Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Praktijk 2: WPL bewegingsrecreatie36056/4264/1920/1/41
Studiegids

Praktijk 2: WPL bewegingsrecreatie

36056/4264/1920/1/41
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie
    • lichamelijke opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 162,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Academiejaar)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk68,00 uren
Hoorcollege2,00 uren
Zelfstudie92,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vandaele Bart
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Doelstellingen

Communiceren
Algemene gesprekstechnieken/-vaardigheden hanteren. 1.1 - T
Non-verbale / expressieve aspecten van de communicatie inzetten. 1.1 - T
Heldere en concrete instructie geven op niveau van de doelgroep. 1.1 - T
Een correct stemgebruik inzetten. 1.1 T
'Effectieve feedback geven' illustreren. 1.2 - W&I
Mondeling en schriftelijk feedback geven. 1.2 - T
Schriftelijk communiceren op een correcte en heldere manier aangepast aan de beginsituatie. 1.2 - T
Het schriftelijk materiaal, ook ten aanzien van de leerlingen, verzorgd en correct opmaken. 1.2 - T
Mogelijkheden om te communiceren met ouder(s)/ verzorger(s) over het functioneren van de lerende beschrijven. 1.3 – W&I
De elektronische leeromgeving van de hogeschool zelfstandig gebruiken. 1.4 - T
De principes van taalgericht vakonderwijs toepassen 1.5 - T
Een positief leer- en leefklimaat creëren. 1.6 - T
Duidelijke afspraken met de groep maken en deelnemers aanspreken op ongepast gedrag 1.6 - T
Assertief hulp vragen van en geven aan anderen. 2.1 - T


Professionaliseren
De aan te brengen leerinhouden beheersen en bijkomende vragen (van lerenden, mentor, stagebegeleider) correct beantwoorden. 4.2 - I
Kritisch kwalitatieve bronnen (CRAAP) gebruiken bij het voorbereiden van de lessen/activiteiten 4.2. - T
De conclusies uit feedback gebruiken om initiatieven te nemen om de praktijk aan te passen. 5.1- I
Feedback correct interpreteren. 5.1 - T
Invloed van eigen referentiekader op oordeel over feiten/gebeurtenissen benoemen. 5.2 - W&I
Aangereikte oplossingen evalueren. 5.3 - T
Problemen tot leerkansen omvormen. 5.3 - T
Reflecteren om te kunnen anticiperen op toekomstige, gelijkaardige situaties. 5.3 - T
Reflectiemethodieken gebruiken om het vakdidactisch handelen te optimaliseren. 5.3 - T


Krachtige leeromgeving
Op basis van de kenmerken van de groepen/individu op verschillende domeinen (soc-aff, psycho- motorisch, cognitief, tempo, interesse, soc. context) passende activiteiten ontwikkelen. 7.1 – T
(Leer)activiteiten ontwikkelen met aandacht voor de aanwezige diversiteit. 7.4 - T
(Multimediale) leermiddelen inzetten om vanuit een activerende didactiek de leeromgeving vorm te geven. 8.1 - T
Een sportterrein als een veilige, stimulerende leer- en leefruimte inrichten. 8.3 - T
Lesfasedoelen formuleren in functie van vakgebonden en vakoverschrijdende doelen. 9.2 - T
Op basis van de didactische beginsituatie passende doelstellingen, leerinhouden en werkvormen kiezen. 9.2 - I
Activerende werkvormen en (vak)didactische principes doelgericht hanteren. 9.4 - T
Vakterminologie correct aanbrengen. 9.4 - T
Zelfstandig een lesvoorbereiding maken waarin de gepaste leerinhoud voldoende aan bod komt. 9.4 - T
Het onderwijsleerproces evalueren op een gepaste manier aan de hand van bestaande formatieve en/of summatieve evaluatievormen/methodieken 9.5 - T

