Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
ICT en zorg17611/3132/1112/1/54
Studiegids

ICT en zorg

17611/3132/1112/1/54
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Uitdieping III:
    Opleidingseenheid:
    • Uitdieping III
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Baetsle Ilse
Andere docenten: Van Driessche Kelly
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk40,00 uren
Hoorcollege20,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie110,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Onderwijs-leergesprek, zelfstandig begeleid werk, project Diversiteit

Omschrijving Doelstellingen

Kennis:
bezitten kennis van en inzicht in bruikbare actuele en nieuwe evoluties op gebied van ICT (vb: RSS, Wiki, weblog,...);
de studenten hebben alle feitelijke KENNIS nodig om ondergenoemde vaardigheden vlot te kunnen uitvoeren, in functie van de onderwijsopdracht;

Vaardigheden:
- de studenten kunnen, wat betreft het onderdeel 'ICT in mijn klas'
media en software kiezen en gebruiken in functie van zorgverbreding;
media en software kiezen en gebruiken in functie van differentiëren en remediëren;
bepalen wat op de markt is, en bepalen hoe dat in de klas kan gebruikt worden;
collega's adviseren over ICT in de klas;
- kunnen, wat betreft het onderdeel 'ICT in mijn school'
de ICT-eindtermen voor de basisschool situeren binnen het kleuteronderwijs;
een ICT-plan uittekenen voor de kleuterschool, met aandacht voor individuele noden van elke kleuter en groep van kleuters;
de school en directie adviseren en bijstaan wat betreft aankoopbeleid voor ICT-producten en implementeren van ICT-eindtermen;
collega's adviseren over ICT in de klas en nascholingen;
- kunnen, wat betreft het onderdeel 'Mijn klas/school op het internet'
de eerste stappen zetten voor het creëren van een school-of klaswebsite (weblog);
werken met een eenvoudige CMS om websites te maken;
inhouden online zetten: filmpjes, foto's, geluid,... op een eigen website;
de (klas)website aanbieden aan de kleuters als een expressiemogelijkheid;
een website gebruiken als communicatiemiddel naar ouders en buitenwereld toe
Meer gedetailleerde lijsten van doelstellingen zijn te vinden in de syllabi.


Omschrijving Inhoud

Wordt afgestemd op de ontwikkelingsdoelen van het kleuteronderwijs.

- ICT in mijn klas;

- ICT in mijn school;

- mijn school/klas op het web;

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties verworven voor het opleidingsonderdeel Nederlands 3 2de modeltraject

Eindcompetenties verworven voor het opleidingsonderdeel SAAII en SAAIII in het 2e modeltraject

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties, algemene beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties, meer bepaald de basiscompetenties voor " de professionele bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs ", wordt voornamelijk gewerkt aan:

ALGEMENE COMPETENTIES

- denk- en redeneervaardigheid

- het verwerven en verwerken van informatie

- het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken

- creativiteit

- het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken

- het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, en een ingesteldheid tot levenslang leren.

ALGEMENE BEROEPSGERICHTE COMPETENTIES

- teamgericht kunnen werken

- oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk

- het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

- het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

- diversiteit leren waarnemen in de klas, op school en daarbuiten

- diversiteit op een positieve manier leren benaderen

- jongeren en kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interactie met elkaar en met anderen

- diversiteit integreren in het totale onderwijsleerproces van studenten, jongeren en kinderen

- kunnen omgaan met de diversiteit van medestudenten, leerlingen, ouders en externe partners

- hun eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid inzien en ernaar handelen

BEROEPSGERICHTE COMPETENTIES:

Functioneel geheel1.: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

De leraar kan

- 1.1.1.: in overleg met teamleden of externen, zowel individuele kindkenmerken als kenmerken van de groep achterhalen

- 1.1.2.: bij het bepalen van de beginsituatie rekening houden met de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de kleuter

- 1.2.1.: bij het kiezen en formuleren van doelen de mogelijkheden van de kleuters als referentiepunt nemen

- 1.2.2: gedifferentieerde doelen formuleren

- 1.2.3.: bij het kiezen en formuleren van doelen gebruikmaken van onder meer ontwikkelingsdoelen, ontwikkelings- en leerlijnen, een geselecteerd leerplan en het schoolwerkingsplan

- 1.3.1.: rekening houdend met het aanbod thuis, met de beginsituatie en met criteria van maatschappelijke relevantie, keuzes maken uit een breed ontwikkelingsaanbod; waarbij nagestreefd wordt dat elke kleuter maximale kansen op ontwikkeling krijgt

- 1.4.2.: een aanbod creëren dat aansluit bij de leefwereld en de motivatie van de kleuters, waarbij hij gebruik maakt van de diversiteit, waaronder de sociale, culturele en talige diversiteit binnen de groe.

