Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Communicatie en informatieverwerking 12386/3130/1112/1/10
Studiegids

Communicatie en informatieverwerking 1

2386/3130/1112/1/10
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Van Eenoo Kevin
Andere docenten: De Puydt Ariane, Dutillieux Liesbet, Dyserinck Cathelyne, Martens Johan, Verbrugge An, Vereecke Francis
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk19,00 uren
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege23,00 uren
Zelfstudie38,00 uren

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

1. ICT en Media (1 studiepunt)
Opfrissen en aanvullen van basiskennis en fundamentele vaardigheden i.v.m. ICT en Media.

De studenten kunnen
- het belang van ICT en media in de opleiding situeren
- zelf aangepaste media-inhouden zoeken, gebruiken, aanmaken en/of wijzigen
- een kritische en verantwoorde keuze uit de verschillende beschikbare onderwijsmedia maken
- op een verantwoorde en respectvolle manier met het materiaal omgaan
- op een gerichte en relevante wijze ontwikkelingen en actualiteit i.v.m. ICT en onderwijs opvolgen, ze onderscheiden en kritisch benaderen
- de regels en praktische afspraken i.v.m. het mediacentrum hanteren
- de regels rond het elektronisch communiceren met Hogentpersoneel en mentoren naleven
- de praktijklokalen media lokaliseren
- de onderscheiden functies van de ICT-lectoren en –medewerkers benoemen
- de studiefiches van hun opleidingsonderdelen raadplegen en interpreteren
- de actuele elektronische leeromgeving binnen Hogent als 1 van de digitale leeromgevingen herkennen en enkele basisfuncties (documenten, dropbox, aankondigingen) hanteren
- het belang, het voordeel en de verschillen van het werken met een open source software t.o.v. de commerciële software verwoorden
- het OpenOffice.org-pakket installeren
- externe hardware op virussen scannen
- de basisbegrippen PC en de ICT-terminologie hanteren
- documenten op een efficiënte manier comprimeren en decomprimeren
- de functionaliteit van de BIN-normen verwoorden
- de BIN-normen (aan de hand van een digitaal leerpad) in documenten toepassen
- binnen het open source softwarepakket het tekstverwerkingsprogramma Writer openen
- volgende basisvaardigheden in een tekstverwerkingsprogramma toepassen: tekst vlot intikken (met goed begrip en correct gebruik van hard en zacht regeleinde en alinea-eindes); tekstcorrecties aanbrengen, een document of sjabloon openen, opslaan, afdrukken en sluiten
- teken- , alinea- en pagina-opmaakprofielen gebruiken, aanmaken en bewerken
- de spellings- en grammaticacontrole toepassen
- de helpfunctie toepassen
- kop- en voetteksten, voet- en eindnoten, tabs en kolommen op bestaande teksten toepassen
- e-mails met bijlage opmaken, versturen en ontvangen
- tabellen efficiënt gebruiken en opmaken
- figuren en frames hanteren
- opsommingen invoegen

2. Taalstrategieën (2 studiepunten)
Opfrissen en aanvullen van basiskennis en fundamentele vaardigheden i.v.m. Taalstrategieën.
Leesvaardigheid
De studenten kunnen door oriënterend, globaal, zoekend en intensief te lezen een tekst analyseren op het niveau van betekenis, taalgebruik en opbouw. Dit houdt in dat zij:
- de tekstsoort, het tekstdoel en het tekstthema kunnen benoemen
- de vaste structuur en afwijkingen daarvan kunnen benoemen
- de tekst in alinea’s kunnen verdelen en het type alinea kunnen benoemen
- de kernvragen en kernantwoorden van de tekst kunnen benoemen
- alle structuurelementen kunnen benoemen
- verschillende strategieën om aan onbekende woorden betekenis toe te kennen en hun woordenschat uit te breiden kunnen toepassen
Spreekvaardigheid: voorlezen
De studenten kunnen
- een correcte uitspraak volgens het Nederlandse klanksysteem zonder al te sterke regionale invloeden hanteren
- een gepaste houding en lichaamstaal aannemen
- een heldere, voldoende luide stem produceren met voldoende resonans en afwisseling in toonhoogte
- de voorleestekst kernachtig, correct en creatief inleiden
- een tekst op een vlotte en expressieve manier voorlezen met speciale aandacht voor articulatie, stemvolume, ademhaling, tempo, houding, oogcontact, mimiek, …
- de spreektechnieken zullen tijdens een aantal sessies intensief worden ingeoefend.
De studenten moeten aan deze spreekvaardigheidsessies deelnemen.

