Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Communicatie en informatieverwerking 22389/3130/1112/1/15
Studiegids

Communicatie en informatieverwerking 2

2389/3130/1112/1/15
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 210,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Van Eenoo Kevin
Andere docenten: Biesemans Carmen, Block Jan, Braemscheute Eva, Durinck Katrien, Dyserinck Cathelyne, Martens Johan, Ockerman ELS, Steenhout Petra, Sys Hannelore, Van Den Bosch Dorien, Van Poucke Kristien, Van Steenkiste Carmen, Verbrugge An, Vereecke Francis
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege16,00 uren
Werkcollege40,00 uren
Zelfstudie115,00 uren

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

1. Agogiek (3 studiepunten)
De studenten kunnen
- de basisbegrippen van de theoretische onderbouw van het agogisch handelen uitleggen.
- de fenomenen die bij de sociale perceptie een rol spelen, kunnen toelichten.
- de communicatie axioma’s met een eigen voorbeeld kunnen illustreren.
- agogische vaardigheden zoals actief luisteren, feedback geven, ik boodschappen formuleren kunnen toepassen.
- in conflictsituaties de geen verliesmethode kunnen toepassen.
- over het eigen pedagogisch handelen kunnen reflecteren.

2. ICT en Media (2 studiepunten)
De studenten kunnen
- het begrip internet omschrijven en de verschillende onderdelen ervan benoemen en verduidelijken
- de benodigdheden om met internet te werken opnoemen en aan elkaar linken
- een overzicht van de verschillende elektronische mogelijkheden binnen het internet geven
- de voor- en nadelen van het internet detecteren
- URL verklaren en het begrip hyperlink verwoorden
- de zin van het internet in het onderwijs aantonen
- gericht zoeken naar correcte informatie (zoekmachines) op het internet
- veilig zoeken op het internet
- binnen het open source-pakket het presentatiepakket Impress openen
- een presentatie in het presentatiepakket Impress maken
- een professionele presentatie opmaken, illustreren, animeren en uitvoeren
- een presentatie op een efficiënte manier aanwenden ter ondersteuning van hun doelessen en projectwerking
- de technische opstelling die ze nodig hebben om een presentatie te geven realiseren (laptop, beamer, enz…)
- binnen het open source-pakket het rekenblad Calc openen
- de functionaliteit van een spreadsheet binnen de school- en opleidingscontext uitleggen
- de basisbegrippen van het rekenblad duiden en verklaren
- de opmaak van een werkblad (en inzonderheid de voorstelling van getallen) op een professionele manier verzorgen
- correct formules invoeren en wijzigen
- correct en doelgericht voorgedefinieerde functies zoals som, gemiddelde, minimum en maximum gebruiken
- een werkmap bestaande uit 1 of meerdere werkbladen opslaan
- een werkmap openen, aanpassen en uitbreiden door werkbladen, rijen, kolommen en/of cellen toe te voegen
- gegevens sorteren binnen een werkblad
- een werkblad en/of een selectie ervan afdrukken
- de helpfunctie gebruiken
- een rekenblad als ondersteuning binnen de klassenpraktijk gebruiken: vlot klassenlijsten maken, bewerkingen maken, formules en functies toepassen (puntenlijsten)
- eenvoudige bewerkingen in een fotobewerkingsprogramma uitvoeren (croppen, resizen, rode ogen verwijderen, …)

Enkel voor de studenten informatica en handel-burotica (i.p.v. het rekenblad Calc)
- een eenvoudige website met HTML maken
- een website publiceren

3. Taalstrategieën (2 studiepunten)

A. Schrijfvaardigheid: zakelijke brieven, e-mailberichten en een betoog schrijven

De studenten kunnen:
- in functie van een schrijftaak de vaste onderdelen van een klachtenbrief of zakelijke brief met neutraal of positief nieuws benoemen en rangschikken
- heldere, goed gestructureerde brieven en e-mailberichten schrijven over zaken die met de opleiding of het later beroep te maken hebben
- een vaste briefstructuur hanteren die aangepast is aan de inhoud (goed, neutraal of slecht nieuws) en het doel (informeren, overtuigen, activeren) en deze briefstructuur tot uiting laten komen in een goede verdeling van de tekst in alinea’s
- een vlotte, lezergerichte briefstijl die afgestemd is op het publiek hanteren
- in functie van een schrijftaak de vaste onderdelen van een betoog benoemen, begrijpen en rangschikken
- een overtuigend, begrijpelijk, correct en goed gestructureerd betoog schrijven

