Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Taal: Nederlands II17629/3132/1112/1/84
Studiegids

Taal: Nederlands II

17629/3132/1112/1/84
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Hendrickx Donald
Andere docenten: Van Driessche Kelly
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege15,00 uren
Werkcollege15,00 uren
Zelfstudie60,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Onderwijs - leergesprek, praktische oefeningen, zelfstudie.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en /of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

Kennis:

  • de student heeft inzicht in de ontwikkelingsdoelen van "Nederlands luisteren, spreken, lezen, schrijven en taalbeschouwing" van het kleuteronderwijs.

  • de student heeft inzicht in de didactische beginsituaties van: de ervaringsactiviteit, prenkijken en prentlezen, waarnemingsspelen, versje aanbrengen en spelen met versje 

  • de student heeft inzicht in de doelstellingen van: de ervaringsactiviteit, prentkijken en prentlezen, waarnemingsspelen, versje aanbrengen en spelen met versje 

  • de student heeft kennis van voor kleuters geschikte versjes.

Vaardigheden:

- de student kan een praktijkgerichte uitwerking geven aan de ontwikkelingsdoelen van "Nederlands luisteren, spreken, lezen, schrijven en taalbeschouwing" van het kleuteronderwijs.

- de student kan de didactische beginsituaties achterhalen en formuleren voor de ervaringsactiviteit, prentkijken, prentlezen, waarnemingsspelen, versje aanbrengen en spelen met versje.

- de student kan doelstellingen kiezen en correct formuleren voor: de ervaringsactiviteit, prenkijken en prentlezen, waarnemingsspelen, versje aanbrengen en spelen met versje.

- de student kan volgende speelleeractiviteiten voorbereiden en realiseren: de ervaringsactiviteit, prenkijken en prentlezen (OD 2.11., 3.1.), waarnemingsspelen (OD 2.11., 4.3.), versje aanbrengen (OD 1.3., 2.1., 2.11., 5.5.) en spelen met versje (OD 1.3., 2.13.).

- de student kan voor kleuters geschikte versjes kiezen, kritisch analyseren en eventueel herwerken.

- de student kan correcte brieven naar ouders schrijven.

- de student kan zich mondeling en schriftelijk correct uitdrukken.

Attitudes:

  • de student kan variëren in intonatie, volume, mimiek en lichaamshouding.

  • de student vertoont een gerichtheid op een taal- en denkstimulerende communicatie met kleuters.

Omschrijving Inhoud

Wordt afgestemd op de ontwikkelingsdoelen van het kleuteronderwijs

- de didactische beginsituaties van de ervaringsactiviteit, het prentkijken, het prentlezen, de waarnemingsspelen, versje aanbrengen, spelen met versje

- de doelstellingen van de ervaringsactiviteit, het prentkijken, het prentlezen, de waarnemingsspelen, versje aanbrengen

- de didactiek van de ervaringsactiviteit, het prentkijken, het prentlezen, de waarnemingsspelen, versje aanbrengen, spelen met versje, versje uitwerken

- de voorbereiding van volgende speelleeractiviteiten: prentkijken en prentlezen, waarnemingsspelen, versje aanbrengen en spelen met versje

- de functies van het poëzieonderwijs, de waarde van verschillende soorten versjes, de diverse rijmschema’s, de criteria van een goed versje

- de versanalyse

- de taal- en begripsverwerving bij kleuters

- de leerinhoud van de ervaringsactiviteit

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties verworven voor het opleidingsonderdeel COVA en Nederlands 1 in het 1ste modeltraject.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties, algemene beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties, meer bepaald de basiscompetenties voor " de professionele bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs ", wordt voornamelijk gewerkt aan:

ALGEMENE COMPETENTIES

- denk- en redeneervaardigheid

- het verwerven en verwerken van informatie

- het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken

- creativiteit

- het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken

- het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, en een ingesteldheid tot levenslang leren.

