Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Wiskundige initiatie - wereldoriƫntatie II15777/3132/1112/1/69
Studiegids

Wiskundige initiatie - wereldoriƫntatie II

15777/3132/1112/1/69
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Verraes Pieter
Andere docenten: Boudringhien Diane, De Jonghe Bert, Van Driessche Kelly
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege36,00 uren
Werkcollege32,00 uren
Zelfstudie82,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Leergesprek, klasgesprek, proefondervindelijke werkvorm en demonstratie. Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege (36,00 uren)
Werkcollege (32,00 uren)
Zelfstudie (82,00 uren)

Omschrijving Doelstellingen

Kennis:
- kennis en inzicht hebben in de ontwikkelingsdoelen van wiskundige initiatie en wereldoriëntatie van het kleuteronderwijs
- kennis en inzicht hebben over: visuele waarnemingspelen, zand- en watertafelactiviteiten; en deze
  toepassen in de kleuterklas
- kennis en inzicht hebben in de herkomst van de historische feestdagen en vieringen
- kennis hebben van de levende en niet-levende natuur en kunnen toepassen in de kleuterklas
- kennis en inzicht hebben in het gebruik van verschillende materialen, verbindings- en
  hechtingstechnieken bij (gebruiks-)voorwerpen en constructies
- de nodige kennis bezitten om onderstaande vaardigheden te verwerven

Vaardigheden:
- praktijkgerichte uitwerking geven aan de ontwikkelingsdoelen van wiskundige initiatie en
  wereldoriëntatie van het kleuteronderwijs

- basiskennis in verband met de voedingsmiddelen kunnen opzoeken en verwerken

- de voedingsmiddelen kunnen waarnemen en bespreken

- een huishoudelijke activiteit kunnen voorbereiden en uitvoeren

- de verworven basiskennis uit de lessen wiskundige initiatie, wereldoriëntatie en zelfstudie kunnen
   toepassen

- begrippen in verband met tijd en ruimte kunnen integreren in de dagelijkse activiteiten van de kleuters

- kunnen werken rond tijdsduur en tijdsindeling in de kleuterklaswerking

- kunnen werken naar het ontwikkelen van het beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische
  ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking,
  verantwoordelijkheidszin, flexibiliteit

- uitwerking kunnen geven aan de doelstellingen van de wiskundige initiatie in de kleuterschool

- een kimspel, een zand- en watertafel kunnen initiëren en begeleiden

- seizoensgebonden recepten kunnen samenstellen en uitvoeren met kleuters

- een kookactiviteit kunnen voorbereiden en uitvoeren met kleuters

- zelf techniek kunnen hanteren bij constructies, gebruik makend van de verworven kennis over
  materialen, verbindings- en hechtingstechnieken

- uitwerking kunnen geven aan een zinvolle tijdsduur en tijdsindeling in de kleuterklas

- gezondheidseducatie kunnen toepassen en uitwerken in de kleuterklas
Een meer gedetailleerde lijst van doelstellingen is terug te vinden in de syllabus.

Omschrijving Inhoud

De verschillende delen van het opleidingsonderdeel en hun verhoudingen:

Natuur: 3/6
Techniek: 1/6
Wiskundige initiatie: 1/6
Tijd en Ruimte: 1/6


De verschillende delen van het opleidingsonderdeel en hun inhouden:


Wordt afgestemd op de ontwikkelingsdoelen kleuteronderwijs

- Natuur: voeding, waarnemingsactiviteiten, zaaien en planten, biologie zintuigen-tweede deel gewervelde dieren

- Mens maatschappij: gezondheidseducatie, kinderziektes

- TO: technisch proces in de praktijk

-TR: omgaan met tijd; activerende werkvormen, toepassing op ruimte, initiatie kleuters in het verkeer

- WI: verzamelen en hoeveelheden manipuleren, meten, zand- en watertafel, cijfer- en getalbeelden, logiblokken

