Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Wereldoriƫntatie I15634/3131/1112/1/64
Studiegids

Wereldoriƫntatie I

15634/3131/1112/1/64
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Deneckere Martine
Andere docenten: De Kestelier Muriel, Maeseele Lieveke, Van Dooren Hilde, Verraes Pieter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk15,00 uren
Hoorcollege20,00 uren
Werkcollege25,00 uren
Zelfstudie90,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Interactieve lessen, excursies, zelfstandig werk.

Hoorcolleges, werkcolleges ( oefeningen en excursies)

Pedagogisch/Didactische Oefeningen in kleine groepen.

Begeleid zelfstandig leren.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context

Begeleid zelfstandig/extern werk (15,00 uren)
Hoorcollege (20,00 uren)
Werkcollege (25,00 uren)
Zelfstudie (90,00 uren)


Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is terug te vinden in de syllabi van de verschillende onderdelen, m.n aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappij, natuurwetenschappen.

Deel 1: Ruimte - aardrijkskunde:
- Kunnen inzicht verwerven in de structuren en processen van de omringende ruimte
  d.m.v. geografische werkmiddelen en technieken;
- Kunnen kaartmaterieel op een gepaste wijze aanwenden en analyseren
- Kunnen de verschillende oriëntatietechnieken op het terrein toepassen
- Kunnen de verschillende technieken verwerven om de kinderen in het basisonderwijs inzicht te  
  verschaffen in het proces van maquette tot kaart
- Kunnen de info ivm verkeerseducatieve bronnen vlot aanwenden om lessen uit te werken

Deel 2: Tijd – geschiedenis/maatschappij:
- Kunnen kennis van / inzicht verwerven in de dagelijkse en historische tijdbeleving van kinderen
  uit het basisonderwijs;
- Kunnen leerlingen van het basisonderwijs helpen inzicht verwerven bij het zich eigen maken van
  referentiekaders over politieke, sociale, economische en culturele structuren
- Kunnen kennis, vaardigheden, inzicht verwerven en didactisch omgaan met de dagelijkse en
  historische tijd via de leerlijnen en het gebruik van kalenders en klokken, levenslijnen, een eeuw(en)- en een periodenband
- Kunnen inzicht en kennis verwerven in de geschiedenis van de Prehistorie en Oudheid (tot en
  met de Egyptische beschaving), de chronologie en het dateren
- Kunnen kennis en inzicht verwerven in de mechanismen van een democratie, in de
  doelstellingen en werking van de verschillende partijen, in de Belgische evolutie van het
  stemrecht en in de opbouw van onze huidige federale staat.
- kunnen een museumbezoek didactisch voorbereiden en verwerken
- kunnen een lesvoorbereiding analyseren op de didactische principes, werkvormen, vraagstelling,
  leermiddelen

Deel 3: Natuur - natuurwetenschappen/mens
- Kunnen organismen onderbrengen in een systematische indeling
- Kunnen globaal de bouw van organismen beschrijven en de vorm en functie van de belangrijkste
  delen aangeven
- Kunnen voorbeelden van kenmerken geven van organismen, waaruit blijkt dat deze aangepast
  zijn aan de omgeving, voedselmogelijkheden en seizoenen
- Kunnen verschillende manieren waarop organismen zich voortplanten beschrijven
- Kunnen inzicht krijgen in en het toepassen van het CSA principe

Omschrijving Inhoud

Deel 1: Ruimte – aardrijkskunde:
- kaart en oriëntatie
- verkeerseducatie

Deel 2: Tijd – geschiedenis/maatschappij:
- chronologie, dateren, begrippenkader, tijdbanden, levenslijn, kalender,bespreking leerlijn
  basisonderwijs
- politieke, economische, sociale en culturele referentiekaders
- historische periodes : prehistorie en oudheid tot en met de Egyptenaren
- het Belgisch politiek systeem en de Belgische staatsstructuur
- didactiek ivm museumbezoek, lesvoorbereiding

Deel 3: Natuur – natuurwetenschappen/mens:
- levende natuur: plantkunde, dierkunde, menskunde
- plantkunde: morfologie, fysiologie, systematiek en de voortplanting
- dierkunde: overzicht en indeling van het dierenrijk, de voortplanting aanpassingen aan
  levensbehoeften, seizoenen en omgeving
- menskunde: het beweging-, spijsvertering- en zenuwstelsel, de bloedsomloop, de ademhaling
  en de zintuigen
 
PDO geschiedenis/maatschappij:
Doelstellingen : zie opdracht pdo
Inhouden:
-voor hun lesonderdeel de lesdoelstellingen formuleren
-de leerinhoud selecteren
-de werkvormen kiezen, voldoende concreet uitschrijven, uitvoeren
-het juiste didactisch materieel verzamelen of construeren en correct
hanteren
-de klasschikking en organisatie bepalen
-een tijdsplanning aangeven
-bordschema noteren
Onderwerpen : toegewezen groep wordt verdeeld in 3 subgroepen
Groep 1: dagklok, weekklok,
Groep 2: stamboom van eigen familie
Groep 3: tijdsband maken: chronologisch (en thematisch)
 
PDO WO/aardrijkskunde:
Doelstellingen: zie opdracht pdo
Inhouden: Van eigen leefmilieu via driedimensionale voorstelling en
plattegrond naar kaart
 
