De studiematerialen omvatten de powerpoints van de lessen; die gebaseerd zijn op o.m. onderstaande literatuur. Een reader met een selectie uit deze literatuur wordt aangeboden ter ondersteuning van de lessen. Onderzoeksrapporten en decreten worden niet in de reader opgenomen en moeten enkel gekend zijn voor zover behandeld in de les.
De reader is bestelbaar via de cursusdienst van de school.
Begripsafbakening
• Elias, W. (2002), ‘Kunst als koevoet. Aspecten van de relatie tussen kunsteducatie en agogiek’, In: Elias, W. & Van Wing, T. Vizier op agogiek. Brussel, VUBPress, p.318-343.
• De Braekeleer, J. (2010), ‘Kunst- en cultuureducatie: een poging tot overzicht’ In: Dekeyzer, B. (red.) Education through Art. Kunst- en cultuureducatie als motor van leren. Antwerpen/Apeldoorn:Garant, pp. 13-26
Pedagogische en cultuurwetenschappelijke kaders
• De Rynck, P. (2014). ‘Cultuur: socialiseren, kwalificeren, subjectiveren’, In: Elkhuizen, S., Gielen, P. (et.al.), De Waarde van Cultuur. Een onderzoek naar het meetbare en het onmeetbare. Brussel: Socius, pp 11-27 (Onderzoeksrapport)
• Dewey, J. (2007/1966). ‘The democratic Conception in Education’, In: Democracy and Education, New York:Free Press/MacMillan, pp. 81-83, 86-99
• Simons, M. & Masschelein, J. (2012), “School – a matter of form.”, In: Gielen, P. & De Bruyne, P., Teaching Art in the Neoliberal Realm. Amsterdam: Valiz, pp. 69-83
• Freire, P. (2007/1970). ‘Banking versus Problem Solving Models of Education’, In: Pedagogy of the Oppressed, New York: The Seabury Press, pp. 57-74
• Eisner, W.E (2005). ‘The misunderstood role of arts in human development’, In Reimagining schools. The selected works of Elliot W. Eisner, London/New York: Routledge, pp. 129-136
• Harland, J. & Hetland, L. (2008). Gewenste en bereikte leereffecten van kunsteducatie. Onderzoeksrapport Cultuurnetwerk Nederland, Utrecht. (Onderzoeksrapport)
• Eisner, W.E. (1988).‘The primacy of experience and the politics of method’, Educational Researcher, 17 (5): 15-20
• Darras, B. (2015). ‘Values of Arts and Cultural Education. Changing Identities, in the Time of Democracy, Creative Class and Cultural and Creative Industries’, In Gielen, P. & Van Heusden, B. (eds.), Arts Education Beyond Art. Teaching Art in Times of Change, Amsterdam: Atenae, Valiz, pp. 57-75
• Van Heusden, B. (2015). ‘Arts Education ‘After the end of Art’.Towards a New framework for Arts Education. In Gielen, P. & Van Heusden, B. (eds.), Arts Education Beyond Art. Teaching Art in Times of Change, Amsterdam: Atenae, Valiz, pp. 153-164
• Twaalfhoven, A. (2007). ‘Kunst waarderen –kun je dat leren?’, In: Boekman cahier, Kunst en politiek, nr 72, Amsterdam, pp 72-77.
• Bossuyt, T. & Moons, K. (2010). ‘Kunsteducatie op school breed bekeken: een strijd tegen het rigide van het leerlijn denken’ In: Dekeyzer, B. (red.) Education through Art. Kunst- en cultuureducatie als motor van leren. Antwerpen/ Apeldoorn:Garant, pp. 47-61.
• Strobbe L. & Van Regenmortel, H. (2013). ‘De muziekleraar en zijn vakmanschap’, In: De Baets, T. & Nijs, L. (red.), Muziekpedgagogiek in beweging. Onderzoek als motor voor onderwijsinnovatie, Heverlee:Euprint Editions, pp. 53-67.
