Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Wiskundige initiatie - wereldoriƫntatie I15776/3132/1112/1/35
Studiegids

Wiskundige initiatie - wereldoriƫntatie I

15776/3132/1112/1/35
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: De Jonghe Bert
Andere docenten: Boudringhien Diane, Van Driessche Kelly, Verraes Pieter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege20,00 uren
Werkcollege20,00 uren
Zelfstudie50,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

- leergesprek, klasgesprek, proefondervindelijk, en demonstratie

- dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

De studenten kennen
- de ontwikkelingsdoelen van wiskundige initiatie en wereldoriëntatie;van het kleuteronderwijs
- de theorie en didactiek over opvoedende spelen en visuele waarnemingsspelen.
- de elementaire tijds- en ruimtebegrippen en hun mogelijke toepassing in de kleuterklas;
- de herkomst van de historische feestdagen en vieringen
- de leerinhouden.
- de actuele bedoeling en het belang van TO in de kleuterklas.

De studenten kunnen
-praktijkgerichte uitwerking geven aan de OD van wiskundige initiatie en wereldoriëntatie van het kleuteronderwijs
- activiteiten over levende en niet-levende natuur uitwerken voor de kleuterklas.
- het technologisch proces bij techniek en voeding toepassen
- de verworven basiskennis uit de lessen wiskundige initiatie en wereldoriëntatie toepassen
- uitwerking geven aan de doelstellingen van de wiskundige initiatie in de kleuterschool;
- individueel een wiskundig geïnitieerd opvoedend spel aan leren aan kleuters;
- aan natuurexploratie doen met kleuters
- begrippen in verband met tijd en ruimte integreren in de dagelijkse activiteiten van de kleuters;
- techniek begrijpen, duiden en hanteren en in een kookactiviteit integreren
- het technologisch proces in een kookactiviteit integreren
- de uitvoeringsfase van een kookactiviteit met pictogrammen voorstellen
- historische feestdagen en vieringen integreren in de week- en seizoensthema's van de kleuters.

De studenten hebben volgende attitudes:
- ingesteldheid tot levenslang leren
- aandacht voor het ontwikkelen van het beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin, creatieve ingesteldheid, flexibiliteit, taalgebruik en communicatie.


Een meer gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de syllabus.

Omschrijving Inhoud

De verschillende delen van de opleidingsonderdelen en hun verhouding:

Natuur: 3/6
Wiskundige initiatie: 1/6
tijd en ruimte 1/6
techniek 1/6

De inhoud van de opleidingsonderdelen:

- wordt afgestemd op de ontwikkelingsdoelen kleuteronderwijs

-opvoedende spelen;

- visuele waarnemingsspelen;

- ruimtebesef;

- theoretische benadering van de ruimtebegrippen de ruimtebeleving en de getallen;

- overzicht van het dieren- en plantenrijk

- relaties tussen levende en niet-levende natuur en hun juiste terminologie;

- techniek in de kleuterklas

- het technologische proces

- techniek/technologie begrijpen, duiden en hanteren

- techniek en voeding

- de voedingsmiddelen waarnemen en bespreken

- de delen van groenten en fruit en van eenvoudige levensmiddelen kennen

- voedingswarenkennis

- theorie over voeding en gezondheid

- natuurexploratie met kleuters

- herkomst historische feestdagen en vieringen.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindtermen van het secundair onderwijs behaald hebben.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en de algemene beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties, meer bepaald de basiscompetenties voor "de professionele bachelor in onderwijs: kleuteronderwijs" wordt voornamelijk gewerkt aan:

Algemene competenties

- denk en redeneervaardigheid
- het verwerven en verwerken van informatie
- het vermogen tot kritische reflectie en de nodige creativiteit
- het vermogen tot communiceren van informatie , ideeën, problemen en oplossingen en een ingesteldheid tot levenslang leren

Algemene beroepsgerichte competenties

- teamgericht kunnen werken
- oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk

Beroepsspecifieke competenties

Functioneel geheel 1:De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De leerkracht kan de beginsituatie van de kleuters en de groep achterhalen.
1.2 De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.(WO 1,2,3,4,5,6, WI 1,2,3 )
1.2.3 bij het kiezen en formuleren van doelen gebruikmaken van onder meer ontwikkelingsdoelen, ontwikkelings- en leerlijnen, een geselecteerd leerplan en het schoolwerkplan;
1.2.5 doelstellingen concreet en operationeel formuleren.
1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.
1.5 De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingvormen bepalen.
1.5.1 aangepaste werkvormen kiezen en ze afstemmen op de doelstellingen;
1.5.2 gepaste groeperingsvormen kiezen;
1.5.3 multimedia functioneel gebruiken;
1.6 De leerkracht kan individueel en in team ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen.
1.6.1 informatie over ontwikkelingsmaterialen vinden, raadplegen en kritisch beoordelen, rekening houdend met de specifieke behoeften van de doelgroep;
1.6.2 ontwikkelingsmaterialen adequaat gebruiken en aanpassen.
1.11 De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de kleuters. 1.11.3 vragen, opdrachten en feedback mondeling, indien nodig ondersteund met visuele of andere ondersteuning, helder formuleren en herformuleren;
1.11.4 via beeldtaal vragen en opdrachten helder formuleren;

Functioneel geheel 2:De leraar als opvoeder
2.3 De leerkracht kan door attitudevorming kleuters op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.:
2.4 De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.(WO 3, 4 )
2.6 De leerkracht kan de fysieke en geestelijke gezondheid van de kleuters bevorderen.

