Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Atelier mediakunst I33140/4761/2122/1/27
Studiegids

Atelier mediakunst I

33140/4761/2122/1/27
Academiejaar 2021-22
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • vrije kunsten
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Vrije kunsten - mediakunst binnen vrije kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Gewicht: 15,00
Totale studietijd: 450,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2021 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Leper Hendrik
Andere docenten: De Clercq Anouk, Galle Jerry, Rigole Jasper
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk120,00 uren
Werkcollege72,00 uren
Zelfstudie258,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

- Individuele begeleiding en feedback gebaseerd op dialoog tussen student en docent
- Werkatelier met oefeningen en opdrachten
- Groepsgesprekken en groepsevaluaties
- Workshops en projecten
- Extra-muros activiteiten waaronder bezoek tentoonstellingen, festivals, atelierbezoeken bij kunstenaars, …
- Studiereizen
- Toonmomenten
- Reflectieverslagen

Deze schrijvend-reflectieve praktijk heeft onder andere de bedoeling om de individuele werkontwikkeling te duiden en wordt als pedagogisch instrument mee opgenomen in de dialoog tussen student en docent.

Omschrijving Doelstellingen

Dit opleidingsonderdeel vormt samen met ‘Atelier Mediakunst II’, ‘Tekenen I’ en ‘Atelier Narratieve Technieken’ de totale praktijk van het eerste bachelor.

Dit atelier wil de student, zowel op inhoudelijk als praktisch niveau, een basis aanreiken met betrekking tot audiovisuele en digitale toepassingen en technieken binnen de hedendaagse (media)kunst.

Tijdens gezamenlijke lessen of mini-workshops worden specifieke vaardigheden aangeleerd en ingeoefend. Aan de hand van opdrachten en oefeningen onderzoekt de student nadien de technische mogelijkheden, creatieve processen en artistieke strategieën door deze toepassingen en technieken in uiteenlopende artistieke contexten toe te passen.

Het doel is om de student te voorzien van een basiskennis en kundigheid in een breed scala van audiovisuele en digitale toepassingen waardoor ze in staat zijn om in het vrije artistieke werk (Atelier Mediakunst II) technische keuzes te maken waarbij de techniek of technologie, geen belemmeringen maar juist een bron (naast andere) van creatieve ontwikkeling vormt.

Het geleidelijke proces van technische beheersing (techniek) en het besef dat de perfectie hierin onmogelijk is zorgt ervoor dat de student kunstenaar tot een persoonlijke artistieke taal kan komen die uitdrukking geeft aan zijn/haar verbeelding.

Dit atelier is mede het fundament voor het verdere traject van de student Mediakunst omdat naast creativiteit, het auteurschap, het proces- en conceptmatig denken ook de technische vaardigheid en kennis cruciaal zijn voor de verdere uitbouw van een artistiek parcours binnen het domein van de mediakunst.



Omschrijving Inhoud

Het leertraject start met het leren beheersen en toepassen van verschillende audiovisuele en digitale technieken in individuele projecten met zowel de nadruk op de eigenschappen van het specifieke medium als de cross mediale aspecten en mogelijkheden. De student krijgt technische initiaties in o.a. fotografie, audio, video, webtechnieken, interactieve media met o.a. een basis programmeren en elektronica, etc.

Parallel aan het aanleren van elk medium zijn er gesprekken die de historische en hedendaagse impact van deze media of technieken op de maatschappij en kunstpraktijk willen duiden. Aan de hand van open opdrachten en vrij artistiek werk leert de student een individueel project en een eigen visie ontwikkelen.

Onderstaande lijst schetst een aantal praktijkgerichte les-inhouden. Deze lijst is niet sluitend en kan jaarlijks verschillen met oog voor de specifieke dynamiek binnen de studentengroep en maatschappelijke of sociaal relevante thema’s.

We willen naast een goede basis ook een uitdagend programma samenstellen. Zowel nieuwe als oude media, zowel mainstream als obscure technieken kunnen aan bod komen. Naast het werken met commerciële softwarepakketten stimuleren we ook de open source alternatieven.

Initiatie in de fotografie op technisch niveau met het aanleren van de basisprincipes zoals opname- en belichtingstechnieken en beeldverwerking procedés.

