Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Gewicht:
5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Steenhout Petra
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Communiceren
Een gepaste presentatie met schriftelijke ondersteuning inzetten. 1.2 – T
Een persmap volledig samenstellen. 1.4, T
Een creatieve presentatie aan collega's geven 1.4, T
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Maatschappelijke ontwikkelingen correct toetsen vanuit aangereikte referentiekaders m.b.t. diversiteit, educatie voor duurzame ontwikkeling en cultuureducatie. 3.1 T
Actief en maatschappelijk verantwoord burgerschap opnemen. 3.1 T
Initiatieven die internationalisering bevorderen volledig benoemen. 3.2 W&I
De identiteit van het beroep in internationale context illustreren. 3.2 W&I
Cultuur, waarden en normen grondig expliciteren. 3.3 W&I
Op het eigen sociaal-cultureel bewustzijn en dat van anderen reflecteren. 3.3 T
Professionaliseren
Kritisch denken en probleemoplossend vermogen aantonen. 5.1 T
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
(Be)grijp onderwijs
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 3:
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Keuzemodule
Thematische uitdieping
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR
Diverse en krachtige leeromgeving
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd op basis van het onderwijsconcept "Community Service Learning" en wordt doorvertaald naar volgende contexten: Cultuuronderwijs, Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) en Diversiteit. Deze onderwerpen worden theoretisch en vanuit de praktijk uitgediept:
Cultuuronderwijs: cultuur voor beginners, het referentiekader Cultuur in de Spiegel (CiS), cultuurparticipatie, cultuur binnen de onderwijsvakken en VOET
Educatie voor Duurzame ontwikkeling: duurzaamheidsvraagstuk, EDO - principes, duurzaamheid binnen de onderwijsvakken en VOET
Diversiteit: Diversiteit als normaliteit, sleutelcompetenties voor leren VOOR diversiteit (cf. DIVA)...
De maatschappelijk geëngageerde leraar in (inter)nationaal perspectief.
Internationale onderwijsinitiatieven en mobiliteiten.
Persmap
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.4 Effectief en efficiënt communiceren met collega's, directie en externe partners
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
05.1 Feedback en kritische reflectie aanwenden om het pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van (inter)nationale gastsprekers en/of bezoeken in (inter)nationale context.
Praktijkluik van Community Service Learning (via BZL). Studenten nemen een engagement op diverse contexten: internationale context, CLIL, brede school, OKAN, BuO, internaten, time-out, jeugdgevangenis (MOF), verenigingen waar armen het woord nemen, Duurzame school, Kleur Bekennen ... .
Introductieles: uitleg evaluatie en inhouden m.b.t. het opleidingsonderdeel worden door verschillende lectoren gegeven. Deze inhouden zijn leidend voor het praktijkluik van de student. (theoretisch luik binnen CSL)
Persmap, creatieve voorstellingen worden zelfstandig uitgewerkt. Online begeleiding bij het reflecteren over het maatschappelijk engagement binnen de praktijk via gerichte reflectievragen. (reflectieluik binnen CSL)
Begeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Contact met stageorganisatie
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie
- Verslag: persmap (50%)
Periodegebonden evaluatie
- presentatie: creatieve voorstelling (50%)
Het assisteren op de stageplaats
- is een voorwaarde om deel te nemen aan de evaluatievormen verslag en presentatie.
- heeft een invloed op de totaalscore van het opleidingsonderdeel aan de hand van een wegingsfactor
Wat betreft de evaluatie van dit opleidingsonderdeel betreft, dient men de richtlijnen in de opdrachtenformat te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
- Verslag: persmap (50%)
- presentatie: creatieve voorstelling (50%)
Het assisteren op de stageplaats tijdens de eerste examenkans
- is een voorwaarde om de evaluatievormen verslag en presentatiete hernemen
- heeft een invloed op de totaalscore van het opleidingsonderdeel aan de hand van een wegingsfactor die overgedragen wordt van de eerste examenkans
Wat betreft de evaluatie van dit opleidingsonderdeel betreft, dient men de richtlijnen in de opdrachtenformat te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Andere studiematerialen
Leermateriaal op elektronische leeromgeving
Departement leefmilieu, Energie en Natuur (2010). De vlag en de lading. Brussel: LNE. (digitale publicatie)
Departement Onderwijs & Vorming (2016). De cultuurspiegel. Jouw gids voor cultuur op school. Brussel: VUB, HIVA-KULeuven. (digitale publicatie)
Departement Onderwijs & Vorming (2017). Cultuur in de spiegel. Verder, dieper en meer.
Aanbevolen:
Strobbe, F. (2014). Cultuur voor beginners - een gids door het culturele landschap. Brugge: Die Keure.
Studiekosten
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 20 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.