Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen:
1. ICT-media
2. Project Muzische Vorming
1. ICT-media
Kennis en inzicht hebben in de ontwikkelingsdoelen van het kleuteronderwijs algemeen en het onderdeel "muzische vorming - media" van het kleuteronderwijs specifiek
Praktijkgerichte uitwerking geven aan de ontwikkelingsdoelen van het kleuteronderwijs algemeen en het onderdeel "muzische vorming - media" van het kleuteronderwijs specifiek.
Kennis
De studenten:
- bezitten kennis van en inzicht in bruikbare actuele en nieuwe evoluties op gebied van ICT (vb: RSS, Wiki, weblog,...);
- kennen het verschil tussen vrije en commerciële software en kunnen eenvoudige programma's downloaden en installeren;
- kennen de facetten van de ICT-diamant en de ODs Muzische vorming - Media
- hebben alle feitelijke KENNIS nodig om ondergenoemde vaardigheden vlot te kunnen uitvoeren, in functie van de onderwijsopdracht;
Vaardigheden
- kunnen kinderen wijzen op correcte houding aan de computer; (O.D Lichamelijk Opvoeding 2.4)
- kunnen verantwoord en respectvol omgaan met materiaal
- kunnen veilig omgaan met elektriciteit (O.D. Wereldorïentatie 2.4);
- kunnen de ICT-diamant uitleggen en activiteiten bij het juiste facet plaatsen en bedenken;(OD Muzische Vorming 5.1 - 5.4)
- kunnen correcte digitale media kiezen en gebruiken bij elke groep kleuters, in functie van de ontwikkelingsdoelen (OD Muzische Vorming 5.1 - 5.4);
- kunnen de computerhoek inrichten (OD Muzische Vorming 5.1 - 5.4);
- kunnen mogelijke problemen inschatten bij het werken met digitale media in de kleuterklas; (OD Muzische Vorming 5.1 - 5.4)
- kunnen ICT efficiënt integreren in bestaande onderwijsmedia en omgekeerd;
- kunnen zelf visuele, auditieve, ...; media-inhouden zoeken, aanmaken, wijzigen;(OD Muzische Vorming 5.1 - 5.4)
- kunnen een kritische en verantwoorde keuze maken uit de verschillende beschikbare onderwijsmedia;
- kunnen de juiste inhouden kritisch beoordelen en aanwenden in functie van de doelgroep;
- kunnen de juiste inhouden efficiënt opsporen en kritisch beoordelen;
- kunnen audio-opnames maken met een opnamepaket zoals audacity;
- kunnen de basishandelingen op een smartboard verrichten;
- kunnen, wat betreft optisch scannen
- in eigen woorden het begrip OCR en de functionaliteit ervan uitleggen;
- de begrippen horizontale en verticale resolutie kunnen uitleggen;
- het effect van het formaat, resolutie en kleurdiepte bij het opslaan van een gescand document uitleggen.
- een volledige (of een deel van een) afbeelding, tekening, foto inscannen;
- een ingescande afbeelding of foto aanpassen;
- een gescand document bewerken en afdrukken;
- kunnen, wat betreft het elektronisch rekenblad:
- in eigen woorden uitleggen wat de functionaliteit is van een spreadsheet binnen de schoolcontext;
- de basisbegrippen werkblad, werkmap, cellen, rijen, kolommen, formule duiden en verklaren;
- correct specifieke rekenbladtermen zoals cel, celadres, formule, etc. gebruiken en uitleggen;
- een rekenblad gebruiken als ondersteuning voor hun klaspraktijk: vlot klaslijsten maken, bewerkingen maken, formules en functies toepassen.
- kunnen materiaal bestemd voor kleuters zelf voldoende vlot kunnen aanmaken via een tekstverwerker, tekenprogramma, presentatieprogramma... en / of downloaden van het internet;(OD Muzische Vorming 5.1 - 5.4)
Attitudes
de studenten
- tonen een gerichtheid op het volgen van relevante ontwikkelingen en actualiteit ivm. ICT en onderwijs;
- gebruiken ICT-terminologie en beseffen dat ze hierin een voorbeeldfunctie hebben.
2. Project Muzische Vorming
- kennismaken met kunstbeschouwing.
- verruimen mogelijkheden binnen de domeinen van de Muzische Vorming:beeld,drama,muziek,media,beweging en taal.
- het kunnen afwerken van product , bereid zijn om experimenten zelf te ervaren, clichédoorbrekend te werken.
- vakoverschrijdend werken, hier dus: domeinoverschrijdend.
- leren procesmatig werken.
- studenten reflecteren over hun eigen handelen binnen het projectwerk.
- stappenplan ontwikkelen om structuur in het project te krijgen.
- ontwikkelen van basisattitudes zoals: verantwoordelijkheid opnemen,initiatief willen en durven nemen,afspraken kunnen maken en zich daaraan houden,leren organiseren, zelfwerkzaamheid.
- opleidingsoverschrijdend te werk gaan:openstaan voor samenwerking met studenten van andere opleiding (BOLO)