Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Instrument/Zang master I (Jazz)33268/4782/2122/1/61
Studiegids

Instrument/Zang master I (Jazz)

33268/4782/2122/1/61
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Master in de muziek, trajectschijf 1
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • jazz/pop instrument binnen uitvoerende muziek
    • jazz/pop zang binnen uitvoerende muziek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 22 studiepunten
Gewicht: 22,00
Totale studietijd: 660,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2021 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege24,00 uren
Zelfstudie612,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

• Dit opleidingsonderdeel wordt individueel onderwezen op wekelijkse basis.
• Verplichte deelname aan bijkomende onderwijs- en studieactiviteiten zoals collectieve lessen, workshops en masterclasses.
• Zelfstudie (oefensessies op zelfstandige basis).



Omschrijving Doelstellingen

Instrument/Zang-studie is het kernonderdeel ("hoofdvak") van de afstudeerrichting "uitvoerende muziek”.
Deze specialisatie vormt de hoofdmoot in alle bijhorende modeltrajecten.

Het praktijkhoofdvak is gerelateerd aan tal van andere zowel praktische als theoretische opleidingsonderdelen.
Het praktijkhoofdvak wordt van bij het begin onderbouwd met theoretische én praktische voorbeelden.

Centraal staat de ontwikkeling tot zelfstandig uitvoerend musicus waarbij zowel de technisch-motorische als de cognitief-affectieve aspecten van de praktijk aan bod komen.
Alle mogelijke informatie en expertise wordt hiervoor aangereikt met aandacht voor en voeling met de steeds evoluerende (artistieke) actualiteit.

Omschrijving Inhoud

De leerstof is opgebouwd rond:
• het ontwikkelen van de technisch-motorische vaardigheden,
• het begrijpen en toepassen van frasering, dynamiek en articulatie.
• het uitdiepen van de relatie melodie-harmonie-ritme-structuur uitgediept,
• het aanscherpen van de stijlstudie en de leesvaardigheid tot het gewenste niveau
• het toepassen van de technisch-motorische vaardigheden,
• de relatie melodie-harmonie-ritme-structuur,
• de stijlstudie in een concertsituatie.
• het verwerven van inzicht in sound, gekoppeld aan materialenkennis en -beheersing
• het ontwikkelen van een eigen repertoire


Deze competenties worden samen met de theorievakken geïntegreerd in de lessen Band en Creative Lab.
Een correcte fysieke houding en techniek vormen hierbij belangrijke basisvaardigheden.

1ste semester
De student zorgt voor een lijst met een opsomming van de voorbereide techniekonderdelen.
• transcripties: eigenhandig uitgeschreven door de student (opmaak met Sibelius, Encore of gelijkaardig software programma), uitvoering met originele opname
• stijlgebonden instrument-technische etudes (jazz)
• harmonische, ritmische en melodische etudes (jazz)
• delen uit klassieke etudes, partitas, suites etc.

OPGELET:
** Zang: - prima vista - zangers moeten minstens 1 stuk solo uitvoeren waarbij ze zichzelf begeleiden op piano/gitaar.

Dit onderdeel wordt voorbereid in samenspraak met de docent en is gerelateerd aan het programma performance (evaluatie 2de semester).

2de semester
Dit onderdeel bevat volgende onderwerpen en richtlijnen:

Inhoudelijk:
• Als verplicht onderdeel organiseert de student zelf een slotconcert in de loop van de 2de examenperiode (deadline periode bepaald door de coördinator) van het lopende academiejaar.
• Ter voorbereiding van de masterproef kan de student opteren voor eigenzinnige uitvoeringsmogelijkheden zoals een solo werk, een duet, eigen composities, eigen arrangementen voor middelgrote bezetting (4 blazers en ritmesectie) e.a. Deze opties zijn niet bindend maar worden wel gestimuleerd.
• geen repertoire uit de band-toonmomenten
• het repertoire is uit het hoofd gekend

Logistiek/organisatorisch:
• De student staat zelf in voor de organisatie, de publiciteit, de communicatie, het programmaboekje etc.
• locatie "extra muros' in de Gentse regio
• duur: ca. 45 minuten
• minimum 2 performances per avond (samenwerking)
• student(en) Muziekproductie inschakelen voor het geluid (PA) wordt sterk aanbevolen
• deadline voor het doorgeven van de datum & de locatie: op 31 maart van het lopende academiejaar
• de datum van de performance wordt vastgelegd in overleg met de docent en de coördinator
• periode: tijdens de examenperiode, vóór de toonmomenten (evaluatie examenperiode) Instrument/Zang Jazz/Pop Ba1-2-3 & Ma2.

De student zorgt in samenspraak met de docent voor een repertoirelijst (programma) van de ingestudeerde standards/evergreens 

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Voldoen aan de volgtijdelijkheidsregels en de toelatingsvoorwaarden voor de masteropleiding.
(zie ook het onderwijs- en examenreglement).


Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De student weet de algemene beroepscompetenties aan te wenden op het eigen instrument: interpretatie van het repertoire met kennis van sound en materiaal, volgens de stijlvereisten binnen het Jazz-idioom (thema’s, begeleidingsvormen en solo’s).

Over de twee masterjaren heen verwerft de student volgende competenties:

1. De student bezit een rijke muzikaliteit en grondige stijlkennis,
• beschikt over een originele, gefundeerde muzikale sensibiliteit en geeft een persoonlijke toets aan een geijkte stijl,
• beschikt over een excellent muzikaal gehoor,
• toont een open geest,
• beschikt over een zeer uitgebreid muzikaal voorstellingsvermogen waardoor uitvoeringen een persoonlijke, originele inbedding krijgen.

