Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Sociaal-agogisch atelier II17613/3132/1112/1/25
Studiegids

Sociaal-agogisch atelier II

17613/3132/1112/1/25
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Baetsle Ilse
Andere docenten: Bellens Monique, De Praetere Katrien, Jonniaux Ida, Leyssens Kathleen, Van Dender Dominique, Van Driessche Kelly
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege16,00 uren
Werkcollege28,00 uren
Zelfstudie64,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

ICT-Media

Demonstratie, onderwijs- leergesprek, zelfstudie, zelfstandig werk, praktische oefeningen, groepswerk

De elektronische leeromgeving wordt actief ingeschakeld.

PMV

Groepswerk, gestuurd werk, toonmoment, evaluatiemomenten, zelfstandig werk, individueel werk, begeleid zelfstandig werk

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context

Omschrijving Doelstellingen

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen:
1. ICT-media
2. Project Muzische Vorming
1. ICT-media
Kennis en inzicht hebben in de ontwikkelingsdoelen van het kleuteronderwijs algemeen en het onderdeel "muzische vorming - media" van het kleuteronderwijs specifiek
Praktijkgerichte uitwerking geven aan de ontwikkelingsdoelen van het kleuteronderwijs algemeen en het onderdeel "muzische vorming - media" van het kleuteronderwijs specifiek.
Kennis
De studenten:
- bezitten kennis van en inzicht in bruikbare actuele en nieuwe evoluties op gebied van ICT (vb: RSS, Wiki, weblog,...);
- kennen het verschil tussen vrije en commerciële software en kunnen eenvoudige programma's downloaden en installeren;
- kennen de facetten van de ICT-diamant en de ODs Muzische vorming - Media
- hebben alle feitelijke KENNIS nodig om ondergenoemde vaardigheden vlot te kunnen uitvoeren, in functie van de onderwijsopdracht;
Vaardigheden
- kunnen kinderen wijzen op correcte houding aan de computer; (O.D Lichamelijk Opvoeding 2.4)
- kunnen verantwoord en respectvol omgaan met materiaal
- kunnen veilig omgaan met elektriciteit (O.D. Wereldorïentatie 2.4);
- kunnen de ICT-diamant uitleggen en activiteiten bij het juiste facet plaatsen en bedenken;(OD Muzische Vorming 5.1 - 5.4)
- kunnen correcte digitale media kiezen en gebruiken bij elke groep kleuters, in functie van de ontwikkelingsdoelen (OD Muzische Vorming 5.1 - 5.4);
- kunnen de computerhoek inrichten (OD Muzische Vorming 5.1 - 5.4);
- kunnen mogelijke problemen inschatten bij het werken met digitale media in de kleuterklas; (OD Muzische Vorming 5.1 - 5.4)
- kunnen ICT efficiënt integreren in bestaande onderwijsmedia en omgekeerd;
- kunnen zelf visuele, auditieve, ...; media-inhouden zoeken, aanmaken, wijzigen;(OD Muzische Vorming 5.1 - 5.4)
- kunnen een kritische en verantwoorde keuze maken uit de verschillende beschikbare onderwijsmedia;
- kunnen de juiste inhouden kritisch beoordelen en aanwenden in functie van de doelgroep;
- kunnen de juiste inhouden efficiënt opsporen en kritisch beoordelen;
- kunnen audio-opnames maken met een opnamepaket zoals audacity;
- kunnen de basishandelingen op een smartboard verrichten;
- kunnen, wat betreft optisch scannen
- in eigen woorden het begrip OCR en de functionaliteit ervan uitleggen;
- de begrippen horizontale en verticale resolutie kunnen uitleggen;
- het effect van het formaat, resolutie en kleurdiepte bij het opslaan van een gescand document uitleggen.
- een volledige (of een deel van een) afbeelding, tekening, foto inscannen;
- een ingescande afbeelding of foto aanpassen;
- een gescand document bewerken en afdrukken;
- kunnen, wat betreft het elektronisch rekenblad:
- in eigen woorden uitleggen wat de functionaliteit is van een spreadsheet binnen de schoolcontext;
- de basisbegrippen werkblad, werkmap, cellen, rijen, kolommen, formule duiden en verklaren;
- correct specifieke rekenbladtermen zoals cel, celadres, formule, etc. gebruiken en uitleggen;
- een rekenblad gebruiken als ondersteuning voor hun klaspraktijk: vlot klaslijsten maken, bewerkingen maken, formules en functies toepassen.
- kunnen materiaal bestemd voor kleuters zelf voldoende vlot kunnen aanmaken via een tekstverwerker, tekenprogramma, presentatieprogramma... en / of downloaden van het internet;(OD Muzische Vorming 5.1 - 5.4)
Attitudes
de studenten
- tonen een gerichtheid op het volgen van relevante ontwikkelingen en actualiteit ivm. ICT en onderwijs;
- gebruiken ICT-terminologie en beseffen dat ze hierin een voorbeeldfunctie hebben.
2. Project Muzische Vorming
- kennismaken met kunstbeschouwing.
- verruimen mogelijkheden binnen de domeinen van de Muzische Vorming:beeld,drama,muziek,media,beweging en taal.
- het kunnen afwerken van product , bereid zijn om experimenten zelf te ervaren, clichédoorbrekend te werken.
- vakoverschrijdend werken, hier dus: domeinoverschrijdend.
- leren procesmatig werken.
- studenten reflecteren over hun eigen handelen binnen het projectwerk.
- stappenplan ontwikkelen om structuur in het project te krijgen.
- ontwikkelen van basisattitudes zoals: verantwoordelijkheid opnemen,initiatief willen en durven nemen,afspraken kunnen maken en zich daaraan houden,leren organiseren, zelfwerkzaamheid.
- opleidingsoverschrijdend te werk gaan:openstaan voor samenwerking met studenten van andere opleiding (BOLO)

