Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.
1. Agogiek (3 studiepunten)
De studenten kunnen
- de basisbegrippen van de theoretische onderbouw van het agogisch handelen uitleggen.
- de fenomenen die bij de sociale perceptie een rol spelen, kunnen toelichten.
- de communicatie axioma’s met een eigen voorbeeld kunnen illustreren.
- agogische vaardigheden zoals actief luisteren, feedback geven, ik boodschappen formuleren kunnen toepassen.
- in conflictsituaties de geen verliesmethode kunnen toepassen.
- over het eigen pedagogisch handelen kunnen reflecteren.
2. ICT en Media (2 studiepunten)
De studenten kunnen
- het begrip internet omschrijven en de verschillende onderdelen ervan benoemen en verduidelijken
- de benodigdheden om met internet te werken opnoemen en aan elkaar linken
- een overzicht van de verschillende elektronische mogelijkheden binnen het internet geven
- de voor- en nadelen van het internet detecteren
- URL verklaren en het begrip hyperlink verwoorden
- de zin van het internet in het onderwijs aantonen
- gericht zoeken naar correcte informatie (zoekmachines) op het internet
- veilig zoeken op het internet
- binnen het open source-pakket het presentatiepakket Impress openen
- een presentatie in het presentatiepakket Impress maken
- een professionele presentatie opmaken, illustreren, animeren en uitvoeren
- een presentatie op een efficiënte manier aanwenden ter ondersteuning van hun doelessen en projectwerking
- de technische opstelling die ze nodig hebben om een presentatie te geven realiseren (laptop, beamer, enz…)
- binnen het open source-pakket het rekenblad Calc openen
- de functionaliteit van een spreadsheet binnen de school- en opleidingscontext uitleggen
- de basisbegrippen van het rekenblad duiden en verklaren
- de opmaak van een werkblad (en inzonderheid de voorstelling van getallen) op een professionele manier verzorgen
- correct formules invoeren en wijzigen
- correct en doelgericht voorgedefinieerde functies zoals som, gemiddelde, minimum en maximum gebruiken
- een werkmap bestaande uit 1 of meerdere werkbladen opslaan
- een werkmap openen, aanpassen en uitbreiden door werkbladen, rijen, kolommen en/of cellen toe te voegen
- gegevens sorteren binnen een werkblad
- een werkblad en/of een selectie ervan afdrukken
- de helpfunctie gebruiken
- een rekenblad als ondersteuning binnen de klassenpraktijk gebruiken: vlot klassenlijsten maken, bewerkingen maken, formules en functies toepassen (puntenlijsten)
- eenvoudige bewerkingen in een fotobewerkingsprogramma uitvoeren (croppen, resizen, rode ogen verwijderen, …)
Enkel voor de studenten informatica en handel-burotica (i.p.v. het rekenblad Calc)
- een eenvoudige website met HTML maken
- een website publiceren
3. Taalstrategieën (2 studiepunten)
A. Schrijfvaardigheid: zakelijke brieven, e-mailberichten en een betoog schrijven
De studenten kunnen:
- in functie van een schrijftaak de vaste onderdelen van een klachtenbrief of zakelijke brief met neutraal of positief nieuws benoemen en rangschikken
- heldere, goed gestructureerde brieven en e-mailberichten schrijven over zaken die met de opleiding of het later beroep te maken hebben
- een vaste briefstructuur hanteren die aangepast is aan de inhoud (goed, neutraal of slecht nieuws) en het doel (informeren, overtuigen, activeren) en deze briefstructuur tot uiting laten komen in een goede verdeling van de tekst in alinea’s
- een vlotte, lezergerichte briefstijl die afgestemd is op het publiek hanteren
- in functie van een schrijftaak de vaste onderdelen van een betoog benoemen, begrijpen en rangschikken
- een overtuigend, begrijpelijk, correct en goed gestructureerd betoog schrijven
B. Spreekvaardigheid: presenteren en vertellen
De studenten kunnen:
- verschillende soorten teksten (verhalen, ervaringen enzovoort) op verschillende manieren (improviserend, interactief, kort, lang, …) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen en amuseren) vertellen
- de geschiktheid van een tekst voor zijn publiek en voor het bereiken van zijn doel inschatten en de vertelling desnoods flexibel aanpassen
- expressief vertellen, aangepast aan de situatie, het doel en het publiek
- een korte, publiekgerichte (informatieve of betogende) mondelinge presentatie geven over een onderwerp dat verband houdt met de opleiding en waarover documentatie werd opgezocht
- tijdens een presentatie gepast gebruik maken van een spreekschema en van visuele hulpmiddelen
- voor de uiteenzetting de geschikte presentatietechnieken toepassen
- in de inleiding met een pakkende opening beginnen, het onderwerp vermelden en vooruitblikken op de hoofdstructuur
- het slot aankondigen en daarin de hoofdpunten samenvatten, en mooi afsluiten
- in de kern een logische (eventueel vaste) structuur met voldoende structuuraanduiders gebruiken
- goed gedoseerde relevante informatie geven en binnen de spreektijd blijven
- de inhoud verlevendigen met voorbeelden, retorische vragen, vergelijkingen, anekdotes, citaten, ...
- een gepast stemgebruik hanteren: tempo, volume, intonatie, articulatie, vloeiendheid, ...
- een mooie uitspraak hanteren
- een gepaste lichaamstaal gebruiken
C. Woordenschat:
De studenten kunnen:
- tijdens het uitvoeren van hun taaltaken verschillende strategieën toepassen om aan onbekende woorden betekenis toe te kennen en zo hun woordenschat uit te breiden
- de Nederlandse taalnorm toepassen en een correcte standaardtaal (in het bijzonder een correcte schooltaal) hanteren
Belangrijkste attitudes
De studenten
i.v.m. relationele gerichtheid
- houden zich aan elementaire regels van de sociale omgangsvormen
i.v.m. kritische ingesteldheid
- stellen het eigen handelen in vraag
i.v.m. leergierigheid
- grijpen kansen om te leren
- vragen feedback en advies
i.v.m. verantwoordelijkheidszin
- dragen verantwoordelijkheid voor eigen handelen
- bieden hulp waar nodig
- tonen stiptheid, administratieve correctheid naar lectoren
Taalgebruik en communicatie
- hanteren correcte mondelinge en schriftelijke communicatie, ook non-verbaal
- passen eigen taalgebruik aan aan de situatie
Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent