Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Nederlands en zorg17561/3132/1112/1/03
Studiegids

Nederlands en zorg

17561/3132/1112/1/03
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Uitdieping III:
    Opleidingseenheid:
    • Uitdieping III
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Hendrickx Donald
Andere docenten: Van Driessche Kelly
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk40,00 uren
Hoorcollege20,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie110,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Onderwijs-leergesprek, zelfstandig begeleid werk, project Diversiteit

Omschrijving Doelstellingen

KEUZE - TAAL EN ZORG

Kennis:

  • de student heeft kennis en inzicht in de ontwikkelingsdoelen van "Nederlands lezen, schrijven en taalbeschouwing" van het kleuteronderwijs.

  • de student heeft inzicht in de ontwikkeling van de ontluikende geletterdheid.

  • de student heeft kennis van de detecteerbare taal- en spraakstoornissen bij kinderen.

  • de student heeft inzicht in de tweede - taalverwervingsstrategieën en –didactiek

Vaardigheden:

  • de student kan een praktijkgerichte uitwerking geven aan de ontwikkelingsdoelen van "Nederlands lezen, schrijven en taalbeschouwing" van het kleuteronderwijs.

  • de student kan omgaan met de diversiteit in een groep.

  • de student kan zorgbreed werken vanuit theoretische inzichten en vaardigheden binnen

  • de student kan rekening houden met de eigenheid van elke kleuter en voldoende aandacht en zorg besteden aan de verschillen tussen kinderen.

  • de student kan de basisvaardigheden "Nederlands"uitdiepen binnen het project diversiteit.

  • de student kan zich mondeling en schriftelijk correct uitdrukken.

Attitudes:

  • de student kan variëren in intonatie, volume, mimiek en lichaamshouding.

- de student vertoont een gerichtheid op een taal- en denkstimulerende communicatie met kleuters (OD 2.11)

Omschrijving Inhoud

Wordt afgestemd op de ontwikkelingsdoelen van het kleuteronderwijs.

TAAL EN ZORG

- ontluikende geletterdheid, in het bijzonder in het kader van het project Diversiteit en zorg

- taal- en spraakstoornissen bij kleuters, in het bijzonder in het kader van het project Diversiteit en zorg

- Nederlands als tweede taal, en meertaligheid, in het bijzonder in het kader van het project Diversiteit en zorg

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties verworven voor het opleidingsonderdeel Nederlands 3 2de modeltraject

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties, algemene beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties, meer bepaald de basiscompetenties voor " de professionele bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs ", wordt voornamelijk gewerkt aan:

ALGEMENE COMPETENTIES

- denk- en redeneervaardigheid

- het verwerven en verwerken van informatie

- het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken

- creativiteit

- het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken

- het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, en een ingesteldheid tot levenslang leren.

ALGEMENE BEROEPSGERICHTE COMPETENTIES

- teamgericht kunnen werken

- oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk

- het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

- het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

- diversiteit leren waarnemen in de klas, op school en daarbuiten

- diversiteit op een positieve manier leren benaderen

- jongeren en kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interactie met elkaar en met anderen

- diversiteit integreren in het totale onderwijsleerproces van studenten, jongeren en kinderen

- kunnen omgaan met de diversiteit van medestudenten, leerlingen, ouders en externe partners

- hun eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid inzien en ernaar handelen

BEROEPSGERICHTE COMPETENTIES:

Functioneel geheel1.: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

De leraar kan

- 1.1.1.: in overleg met teamleden of externen, zowel individuele kindkenmerken als kenmerken van de groep achterhalen

- 1.1.2.: bij het bepalen van de beginsituatie rekening houden met de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de kleuter

- 1.2.1.: bij het kiezen en formuleren van doelen de mogelijkheden van de kleuters als referentiepunt nemen

- 1.2.2: gedifferentieerde doelen formuleren

- 1.2.3.: bij het kiezen en formuleren van doelen gebruikmaken van onder meer ontwikkelingsdoelen, ontwikkelings- en leerlijnen, een geselecteerd leerplan en het schoolwerkingsplan

- 1.3.1.: rekening houdend met het aanbod thuis, met de beginsituatie en met criteria van maatschappelijke relevantie, keuzes maken uit een breed ontwikkelingsaanbod; waarbij nagestreefd wordt dat elke kleuter maximale kansen op ontwikkeling krijgt

- 1.4.2.: een aanbod creëren dat aansluit bij de leefwereld en de motivatie van de kleuters, waarbij hij gebruik maakt van de diversiteit, waaronder de sociale, culturele en talige diversiteit binnen de groe.