Leerbegeleiding
Pro-actief of op eigen initiatief relevante administratieve taken horende tot het takenpakket en het beroep van een lesgever, gestructureerd en inhoudelijk onderbouwd, uitvoeren. 10.1 - I
Deontologisch correct handelen. 10.1 - T
Zelf consequent handelen en deelnemers consequent laten handelen volgens het reglement. 10.2 -T
Aan een teamvergadering deelnemen. 10.2 - T
Welbevinden van deelnemers stimuleren. 11.1 - T
Met de voorziene maatregelen voor deelnemers met specifieke behoeften omgaan met hulp van de mentor. 11.3 - T
Rekening houden met kwaliteiten van deelnemers. 11.5 - T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Bewegingsrecreatie: fitness basis
Bewegingsrecreatie: recreatieve sporten
Bewegingsrecreatie: outdoor educator
Bewegingsrecreatie: fit en gezond
Bewegingsrecreatie: touwtechnieken
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 3:
Bewegingsrecreatie: specialisatie recreatieve sporten
Bewegingsrecreatie: event management
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Horizontale afstemming:
Bewegingsrecreatie: fitnessinstructor
Bewegingsrecreatie: outdoor animator
Bewegingsrecreatie: verdieping fitness
Bewegingsrecreatie: verdieping recreatieve sporten
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Onderzoek binnen leerdomeinen
Assistent in diverse contexten

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Werkplekleren met opdrachten gebaseerd op verschillende contexten. Een werkplek omvat o.a. een sportdienst, fitness, sportclub, outdoor, RVT of sportactiviteiten gericht naar senioren,.... De krijtlijnen voor de opdrachten liggen vast. De student selecteert - in samenspraak met de mentor van de werkplek en de werkplekverantwoordelijke – de opdrachten, passend bij het eigen ontwikkelingsplan en de specifieke werkplek. Naast de vermelde opdrachten kunnen studenten op de werkplek ook leertaken (die niet gequoteerd worden) en opdrachten vanuit bepaalde opleidingsonderdelen uitvoeren.

Stage met observatie-, les- en reflectieopdrachten gebaseerd op de vakinhouden en de didactiek van BR.
Aandacht voor volgende algemene inhouden: Stemgebruik en rijk taalgebruik - Nederlands als instructietaal - Spreekkansen - Management - Positief en stimulerend klimaat – Talenten - Breed observeren - Activerende werkvormen - Differentiëren (basis) - Multimediale leermiddelen – Creativiteit - Evaluatie - vergaderen in team.

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Algemene didactiek 1 OF geslaagd of gedelibereerd voor Algemene didactiek 2) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk 1: WPL exploreren (AO) OF geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk 1: WPL assisteren) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: fitness basis (AO) EN geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: recreatieve sporten (AO) EN geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: outdoor educator (AO) EN geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: fit en gezond EN (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: touwtechnieken (AO) OF geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: outdoor explorer)).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)

01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement


deel - OLR

01.1 Zich krachtig en expressief als leraar positioneren
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.3 Effectief en efficiënt met ouders, verzorgers communiceren
01.4 Effectief en doelgericht communiceren met collega's, directie en externe partners
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
01.6 Effectief en efficiënt communiceren in functie van een doeltreffend klasmanagement
02.1 Als teamspeler aan een goede werksfeer meewerken
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.1 Feedback en kritische reflectie aanwenden om het eigen pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren
05.2 Het eigen referentiekader, dat van anderen en de wederzijdse beïnvloeding kritisch bevragen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
07.1 Relevante kenmerken van leerlingen(groepen) die aan de basis liggen van het gedifferentieerd werken in de klas en op school opsporen.
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
10.2 Samen met het schoolteam en de schoolleiding bijdragen aan de concretisering van het schoolbeleid
11.1 De fysieke en geestelijke gezondheid van leerlingen bevorderen
11.3 In het kader van het schoolzorgbeleid systematisch en in multidisciplinair overleg leerlingengegevens verzamelen en er adequaat mee omgaan
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu


Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Supervisie
Stage op de werkplek

Wat betreft de organisatie van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 2 in het tweede modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Begeleiding

Supervisie
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Stagebegeleiding via logboek en tussentijds syntheseverslag - Begeleiding binnen de werkplek door ankerpersoon

Wat betreft de begeleiding van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 2 in het tweede modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie

Geïntegreerde evaluatie (100%): observatie van functioneren van de student en portfolio

Indien de student ongewettigd afwezig is op de didactische practica, de stage of de supervisiemomenten wordt de student op Afwezig (A) geplaatst voor de evaluatie van het opleidingsonderdeel.

Wat betreft de evaluatie van de stage dient men de richtlijnenbundel voor Praktijk 2 in het tweede modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.


Tweede examenkans

Geen tweede examenkans mogelijk.

Studiekosten

Bijkomende studiekosten zijn afhankelijk van de praktijkopdrachten tijdens de stage in scholen en organisaties.