Inleiding tot de geschiedenis van de fotografie en toepassingen van fotografie in de beeldende kunst en film.

Initiatie in de mogelijkheden van video op technisch en narratief niveau met o.a. het aanleren van de basisprincipes van de video-opnametechnieken (omgaan met de camera, licht en geluid) en videomontage (inladen, cut/cut monteren, werken met meerdere lagen, kleurcorrectie).

Initiatie in de geluid en klank met een praktische inleiding in audio opname, bewerking, montage, compositie en presentatie.

Initiatie in digitale beeldbewerking en grafische vormgeving met een uitgebreide verkenning van de technische aspecten van het digitale beeld.

Initiatie in web technieken voor zowel het publiceren van het artistieke proces of een portfolio als het autonome gebruik van het internet als artistiek platform voor verhalend en/of vormelijk werk.

Initiatie in interactieve media: soft- en hardware. Hier leren we de basis van programmeren en elektronica voor interactieve, performatieve en generatieve toepassingen.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Begincompetenties worden op de toelatingsproef getoetst.
De student bezit een diploma secundair onderwijs en beheerst de eindtermen.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Algemene eindcompetenties

De student neemt verantwoordelijkheid voor zijn/haar eigen werk en kan dat evalueren en kritisch beschouwen.


Specifieke eindcompetenties

De student heeft op een persoonlijke manier een inzicht verworven in de inhoudelijke, technische en vormelijke voorwaarden gesteld in de doelstellingen, dat zich via de initiaties manifesteert in werkstukken.

Onder meer:
- de student geeft blijk een eigen vorm- en beeldtaal na te streven en toont een aanzet tot autonoom-creatief onderzoeken, procesmatig denken en reflectief denken over zowel beeld, vorm als inhoud.
- de student heeft een kritische zin ontwikkeld rond de gegeven open opdrachten en oefeningen en kan deze toepassen op eigen werk.
- de student kan informatie terugvinden, begrijpen en toepassen over de behandelde toepassingen en technieken.
- de student kan onder begeleiding het eigen werk op een adequate wijze presenteren en toelichten.
- de student is in staat een eigen werkproces op te starten.
- de student is in staat zich intellectueel te voeden door o.a. boeken, films, tentoonstellingsbezoek.

Omschrijving Begeleiding

Individuele en groepsbegeleiding in het atelier, eventueel via email en andere online middelen en monitoraat.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Atelierdocenten formuleren voortdurend feedback bij de begeleiding van de studenten.

Daarnaast worden er minstens tweemaal per academiejaar toonmomenten georganiseerd waarop een stand van zaken gemaakt wordt van de werkzaamheden van de student.

Deze toonmomenten worden gevolgd door een waarderingsverslag en/of mondelinge feedback.

Een jury beoordeelt op het einde van het academiejaar. Ze geeft 1 globaal cijfer waarin de appreciatie van proces en resultaat vervat zit voor 100% van de te behalen credits.

Algemeen:
Werkstukken in het kader van de studie- en onderwijsactiviteiten moeten steeds op de vastgestelde data worden ingediend of gepresenteerd.
In geval de student wettig verhinderd is om aanwezig te zijn, zorgt hij/zij ervoor dat het werk door iemand anders wordt binnengebracht.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Tweede examenkans: niet mogelijk.
Deliberatie-info: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Een laptop is niet verplicht, maar wel aangeraden.

Studenten kunnen beschikken over een lease-licentie van het Adobe Creative Cloud pakket.

De school voorziet in opname-, afwerking- en presentatiemateriaal met o.a. foto-, video- en klankopname materiaal, workstations met specifieke montage en productiesoftware, printers, 3d printers, projectoren, actieve speakers, etc.

Omschrijving Studiekosten

De studiekost is afhankelijk van de individueel gekozen projecten en uitwerking en de geplande uitstappen.
Gemiddeld: 100 à 300€.

Omschrijving Trefwoorden

h720 / h713 / h750 / h 805 / beeldende en audiovisuele kunst / 2D / 3D / 4D / fotografie / video / klank en muziek / multi-, mixed en digitale media

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.