65 euro

Deel C: lichamelijke opvoeding
geen
PDO:
Syllabus en leermaterialen ca. 5 euro

Trefwoorden

Beeld, muziek, lichamelijke opvoeding,koor, lager onderwijs, didactiek, praktijk, technieken, beeldaspecten, didactische platen en model, muziek en beweging, stemvorming, muziek maken, parameters, SVS (Stichting Vlaamse Schoolsport), pedagogisch didactische oefeningen, Dokeos

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.