Functioneel geheel 3:De leraar als inhoudelijke expert
3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Wereldoriëntatie en Wiskundige Initiatie in het kleuteronderwijs volgen.
3.1.1 zijn eigen deskundigheid op inhoudelijk terrein bevorderen.(WO 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8, 1.12, 3, 4, 5, 6 wi 1, 2, 3 )
3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot de leergebieden op een geïntegreerde manier aanwenden.
3.2.1 flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak.
3.3 De leerkracht kan het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van kleuters.

Functioneel geheel 4: De leraar als organisator
4.1 De leerkracht kan een gestructureerd speel- en leerklimaat bevorderen.(wo 5, 6.5, 6.6, 6.7, 6.8 WI 1,2,3 )
4.2 De leerkracht kan een kindgericht dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning.(WO 5 )
4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kleuters.(WO 2.5, 6 )

Functioneel geheel 5: De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
5.3 De leerkracht kan zijn eigen functioneren in vraag stellen en bijsturen.

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
7.2 De leerkracht kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven.
7.3.1 in dialoog met collega's en de schoolleiding reflecteren over het eigen pedagogisch en didactisch handelen;
7.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.

Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant
10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen
- het sociaal-politieke domein
- het sociaal-economische domein
- het levensbeschouwelijke domein
- het cultureel-esthetische domein
- het cultureel-wetenschappelijke domein
10.1.1 werken aan een interpretatiekader om kritisch om te gaan met informatie over die thema's en ontwikkelingen, en erover dialogeren

- de ondersteunende kennis en vaardigheden omvatten de competenties van een beginnende leerkracht: de leerkracht als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen; opvoeder; inhoudelijk expert; organisator; onderzoeker, als lid van een schoolteam en als cultuurparticipant

Attitudes:
A1: beslissingsvermogen
A2: relationele gerichtheid
A3: kritische ingesteldheid
A4: leergierigheid
A5: organisatievermogen
A6: zin voor samenwerking
A7: verantwoordelijkheidszin
A8: flexibiliteit

Omschrijving Begeleiding

monitoraat voorzien op donderdagnamiddag of op afspraak.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

- inschrijven met een examencontract is enkel mogelijk mits een bijkomende inschrijving met een
  diplomacontract.

- diploma- en Creditcontract:
eerste zitijd: - schriftelijk examen (50%)

- taken en opdrachten (30%)

- permanente evaluatie (20%)

tweede zittijd: - schriftelijk examen (50%)

- taken en opdrachten kunnen opnieuw ingediend worden, zoniet wordt de beoordeling uit eerste zittijd overgenomen (30%)

- beoordeling van permanente evaluatie wordt overgenomen uit de eerste zittijd (20%)

- indien een student voor een onderdeel van de cluster 7/20 of minder behaalt, dan wordt er geen gewogen rekenkundig gemiddelde gemaakt voor de eindbeoordeling van het opleidingsonderdeel, maar wordt de eindbeoordeling/eindcijfer bepaald door het laagste cijfer van de partim.
Studenten die in een eerste zittijd niet slagen voor een partim, maar die in eerste zittijd min. 10/20 halen voor de andere partims, hoeven daarvoor geen tweede zittijd te doen. Ze moeten echter wel tweede zittijd doen voor de partims waar zij minder dan 10/20 behaalden, zoniet krijgen zij een ‘afwezig’ voor het volledige opleidingsonderdeel.
Indien studenten voor twee of meer partims van de cluster niet geslaagd zijn, kunnen zij geen slaagcijfer krijgen voor de volledige cluster en behalen zij maximum 9/20

Wegens permanente evaluatie is de uiterste instapdatum 31/10.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

- ontwikkelingsdoelen en eindtermen van het kleuteronderwijs

- syllabus

- video-opnamen

- dvd's

- elektronische leeromgeving: DOKEOS

- vakspecifiek didactisch materiaal

Studiekosten

20 EUR

Trefwoorden

kleuteronderwijs, Wiskundige initiatie, getallen, meten, ruimte, levende en niet-levende natuur, techniek, mens en maatschappij, tijd, ontwikkelingsdoelen, doelen.

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.