Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Basisstage17667/3132/1112/1/18
Studiegids

Basisstage

17667/3132/1112/1/18
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Gewicht: 12,00
Totale studietijd: 360,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2012 (semester 2)
Titularis: Van Steenkiste Carmen
Andere docenten: Boudringhien Diane, Coppens Eline, Coppens Lien, De Jonghe Bert, De Raes Cathy, Haven Marian, Hendrickx Donald, Jonniaux Ida, Leyssens Kathleen, Steelant Lynn, Van Driessche Kelly, Vanhuysse Helena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk102,00 uren
Hoorcollege12,00 uren
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie198,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Oefenen van praktische vaardigheden, probleemgestuurd werken, begeleid zelfstandig werken, groepswerk, interactief werken, onderwijsleergesprek. Gevarieerde praktijkgerichte oefeningen met nadruk op het leren maken van schriftelijke voorbereiding voor het begeleiden van een speelleeractiviteit, proefondervindelijk werk en demonstratie. Doestages.

Omschrijving Doelstellingen

Passen de verschillende componenten van het didactisch model van Van Gelder toe bij het voorbereiden van activiteiten. Deze doelstellingen zijn leergebiedoverschrijdend.

Meer bepaald:

- didactische beginsituatie (algemeen en specifiek) kunnen observeren, navragen, inschatten en formuleren;

- kennis en inzicht verwerven in de ontwikkelingsdoelen van het kleuteronderwijs.

- praktijkgerichte uitwerking geven aan de ontwikkelingsdoelen van het kleuteronderwijs.

- kunnen de meest passende ontwikkelingsdoelen voor een kleuteractiviteit selecteren en concretiseren;

- doelstellingen correct kunnen formuleren en op hun vormende waarde kunnen beoordelen;

- een passende combinatie van werkvormen kiezen voor het uitwerken van een speelleeractiviteit;

- een speelleeractiviteit verantwoord uitwerken door rekening te houden met de geldende didactische principes; Verantwoord speelleeractiviteiten voorbereiden, uitvoeren en evalueren

- creëren en in stand houden van een zo hoog mogelijke taakgerichtheid;

- zich openstellen voor nieuwe muzische ervaringen;

- clichédoorbrekend werken;

- expressieve en creatieve houding ontwikkelen;

- respect hebben voor elkaar;

- reflecteren over eigen handelen;

- inzicht hebben in de methodiek van de behandelde activiteiten;

- geziene didactiek toepassen bij het maken van voorbereidingen van de activiteit en uitvoeren van behandelde activiteiten;

- materiaal en ruimte kunnen kiezen i.f.v. de doelstellingen en de leerinhoud;

- hoofddoelstellingen en doelstellingen van de activiteit correct kunnen kiezen en formuleren;

- een voorbereiding van een kleuteractiviteit gefaseerd en gestructureerd opbouwen, rekening houdend met de didactische beginsituatie, de geselecteerde ontwikkelingsdoelen en de vooropgestelde doelstellingen en met de maximale ontwikkelingskansen van de kleuters;

- de opdrachten in de voorbereiding schriftelijk kunnen formuleren in duidelijke vaktaal;

- duidelijke en correcte vragen kunnen stellen;

- duidelijke en correcte instructies kunnen formuleren;

- gericht zijn op een correcte en verzorgde mondelinge en schriftelijke taal.

- zich congruent uitdrukken: verbaal en non-verbaal.

- variëren in intonatie, volume, mimiek, lichaamshouding.

- naleven van gemaakte afspraken inzake administratieve verplichtingen.

- kritisch terugkijken op het eigen pedagogisch didactisch handelen.

-zich discreet opstellen t.a.v. verkregen informatie.

-zich informeren over de regels en de afspraken die gelden op de stageschool en LERA, en leeft die na.

-openstaan voor positieve en negatieve feedback over het eigen didactisch en pedagogisch handelen.

-probleemsituaties kunnen voorleggen, advies en feedback vragen aan lectoren, mentoren, medestudenten.

-zich positief opstellen naar de kleuters ( geeft waarderingen , moedigt aan , stimuleert , gedraagt zich opgewekt, is enthousiast en dynamisch).

-reageren op het gedrag van kinderen en niet op hun persoon.

-in een gesprek de andere laten uitspreken.

-voldoende voorbereiden.

-overleggen en samenwerken met de medestudenten en mentor.

- de verworven basiskennis ivm didactiek uit de opleidingsonderdelen Wiskundige initiatie, Wereldoriëntatie, Lichamelijke opvoeding, Muzische vorming en Nederlands kunnen toepassen bij het voorbereiden van oefenactiviteiten en stages;

- aandacht voor het ontwikkelen van het beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin, creatieve ingesteldheid, flexibiliteit, taalgebruik en communicatie;

- actuele tendensen binnen het basisonderwijs: kleuteronderwijs kunnen toelichten

Een gedetailleerde lijst met doelstellingen is terug te vinden in de syllabi van de verschillende onderdelen: Pedagogiek, Muzische Vorming, Wiskundige Initiatie, Wereldoriëntatie, Nederlands en Lichamelijke opvoeding.