B. Spreekvaardigheid: presenteren en vertellen

De studenten kunnen:
- verschillende soorten teksten (verhalen, ervaringen enzovoort) op verschillende manieren (improviserend, interactief, kort, lang, …) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen en amuseren) vertellen
- de geschiktheid van een tekst voor zijn publiek en voor het bereiken van zijn doel inschatten en de vertelling desnoods flexibel aanpassen
- expressief vertellen, aangepast aan de situatie, het doel en het publiek
- een korte, publiekgerichte (informatieve of betogende) mondelinge presentatie geven over een onderwerp dat verband houdt met de opleiding en waarover documentatie werd opgezocht
- tijdens een presentatie gepast gebruik maken van een spreekschema en van visuele hulpmiddelen
- voor de uiteenzetting de geschikte presentatietechnieken toepassen
- in de inleiding met een pakkende opening beginnen, het onderwerp vermelden en vooruitblikken op de hoofdstructuur
- het slot aankondigen en daarin de hoofdpunten samenvatten, en mooi afsluiten
- in de kern een logische (eventueel vaste) structuur met voldoende structuuraanduiders gebruiken
- goed gedoseerde relevante informatie geven en binnen de spreektijd blijven
- de inhoud verlevendigen met voorbeelden, retorische vragen, vergelijkingen, anekdotes, citaten, ...
- een gepast stemgebruik hanteren: tempo, volume, intonatie, articulatie, vloeiendheid, ...
- een mooie uitspraak hanteren
- een gepaste lichaamstaal gebruiken

C. Woordenschat:

De studenten kunnen:

- tijdens het uitvoeren van hun taaltaken verschillende strategieën toepassen om aan onbekende woorden betekenis toe te kennen en zo hun woordenschat uit te breiden
- de Nederlandse taalnorm toepassen en een correcte standaardtaal (in het bijzonder een correcte schooltaal) hanteren
 
Belangrijkste attitudes
De studenten
i.v.m. relationele gerichtheid
- houden zich aan elementaire regels van de sociale omgangsvormen
i.v.m. kritische ingesteldheid
- stellen het eigen handelen in vraag
i.v.m. leergierigheid
- grijpen kansen om te leren
- vragen feedback en advies
i.v.m. verantwoordelijkheidszin

- dragen verantwoordelijkheid voor eigen handelen
- bieden hulp waar nodig
- tonen stiptheid, administratieve correctheid naar lectoren
Taalgebruik en communicatie
- hanteren correcte mondelinge en schriftelijke communicatie, ook non-verbaal
- passen eigen taalgebruik aan aan de situatie

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud

1. Agogiek (3 studiepunten)
- communicatie.
- actief luisteren.
- feedback geven.
- probleemanalyse Gordon.

2. ICT en Media (2 studiepunten)
- internet: zoekmachines en geavanceerd zoeken
- presentatiepakket Impress I: basishandelingen
- presentatiepakket Impress II: animeren, illustreren en uitvoeren
- rekenblad Calc I: basisbegrippen; een werkmap openen, aanpassen en uitbreiden door werkbladen, rijen, kolommen en/of cellen toe te voegen; opmaak van het werkblad; gegevens sorteren; eenvoudige formules; de helpfunctie gebruiken
- rekenblad Calc II: absolute en relatieve adressering; de ALS-functie
- rekenblad Calc III: herhaling en vervolmaking van voorgaande leerstof; een werkblad en/of een selectie ervan afdrukken
- beeldbewerking: basishandelingen Photoshop Elements (aanpassen grootte, oriëntatie, lichtintensiteit, kleur, uitsnede, scherpte, maken van selecties en tekst toevoegen)