Schrijfvaardigheid
De studenten kunnen
- de spellingsregels toepassen, spellingsstrategieën hanteren en spelfouten herkennen en verbeteren in eigen teksten
- zelf correcte, duidelijke, aantrekkelijke en gepaste zinnen bouwen
- stijl- en taalfouten in teksten herkennen en verbeteren (werkwoordelijke eindgroep, zinssamentrekking, beknopte bijzin, tangconstructie, nominalisering, passieve constructies, woordovertolligheid…)

Belangrijkste attitudes
De studenten
i.v.m. relationele gerichtheid
- houden zich aan elementaire regels van de sociale omgangsvormen
i.v.m. kritische ingesteldheid
- stellen het eigen handelen in vraag
i.v.m. leergierigheid
- grijpen kansen om te leren
- vragen feedback en advies
i.v.m. verantwoordelijkheidszin
- dragen verantwoordelijkheid voor eigen handelen
- bieden hulp waar nodig
- tonen stiptheid, administratieve correctheid naar lectoren
Taalgebruik en communicatie
- hanteren correcte mondelinge en schriftelijke communicatie, ook non-verbaal
- passen eigen taalgebruik aan de situatie aan

Situering van het opleidingsonderdeel in het geheel van de opleiding: zie document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Omschrijving Inhoud

Onderdelen van de leerinhoud

1. ICT en Media (1 studiepunt)
- intro mediacentrum
- regels en praktische afspraken
- semesterplanning en studiefiche
- algemene mediakunde
- digitale leeromgeving
- inleiding Open Office.org
- basisbegrippen ICT en PC
- comprimeren (zippen) en decomprimeren (unzippen) van bestanden
- BIN-normen
- tekstverwerking Writer I: teken- , alinea- en pagina-opmaakprofielen
- tekstverwerking Writer II: kop- en voetteksten, voet- en eindnoten, tabulatorstops en kolommen
- tekstverwerking Writer III: vervolmaking van voorgaande leerinhouden
- tekstverwerking Writer IV: tabellen, figuren, frames en opsommingen
- e-mail

2. Taalstrategieën (2 studiepunten)
- de OVUR-strategie voor taaltaken
- fictionele en niet-fictionele teksten
- (voor)leesstrategieën, de structuur van de alinea, het bouwplan van een tekst en de vaste structuren, tekstschema’s (mindmap), soorten samenvattingen, de taalniveaus van een tekst.
- uitspraak, stemgebruik en spreekhouding
- spellingsregels, met speciale aandacht voor de werkwoordsvormen
- woordenschat
- zinsbouw en stijl: werkwoordelijke eindgroep, zinssamentrekking, beknopte bijzin, congruentie, tangconstructie, te lange zinnen, nominalisering, passieve en actieve zinsconstructies, woordovertolligheid (dubbele ontkenning, pleonasme, tautologie)
 
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan de inhoudelijke eigenheid ervan, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De eindtermen secundair onderwijs bereikt hebben.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De doelstellingen (cf. supra) staan in functie van de te bereiken eindcompetenties.

In het document ‘Integratie - Matrix – Opleidingsprogramma – Opleidingsonderdeel’ (zie de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be) wordt de relatie tussen de doelstellingen en de inhouden van dit opleidingsonderdeel en de doelstellingen in het opleidingsprogramma van de opleiding Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs geëxpliciteerd, alsook de algemene competenties van een bachelor, de algemene beroepsgerichte competenties van een bachelor in het onderwijs, en de beroepsspecifieke competenties van een bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Omschrijving Begeleiding