Omschrijving Inhoud

- Observatiemomenten: achterhalen, beschrijven en formuleren van de beginsituatie.

- didactiek van behandelde activiteiten

- didactiek van het voorbereiden en uitvoeren van kleuteractiviteiten

- verticale opbouw van de voorbereiding van de activiteit

- het didactisch model

- doelstellingen

- de didactische beginsituatie

- ontwikkelingsdoelen

- werkvormen en didactische principes

- leermiddelen en organisatie

- opbouw en uitwerking van de opgelegde activiteiten

- Breed aanbod van klassikale en groepsactiviteiten

- doestages: het afgesproken aantal activiteiten voorbereiden, realiseren en evalueren (in 2 verschillende kleuterklassen).

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De studenten moeten de eindtermen van het secundair onderwijs behaald hebben, inzonderheid: informatie kunnen opzoeken, kunnen structureren, ordelijk kunnen werken, zicht mondeling en schriftelijk behoorlijk kunnen uitdrukken .

Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op de eindcompetenties van Sociaal Agogisch Atelier 1, Muzische Vorming 1, Pedagogiek 1 en Wiskundige initiatie-wereldoriëntatie 1 en stage 1.

Attitudes: verantwoordelijkheidszin, relationele gerichtheid, creativiteit en kritische zin.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los gezien worden van de doelstellingen .

Verwijzend naar decretaal vastgelegde algemene competenties en de algemene beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor "de Professionele Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs" wordt voornamelijk gewerkt aan

Algemene competenties

- denk en redeneervaardigheid

- het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen zowel aan specialisten als aan leken

Algemene beroepsgerichte competenties:

-de studenten leren kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interactie met elkaar en met anderen: in de klaspraktijk consequent ruimte laten voor dialoog, conflict- en reflectiemomenten

Beroepsspecifieke competenties:

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

1.1.1. verzamelt informatie over de beginsituatie van de kleuters en de klas

1.1.2.1. verzamelt voor elke te begeleiden activiteit informatie i.v.m. de didactische beginsituatie en houdt hierbij rekening met de leefwereld van de kleuters

1.2.1. baseert zich op de beginsituatie om de doelstellingen te kiezen

1.2.3.1. formuleert de zelfgekozen doelstellingen in functie van de ontwikkelingsdoelen

1.2.5. formuleert de zelfgekozen doelstellingen in concreet waarneembaar kleutergedrag gebaseerd op de didactische beginsituatie

1.3.1.1. kiest de leerinhouden rekeninghoudend met de beginsituatie en de doelstellingen

1.4.2.1. werkt een aanbod uit dat aansluit bij de leefwereld en de motivatie van de kleuters

1.5.1. kiest de werkvormen in functie van de doelstellingen

1.6.1. kiest zelf didactische ontwikkelingsmaterialen in functie van de didactische beginsituatie

1.6.2.1. past met hulp van lector en/of mentor didactische ontwikkelingsmaterialen aan in functie van de doelstellingen

1.7.2. biedt zo veel mogelijk echt en concreet materiaal / situaties aan om de kleuters te boeien (aanschouwelijkheidprincipe)

1.7.3.1. brengt a.d.h.v. een motiverende instap, boeiend didactisch materiaal, uitdagende vragen, wisselende didactische werkvormen de kleuters op een hoger ontwikkelingsniveau (motivatieprincipe)

1.7.4.1. stimuleert de kleuters al doende te leren (activiteitsprincipe)

1.7.6. stimuleert de kleuters door een expressieve houding waarbij lichaamstaal en mondelinge taal congruent zijn

1.11.1. voert doelgerichte gesprekken met de kleuters in Standaardnederlands

1.11.2.2. gebruikt een taal die past bij het begripsvermogen van de kleuters

1.11.3. formuleert in Standaardnederlands op een voor de kleuters verstaanbare manier vragen, opdrachten en feedback, eventueel met non-verbale ondersteuning

1.11.4. formuleert via beeldtaal (pictogrammen, prenten, …) op een voor de kleuters verstaanbare manier, vragen en opdrachten

1.11.6. vertelt en leest voor gebruik makend van gepaste variatie in volume, intonatie, mimiek en lichaamsexpressie

1.11.7.1. stimuleert correct actief taalgebruik bij de kleuters

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder

2.1.1. aanvaardt en respecteert de sociale en culturele eigenheid van elk kind

2.1.3.1. oefent zich in het gepast omgaan met de gevoelens van de kinderen: luistert actief en vertoont aandachtgevend gedrag

2.1.3.2. geeft gedragsgerichte feedback: maakt eventueel gebruik van ik - boodschappen

2.2.1.1. aanvaardt en respecteert de sociale en culturele eigenheid van elk kind

2.3.1. vertoont voorbeeldgedrag op gebied van sociale omgang

2.6.1. voert elementaire verzorgingstaken uit: toiletbezoek, neus snuiten, ...

