Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Beweging en zorg17670/3132/1112/1/23
Studiegids

Beweging en zorg

17670/3132/1112/1/23
Academiejaar 2011-12
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Uitdieping II:
    Opleidingseenheid:
    • Uitdieping II
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2011 (semester 1)
Titularis: Jonniaux Ida
Andere docenten: Clement Karen, Steelant Lynn, Van Driessche Kelly
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk60,00 uren
Hoorcollege20,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie90,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Instructie, praktische uitwerking van theoretische instructie, evaluatie, probleemgestuurd werken, interactief werken, groepswerk, projectwerk en presentatie.
Voorstelling, gastsprekers, workshops.
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Omschrijving Doelstellingen

Verschillende onderwerpen, systemen en problemen in verband met bewegingsopvoeding kunnen onderzoeken, uitwerken, naar voor brengen en deze in groep bespreken.
Verkennen van nieuwe bewegingsimpulsen.
Bijkomende vakkennis verwerven.
Luisterbereid en actief kunnen deelnemen aan de presentatie van de medestudenten op theoretisch en praktisch vlak.
Doeltreffend en positief kunnen samenwerken aan een concrete opdracht binnen een authentieke situatie in een team van 4 tot 6 medestudenten.
Studenten kunnen coöperatief hun kennis opbouwen.
Uitdieping van de verschillende leerinhouden (theoretisch als praktisch) gelinkt aan de activiteiten bewegingsopvoeding met kleuters in de huidige onderwijscontext gesteund op het principe ‘bewegen in een brede context’.
Praktijkgerichte uitwerking geven aan de ontwikkelingsdoelen van lichamelijke opvoeding van het kleuteronderwijs.
Inzicht hebben in de noodzaak van dagelijks bewegen in de kleuterklas en vertrekkende vanuit dit inzicht bewegingsactiviteiten in de klas uitwerken.
Inzicht hebben in het belang van integratie van relaxatie in de kleuterklas. Vertrekkende vanuit dit inzicht het thema relaxatie uitwerken. (OD LO motorische competenties; rustervaringen 1.16, sensorische prikkels 1.39 en OD muzische vorming attitudes 6.2 en 6.3)
Via bewegingsopvoeding werken aan indirecte verkeersopvoeding. (OD WO ruimte; verkeer-mobiliteit 6.10, 6.12)
De basisprincipes van algemene watergewenning en zweminitiatie toepassen en beheersen. (OD LO motorische competenties; complexe lichaams- en bewegingsorganisatie 1.7, 1.10, groot-motorische vaardigheden 1.26, zelfconcept en het sociaal functioneren 3.1)Inzicht hebben in de essentie van rugscholing. Vertrekkende vanuit dit inzicht een doelgericht aanbod uitwerken. (OD LO gezonde en veilige levensstijl 2.4 en 2.5)
Inzicht hebben in de bewegingspedagogiek van Sherbourne. Het integreren van het bewegingsprogramma Sherbourne in de lessen bewegingsopvoeding. (OD LO zelfconcept en het sociaal functioneren 3.1, 3.5, 3.6, 3.7 en 3.8)
De kenmerken van New games onderscheiden en deze integreren bij de uitwerking van activiteiten rond New games. (OD LO zelfconcept en het sociaal functioneren 3.1, 3.7, 3.8, 3.9, 3.11, 3.12 en 3.13)
De bovenstaande thema’s kritisch benaderen.
EHBO:
·       inzicht verwerven in de basisprincipes van eerste hulp
·       de vier stappen in eerste hulp kunnen toepassen
·       inzicht verwerven in eerste hulp materiaal en dit materiaal op een correcte wijze kunnen gebruiken
·       een stabiele zijligging kunnen toepassen
·       kunnen reanimeren, noodsituaties op een adequate manier inschatten, vitale functies controleren.
·       inzicht verwerven in het menselijk lichaam.
Het brevet EHBO "eerste hulp" kan behaald worden indien je "de basiscompetenties voor de eerste hulp " beheerst. Detaillijst met basiscompetenties voor de eerste hulp is terug te vinden in de syllabus.
EHBO in de kleuterklas integreren (OD WO gezondheidseducatie 1.9, 1.10 en 1.11)
uitdiepen van mogelijkheden met dans ifv dansexpressie met kleuters (OD beweging 4.1, 4.3, 4.4 en 4.6) (OD MV attitudes 6.3 en 6.4)
Diversiteit:
- de studenten leren diversiteit op een positieve manier benaderen.
- de studenten leren jongeren en kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interactie met elkaar en met anderen.
- de studenten integreren diversiteit in het totale onderwijsleerproces van studenten, jongeren en kinderen.
Dit betekent:
- gericht op zoek kunnen gaan naar vormen van diversiteit met een meerwaarde voor het leerproces
- variatie inbouwen in de didactische praktijk
- de eigen inbreng van studenten en leerlingen uitdrukkelijk stimuleren
- differentiatie inbouwen in de klaspraktijk
- de studenten kunnen goed omgaan met de diversiteit van medestudenten, leerlingen, ouders en externe partners.
Dit betekent:
- omgaan met medestudenten, ouders en externe partners in een geest van democratisch overleg en samenwerking
- bereid zijn te leren van collega’s, medestudenten, ouders en externe partners
Studenten kunnen zorgbreed werken vanuit voorafgaande theoretische inzichten en vaardigheden binnen lichamelijke opvoeding
Studenten kunnen rekening houden met de eigenheid van elke kleuter en voldoende aandacht en zorg besteden aan de verschillen tussen kinderen.