Omschrijving Inhoud

Leerinhoud wordt afgestemd op de ontwikkelingsdoelen kleuteronderwijs

1. ICT- Media

- de veilige kleuterklas: electriciteit en ergonomie

- studie van vakspecifieke media (o.a. multimedia, ICT, rekenblad, etc.).

- Vrije en educatieve Software

- ICT diamant

- computerhoek

- scannen

2. PMV

1. museumbezoek( individueel en begeleid)

2.brainstorm

3.werksessies rond verschillende domeinen

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties verworven voor het opleidingsonderdeel Communicatievaardigheden I en Sociaal Agogisch Atelier I in het 1e modeltraject.

Eindcompetenties verworven in de opleidingsdelen muzische vorming I en II uit modeltraject 1

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde competenties en algemene beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties voor de "professionele bachelor in het onderwijs: kleuter onderwijs",
wordt voornamelijk gewerkt aan

1. ICT- MEDIA

ALGEMENE COMPETENTIES

- het verwerven en verwerken van informatie

- het vermogen tot communiceren van informatie

ALGEMENE BEROEPSGERICHTE COMPETENTIES

- het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

BEROEPSSPECIFIEKE COMPETENTIES

Functioneel geheel 1 - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.
1.3.1 rekening houdend met het aanbod thuis, met de beginsituatie en met criteria van maatschappelijke relevantie, keuzes maken uit een breed ontwikkelingsaanbod; waarbij nagestreefd wordt dat elke kleuter
maximale kansen op ontwikkeling krijgt;
=> De ondersteunende kennis omvat de voor het ontwikkelingsaanbod geschikte informatiebronnen en materialen.
1.4 De leerkracht kan leer- en ontwikkelingskansen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.
1.4.2 een aanbod creëren dat aansluit bij de leefwereld en de motivatie van de kleuters, waarbij hij gebruik maakt van de diversiteit, waaronder de sociale, culturele en talige diversiteit binnen de groep.
1.5 De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
1.5.1 aangepaste werkvormen kiezen en ze afstemmen op de doelstellingen;
1.5.3 multimedia functioneel gebruiken;
1.5.4 zijn aanpak differentiëren als dat nodig is.
=> De ondersteunende kennis omvat diverse werk- en groeperingsvormen en combinaties daarvan, rekening houdend met een gedifferentieerde aanpak en met een kritisch gebruik van multimediale mogelijkheden.
1.6 De leerkracht kan individueel en in team ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen.
1.6.1 informatie over ontwikkelingsmaterialen vinden, raadplegen en kritisch beoordelen, rekening houdend met de specifieke behoeften van de doelgroep;
1.6.2 ontwikkelingsmaterialen adequaat gebruiken en aanpassen.
=> De ondersteunende kennis omvat relevante bronnen om ontwikkelingsmaterialen te vinden, evenals criteria om ze te beoordelen.
* Functioneel geheel - 2 De leraar als opvoeder
2.6 De leerkracht kan de fysieke en geestelijke gezondheid van de kleuters bevorderen.
=> De ondersteunende kennis omvat de kenmerken van fysiek welzijn van jonge kinderen en van basisprincipes van eerstehulpverlening, en van basisinterventies bij frequent voorkomende gezondheidsproblemen.
Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expert
3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskundige Initiatie in het kleuteronderwijs volgen.
3.1.1 zijn eigen deskundigheid op inhoudelijk terrein bevorderen.
3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot de leergebieden op een geïntegreerde manier aanwenden.
3.2.1 flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak.
=> De ondersteunende kennis omvat de concepten, inhouden
en structuren en methodes van het leergebied.

Functioneel geheel 4 - De leraar als organisator
4.3 De leerkracht kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren.
4.3.1 op correcte wijze een aantal administratieve taken uitvoeren die behoren tot zijn takenpakket.
4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kleuters.
=> De ondersteunende kennis omvat de kenmerken van een stimulerend en veilig milieu voor jonge kinderen.

Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
5.1 De leerkracht kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
5.1.1 vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden;

Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant

10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen
10.1.1 werken aan een interpretatiekader om kritisch om te gaan met informatie over die thema's en ontwikkelingen, en erover dialogeren.
=> De ondersteunende kennis omvat relevante informatiebronnen.

ATTITUDES

De volgende attitudes gelden voor alle functionele gehelen.

A1 beslissingsvermogen: durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen.
A2 relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.
A3 kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.
A4 leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.
A5 organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.
A6 zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.
A7 verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen.
A8 flexibiliteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures.

2. PMV

ALGEMENE COMPETENTIES

- het verwerven en verwerken van informatie

- het vermogen tot communiceren van informatie

- creativiteit

- diversiteit:

De studenten leren diversiteit op een positieve manier benaderen.
De studenten leren jongeren en kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interactie met elkaar en met anderen.
De studenten integreren diversiteit in het totale onderwijsleerproces van studenten, jongeren en kinderen.
Dit betekent:
- gericht op zoek kunnen gaan naar vormen van diversiteit met een meerwaarde voor het leerproces
- de eigen inbreng van studenten en leerlingen uitdrukkelijk stimuleren
- een brede waaier van talenten en competenties aan bod kunnen laten komen tijdens het leerproces
- tijd en ruimte kunnen vrijmaken voor spontaan, informeel leren

De studenten kunnen goed omgaan met de diversiteit van medestudenten, leerlingen, ouders en externe partners.