2.6.2.1. waakt over de gezondheid van de kinderen: voldoende beweging, een goede houding, verluchting van het klaslokaal, klas netjes houden,...

Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert

3.1.1.1. beheerst de basiskennis en -vaardigheden voor de te begeleiden activiteiten

3.2.1.1. past de verworven kennis en vaardigheden toe bij het voorbereiden van de activiteiten

3.2.1.2. past de verworven kennis en vaardigheden toe bij het begeleiden van de activiteiten

Functioneel geheel 4: De leraar als organisator

4.1.1.1. laat de activiteit rustig en ordelijk verlopen

4.1.1.2. zorgt voor een goede organisatie in functie van een leerbevorderende omgeving

4.3.1. leeft de gemaakte afspraken inzake administratieve verplichtingen op een correcte wijze na (zie stagereglement)

4.4.1.1. richt de klas aangenaam, functioneel en veilig in, in samenspraak met de mentor

4.4.1.2. stelt werkmateriaal ordelijk, veilig en vlug bereikbaar voor de kinderen op

Functioneel geheel 6: De leraar als partner van de ouders en verzorgers

6.1. stelt zich discreet op t.o.v. gegevens die hij over een kleuter verneemt

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam

7.2.1.1. informeert zich over regels en afspraken die gelden op de stageschool en leeft die na

7.2.1.2. maakt duidelijke afspraken met de mentor en leeft ze na

7.3.1.1. staat open voor positieve en negatieve feedback over het eigen didactisch en pedagogisch handelen

7.3.1.2. bespreekt en analyseert het eigen pedagogisch handelen met mentor en begeleidende lectoren

7.3.1.3. vraagt advies over het eigen pedagogisch en didactisch handelen aan medestudenten, mentoren en begeleidende lectoren

ATTITUDES

A1. Beslissingsvermogen A2. Relationele gerichtheid, A3.Kritische ingesteldheid, A5. Organisatievermogen, A6. Zin voor samenwerking, A7. Verantwoordelijkheidszin, A8. Flexibiliteit.

Omschrijving Begeleiding

Monitoraat voorzien op donderdagnamiddag.

Begeleiding mogelijk na afspraak met de betrokken lector. Mogelijkheid tot hulp vragen bij de voorbereiding van de stage, feedback en tips over de lespraktijk.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Diploma- en Creditcontract:

Eerste zittijd:

-niet-periode gebonden: permanente evaluatie 100%. Permanente evaluatie op basis van het pedagogisch-didactisch dossier.

Geen tweede zittijd mogelijk.

Examencontract:

inschrijven voor een examencontract kan enkel mits een bijkomende inschrijving met een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Informatiemap voor de onderwijspraktijk gewoon basisonderwijs: ontwikkelingsdoelen en eindtermen

Stagereglement

Documenten die te downloaden zijn van Dokeos, eigen nota’s uit de lessen i.f.v. stage, brochure: Ontwikkelingsdoelen en eindtermen.

Deel Muzische vorming domein muziek:

- syllabus (deel didactiek)

Deel Lichamelijke opvoeding:

- syllabus (deel voorbereiding van de activiteit)

Deel Pedagogiek:

- documenten te downloaden van dokeos

- brochure: Ontwikkelingsdoelen en eindtermen

Deel Taal:

- cursus taaldidactiek

Deel Wiskunidge initiatie - wereldoriëntatie

- syllabus

- video-opnamen

- vakspecifiek didactisch materiaal

Studiekosten

Geraamde totaalprijs: ongeveer 100.0 EUR (Verplaatsing naar de stagescholen is op kosten van de student, alsook de kosten voor het kopiëren van handleidingen, teksten, werkbladen en het aanmaken van didactisch materiaal. )

Trefwoorden

Didactisch model, voorbereiding kleuteractiviteit, doelstellingen, didactische werkvormen, didactische principes, muzische vorming, wiskundige initiatie, wereldoriëntatie, lichamelijke opvoeding, stagereglement, taal, oefenactiviteiten, stagevoorbereiding, weekrooster, ontwikkelingsdoelen, doelen, observaties, voorbereiden en begeleiden van speelleeractiviteiten, stage, pedagogisch-didactisch handelen, pedagogisch-didactisch dossier.

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.