• Frenssen, T. (2013), ‘Van kunst-vakdocent naar kunsteducator’, In: Cultuur + educatie, Jg 13, Nr.37, pp.63-72.
Beleidskaders
• Bamford, A. (2007). Kwaliteit en Consistentie. Kunst- en cultuureducatie in Vlaanderen. Onderzoeksrapport op vraag van Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke. Brussel: Agentschap voor Onderwijscommunicatie. (Onderzoeksrapport)
• Demeulenaere, B. & Verdoodt, M. (2010). ‘Kunst en cultuureducatie: recente beleidsopties van de Vlaamse Overheid.’, In: Dekeyzer, B. (red.) Education through Art. Kunst- en cultuureducatie als motor van leren. Antwerpen/Apeldoorn: Garant, pp. 27-36
• van der Hoeven, Q. (2007). ‘Kunst veredelt, de minister verdeelt. Kunst en publiek in Vlaanderen’, In: Boekman cahier, Kunst en politiek, nr 72, Amsterdam, pp. 13-19
• Van Heusden, B., van der Hoeven M., Sluijstermans, L. (et.al.) (eds.) (2014). Cultuur in de Spiegel in de praktijk. Een leerplankader voor cultuuronderwijs. Onderzoeksrapport SLO (nationaal centrum voor leerplanontwikkeling) Enschede/Universiteit Groningen.
• Decreet betreffende de ondersteuning van de professionele kunsten (‘Kunstendecreet’), 13/12/2013, geraadpleegd op 10/09/2018 van https://codex.vlaanderen.be
• Decreet betreffende het Deeltijds Kunstonderwijs, 9/03/2018, geraadpleegd op 03/04/2018 van https://codex.vlaanderen.be
Thematische kaders
• Keuchel, S. (2015). ‘Arts Education in the Age of Cultural Diversity. A Basis to Gain Cultural Identity in a Risk Society’, In Gielen, P. & Van Heusden, B. (eds.), Arts Education Beyond Art. Teaching Art in Times of Change, Amsterdam: Atenae, Valiz, pp. 93-111
• De Bruyne, P. (2011). ‘From community art to communal art’, In Gielen, P. & De Bruyne, P. (eds.), Community Art. The Politics of Trespassing, Amsterdam: Valiz, pp 239-249
• Gielen, P. (2011). Mapping Community Art. In: Community Art. The Politics of Trespassing, Tilburg: Valiz, pp 15-33
• Van den Bergh, A. (2012). Dwarsliggers. Verhalen uit de sociaal-artistieke praktijk. Brussel: Demos.
• Hillaert, W. & Trienekens, S. Kunst in Transitie. Manifest voor participatieve kunstpraktijken. Brussel/Utrecht: Demos/CAL-XL (Onderzoeksrapport)
• Vranken, J., Dierckx, D. & Wyckmans, J. (2009). ‘Participatie als window dressing. Een overroepen concept?, In Bultynck, M. (ed.), 360° Participatie, Brussel: Demos, pp. 26-39.
• R. Pinxten. (2003). ‘De inclusieve maatschappij en cultuurparticipatie’, In: De artistieke samenleving. Antwerpen: Houtekiet.
• Gutmann, A. (1987), ‘Interpreting Equal Educational Opportunity’, In: Democratic Education, Princeton, NJ: Princeton University Press, pp. 128-39
• Put, B. (2013), ‘Met de maatschappij naar de muziekles’, In: In: De Baets, T. & Nijs, L. (red.), Muziekpedgagogiek in beweging. Onderzoek als motor voor onderwijsinnovatie, Heverlee:Euprint Editions, pp. 39-51.
• Appiah, K.A. (1996), ‘Culture, Subculture, Multiculturalism: educational options’, In: Public Education in a Multicultural Society. Cambridge: Cambridge Uiversity Press, pp.71-89.
• Maréchal, M. (2015). Ruimte maken voor verschil. Reflectie op de aanpak van diversiteit en interculturaliteit in de cultuursector. Brussel: Demos