- 1.5.1.: aangepaste werkvormen kiezen en ze afstemmen op de doelstellingen

- 1.5.2.: gepaste groeperingsvormen kiezen

- 1.5.3 De leraar kan multimediale werkvormen gebruiken, met inbegrip van ICT

- 1.5.4.:. zijn aanpak differentiëren als dat nodig is

- 1.6.1.: informatie over ontwikkelingsmaterialen vinden, raadplegen en kritisch beoordelen, rekening houdend met de specifieke behoeften van de doelgroep

- 1.6.2.: ontwikkelingsmaterialen adequaat gebruiken en aanpassen

- 1.7.1.: voor kleuters stimulerende omgevingen creëren die rekening houden met de belangstelling en de capaciteiten van de kleuters en die de mogelijkheid bieden tot dialoog en interactie.

- 1.8.1.: met ondersteuning van collega’s en experten, bepalen waar hij bij de observatie van de kleuters op zal letten en welke beoordelingscriteria hij hanteert om uit te maken of kleuters een "gezond" ontwikkelingsverloop vertonen of integendeel in hun ontwikkeling stagneren of problemen ondervinden

- 1.11.: het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de kleuters

- 1.12.1.: in het kader van het zorgbeleid en de handelingsplanning het onderwijsleerproces aanpassen aan de specifieke behoeften en de mogelijkheden van de kleuters door in te spelen op de verschillen tussen kleuters, het verstrekken van aangepaste en individuele leerhulp, het aanreiken van hulpmiddelen om een doel te bereiken en leerdoelen die een belangrijke hinderpaal vormen te vervangen door haalbare of specifieke doelen

- 1.12.2.: rekening houden met de sociaal-culturele en talige achtergrond van kleuters waaronder de grootstedelijke context

- 1.13.: bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen

Functioneel geheel3: de leraar als inhoudelijk exper.

De leraar kan:

- 3.1.1.: zijn eigen deskundigheid op inhoudelijk terrein bevorderen

- 3.2.1.: flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak

- 3.3 Het eigen vormingsaanbod situeren en afstemmen op het geheel van het onderwijsaanbod

Functioneel geheel5: de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker

De leraar kan:

5.1.1.: vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden

Functioneel geheel6: De leraar als partner van ouders of verzorgers (1)

De leraar kan:

- 6.5.: in Standaardnederlands of in een ander passend register, communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situatie.

Attitudes:

- A1: beslissingsvermogen: durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor te dragen

- A2: relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen

- A3: kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgestelde doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen

- A4: leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen

- A5: organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden

- A6: zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken

- A7: verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen

- A8: flexibilteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures

De ondersteunende kennis en vaardigheden omvat de basiscompetenties van de beginnende leerkracht:

- de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- de leraar als inhoudelijk expert

- de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker

- de leraar als partner van ouders en verzorgers

Omschrijving Begeleiding

Monitoraat voorzien op afspraak.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Diploma- en creditcontract. inschrijven met een examencontract is enkel mogelijk mits een bijkomende inschrijving met een diplomacontract.

Eerste zittijd:

- 80% taken en opdrachten, tijdens de les en thuis/extra-muros
- er wordt een portfolio aangelegd over deze taken
- 20% toonmoment

Tweede zittijd:

- 80% taken en opdrachten op zelfstandige basis
- 20% toonmoment

Tweede zittijd: zie eerste zittijd

Examencontract: zie diploma- en creditcontract

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Dokeos, digitale leeromgeving
  • syllabus, nota's en studieteksten
  • presentaties en documenten op Dokeos
  • ICT-springplank voor de kleuterklas (brochure)
  • ICT zonder beperkingen (brochure)

Studiekosten

2 euro

Trefwoorden

media, differentiëren, hardware, software, ICT-eindtermen, zorgverbreding, remediëren

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.