ALGEMENE BEROEPSGERICHTE COMPETENTIES

- teamgericht kunnen werken

- oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk

- het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

- diversiteit leren waarnemen in de klas, op school en daarbuiten

- diversiteit op een positieve manier leren benaderen

- jongeren en kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interactie met elkaar en met anderen

- diversiteit integreren in het totale onderwijsleerproces van studenten, jongeren en kinderen

- kunnen omgaan met de diversiteit van medestudenten, leerlingen, ouders en externe partners

- hun eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid inzien en ernaar handelen

BEROEPSGERICHTE COMPETENTIES:

Functioneel geheel 1.: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: de leraar kan

- 1.1.1.: in overleg met teamleden of externen, zowel individuele kindkenmerken als kenmerken van de groep achterhalen

- 1.1.2.: bij het bepalen van de beginsituatie rekening houden met de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de kleute;

- 1.2.1.: bij het kiezen en formuleren van doelen de mogelijkheden van de kleuters als referentiepunt nemen

- 1.2.3.: bij het kiezen en formuleren van doelen gebruikmaken van onder meer ontwikkelingsdoelen, ontwikkelings- en leerlijnen, een geselecteerd leerplan en het schoolwerkplan

- 1.2.5.: doelstellingen concreet en operationeel formuleren

- 1.3.1.: rekening houdend met het aanbod thuis, met de beginsituatie en met criteria van maatschappelijke relevantie, keuzes maken uit een breed ontwikkelingsaanbod; waarbij nagestreefd wordt dat elke kleuter maximale kansen op ontwikkeling krijgt

- 1.3.2.: spontaan inspelen op gedrag van kleuters

- 1.4.1.: de horizontale en verticale samenhang vorm geven en bewaken

- 1.4.2.: een aanbod creëren dat aansluit bij de leefwereld en de motivatie van de kleuters, waarbij hij gebruik maakt van de diversiteit, waaronder de sociale, culturele en talige diversiteit binnen de groep

- 1.5.1.: aangepaste werkvormen kiezen en ze afstemmen op de doelstellingen

- 1.5.2.: gepaste groeperingsvormen kiezen

- 1.5.4.: zijn aanpak differentiëren als dat nodig is

- 1.6.1.: informatie vinden over ontwikkelingsmaterialen , raadplegen en kritisch beoordelen, rekening houdend met de specifieke behoeften van de doelgroep

- 1.6.2. ontwikkelingsmaterialen adequaat gebruiken en aanpassen

- 1.7.1.: voor kleuters stimulerende omgevingen creëren die rekening houden met de belangstelling en de capaciteiten van de kleuters en die de mogelijkheid bieden tot dialoog en interactie

- 1.11.1.: met de kleuters doelgerichte gesprekken voeren en daarbij een functioneel taalaanbod doen, functionele taalproductie stimuleren en er feedback op geven

- 1.11.2.: teksten beoordelen en mondeling toegankelijk maken door ze te bewerken op het vlak van taal en door een aangepaste didactiek

- 1.11.3.: vragen, opdrachten en feedback mondeling, indien nodig ondersteund met visuele of andere ondersteuning, helder formuleren en herformuleren

- 1.11.6.: expressief vertellen en voorlezen en dat flexibel aanpassen

- 1.11.7.: constructief reageren op het taalgebruik van de kleuter

Functioneel geheel 3.: de leraar als inhoudelijk expert: de leraar kan

- 3.1.1.: zijn eigen deskundigheid op inhoudelijk terrein bevorderen

- 3.2.1.: flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak

Functioneel geheel 6.: de leraar als partner van ouders en verzorgers

- 6.5. De leerkracht kan in Standaardnederlands of een ander passend register, communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties

Functioneel geheel 7. : de leraar als lid van een schoolteam

- 7.5.: de leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam

Attitudes:

- A1: beslissingsvermogen: durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor te dragen

- A2: relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen

- A3: kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgestelde doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen

- A4: leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen

- A5: organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden

- A6: zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken

- A7: verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen

- A8: flexibilteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures

De ondersteunende kennis en vaardigheden omvatten de competenties van de beginnende leerkracht:

- de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- de leraar als inhoudelijk expert

- de leraar als partner van ouders en verzorgers

- de leraar als lid van een schoolteam

Omschrijving Begeleiding

Monitoraat voorzien op aanvraag.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Examen-, diploma- en creditcontract. inschrijven met een examencontract is enkel mogelijk mits een bijkomende inschrijving met een diplomacontract.

Eerste zittijd: schriftelijk examen: 100 %

Tweede zittijd: zie eerste zittijd

In beide zittijden wordt rekening gehouden met zware spellings- en taalfouten.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Taaldidactiek in het kleuteronderwijs: onuitgegeven cursus door Donald Hendrickx
  • Dokeos, digitale leeromgeving
  • Informatiemap voor de onderwijspraktijk gewoon basisonderwijs: ontwikkelingsdoelen en eindtermen

Studiekosten

- cursus: 1.30 euro

- kleuterproductie: niet gekend

Trefwoorden

Nederlands, Taal, didactiek, voorbereiding speelleeractiviteiten, doelen, ontwikkelingsdoelen

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.