3. Taalstrategieën (2 studiepunten)
- woordenschat: Standaardnederlands, correcte schooltaal, woordenschatstrategieën
- brieven en e-mailberichten: de vaste briefstructuur, lezergerichte briefstijl, de BIN-normen, de regels van eenvoudig Nederlands
- het betoog
- vertellen
- mondelinge presentatie
- uitspraak, stemgebruik en spreekhouding

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De eindtermen secundair onderwijs bereikt hebben.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

ICT & Media
- monitoraat wordt verzorgd door de betrokken lector
- de studenten kunnen op afspraak gebruik maken van de apparaten van ICT-infrastructuur
- van de student wordt verwacht dat hij/zij problemen i.v.m. het opleidingsonderdeel op eigen initiatief meldt aan de betrokken lector en/of studiebegeleider
- mogelijkheid tot extra individuele begeleiding tijdens zelfstandig werk
Taalstrategieën:
- monitoraatsessies zijn mogelijk na afspraak met de lector
- ondersteuning aan de hand van workshops en een elektronisch zelfstudiepakket van het Project Taal (www.hogent.be/projecttaal)

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Het opleidingsonderdeel bestaat uit 3 partims.

Voor diplomacontract en creditcontract
1. Agogiek (3 studiepunten)

- Schriftelijk examen 50 %
- Mondeling examen 30 %
- Permanente evaluatie 20 %; 2e zittijd niet mogelijk
2. ICT en Media (2 studiepunten)
- Schriftelijk examen 70 %
- Permanente evaluatie 30 %, wie geslaagd is voor de taak, blijft dit cijfer behouden in de tweede zittijd (aug - sept)
3. Taalstrategieën (2 studiepunten)
- Schriftelijk examen 80 %
- Permanente evaluatie 20 %, dit cijfer blijft behouden in de tweede zittijd (aug - sept)

Algemeen
Voor de eindbeoordeling van dit opleidingsonderdeel geldt het volgende:
- het gewogen gemiddelde voor alle partims.
- bij 7/20 of minder voor één van de partims wordt er geen gewogen rekenkundig gemiddelde gemaakt voor de eindbeoordeling van het opleidingsonderdeel, maar wordt de eindbeoordeling/het eindcijfer bepaald door de partim met het laagste cijfer.

Studenten die in de eerste zittijd niet slagen voor het opleidingsonderdeel, maar die in de 1e zittijd minimum 10/20 halen voor een partim hoeven daarvoor geen 2e zittijd te doen. Ze moeten echter wel een 2e zittijd doen voor de partims waarvoor ze minder dan 10/20 haalden, zoniet krijgen ze de vermelding afwezig voor het hele opleidingsonderdeel.

Voor examencontract:
Studenten met een examencontract dienen zich in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel via een diplomacontract.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

ICT & Media
- studieteksten, cursussen en brochures
- presentaties, oefeningen en naslagwerken op de ELO (elektronische leeromgeving)

Taalstrategieën
- syllabus “Taalstrategieën 1 en 2” en extra materiaal op leerplatform Dokeos
- S. Theissen en P. Debrabandere, Woordenboek voor Correct Taalgebruik. Plantyn, 2005 (woordenboek en oefenboek)
- toegang tot het programma “Software Nederlandse spelling” (J. De Schryver, Plantyn, 2005)
- gratis abonnement op Taallink (via www.vlaanderen.be/taaltelefoon)

Studiekosten

ICT & Media: 10 euro
Taalstrategieën: S. Theissen en P. Debrabandere, Woordenboek voor Correct Taalgebruik: woordenboek en oefenboek: totaalprijs ongeveer 30 euro.

Trefwoorden

- IWETO-code: s272, h350, h351, h352, h353, h540
- Agogiek - ICT en Media - Taalstrategieën
- Agogisch handelen, waarnemen, observeren, sociale perceptie, actief luisteren, communicatie, ik boodschap, actief leren, feedback, probleemanalyse Gordon, reflecteren

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.