BEROEPSSPECIFIEKE COMPETENTIES

Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
1.5 een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvorm in functie van de doelstellingen (1.5.4)
1.6 onderwijs- en leermiddelen (in team en individueel) kunnen kiezen en aanpassen individueel en in team (1.6.1, 1.6.3, 1.6.4)
1.7.7 integreert ICT functioneel bij het ontwerpen van een krachtige leeromgeving

Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties i.v.m. inhouden en vaardigheden uit de ontwikkelingsgebieden in het kleuteronderwijs volgen
3.3 Het eigen vormingsaanbod situeren en afstemmen op het geheel van het onderwijsaanbod

Functioneel geheel 5: de leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen

Attitudes:

A3: kritische ingesteldheid

A4: leergierigheid

A5: organisatievermogen

A7: verantwoordelijkheidszin

A8: creatieve gerichtheid

A9: flexibiliteit


Omschrijving Begeleiding

Op donderdagnamiddag wordt er monitoraat voorzien, na afspraak met de betrokken lector.

Extra monitoraat wordt verzorgd door de betrokken lectoren na afspraak.

De studenten kunnen op afspraak gebruik maken van de apparatuur en de infrastructuur van de vakgroep "ICT en educatie".

Van de student wordt verwacht dat hij/zij problemen i.v.m. het opleidingsonderdeel op eigen initiatief meldt aan de betrokken lectoren.

Tussentijdse evaluatie van logboek. Mogelijkheid tot feedback na het indienen van het logboek.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Diploma- en Creditcontract:

ICT

Eerste zittijd:

Niet-periodegebonden: taken en opdrachten, in de les en thuis (50%)

periode-gebonden: examen (50%)

Tweede zittijd:

Taken en opdrachten (50%), in te dienen op de examendag

examen (50%)

PMV

Eerste zittijd:

Niet periode gebonden: taak (logboek) 100%

Verplicht 80% aanwezigheid tijdens de sessies PMV. Bij het niet halen van 80% aanwezigheid, wordt er bij gewettigde afwezigheid tijdens de sessies PMV een vervangtaak voorzien.

Tweede zittijd:

taak (logboek) 100%: taak kan opnieuw ingediend worden, zoniet wordt de beoordeling uit de eerste zittijd overgenomen (100%)

Verhouding van de onderdelen: ICT 80%, PMV 20%

Voor de eindbeoordeling van dit opleidingsonderdeel geldt het volgende:

- het gewogen gemiddelde voor alle partims

- bij 7/20 of minder voor één van de partims wordt er geen gewogen rekenkundig gemiddelde gemaakt voor de eindbeoordeling van het opleidingsonderdeel, maar wordt de eindbeoordeling / eindcijfer bepaald door de partim met het laagste cijfer.

Studenten die in de eerste zittijd niet slagen voor een partim, maar die in de 1e zittijd minimum 10/20 halen voor de andere partims hoeven daarvoor geen 2e zittijd te doen. Ze moeten echter wel een 2e zittijd doen voor de partims waar ze minder dan 10/20 haalden, zoniet krijgen ze de vermelding afwezig voor het hele opleidingsonderdeel.

Indien studenten voor de partim media niet geslaagd zijn, kunnen zij geen slaagcijfer krijgen voor de volledige cluster en behalen zij maximum 9/20.

Puntenoverdracht mogelijk naar tweede zittijd en bisjaar voor onderdelen van de cluster waarvoor minstens 10/20 behaald werd.

Examencontract:

Inschrijven voor een examencontract kan enkel mits bijkomende inschrijving van een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

1. ICT

- studieteksten en oefeningen rond multimedia, computerhoek elektronisch rekenblad ;

- presentaties en documenten op Dokeos;

- ICT-springplank voor de kleuterklas;

- informatiemap voor de onderwijspraktijk gewoon basisonderwijs: ontwikkelingsdoelen en
  eindtermen

2. PMV

-studenten ontvangen bij het begin van het project een infobundel waarin ze alle info over het
 project vinden.

- logboek

-studenten brengen zelf diverse leermiddelen aan

Studiekosten

15 EUR Media

45 EUR PMV

Trefwoorden

Doelen, ontwikkelingsdoelen, ICT, tekstverwerking, rekenblad, pc-gebruik, nieuwe media, Project Muzische Vorming, beeld, drama, media, beweging, muziek, tekst.

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.