Omschrijving Inhoud

Verdieping van de cursus lichamelijke opvoeding 1ste en 2de modeltraject, bachelor in het onderwijs; kleuteronderwijs.
Wordt afgestemd op de ontwikkelingsdoelen kleuteronderwijs.
Bespreking van verschillende methodes en werkvormen binnen authentieke situaties
Bewegingsactiviteiten in de klas
Bewegingsactiviteiten met kosteloos materiaal
Relaxatie
Indirecte verkeersopvoeding
Watergewenning en zweminitiatie
Rugscholing
Sherbourne
New Games
EHBO brevet "eerste hulp" en EHBO in de kleuterklas
Binnen de uitdieping wordt aandacht besteed aan zorg en diversiteit:
lichamelijke opvoeding in het Project diversiteit (integratie van de verschillende uitdiepingen)Zorg in de klas, in de school en met externen binnen lichamelijke opvoeding

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties verworven voor het opleidingsonderdeel muzische vorming IV: lichamelijke opvoeding

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De te bereiken competenties kunnen niet los gezien worden van de doelstellingen (zie hoger).

Verwijzend naar de decretaal vastgelegde algemene competenties en algemene beroepsgerichte competenties en de beroepsspecifieke competenties meer bepaald de basiscompetenties voor " de Professionele Bachelor in het onderwijs; kleuteronderwijs wordt voornamelijk gewerkt aan:

ALGEMENE COMPETENTIES:

  • denk- en redeneervaardigheid,


  • het verwerven en verwerken van informatie,


  • het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken en een ingesteldheid tot levenslang leren.


ALGEMENE BEROEPSGERICHTE COMPETENTIES:

  • oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk


  • het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën-


  • het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.


  • teamgericht kunnen werken


BEROEPSSPECIFIEKE COMPETENTIES:

Functioneel geheel1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.

De leerkracht kan:

1.3.1 rekening houdend met het aanbod thuis, met de beginsituatie en met criteria van maatschappelijke relevantie, keuzes maken uit een breed ontwikkelingsaanbod; waarbij nagestreefd wordt dat elke kleuter maximale kansen op ontwikkeling krijgt;

1.10 De leerkracht kan in overleg met het team deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school.

De leerkracht kan:

1.10.1 de school situeren in de buurt en de implicaties daarvan onderkennen;

1.10.2 participeren in het zorg- en gelijkeonderwijskansenbeleid van de school.