2. De student heeft een sterk ontwikkelde techniek,
• beschikt over een uitstekende technische vaardigheid die een eigen musiceerstijl en muzikale persoonlijkheid faciliteren,
• improviseert zowel individueel als in groep in de meest uiteenlopende stijlen,
• leest partituren met verschillende muzieknotatiesystemen op zicht.

3. De student heeft een onderzoekende attitude,
• toont het vermogen om op academisch niveau experimenterend en beschouwend kennis, intuïties en emoties om te vormen tot een muzikale uitvoering,
• zet de bestaande kennis over de hedendaagse en historische uitvoeringspraktijken op een professioneel niveau om in praktijk tijdens muziekuitvoeringen,
• documenteert en archiveert zijn/haar werk (portfolio).

4. De student heeft een sterke persoonlijkheid,
• kan omgaan met stressfactoren eigen aan de professionele, artistieke uitvoering,
• kan omgaan met kritiek (feedback) en weet deze te verwerken in zijn/haar originele interpretaties

5. De student is sociaal vaardig,
• werkt actief en efficiënt samen met andere musici (teambuilding)
• toont openheid, begrip, respect en waardering voor de verantwoordelijkheden en belangen van de anderen in een samenwerkingsverband
• kan gepersonaliseerde, artistieke beslissingen vorm geven en motiveren naar de groep
• kan met anderen samenwerken, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is

6. De student is communicatief,
• heeft contacten gelegd die relevant zijn voor het professioneel netwerk dat volgt op de studies,
• geeft bekendheid en voert proactief promotie voor eigen uitvoeringen, concerten en performances,
• levert een originele en persoonlijke artistieke bijdrage aan het muzikale groepsproces.

Omschrijving Begeleiding

Studievoortgangsgesprekken met optie-coördinator(en) en studiebegeleider(s) tijdens de spreekuren.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Bij alle evaluaties zorgt de student zelf voor een begeleidende ritmesectie (cf. zelfwerkzaamheid & teambuilding). De voorbereidingen op de evaluatiemomenten (technische fiches, programma & communicatie) worden mee in overweging genomen bij de beoordeling.


Evaluatie en deliberatie met een interne jury (quotering door titularis + interne jury).
Aansluitend feedback van de jury aan de student.

Tussentijdse evaluatie (technische proef):
Toegekende cijfers gelden voor 40% van de totale punten.

Evaluatie examenperiode (performance):
Toegekende cijfers gelden voor 60% van de totale punten.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
• Goldsen M.H., 1978, Charlie Parker Omnibook, Atlantic Music Corp.
• Houghton S. & Warrington T., 1990, Essential Style for the Drummer and Bassist Book 1, Alfred Publications
• Houghton S. & Warrington T., 1992, Essential Style for the Drummer and Bassist Book 2, Alfred Publications
• Johansson K.G. & Hortjek H., 1998, Real Rock Book 1, Warner/Chappell Music Scandinavia AB
• Johansson K.G. & Hortjek H., 2001, Real Rock Book 2, Warner/Chappell Music Scandinavia AB
• Sher C. & Bauer B., 1983, The World’s Greatest Fake Book, Sher Music
• Sher C. & Bauer B., 1988, The New Real Book 1, Sher Music Co.
• Sher C. & Bauer B., 1991, The New Real Book 2, Sher Music Co.
• Sher C. & Dunlap L., 1995, The New Real Book 3, Sher Music Co.
• Patterns For Jazz, Jerry Coker
• Bebop, David Baker
• Bach - Sonatas and Partitas

Diverse “artist songbooks”.

Transcripties van thema’s en solo’s door studenten en/of docenten.

**Zang:
• Scat! Vocal Improvisation Techniques, Bob Stoloff
• Blues Scatitudes, Bob Stoloff
• The Estill Voice Model, Kimberly Steinhauer, Mary McDonald Klimek, Jo Estill
• Complete Vocal Technique, Catherine Sadolin
• Scat Omnibook, Hal-Leonard

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

• Goldsen M.H., 1978, Charlie Parker Omnibook, Atlantic Music Corp.
• Houghton S. & Warrington T., 1990, Essential Style for the Drummer and Bassist Book 1, Alfred Publications
• Houghton S. & Warrington T., 1992, Essential Style for the Drummer and Bassist Book 2, Alfred Publications
• Johansson K.G. & Hortjek H., 1998, Real Rock Book 1, Warner/Chappell Music Scandinavia AB
• Johansson K.G. & Hortjek H., 2001, Real Rock Book 2, Warner/Chappell Music Scandinavia AB
• Sher C. & Bauer B., 1983, The World’s Greatest Fake Book, Sher Music
• Sher C. & Bauer B., 1988, The New Real Book 1, Sher Music Co.
• Sher C. & Bauer B., 1991, The New Real Book 2, Sher Music Co.
• Sher C. & Dunlap L., 1995, The New Real Book 3, Sher Music Co.

Diverse “artist songbooks”.

Transcripties van thema’s en solo’s door studenten en/of docenten.

Omschrijving Studiekosten

Geen extra kosten.

Omschrijving Trefwoorden

h820-muziek-instrument, h830-muziek-zang, h805-muziek-improvisatie

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.