Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Niet-confessionele zedenleer: theorie17565/3132/1112/1/42
Studiegids

Niet-confessionele zedenleer: theorie

17565/3132/1112/1/42
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Uitdieping III:
    Opleidingseenheid:
    • Uitdieping III
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs als Niet-confessionele zedenleer: theorie
  • Postgraduaat niet-confessionele zedenleer als Niet-confessionele zedenleer: theorie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Van Vaek Jan
Andere docenten: Mortier Steven, Van Driessche Kelly
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk40,00 uren
Hoorcollege20,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie110,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Hoorcolleges, pedagogisch-didactische activiteiten, groepsdiscussies, onderwijsleergesprekken, individuele- en groepsopdrachten.

Omschrijving Doelstellingen

- De toekomstige leerkracht kan de mondigheid, zelfstandigheid en vrijheid van gedachten koppelen aan de rechten van de mens en het kind;

- De toekomstige leerkracht kan het eigen denken en handelen én dat van de leerlingen plaatsen in de context van een vrijzinnige levensbeschouwing;

- De leerkracht kan zelfstandig en kritisch informatie opzoeken en verwerken in de context van een vrijzinnig humanistische levensbeschouwing;

- De toekomstige leerkracht kan de oorsprong en de invulling van de meest voorkomende levensbeschouwingen, en van de vrijzinnig humanistische in het bijzonder, weergeven;

- De toekomstige leerkracht kan de leerlingen informeren over de initiatieven van de vrijzinnig humanistische gemeenschap.

Omschrijving Inhoud

- Uit een reeks actualiteiten thema’s selecteren en deze toetsen aan de morele relevantie, in het bijzonder in het perspectief van de rechten van het kind;

- Een historisch overzicht van vrijzinnig denken aan de hand van een korte introductie tot het denken van enkele filosofen;

- De erkende levensbeschouwingen in België in een historische en actuele context;

- Georganiseerde, niet georganiseerde vrijzinnigen en humanisme vandaag;

- De morele ontwikkeling van de mens: enkele theorieën waaronder de theorie van Kohlberg.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

- 108 credits Bachelor Onderwijs Lager Onderwijs of Kleuter Onderwijs verworven hebben of er voor
  gedelibereerd zijn;

- Het opleidingsonderdeel praktijk niet-confessionele zedenleer volgen of gevolgd hebben;

- Er wordt een humanistische houding van de student verwacht.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De geslaagde studenten kunnen instappen in het postgraduaat niet-confessionele zedenleer

Omschrijving Begeleiding

Extra ondersteunig op aanvraag

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Eerste zittijd:
periodegebonden schriftelijk examen (50%)
periodegebonden mondeling examen (25%)
niet- periodegebonden evaluatie - schrijven van een didactische tekst (25%)
Tweede zittijd:
Periodegebonden mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (100 %)

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus aangevuld met nota’s, beeldmateriaal.

Studiekosten

Geraamde totaalprijs: € 20,00

Trefwoorden

Levensbeschouwing, moraal, niet-confessionele zedenleer, lager onderwijs

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.