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op de eindtermen van het secundair onderwijs.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op de eindtermen van het secundair onderwijs.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)
Verwijzend naar decretaal vastgelegde algemene competenties en de algemene beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor "de Professionele Bachelor in het Onderwijs: kleuteronderwijs" wordt voornamelijk gewerkt aan:
Algemene competenties:
-denk- en redeneervaardigheid
- het verwerven en verwerken van informatie
- het vermogen tot kritische reflectie en creativiteit
- het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
- het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan
  specialisten als aan leken en een ingesteldheid tot levenslang leren
Algemene beroepsgerichte competenties:
- teamgericht kunnen werken
- oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van
  complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk
- het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- kunnen omgaan met diversiteit op het niveau van de studenten als toekomstige leerkrachten: de
  studenten leren diversiteit waarnemen in de klas, op school en daarbuiten; de studenten leren
  diversiteit op een positieve manier benaderen; de studenten leren jongeren en kinderen
  begeleiden tot kwaliteitsvolle interactie met elkaar en met anderen; de studenten integreren
  diversiteit in het totale onderwijsleerproces van studenten, jongeren en kinderen; de studenten
  kunnen goed omgaan met de diversiteit van medestudenten, leerlingen, ouders en externe
  partners; de studenten zien hun eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid en handelen
  ernaar.
Beroepsspecifieke competenties
Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De leerkracht kan de beginsituatie van de kleuters en de groep achterhalen.
1.2 De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.(WO 1,2,3,4,5,6 WI 1,2,3 )
1.2.3 bij het kiezen en formuleren van doelen gebruikmaken van onder meer ontwikkelingsdoelen, ontwikkelings- en leerlijnen, een geselecteerd leerplan en het schoolwerkplan;
1.2.5 doelstellingen concreet en operationeel formuleren.
1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.
1.5 De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingvormen bepalen.
1.5.1 aangepaste werkvormen kiezen en ze afstemmen op de doelstellingen;
1.5.2 gepaste groeperingsvormen kiezen;
1.5.3 multimedia functioneel gebruiken;
1.6 De leerkracht kan individueel en in team ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen.
1.6.1 informatie over ontwikkelingsmaterialen vinden, raadplegen en kritisch beoordelen, rekening houdend met de specifieke behoeften van de doelgroep;
1.6.2 ontwikkelingsmaterialen adequaat gebruiken en aanpassen.
1.11 De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de kleuters.
1.11.3 vragen, opdrachten en feedback mondeling, indien nodig ondersteund met visuele of andere ondersteuning, helder formuleren en herformuleren;
1.11.4 via beeldtaal vragen en opdrachten helder formuleren;
Functioneel geheel 2:De leraar als opvoeder
2.3 De leerkracht kan door attitudevorming kleuters op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.:
2.4 De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.(WO 3, 4 )
2.6 De leerkracht kan de fysieke en geestelijke gezondheid van de kleuters bevorderen.
Functioneel geheel 3:De leraar als inhoudelijke expert
3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Wereldoriëntatie en Wiskundige Initiatie in het kleuteronderwijs volgen.
3.1.1 zijn eigen deskundigheid op inhoudelijk terrein bevorderen.(WO 1, 3.2, 3.3, 3.11, 5, 6 )
3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot de leergebieden op een geïntegreerde manier aanwenden.
3.2.1 flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak.
3.3 De leerkracht kan het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van kleuters.
Functioneel geheel 4: De leraar als organisator
4.1 De leerkracht kan een gestructureerd speel- en leerklimaat bevorderen.(WO 6.3, 6.5, 6.7, 6.8, WI 1,2,3 )
4.2 De leerkracht kan een kindgericht dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning.(WO 5 )
4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kleuters.(WO 6, 2.5 )
Functioneel geheel 5: De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
5.3 De leerkracht kan zijn eigen functioneren in vraag stellen en bijsturen.
Functioneel geheel 6: De leraar als partner van de ouders of verzorgers
6.4 de leerkracht kan met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs
Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
7.1 De leerkracht kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam
7.2 De leerkracht kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven.
7.3.1 in dialoog met collega's en de schoolleiding reflecteren over het eigen pedagogisch en didactisch handelen;
7.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.
Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant
10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen
- het sociaal-politieke domein;
- het sociaal-economische domein;
- het levensbeschouwelijke domein;
- het cultureel-esthetische domein;
- het cultureel-wetenschappelijke domein.
10.1.1 werken aan een interpretatiekader om kritisch om te gaan met informatie over die thema's en ontwikkelingen en erover dialogeren.
De ondersteunende kennis en vaardigheden omvatten de competenties van een beginnend leerkracht:
de leerkracht als: begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen, opvoeder, inhoudelijke expert, organisator, innovator - als onderzoeker, partner van de ouders of verzorgers, lid van een schoolteam en cultuurparticipant.
Attitudes
De volgende attitudes gelden voor alle functionele gehelen.
A1 beslissingsvermogen :
A2 relationele gerichtheid :
A3 kritische ingesteldheid :
A4 leergierigheid :
A5 organisatievermogen :
A6 zin voor samenwerking :
A7 verantwoordelijkheidszin :
A8 flexibiliteit :


Omschrijving Begeleiding

Individueel monitoraat op afspraak op donderdagnamiddag is mogelijk.

Studenten kunnen een afspraak maken met de betrokken lector.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Diploma- en Creditcontract:

Eerste zittijd:
- permanente evaluatie:  30/180
- taken: 75/180
- examen: 75/180
Bij permanente evaluatie is een tweede zittijd niet mogelijk door een vervangende taak

Tweede zittijd:
- permanente evaluatie wordt overgeheveld van eerste naar tweede zittijd: 30/180
- taken: 75/180
- examen: 75/180
Examencontract:

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.
Inschrijven voor een examencontract kan enkel mits een bijkomende inschrijving van een diplomacontract.
Het gewogen gemiddelde voor alle partims
Bij 7/20 of minder voor één of meerdere partims is er geen rekenkundig gemiddelde gemaakt voor de eindbeoordeling van het opleidingsonderdeel, maar is het laagste cijfer de eindbeoordeling/eindcijfer.
Studenten die in eerste zittijd niet slagen voor een partim, maar die in eerste zittijd wel 10/20 of meer behalen voor andere partims hoeven daarvoor geen tweede zittijd te doen. Ze moeten echter wel tweede zittijd doen voor de partims waar zij een tekort behaalden. Indien zij deze tweede zittijd niet meedoen, krijgen ze AFW voor het volledige opleidingsonderdeel.
Indien studenten voor twee of meerdere partims van het opleidingsonderdeel niet geslaagd zijn, kunnen deze studenten niet slagen voor het opleidingsonderdeel en krijgen zij max 9/20.

Uiterste instapdatum:
gezien er wordt gewerkt met permanente evaluatie is de uiterste instapdatum 30 maart 2012
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- syllabus;
- video-opnamen
- vakspecifiek didactisch materiaal.
- elektronische leeromgeving: DOKEOS
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen van het kleuteronderwijs

Studiekosten

60 EUR

Trefwoorden

Wiskundige Initiatie, getallen, meten, tijd, Wereldoriëntatie, levende en niet-levende natuur, techniek, mens en maatschappij, tijd, ruimte, doelen, ontwikkelingsdoelen

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.