Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Gewicht:
6,00
Totale studietijd: 162,00 uren
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Sys Hannelore
Andere docenten: Durabile Lisa, Moerkerke Charlotte, Roelandt Filip, Van Damme Mante, Van Puyvelde Shela
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Leerresultaten
Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie |
Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren |
Doelstellingen
De studenten kunnen:
- de structuur en organisatie van onderwijs verduidelijken. (OLR 3)
- een motiverend leerklimaat uitwerken. (OLR 9)
- het didactisch model van een LO-les uitdiepen: doelstellingen, werk- en oefenvormen, didactisch handelen en organisatievormen. (OLR 9)
- inzichten uit de leertheorieën gebruiken in het didactisch handelen. (OLR 9)
- methodieken van de sportspecifieke vaardigheden op maat van het lagere schoolkind uitwerken. (OLR 9)
- geschikte oefenstof voor de specifieke sporten voor het lager onderwijs selecteren uit vakliteratuur, afgestemd op de beginsituatie van de doelgroep. (OLR 9)
Inhoud
1. Het didactisch model LO-BR van HOGENT.
2. De sporters.
- De pedagogische en didactische beginsituatie.
- Ontwikkeling van de fysieke vaardigheden.
- Leertheorieën: imiterend leren, klassiek en operant leren, inzichtelijk leren, sociaal-constructivistisch leren.
- Intelligentie en de werking van het geheugen.
3. Leerdoelen.
- Doelen formuleren en selecteren.
- Werken met leerplannen LO lager onderwijs.
4. Krachtige setting.
- De lesvoorbereiding: uitdiepping
- Didactische principes.
- Didactisch handelen.
- Organisatievormen voor sportspecifieke vaardigheden.
- Leergesprek.
- Foutenanalyse.
- Helpen en bijstaan.
- Bewegend leren.
5. De oefenstof.
- Leerlijnen, methodieken en oefenstof voor sportspecifieke vaardigheden lager onderwijs.
6. De omgeving.
- Veiligheid in de zwemles.
- De structuur en de organisatie van het onderwijs in Vlaanderen.
7. Evalueren
8. Reflecteren
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Contactonderwijs48,00 uren Begeleiding
De opleiding wil een warme opleiding zijn die leer- en leefbaar is voor iedereen.
De docent treedt op als instructor en als coach. Hij/zij is steeds aanspreekbaar bij vragen voor, tijdens en na de les.
Je kan de docent steeds bereiken via mail.
Evaluatie
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Binnen en buiten examenrooster | Geïntegreerde evaluatie | 100,00 | De geïntegreerde evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen en observatie van het functioneren van de student. Voor observatie van het functioneren van de student is verplichte aanwezigheid vereist. Niet deelname aan deze vereiste momenten leidt tot sanctionering in de eindscore van het opleidingsonderdeel. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Binnen examenrooster | Geïntegreerde evaluatie | 100,00 | De geïntegreerde evaluatie bestaat uit schriftelijk examen en observatie van het functioneren van de student. Voor observatie van het functioneren van de student wordt de sanctie op de eindscore op het geheel van het opleidingsonderdeel van de eerste examenkans overgedragen naar de tweede examenkans. |
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Andere studiematerialen
De leermaterialen worden ter beschikking gesteld via de elektronische leeromgeving.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (Semester 2)