Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Frans en zorg17680/3132/1112/1/72
Studiegids

Frans en zorg

17680/3132/1112/1/72
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Uitdieping III:
    Opleidingseenheid:
    • Uitdieping III
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Van Liedekerke Sigrid
Andere docenten: Van Driessche Kelly
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk40,00 uren
Hoorcollege20,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie110,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Onderwijs-leergesprek, zelfstandig begeleid werk, groepswerk, workshop, gastsprekers, project Diversiteit.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en / of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

Kennis en inzicht hebben in de ontwikkelingsdoelen van "taalinitiatie Frans en talensensibilisering" van het kleuteronderwijs
Praktijkgerichte uitwerking geven aan de ontwikkelingsdoelen van "taalinitiatie Frans en talensensibilisering" van het kleuteronderwijs.

- de student kan een eenvoudig Frans hanteren in zijn mondelinge communicatie;

- de student kan het onderscheid maken tussen taalinitiatie, talensensibilisering en formeel
  taalonderricht;

- de student kan anderstaligheid en meertaligheid valoriseren en de aanwezige taalrijkdom in een klas
  op een positieve manier aanwenden;

- de student kan de voordelen inzien en benoemen vanop jonge leeftijd een vreemde taal te leren;

- de student kan vanuit andere leergebieden linken leggen naar taalinitiatie in het bijzonder en
  talensensibilisering in het algemeen;

- de student kan onderwijsaanbodhorizontale en verticale samenhang geven over een heel
  schooljaar;

- de student kan omgaan met de diversiteit in een groep;

- de student kan
opdrachten ondersteunen met pictogrammen, powerpoint of andere media ;

- de student kan kritisch omgaan met de gangbare methodes;

- de student kan rekening houden met de leefwereld van het kind en het motivatie-,actviteits -en
  aanschouwelijkheidsprincipe toepassen;

- de student kan informatie en ontwikkelingsmaterialen vinden, raadplegen en kritisch beoordelen;

- de student kan aandacht hebben voor het ontwikkelen van het beslissingsvermogen, relationele
  gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking,
  verantwoordelijkheidszin, creatieve ingesteldheid, flexibiliteit, taalgebruik en communicatie.

Omschrijving Inhoud

Wordt afgestemd op de ontwikkelingsdoelen van het kleuteronderwijs.

- het onderscheid tussen taalinitiatie, talensensibilisering en formeel taalonderricht;

- de voor- en nadelen van het leren van vreemde talen op jonge leeftijd;

- een horizontale en verticale leerlijn leren opstellen;

- het grondig analyseren van de meest gangbare methodes;

- zelf activiteiten creëren vanuit de verschillende leergebieden;

- basiswoordenschat Frans correct leren hanteren, met het accent op mondelinge communicatie;

- het belang van een verzorgde uitspraak.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De eindcompetenties verworven hebben conform het opleidingsprofiel van het het 2e Modeltraject.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De te bereiken eindcompetenties kunnen niet los worden gezien van de doelstellingen.

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties, algemene beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties, meer bepaald de basiscompetenties voor " de professionele bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs ", wordt voornamelijk gewerkt aan:

ALGEMENE COMPETENTIES
- denk- en redeneervaardigheid
- het verwerven en verwerken van informatie
- het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
- creativiteit
- het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
- het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, en een ingesteldheid tot levenslang leren.

ALGEMENE BEROEPSGERICHTE COMPETENTIES
- teamgericht kunnen werken
- oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk
- het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

