Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Stage op de werkplek 1: bewegingsrecreatie37921/5238/2324/1/48
Studiegids

Stage op de werkplek 1: bewegingsrecreatie

37921/5238/2324/1/48
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Moerkerke Charlotte
Andere docenten: Belis Davy, Cosyns Jasper, Dehaene Serano, Delrue Marlies, Eggermont Pieter, Hulpia Freek, Permentier Veerle, Plaetinck Silke, Speleers Lise, Sys Hannelore, Vandaele Bart, Van Damme Mante, Van Den Bosch Dorien, Van Puyvelde Shela, Vercruysse Sien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Leerresultaten

Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

Doelstellingen

Studenten kunnen:

  • een passende instructie geven aangepast aan het niveau van kinderen tussen 6 en 12 jaar met een sportieve, dynamische en zelfzekere uitstraling. (OLR 1)
  • concrete afspraken maken met kinderen in functie van een positief leerklimaat en er consequent naar handelen. (OLR 1)
  • het didactisch model integreren in een training op niveau van kinderen tussen 6 en 12 jaar. (OLR 9)
  • de juiste vakterminologie, aangepast aan het niveau van kinderen tussen 6 en 12 jaar, gebruiken (voorbereiding taalontwikkelend lesgeven). (OLR 9)
  • een training vlot organiseren voor kinderen tussen 6 en 12 jaar, zowel naar ruimte als tijd zodat er een hoog actieve leertijd is. (OLR 9)
  • de aan te brengen leerinhouden voor een training op niveau van kinderen tussen 6 en 12 jaar beheersen. (OLR 4)
  • met een open houding feedback aanvaarden. (OLR 5)
  • formuleert concrete doelen en onderneemt gerichte acties in functie van het persoonlijk ontwikkelingsplan. (OLR 4)
  • administratieve taken behorend tot het takenpakket van een trainer correct uitvoeren (agenda correct ingevuld, stagemap bijhebben met correct ingevulde lesfiches). (OLR 10)
  • gemaakte afspraken met mentoren en lectoren respecteren. (OLR 10)
  • de pedagogisch-didactische beginsituatie beschrijven vanuit observatie. (OLR 9)
  • methodieken om te reflecteren aanwenden. (OLR 5)
  • maatschappelijke initiatieven in de buurt en de werking van de school/organisatie in kaart brengen. (OLR 3)
  • Deontologisch correct handelen (OLR 10) 
  • Interesse in de doelgroep en het werk van de mentor tonen (OLR 10) 

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Werkplekleren met opdrachten gebaseerd op verschillende (onderwijs)contexten. Een werkplek omvat o.a. een basisschool, een sportdienst, een sportclub,.... De krijtlijnen voor de opdrachten liggen vast. De student selecteert - in samenspraak met de mentor van de werkplek en de werkplekverantwoordelijke – de opdrachten, passend bij het eigen ontwikkelingsplan en de specifieke werkplek. Naast de vermelde opdrachten kunnen studenten op de werkplek ook leertaken (die niet gequoteerd worden) en opdrachten vanuit bepaalde opleidingsonderdelen uitvoeren.

Stage met algemene opdrachten, observatie- en lesopdrachten binnen de schoolcontext en reflectieopdrachten.
Aandacht voor volgende algemene inhouden:
Taalgebruik - Lichaamstaal – Communicatie - Mondelinge instructie geven
Elektronische (leer)omgeving en ICT– Aansluiten multimedia
Breed observeren- Didactisch model LO-BR HOGENT - Feedback en reflectie: Kenmerken van feedback - Feedback ontvangen - Methodieken voor reflectie

Onderwijsvorm

  • Stage
    Extra informatie: Stage op de werkplek.
  • Opdracht
    Extra informatie: Zie info- en richtlijnenbundel. op Chamilo.

Begeleiding

Groepssupervisie: peer assisted learning 
Gebruik van elektronische leeromgeving ETOS en CHAMILO.

Stagebegeleiding door mentoren via logboek. Begeleiding binnen de werkplek door de werkplekverantwoordelijke.


Wat betreft de begeleiding van de stage dient men de info- en richtlijnenbundel voor stage op de werkplek 1 te lezen en op te volgen. Deze staat ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten examenroosterGeïntegreerde evaluatie100,00Geïntegreerde evaluatie (100%): observatie van functioneren van de student en portfolio.

Wat betreft de evaluatie van de stage dient men de richtlijnenbundel voor Praktijk 1 in het eerste modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.
Indien de student ongewettigd afwezig is op de contactmomenten op de campus of op stage wordt de student op Afwezig (A) geplaatst voor de evaluatie van het opleidingsonderdeel.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Andere studiematerialen

Alles wordt op de elektronische leeromgeving ter beschikking gesteld.

Studiekosten

De kosten verbonden aan dit opleidingsonderdeel omvatten:

De kostprijs van verplicht studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 100 euro: een trainingspak en 2 T-shirts HOGENT. Deze kledij wordt ook gebruikt voor de stages in het tweede en het derde modeltraject. De student koopt ook de stagemap & schrift van HOGENT aan in functie van stage.

De aanrekening van bovenstaande kosten verloopt via facturatie door HOGENT of aanrekening door derden óf betaalt de student zelf ter plaatse. De reële kostprijs hangt steeds af van de actuele kostprijs.

De kostprijs van verplicht aan te kopen boeken en syllabi kan je raadplegen op de website van de Standaard Student Shop.

De bijkomende studiekosten verbonden aan de opleiding (forfait en academic software) alsook andere mogelijke kosten kan je raadplegen op https://www.hogent.be/student/inschrijven/studiekosten/

Een overzicht van eventuele bijzondere studiekosten kan worden geraadpleegd via https://www.hogent.be/student/inschrijven/studiekosten/

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs.
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2023 (Semester 1) of 15.03.2024 (Semester 2)