Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Psychologie12079/3130/1112/1/63
Studiegids

Psychologie

12079/3130/1112/1/63
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Sys Hannelore
Andere docenten: Biesemans Carmen, Block Jan, Braemscheute Eva, Driessens Annelies, Durinck Katrien, Ockerman ELS, Steenhout Petra, Vandaele Sylvie, Van Den Bosch Dorien, Van Poucke Kristien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk20,00 uren
Hoorcollege40,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie80,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

- hoorcollege
- werkcollege
- individueel werk en groepswerk
- zelfstandig werk
- begeleid zelfstandig leren
- oefeningsessies

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

De studenten kunnen
- kennis en inzichten verwerven die dienen als basis voor het begeleiden van leer-, ontwikkelings- en opvoedingsprocessen
- kennis en inzichten verwerven die dienen als basis voor het breed observeren van leerlingen
- de ontwikkeling van het pasgeboren kind tot het lager schoolkind beschrijven volgens de verschillende ontwikkelingsgebieden: lichamelijk, motorisch, cognitief, sociaal, dynamisch-affectief
- kennis en inzicht verwerven in de psychologische stromingen: psychodynamische, behavioristische, cognitieve, humanistische en biopsychosociale stroming
- kennis en inzicht verwerven in leerprocessen
- kennis en inzicht verwerven in de werking van het geheugen
- kennis en inzicht verwerven in de verschillende visies op intelligentie
- kennis en inzicht verwerven in de groepsdynamica en interactieprocessen

Belangrijkste attitudes
De studenten
i.v.m. relationele gerichtheid
- houden zich aan elementaire regels van de sociale omgangsvormen
i.v.m. kritische ingesteldheid
- stellen het eigen handelen in vraag
i.v.m. leergierigheid
- grijpen kansen om te leren
- vragen feedback en advies
i.v.m. verantwoordelijkheidszin
- dragen verantwoordelijkheid voor eigen handelen
- bieden hulp waar nodig
- tonen stiptheid, administratieve correctheid naar lectoren
Taalgebruik en communicatie
- hanteren correcte mondelinge en schriftelijke communicatie, ook non-verbaal
- passen eigen taalgebruik aan aan de situatie

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud

1. Ontwikkelingspsychologie
- de ontwikkelingskenmerken van het pasgeboren kind, de baby, de peuter, de kleuter, het schoolkind
- de beïnvloedende factoren op de ontwikkeling

2. Algemene psychologie
- inleiding tot de algemene psychologie
- psychologische stromingen: psychodynamische, behavioristische, cognitieve, humanistische en biopsychosociale stroming
- leerpsychologie: klassieke conditionering, operante conditionering, inzichtelijk leren, modelling
- werking van het geheugen
- verschillende visies op intelligentie
- sociale psychologie: groepsdynamica, interatieprocessen, sociale beïnvloeding

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De eindtermen secundair onderwijs bereikt hebben.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

- De lector staat ter beschikking om problemen in verband met theorie, oefeningen, lespraktijk te helpen oplossen en/of remediëren.
- Monitoraat en extra oefeningen op aanvraag

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Voor diplomacontract en creditcontract
- Schriftelijk examen 100 %

Voor examencontract
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Handboek ontwikkelingspsychologie : Psychologie van de levensloop van Pol Craeynest (2005), Uitgeverij Acco
- Handboek algemene psychologie: Psychologie, inleiding voor de professionele bachelor (2011) van Luc De Man, Els Ockerman en Ginette Janssens, Uitgeverij De Boeck. 2de druk.

Studiekosten

- richtprijs: 55 euro

Trefwoorden

- IWETO-code: s260, s262, s263, s272, s273
- psychologie, ontwikkelingspsychologie, sociale psychologie, psychologische stromingen

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.