Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Pedagogiek I11160/3131/1112/1/44
Studiegids

Pedagogiek I

11160/3131/1112/1/44
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Van den Broeck Karina
Andere docenten: Devos Kenneth, Tratsaert MARJAN
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk20,00 uren
Hoorcollege20,00 uren
Werkcollege55,00 uren
Zelfstudie85,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Pedagogisch-didactische activiteiten, gastcolleges, praktijksessies.

Omschrijving Doelstellingen

Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is terug te vinden in de syllabus.

Algemeen:
Kennis en inzichten verwerven die dienen als grondslag voor het begeleiden van leer-, ontwikkelings- en opvoedingsprocessen.
Vaardigheden verwerven die toelaten zelfstandig onderwijsleerprocessen voor te bereiden, te realiseren en te evalueren.

Meer bepaald:
Het didactisch model van Van Gelder kunnen uiteenzetten.
Doelstellingen correct kunnen formuleren en op hun vormende waarde kunnen beoordelen.
Kunnen uitleggen waarom differentiële doelstellingen geformuleerd worden
De relatie tussen eindtermen, leerplan, schoolwerkplan en lesdoelen kunnen bespreken.
De eindtermen  van het lager onderwijs (leergebiedgebonden, leergebiedoverschrijdende en attitudinale eindtermen) kunnen toelichten.
Praktijkgerichte uitwerking kunnen geven aan de leergebiedgebonden eindtermen in het algemeen.
Een breed gamma van didactische werkvormen kunnen toelichten.
Het belang kunnen aantonen van variatie in werkvormen.
Een passende combinatie van werkvormen kiezen voor het uitwerken van een onderwijsleeractiviteit.
De 5 didactische principes (aanschouwelijkheid, activiteit, motivatie, individualisatie en geleidelijkheid) kunnen toelichten.
Een onderwijsleeractiviteit verantwoord kunnen uitwerken door rekening te houden met de geldende didactische principes.
Wat efficiënt klasmanagement omvat kunnen verwoorden.
Creëren en in stand houden van een zo hoog mogelijke taakgerichtheid voor elk kind.
De huidige maatschappelijke taken van een leerkracht lager onderwijs kunnen situeren en weergeven.
Actuele tendensen binnen het basisonderwijs kunnen toelichten (zorg, diversiteit, kinderparticipatie, ICT).

Omschrijving Inhoud

Het didactisch model

Betekenis van het Decreet betreffende de Lerarenopleidingen in Vlaanderen en van het Decreet op het Basisonderwijs voor het adequaat functioneren van een leraar lager onderwijs

Tendensen in het basisonderwijs

Doelstellingen, werkvormen, en didactische principes

Klasmanagement

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindtermen Secundair Onderwijs

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

 Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemeen beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor “de professionele bachelor in het onderwijs:lager onderwijs” wordt voornamelijk gewerkt aan het volgende.

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los gezien worden van de doelstellingen.

Er wordt gewerkt aan volgende "algemene competenties" voor de bachelor:
denk- en redeneervaardigheid, verwerven en verwerken van informatie, het vermogen te communiceren over informatie, ideeën, problemen en oplossingen


Verwijzend naar het opleidingsprogramma wordt voornamelijk gewerkt aan:

Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Vaardigheid 1.2: doelstellingen kunnen kiezen en formuleren (1.2.1, 1.2.3, 1.2.4, 1.2.5)
Kennis van: de eindtermen/ontwikkelingsdoelen, de technieken van formuleren en eenvoudig klasseren van doelstellingen
Vaardigheid 1.3: leerinhouden en leerervaringen kunnen selecteren
Vaardigheid 1.4: leerinhouden en leerervaringen kunnen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod
Kennis van vormen van ordening van leerinhouden
Vaardigheid 1.5: aangepaste werkvormen en groeperingsvormen kunnen bepalen (1.5.1, 1.5.2)
Kennis van diverse werkvormen en combinaties ervan waarbij rekening gehouden wordt gehouden met een gedifferentieerde aanpak en met een kritisch gebruik van multimediale mogelijkheden
Vaardigheid 1.6: individueel en in team leermiddelen kunnen kiezen en aanpassen (1.6.1, 1.6.3)
Kennis van bronnen om geschikte leermiddelen te vinden en criteria om leermiddelen te beoordelen
Vaardigheid 1.7: een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep
Kennis van kenmerken van een adequate en motiverende leeromgeving alsook van de rol van een aangepast taalgebruik
Vaardigheid 1.9: kunnen observeren, proces en product kunnen evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie (1.9.7)

Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
Vaardigheid 2.1: in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school (2.1.1)
Vaardigheid 2.3: door attitudevorming leerlingen voorbereiden op hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie
Kennis van de eindtermen, het pedagogisch project, het schoolwerkplan, de verschijningsvormen van het verborgen leerplan
Vaardigheid 2.4:actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context (2.4.2)
Kennis van informatiebronnen in verband met de maatschappelijke dimensie

Functioneel geheel 4: de leraar als organisator
Vaardigheid 4.1: een gestructureerd werkklimaat bevorderen
Kennis van klasmanagement
Vaardigheid 4.4: een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen (4.4.2)

Functioneel geheel 5: de leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
Vaardigheid 5.1: vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
Kennis van actuele visies en trends inzake onderwijs en de eigen didactische praktijk

Functioneel geheel 7: de leraar als lid van een schoolteam
Vaardigheid 7.1: overleggen en samenwerken werken binnen het schoolteam (7.1.1)
Vaardigheid 7.2: in team een taakverdeling kunnen opstellen en die naleven (7.2.1, 7.2.2)
Vaardigheid 7.3: het eigen pedagogisch en didactisch handelen bespreekbaar maken in teamverband (7.3.1, 7.3.2, 7.3.3)

Attitudes: A1 beslissingsvermogen, A2 relationele gerichtheid, A3 kritisch ingesteldheid, A4 leergierigheid, A5 organisatievermogen, A6 zin voor samenwerking, A7 verantwoordelijkheidszin, A8 flexibiliteit

Omschrijving Begeleiding

Monitoraat wordt georganiseerd

Voorts is begeleiding mogelijk na afspraak met de betrokken lector

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating

Diplomacontract en creditcontract:
Eerste zittijd: periodegebonden: schriftelijk examen (100 %)
Tweede zittijd: schriftelijk examen (100%)

Examencontract:
Eerste zittijd: periodegebonden:schriftelijk examen (100%)
Tweede zittijd: schriftelijk examen (100%)

Verplichte aanwezigheid op sessies "Lesvoorbereiding leren maken", presentaties "Didactische werkvormen" en op de Pedagogisch-Didactische oefeningen". Onwettige afwezigheid resulteert in beoordeling "afwezig" voor opleidingsonderdeel "Stage: verkenning" 
Een inhaaltaak kan bij een gewettigde afwezigheid/late inschrijving voorzien worden.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht
Syllabus aangevuld met notities, beeldmateriaal, notities van gevolgde lezingen, externe activiteiten.
 

Studiekosten

Ongeveer 20 euro

Trefwoorden

Lager (basis) onderwijs, didactisch model, doelstellingen, didactische werkvormen, didactische principes, klasmanagement, onderwijsdecreten en -tendensen

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.