1.12 De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep.

De leerkracht kan :

1.12.1 in het kader van het zorgbeleid en de handelingsplanning het onderwijsleerproces aanpassen aan de specifieke behoeften en de mogelijkheden van de kleuters door in te spelen op de verschillen tussen kleuters, het verstrekken van aangepaste en individuele leerhulp, het aanreiken van hulpmiddelen om een doel te bereiken en leerdoelen die een belangrijke hinderpaal vormen te vervangen door haalbare of specifieke doelen;

1.12.2 rekening houden met de sociaal-culturele en talige achtergrond van kleuters waaronder de grootstedelijke context.

Functioneel geheel 2 de leraar als opvoeder

2.4 De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.

De leerkracht kan:

2.4.1 het ontwikkelingsaanbod koppelen aan maatschappelijke gebeurtenissen en tendensen;

2.6 De leerkracht kan de fysieke en geestelijke gezondheid van de kleuters bevorderen.

De leerkracht kan:

2.6.1 zorgen voor de algemene lichamelijke gezondheid van de kleuter en courante elementaire verzorgingstaken uitvoeren;

2.6.2 gepast omgaan met kleuters met gezondheidsproblemen of fysieke beperkingen;

2.6.3 zorg dragen voor het algemene welbevinden van de kleuters.

Functioneel geheel 3 de leraar als inhoudelijke expert

3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskundige Initiatie in het kleuteronderwijs volgen.

De leerkracht kan:

3.1.1 zijn eigen deskundigheid op inhoudelijk terrein bevorderen.

3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot de leergebieden op een geïntegreerde manier aanwenden.

De leerkracht kan:

3.2.1 flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak.

Functioneel geheel 4 De leraar als organisator

4.1 leerkracht kan een gestructureerd speel- en leerklimaat bevorderen.

Functioneel geheel 5 De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker

5.1 De leerkracht kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.

De leerkracht kan:

5.1.1 vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden;

Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externen

8.1 De leerkracht kan in overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.

De leerkracht kan :

8.1.1 in overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met onderwijsbetrokken initiatieven die gericht zijn op kinderen en jongeren;

Functioneel geheel 10 De leraar als cultuurparticipant

10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen: - het levensbeschouwelijke domein;

Attitudes:

• A1 beslissingsvermogen

• A2 relationele gerichtheid

• A3 kritische ingesteldheid

• A4 leergierigheid

• A5 organisatievermogen

• A6 zin voor samenwerking

• A7 verantwoordelijkheidzin

• A8 flexibiliteit

Omschrijving Begeleiding

Er is op donderdagnamiddag monitoraat voorzien

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Inschrijven met een creditcontract is enkel mogelijk na toelating.
Diploma- en creditcontract:
Absolute voorwaarde tot slagen voor uitdieping II muzische vorming: domein beweging en zorg is het deelnemen aan de vakkenstage creatieve dans. Wie hieraan niet voldoet, behaalt automatisch afwezig voor uitdieping II muzische vorming: domein beweging en zorg.
Eerste zittijd:
Periode-gebonden: schriftelijk examen 40% en toonmoment 20%
Niet periode-gebonden: taak 40%
Tweede zittijd:
Schriftelijk examen 40% en toonmoment 20%
Taak kan opnieuw ingediend worden, zoniet wordt de beoordeling uit eerste zittijd overgenomen (40%)
Examencontract:
Inschrijven voor een examencontract kan enkel mits bijkomende inschrijving van een diplomacontract.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Informatiemap voor de onderwijspraktijk gewoon basisonderwijs: ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Leerplannen van het kleuteronderwijs van GO en OVSG.

cursus MV I, II, III en IV

boeken, literatuur en tijdschriften

Studiekosten

Syllabus en taak 20 euro
watergewenning en zweminitiatie 10 euro
creatieve dansvorm gericht op kleuters 15 euro
aankoop boeken EHBO: € 38.00

Trefwoorden

Lichamelijke opvoeding, nieuwe bewegingsimpulsen, presentatie, coöperatief kennis opbouwen, bewegen in een brede context, bewegingsactiviteiten met kosteloos materiaal, relaxatie, indirecte verkeersopvoeding, algemene watergewenning en zweminitiatie, rugscholing, Sherbourne, New Games en EHBO, doelen, ontwikkelingsdoelen, dans,

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.