PDO WO/natuur
doelstellingen:
- relevante doelstellingen formuleren omtrent eigenschappen van water
- bovenstaande doelstellingen nastreven door het opzetten van eenvoudige experimenten die door leerlingen van de verschillende graden kunnen uitgevoerd worden met als doel het ontdekkend leren
- gebruik maken van de wetenschappelijke denkcirkel
- het passende didactisch materieel verzamelen, kiezen of zelf maken en functioneel hanteren
- correcte en functionele/operationele vragen formuleren binnen het onderwijsgesprek (didactische werkvorm) die het kritisch denken stimuleren en die uitnodigen om iets te onderzoeken
- de passende leerinhouden selecteren en structureren
- met de leerlijn als leidraad een juiste lesstructuur uitwerken
- een goede tijdsverdeling plannen en naleven
- de studenten werken vlot samen: verdelen de taken eerlijk, wisselen wederzijds gegevens uit en presenteren het eindresultaat aanschouwelijk

inhoud:
volledige organisatie van een practicum i.v.m. eigenschappen van water, rekening houdend met de ontwikkelingsfase van de leerlingen

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindtermen secundair onderwijs.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los gezien worden van de doelstellingen: kennis en inzicht hebben in de eindtermen van het lager onderwijs algemeen en het onderdeel wereldoriëntatie van het lager onderwijs specifiek. Praktijkgerichte uitwerking geven aan de eindtermen in het lager onderwijs algemeen en het onderdeel wereldoriëntatie van het lager onderwijs specifiek.

Er wordt gewerkt aan volgende ‘algemene competenties’ voor de bachelor: denk en redeneervaardigheid, verwerven en verwerken van informatie, creativiteit.
Verwijzend naar het decretaal vastgelegde opleidingsprofiel voor de "Bachelor in het onderwijs : lager onderwijs", wordt voornamelijk gewerkt aan volgende basiscompetenties :

Zowel voor aardrijkskunde – geschiedenis/maatschappij – natuurwetenschappen/mens

* FG1 – De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- 1.1 De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen
- 1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren
- 1.4 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod
- 1.6 De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen

* FG3 – De leraar als inhoudelijk expert
- 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhoud en vaardigheden uit de leergebieden Wereldoriëntatie en de leeroverschrijdende thema's Leren leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen
- 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreeerde manier

* FG10 – de leraar als cultuurparticipant

Tevens streven wij volgende attitudes na bij de studenten :
kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie, creatieve gerichtheid en verantwoordelijkheidszin.

Omschrijving Begeleiding

Monitoraat wordt voorzien .

Verder is individuele begeleiding mogelijk na afspraak met de betrokken OP-leden.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Er wordt geëvalueerd voor de clusteronderdelen aardrijkskunde, geschiedenis, natuurwetenschappen.
Deelname aan een aangekondigde excursie is verplicht. Bij gewettigde afwezigheid wordt een vervangtaak gemaakt. Niet gewettigde afwezigheid resulteert in een beoordeling afwezig voor dit opleidingsonderdeel. Een inhaaltaak kan bij gewettigde afwezigheid/late inschrijving voorzien worden.
Verplichte aanwezigheid op de Pedagogisch/Didactische Oefeningen. Bij gewettigde afwezigheid wordt een inhaaltaak gemaakt. Onwettige afwezigheid hiervoor resulteert in een beoordeling AFW (afwezig) voor het opleidingsonderdeel "stage verkenning".



Deel 1: Ruimte - aardrijkskunde : (30% van de cluster)
- Eerste zittijd : periode-gebonden : mondeling examen (100%)
- Tweede zittijd : mondeling examen 100%)
- Studenten examencontract : 100 % mondeling examen

Deel 2: Tijd - geschiedenis/mens-maatschappij : (40% van de cluster)
- Eerste zittijd : periode-gebonden : schriftelijk examen 100%.
- Tweede zittijd : schriftelijk examen (100%);
- Studenten met examencontract : 100% schriftelijk examen

Deel 3: Natuur - natuurwetenschappen/Mens : (30% van de cluster)
- Eerste zittijd: schriftelijk examen (100%).
- Tweede zittijd : schriftelijk examen (100%).
- Studenten met examencontract : 100% schriftelijk examen

- Puntenoverdracht mogelijk naar tweede zittijd en het (één) volgend academiejaar voor onderdelen van de cluster waarvoor minstens 10/20 behaald werd.
- Indien een student voor een onderdeel van de cluster 7/20 of minder behaalt, krijgt hij het
  laagste deelcijfer voor de volledige cluster.
- Indien een student voor twee van de drie onderdelen van de cluster minder dan 10/20 haalt, krijgt hij het laagste van de 3 cijfers voor de drie onderdelen.
-wanneer met de optelling van de deelpunten en omzetting naar 20 voor het clusterpunt geen 10/20 wordt bereikt, wordt afgerond naar beneden.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Deel 1: Ruimte – aardrijkskunde:
Syllabus, leerplannen WO, atlas WO, atlas secundair onderwijs.( indien reeds in bezit geen aankoop noodzakelijk)

Deel 2: Tijd – geschiedenis/maatschappij:
Syllabus, eindtermen WO ( geschiedenis, mens en maatschappij), historische atlas, atlas WO

Deel 3: Natuur/Mens
Handboek "Natuuronderwijs inzichtelijk", uitgeverij Coutinho, persoonlijke notities

Studiekosten

Leermaterialen ca. 110 euro

Bezoeken tentoonstellingen ca. 20 euro

Trefwoorden

Natuur, ruimte, tijd, basisonderwijs, didactiek, aardrijkskunde, geschiedenis, natuurwetenschappen, wereldoriëntatie , maatschappij, mens

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.