Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Basisonderwijs 2: lager37915/5238/2324/1/38
Studiegids

Basisonderwijs 2: lager

37915/5238/2324/1/38
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • lichamelijke opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 162,00 uren
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Sys Hannelore
Andere docenten: Durabile Lisa, Moerkerke Charlotte, Roelandt Filip, Van Damme Mante, Van Puyvelde Shela
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Leerresultaten

Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

Doelstellingen

De studenten kunnen:

  • de structuur en organisatie van onderwijs verduidelijken. (OLR 3)
  • een motiverend leerklimaat uitwerken. (OLR 9)
  • het didactisch model van een LO-les uitdiepen: doelstellingen, werk- en oefenvormen, didactisch handelen en organisatievormen. (OLR 9)
  • inzichten uit de leertheorieën gebruiken in het didactisch handelen. (OLR 9)
  • methodieken van de sportspecifieke vaardigheden op maat van het lagere schoolkind uitwerken. (OLR 9)
  • geschikte oefenstof voor de specifieke sporten voor het lager onderwijs selecteren uit vakliteratuur, afgestemd op de beginsituatie van de doelgroep. (OLR 9)

Inhoud

1. Het didactisch model LO-BR van HOGENT.


2. De sporters.

  • De pedagogische en didactische beginsituatie.
  • Ontwikkeling van de fysieke vaardigheden.
  • Leertheorieën: imiterend leren, klassiek en operant leren, inzichtelijk leren, sociaal-constructivistisch leren.
  • Intelligentie en de werking van het geheugen.

3. Leerdoelen.

  • Doelen formuleren en selecteren.
  • Werken met leerplannen LO lager onderwijs.


4. Krachtige setting.

  • De lesvoorbereiding: uitdiepping
  • Didactische principes.
  • Didactisch handelen.
  • Organisatievormen voor sportspecifieke vaardigheden.
  • Leergesprek.
  • Foutenanalyse.
  • Helpen en bijstaan.
  • Bewegend leren.

5. De oefenstof.

  • Leerlijnen, methodieken en oefenstof voor sportspecifieke vaardigheden lager onderwijs.

6. De omgeving.

  • Veiligheid in de zwemles.
  • De structuur en de organisatie van het onderwijs in Vlaanderen.


7. Evalueren


8. Reflecteren

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Contactonderwijs48,00 uren

Onderwijsvorm

  • Onderwijsleergesprek
  • Activerend hoorcollege
  • Demonstratie
  • Oefensessie
    Extra informatie: Didactisch practicum en microteaching.
  • Opdracht

Begeleiding

De opleiding wil een warme opleiding zijn die leer- en leefbaar is voor iedereen.

De docent treedt op als instructor en als coach. Hij/zij is steeds aanspreekbaar bij vragen voor, tijdens en na de les.
Je kan de docent steeds bereiken via mail.

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Binnen en buiten examenroosterGeïntegreerde evaluatie100,00De geïntegreerde evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen en observatie van het functioneren van de student. Voor observatie van het functioneren van de student is verplichte aanwezigheid vereist. Niet deelname aan deze vereiste momenten leidt tot sanctionering in de eindscore van het opleidingsonderdeel.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Binnen examenroosterGeïntegreerde evaluatie100,00De geïntegreerde evaluatie bestaat uit schriftelijk examen en observatie van het functioneren van de student. Voor observatie van het functioneren van de student wordt de sanctie op de eindscore op het geheel van het opleidingsonderdeel van de eerste examenkans overgedragen naar de tweede examenkans.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Andere studiematerialen

De leermaterialen worden ter beschikking gesteld via de elektronische leeromgeving.

Studiekosten

Er zijn geen bijkomende kosten verbonden aan dit opleidingsonderdeel.

De kostprijs van verplicht aan te kopen boeken en syllabi kan je raadplegen op de website van de Standaard Student Shop.
De bijkomende studiekosten verbonden aan de opleiding (forfait en academic software) alsook andere mogelijke kosten kan je raadplegen op https://www.hogent.be/student/inschrijven/studiekosten/

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (Semester 2)