- 1.5.1.: aangepaste werkvormen kiezen en ze afstemmen op de doelstellingen

- 1.5.2.: gepaste groeperingsvormen kiezen

- 1.5.3 De leraar kan multimediale werkvormen gebruiken, met inbegrip van ICT

- 1.5.4.:. zijn aanpak differentiëren als dat nodig is

- 1.6.1.: informatie over ontwikkelingsmaterialen vinden, raadplegen en kritisch beoordelen, rekening houdend met de specifieke behoeften van de doelgroep

- 1.6.2.: ontwikkelingsmaterialen adequaat gebruiken en aanpassen

- 1.7.1.: voor kleuters stimulerende omgevingen creëren die rekening houden met de belangstelling en de capaciteiten van de kleuters en die de mogelijkheid bieden tot dialoog en interactie.

- 1.8.1.: met ondersteuning van collega’s en experten, bepalen waar hij bij de observatie van de kleuters op zal letten en welke beoordelingscriteria hij hanteert om uit te maken of kleuters een "gezond" ontwikkelingsverloop vertonen of integendeel in hun ontwikkeling stagneren of problemen ondervinden

- 1.11.: het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de kleuters

- 1.12.1.: in het kader van het zorgbeleid en de handelingsplanning het onderwijsleerproces aanpassen aan de specifieke behoeften en de mogelijkheden van de kleuters door in te spelen op de verschillen tussen kleuters, het verstrekken van aangepaste en individuele leerhulp, het aanreiken van hulpmiddelen om een doel te bereiken en leerdoelen die een belangrijke hinderpaal vormen te vervangen door haalbare of specifieke doelen

- 1.12.2.: rekening houden met de sociaal-culturele en talige achtergrond van kleuters waaronder de grootstedelijke context

- 1.13.: bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen

Functioneel geheel3: de leraar als inhoudelijk exper.

De leraar kan:

- 3.1.1.: zijn eigen deskundigheid op inhoudelijk terrein bevorderen

- 3.2.1.: flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak

- 3.3 Het eigen vormingsaanbod situeren en afstemmen op het geheel van het onderwijsaanbod

Functioneel geheel5: de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker

De leraar kan:

5.1.1.: vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden

Functioneel geheel6: De leraar als partner van ouders of verzorgers (1)

De leraar kan:

- 6.5.: in Standaardnederlands of in een ander passend register, communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situatie.

Attitudes:

- A1: beslissingsvermogen: durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor te dragen

- A2: relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen

- A3: kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgestelde doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen

- A4: leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen

- A5: organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden

- A6: zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken

- A7: verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen

- A8: flexibilteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures

De ondersteunende kennis en vaardigheden omvat de basiscompetenties van de beginnende leerkracht:

- de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- de leraar als inhoudelijk expert

- de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker

- de leraar als partner van ouders en verzorgers

Omschrijving Begeleiding

Monitoraat voorzien op afspraak.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Diploma- en creditcontract. inschrijven met een examencontract is enkel mogelijk mits een bijkomende inschrijving met een diplomacontract.

Eerste zittijd:

70%: theorie: mondeling examen

10% :taken en opdrachten, tijdens de les en thuis/extra-muros

er wordt een portfolio aangelegd over deze taken

20% :toonmoment

Tweede zittijd: zie eerste zittijd

Examencontract: zie diploma- en creditcontract

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Donald Hendrickx,Taaldidactiek in het kleuteronderwijs, onuitgegeven cursus
  • Dokeos, digitale leeromgeving
  • bundel met auditieve- en visuele-discriminatieoefeningen

Studiekosten

2 euro

Trefwoorden

Nederlands, taal, didactiek, diversiteit, doelen, ontwikkelingsdoelen, eindtermen, zorgverbreding, remediëren

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.