BEROEPSGERICHTE COMPETENTIES:
FG 1.: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De leraar kan
- 1.1.1.: in overleg met teamleden of externen, zowel individuele kindkenmerken als kenmerken van de groep achterhalen;
- 1.1.2.: bij het bepalen van de beginsituatie rekening houden met de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de kleuter.
- 1.2.1.: bij het kiezen en formuleren van doelen de mogelijkheden van de kleuters als referentiepunt nemen;
- 1.2.2: gedifferentieerde doelen formuleren;
- 1.2.3.: bij het kiezen en formuleren van doelen gebruikmaken van onder meer ontwikkelingsdoelen, ontwikkelings- en leerlijnen, een geselecteerd leerplan en het schoolwerkingsplan.
- 1.3.1.: rekening houdend met het aanbod thuis, met de beginsituatie en met criteria van maatschappelijke relevantie, keuzes maken uit een breed ontwikkelingsaanbod; waarbij nagestreefd wordt dat elke kleuter maximale kansen op ontwikkeling krijgt;
- 1.4.2.: een aanbod creëren dat aansluit bij de leefwereld en de motivatie van de kleuters, waarbij hij gebruik maakt van de diversiteit, waaronder de sociale, culturele en talige diversiteit binnen de groep.
- 1.5.1.: aangepaste werkvormen kiezen en ze afstemmen op de doelstellingen;
- 1.5.2.: gepaste groeperingsvormen kiezen;
- 1.5.4.:. zijn aanpak differentiëren als dat nodig is;
- 1.6.1.: informatie over ontwikkelingsmaterialen vinden, raadplegen en kritisch beoordelen, rekening houdend met de specifieke behoeften van de doelgroep;
- 1.6.2.: ontwikkelingsmaterialen adequaat gebruiken en aanpassen;
- 1.7.1.: voor kleuters stimulerende omgevingen creëren die rekening houden met de belangstelling en de capaciteiten van de kleuters en die de mogelijkheid bieden tot dialoog en interactie.
- 1.8.1.: met ondersteuning van collega’s en experten, bepalen waar hij bij de observatie van de kleuters op zal letten en welke beoordelingscriteria hij hanteert om uit te maken of kleuters een "gezond" ontwikkelingsverloop vertonen of integendeel in hun ontwikkeling stagneren of problemen ondervinden.
- 1.11.: het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de kleuters.
- 1.12.1.: in het kader van het zorgbeleid en de handelingsplanning het onderwijsleerproces aanpassen aan de specifieke behoeften en de mogelijkheden van de kleuters door in te spelen op de verschillen tussen kleuters, het verstrekken van aangepaste en individuele leerhulp, het aanreiken van hulpmiddelen om een doel te bereiken en leerdoelen die een belangrijke hinderpaal vormen te vervangen door haalbare of specifieke doelen;
- 1.12.2.: rekening houden met de sociaal-culturele en talige achtergrond van kleuters waaronder de grootstedelijke context.
- 1.13.: bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen.
FG 3: de leraar als inhoudelijk expert.
De leraar kan:
- 3.1.1.: zijn eigen deskundigheid op inhoudelijk terrein bevorderen;
- 3.2.1.: flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak.
FG 5: de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
De leraar kan:
5.1.1.: vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden;
FG 6: De leraar als partner van ouders of verzorgers (1)
De leraar kan:
- 6.5.: in Standaardnederlands of in een ander passend register, communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.

Attitudes:
- A1: beslissingsvermogen: durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor te dragen
- A2: relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen
- A3: kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgestelde doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen
- A4: leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen
- A5: organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden
- A6: zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken
- A7: verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen
- A8: flexibilteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures

De ondersteunende kennis en vaardigheden omvat de basiscompetenties van de beginnende leerkracht:
- de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de leraar als inhoudelijk expert
- de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
- de leraar als partner van ouders en verzorgers

Omschrijving Begeleiding

Op aanvraag van de student.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.

Inschrijven met een examencontract is niet mogelijk.

Eerste zittijd:
- taken: 75%

- eindpresentatie: 25%

Tweede zittijd: zie eerste zittijd

Examencontract: Inschrijven voor een examencontract kan enkel mits een bijkomende inschrijving met een diplomacontract.


Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Sigrid Van Liedekerke, Taalinitiatie en talensensibilisering in het kleuteronderwijs, onuitgegeven cursus.

Dokeos, digitale leeromgeving.

Studiekosten

20 euro

Trefwoorden

Frans, taalinitiatie, talensensibilisering, vreemdetalendidaktiek, project diversiteit

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.