Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Stage op de werkplek 1: lichamelijke opvoeding37920/5238/2324/1/14
Studiegids

Stage op de werkplek 1: lichamelijke opvoeding

37920/5238/2324/1/14
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • lichamelijke opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Sys Hannelore
Andere docenten: Belis Davy, Cosyns Jasper, Dehaene Serano, Delrue Marlies, Eggermont Pieter, Hulpia Freek, Moerkerke Charlotte, Permentier Veerle, Plaetinck Silke, Speleers Lise, Vandaele Bart, Van Damme Mante, Van Den Bosch Dorien, Van Puyvelde Shela, Vercruysse Sien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Leerresultaten

Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren

Doelstellingen

Studenten kunnen:

  • een passende instructie geven aangepast aan het niveau van leerlingen lager onderwijs met een sportieve, dynamische en zelfzekere uitstraling. (OLR 1)
  • concrete afspraken maken met leerlingen van het lager onderwijs in functie van een positief klasklimaat en er consequent naar handelen. (OLR 1)
  • het didactisch model integreren in een LO-les op niveau van leerlingen uit het lager onderwijs. (OLR 9)
  • de juiste vakterminologie, aangepast aan het niveau van lagere schoolkinderen, gebruiken (voorbereiding taalontwikkelend lesgeven). (OLR 9)
  • een les LO vlot organiseren voor de doelgroep lagere schoolkinderen, zowel naar ruimte als tijd zodat er een hoog actieve leertijd is. (OLR 9)
  • de aan te brengen leerinhouden voor het lager onderwijs beheersen en kwalitatieve inhoudelijke voorbeelden geven. (OLR 4)
  • met een open houding feedback aanvaarden. (OLR 5)
  • concrete doelen formuleren en gerichte acties ondernemen in functie van het POP. (OLR 4)
  • administratieve taken behorend tot het takenpakket van een leerkracht correct uitvoeren (agenda correct ingevuld, stagemap bijhebben met correct ingevulde lesfiches). (OLR 10)
  • gemaakte afspraken met mentoren en lectoren respecteren. (OLR 10)
  • de pedagogisch-didactische beginsituatie beschrijven vanuit observatie. (OLR 9)
  • methodieken om te reflecteren aanwenden. (OLR 5)
  • De werking van de school/organisatie in kaart brengen. (OLR 3)
  • Deontologisch correct handelen (OLR 10) 
  • Interesse in de doelgroep en het werk van de mentor tonen (OLR10) 

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Werkplekleren met opdrachten gebaseerd op verschillende (onderwijs)contexten. Een werkplek omvat o.a. een basisschool, een sportdienst, een sportclub,.... De krijtlijnen voor de opdrachten liggen vast. De student selecteert - in samenspraak met de mentor van de werkplek en de werkplekverantwoordelijke – de opdrachten, passend bij het eigen ontwikkelingsplan en de specifieke werkplek. Naast de vermelde opdrachten kunnen studenten op de werkplek ook leertaken (die niet gequoteerd worden) en opdrachten vanuit bepaalde opleidingsonderdelen uitvoeren.

Stage met algemene opdrachten, observatie-, begeleidings- en lesopdrachten binnen de schoolcontext, alsook reflectieopdrachten.
Aandacht voor volgende algemene inhouden:
Taalgebruik - Lichaamstaal – Communicatie - Mondelinge instructie geven
Elektronische (leer)omgeving en ICT– Aansluiten multimedia
Breed observeren - Didactisch model LO-BR van HOGENT - Feedback en reflectie

Onderwijsvorm

  • Stage
    Extra informatie: Stage op de werkplek.
  • Opdracht
    Extra informatie: Zie info- en richtlijnenbundel op chamilo.

Begeleiding

Groepssupervisie: peer assisted learning.
Gebruik van elektronische leeromgevingen TEAMS en CHAMILO.

Stagebegeleiding via logboek. Begeleiding binnen de werkplek door de werkplekverantwoordelijke.


Wat betreft de begeleiding van de stage dient men de info- en richtlijnenbundel voor stage op de werkplek 1 te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten examenroosterGeïntegreerde evaluatie100,00Geïntegreerde evaluatie (100%): observatie van functioneren van de student en portfolio.

Wat betreft de evaluatie van de stage dient men de info- en richtlijnenbundel voor Stage op de werkplek 1 te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.
Indien de student ongewettigd afwezig is op de contactmomenten op de campus of op stage wordt de student op Afwezig (A) geplaatst voor de evaluatie van het opleidingsonderdeel.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Andere studiematerialen

Alles wordt op de elektronische leeromgeving ter beschikking gesteld.

Studiekosten

De kosten verbonden aan dit opleidingsonderdeel omvatten:

De kostprijs van verplicht studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 100 euro: een trainingspak en 2 T-shirts HOGENT. Deze kledij wordt ook gebruikt voor de stages in het tweede en het derde modeltraject. De student koopt ook de stagemap & schrift van HOGENT aan in functie van stage. 

De aanrekening van bovenstaande kosten verloopt via facturatie door HOGENT of aanrekening door derden óf betaalt de student zelf ter plaatse. De reële kostprijs hangt steeds af van de actuele kostprijs.

De kostprijs van verplicht aan te kopen boeken en syllabi kan je raadplegen op de website van de Standaard Student Shop.

De bijkomende studiekosten verbonden aan de opleiding (forfait en academic software) alsook andere mogelijke kosten kan je raadplegen op https://www.hogent.be/student/inschrijven/studiekosten/

Een overzicht van eventuele bijzondere studiekosten kan worden geraadpleegd via https://www.hogent.be/student/inschrijven/studiekosten/

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs.
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2023 (Semester 1) of 15.03.2024 (Semester 2)