Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Plaetinck Silke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten
Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al haar facetten |
Diversiteit gebruiken als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk |
Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle kinderen te creëren |
Doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel verwerkt de student inzicht in de opbouw van een activiteit lichamelijke opvoeding en de verschillende leerlijnen binnen dit leergebied.
- de kerngedachten en de domeinen binnen de eindtermen van lichamelijke opvoeding beschrijven (OLR 09, W&I)
- het leerplan lichamelijke opvoeding van GO! en OVSG als werkinstrument hanteren (OLR 09, T)
- de leerlijnen lichamelijke opvoeding beschrijven (OLR 09, W&I)
- vertrekkende vanuit lesdoelen passende lesfasedoelen formuleren (met leerinhouden, werkvormen en leermiddelen) (OLR 09, T)
- een LO-activiteit uitwerken, rekeninghoudend met de beginsituatie, doelstellingen en leerinhouden (OLR 07, T)
- de algemene en specifieke werkvormen voor lichamelijke opvoeding hanteren (OLR 07, T)
- een uitdagende, veilige speel-leeromgeving organiseren waarbij vertrokken wordt vanuit de beginsituatie, de doelen en de visie van het hedendaags bewegingsonderwijs (OLR 08, T)
- een les m.b.v. de didactische principes hervormen (OLR 07, T)
Het overzicht van de doelstellingen bevindt zich in het (digitaal) leermateriaal.
Dit opleidingsonderdeel situeert zich in de leerlijn krachtig leren.
Inhoud
Het opleidingsonderdeel lichamelijke opvoeding is opgebouwd uit onderstaande onderdelen:
- doelen, eindtermen en leerplandoelen lichamelijke opvoeding (ontwikkelingsdoelen, eindtermen, leerplandoelen, lesdoelen, lesfasedoelen)
- beginsituatie, algemene en specifieke werkvormen
- leerlijnen lichamelijke opvoeding
- didactische principes binnen een les lichamelijke opvoeding
- opbouw les lichamelijke opvoeding vanuit de leerlijnen
- organisatorische en didactische principes binnen het begeleiden van een groepje leerlingen
- leerlijn zwemmen
- visie op hedendaags bewegingsonderwijs: motorisch leren
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Contactonderwijs24,00 uren Onderwijsvorm
Activerend hoorcollege
Peerteaching
Excursie
Extra informatie: Verplichte deelname aan Bewegingslandschap MOEV
Opdracht
Extra informatie: Uitwerken van een bewegingsopdracht vanuit de leerlijn
Demonstratie
Extra informatie: Tijdens het contactonderwijs worden door de lector demolessen gegeven binnen de verschillende leerlijnen
Begeleiding
De student kan individuele leerproblemen steeds op eigen initiatief aan de onderwijsgevende melden: tijdens of na de les, via e-mail.
Evaluatie
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Binnen examenrooster | Schriftelijk examen | 85,00 | Deelname aan bewegingslandschap MOEV om te kunnen slagen voor dit OLOD. |
Buiten examenrooster | Verslag | 15,00 | Uitwerken van een bewegingsopdracht vanuit de leerlijn.De opleiding biedt studenten monitoraten taal en taalsteun aan. We verwachten dat de studenten hun taal verzorgen inopdrachten en presentaties. Elk opleidingsonderdeel zal de schriftelijke/mondelinge taal evalueren aan de hand van specifieke criteria (cf. taalbeleid van de opleiding). |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Binnen examenrooster | Schriftelijk examen | 85,00 | Deelname aan bewegingslandschap MOEV om te kunnen slagen voor dit OLOD. |
Buiten examenrooster | Verslag | 15,00 | Uitwerken van een bewegingsopdracht vanuit de leerlijn.De opleiding biedt studenten monitoraten taal en taalsteun aan. We verwachten dat de studenten hun taal verzorgen inopdrachten en presentaties. Elk opleidingsonderdeel zal de schriftelijke/mondelinge taal evalueren aan de hand van specifieke criteria (cf. taalbeleid van de opleiding). |
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Andere studiematerialen
Via de elektronische leeromgeving Chamilo zullen presentaties en ander leermateriaal ter beschikking gesteld worden voor dit OLOD.
Leerplannen basisonderwijs: GO!: https://pro.g-o.be/pedagogische-begeleiding-leerplannen-nascholing/leerplannen/leerplannen-bao/lichamelijke-opvoeding
Basisdocument bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs. Arnold Consten,Chris Hazelebach,Chris Mooij,Harry Danes,Jeantine Geleijnse,Jeroen Koekoek,Loes Pieters,Marco van Berkel,Mieke van der Greft,Wilma Tjalsma. Hardcover Nederlandstalig ISBN: 9789072335517
Studiekosten
Er zijn geen bijkomende kosten verbonden aan dit opleidingsonderdeel.
De kostprijs van verplicht aan te kopen boeken en syllabi kan je raadplegen op de website van de Standaard Student Shop.
De bijkomende studiekosten verbonden aan de opleiding (forfait en academic software) alsook andere mogelijke kosten kan je raadplegen op https://www.hogent.be/student/inschrijven/studiekosten/
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2023 (Semester 1)