ICT en Media
- monitoraat wordt verzorgd door de betrokken lector  
- de studenten kunnen op afspraak gebruik maken van de apparaten van ICT-infrastructuur
- van de student wordt verwacht dat hij/zij problemen i.v.m. het opleidingsonderdeel op eigen initiatief meldt aan de betrokken lector en/of studiebegeleider
- mogelijkheid tot extra individuele begeleiding tijdens zelfstandig werk
Taalstrategieën
- monitoraatsessies zijn mogelijk na afspraak met de lector
- ondersteuning aan de hand van workshops en een elektronisch zelfstudiepakket van het Project Taal (www.hogent.be/projecttaal)

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Een gedetailleerde lijst van evaluatiemodaliteiten en beoordelingscriteria is te vinden in de curriculumcursus van het opleidingsonderdeel op http://dokeos.hogent.be.

Het opleidingsonderdeel bestaat uit 2 partims.

Voor diplomacontract en creditcontract
1. ICT en Media (1 studiepunt)

- Schriftelijk examen 100 %
2. Taalstrategieën (2 studiepunten)
- Permanente evaluatie 20 %. Dit cijfer blijft behouden in de tweede zittijd (aug - sept).
- Schriftelijk examen 80 %.
- Puntenverdeling schriftelijk examen:
  1. Lezen en samenvatten: 20 p.
  2. Spelling: 30 p., waarvan 16 p. op de werkwoordsvormen en 14 p. op de overige
      spellingsregels. Op de werkwoordsvormen moet een minimumscore van 8/16 behaald
      worden. Indien dit niet het geval is, zal dit cijfer automatisch gelden als totaalscore voor
      het onderdeel spelling.

Studenten met een tekort voor de schriftelijke taalscreening aan het begin van het academiejaar, moeten dit tekort wegwerken en dat ook kunnen aantonen aan de hand van een taalportfolio.


Voor examencontract
Studenten kunnen zich inschrijven voor dit opleidingsonderdeel via een examencontract.
Voor die studenten gelden dezelfde evaluatievormen als voor diplomacontract en creditcontract, maar de permanente evaluatie vervalt.

Algemeen
Voor de eindbeoordeling van dit opleidingsonderdeel geldt het volgende:
- het gewogen gemiddelde voor alle partims
- bij 7/20 of minder voor één van de partims wordt er geen gewogen rekenkundig gemiddelde gemaakt voor de eindbeoordeling van het opleidingsonderdeel, maar wordt de eindbeoordeling/ het eindcijfer bepaald door de partim met het laagste cijfer

Studenten die in de eerste zittijd niet slagen voor het opleidingsonderdeel, maar die in de 1e zittijd minimum 10/20 halen voor een partim hoeven daarvoor geen 2e zittijd te doen. Ze moeten echter wel een 2e zittijd doen voor de partims waarvoor ze minder dan 10/20 haalden, zoniet krijgen ze de vermelding afwezig voor het hele opleidingsonderdeel.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

ICT en Media
- studieteksten, cursussen en brochures
- oefeningen tekstverwerking op de ELO (Elektronische leeromgeving)
- syllabus “Taalstrategieën 1 en 2” en extra materiaal op leerplatform dokeos
- brochure “Alle regels op een rij” (Taaltelefoon)
- toegang tot het programma “ Software Nederlandse spelling” (J. De Schryver, Plantyn, 2005)
Taalstrategieën
- syllabus “Taalstrategieën 1 en 2” en extra materiaal op leerplatform dokeos
- brochure “Alle regels op een rij” (Taaltelefoon)
- zelfstudiepakket Project Taal (Edumatic)

Vrijblijvend studiemateriaal (betalend):
- De Schryver,Johan en Neijt,Anneke: Handboek Spelling, Mechelen, Wolters Plantyn,
  2010, inclusief toegang tot het programma “Software Nederlandse spelling”
- Bernadette Timmermans: Klink klaar. Uitspraak- en intonatiegids voor het Nederlands,
  Davidsfonds/Leuven, 2008 (volledig herwerkte editie met gratis cd)

Studiekosten

- ICT en Media: 10 euro
- Taalstrategieën: geen

Trefwoorden

- IWETO-code: s272, h350, h351, h352, h353, h540
- ICT en Media - Taalstrategieën

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.